06/08/2014

Dirigent, pianist en componist Reinbert de Leeuw te gast in VPRO Zomergasten

Reinbert de Leeuw Deze zomer presenteert Wilfried de Jong op Nederland 2 het 27ste seizoen van VPRO Zomergasten. Op zondag 10 augustus ontvangt hij dirigent, pianist en componist Reinbert de Leeuw (foto). Reinbert de Leeuw (Amsterdam, 1938) studeerde muziektheorie en piano aan het Haagse conservatorium, waar hij later docent werd. De Leeuw legde zich in zijn carrière vooral toe op uitvoeringen van klassieke muziek uit de twintigste eeuw. Hij is mede-oprichter en muzikaal leider van het ensemble Asko|Schönberg. In de jaren zeventig verwierf De Leeuw internationale bekendheid door zijn uitvoeringen van de zogenaamde vergeten moderne componisten zoals Erik Satie.

Reinbert de Leeuw was een van de voortrekkers van de Notenkrakersbeweging, een groep van jonge musici en intellectuelen die zich in de jaren zestig met protestacties het - in hun ogen ingeslapen - Nederlandse muziekleven, probeerde wakker te schudden. Hoewel Reinbert de Leeuw leeft voor de muziek, heeft hij met componeren een haat-liefde-verhouding. In 2014 schreef hij voor het eerst sinds 1984 weer een stuk voor een groot orkest: Der nächtliche Wanderer. Dit stuk, uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest, beleefde zijn première op 1 februari 2014. De Leeuw treedt regelmatig op als gastdirigent van verschillende orkesten.

Reinbert de Leeuw is 10 augustus te gast in Zomergasten. Vanaf 20.15 uur op Nederland 2.
Meer info : www.vpro.nl

11:25 Gepost in Muziek, Televisie | Permalink |  Facebook

28/07/2014

Puur Muziek met oog op zomerse muziekactualiteit

Johan Duijck In augustus zet Puur Muziek op Canvas zijn lichte zomerslaap voort. Dat betekent : geen uitzendingen op zondag en geen herhalingen vrijdagnacht. Maar op zaterdagnamiddag blijft het programma op post en houdt het het oog gericht op de zomerse muziekactualiteit terwijl het ook een paar parels uit het archief opdiept: Toots op Jazz Middelheim, de Mariavespers van Monteverdi n.a.v. Laus Polyphoniae, en BL!NDMAN [sax] naar aanleiding van het 200ste geboortejaar van Adolphe.

Johan Duijck. Over vriendschap en muziek Portret van koordirigent, pianist en componist Johan Duijck.
Eind dit jaar wordt Johan Duijck (foto) zestig. Hij was chef-dirigent van het Vlaams Radio Koor en dirigent van het Londense koor van de Academy of St. Martin in the Fields . In Barcelona leidt hij koordirigenten op. Koorliefhebbers kennen hem als leider van het Gentse Madrigaalkoor. Maar Duijck is ook componist en docent piano aan het Gentse Conservatorium. Een bevlogen man op zoek naar het schone. Met getuigenissen van Sir Neville Marriner, László Heltay, wijlen Vic Nees, Kamiel Cooremans, Laïs en Hans Ryckelynck. Een portret uit 2007.
Canvas, zaterdag 2 augustus om 15.50 u

Hans Ryckelynck speelt Jongen
Pianist Hans Ryckelynck (1972) is een oud-leerling van Johan Duijck . Hij studeerde aan de conservatoria van Gent, Brussel en Parijs. Dit is een concert in de Brusselse Concert Noble. Ryckelynck speelt een suite van de Luikenaar Joseph Jongen (1873-1953). Zoals vele Belgen vluchtte deze componist tijdens de Eerste Wereldoorlog naar Eng eland. Daar componeerde hij de Suite pour piano en forme de sonate, opus 60. Met als ondertitels: Sonatine, La neige sur la fagne, Menuet dansé en Rondeau.
Canvas, zaterdag 2 augustus om 16.55 u

Eric Sleichim en BL!NDMAN. Een passie voor klank. (portret)
Dit jaar vieren we de 200ste geboortedag van de Belg Adolphe Sax, de uitvinder van de saxofoon. Eén van de grootste bezielers van de saxofoon van dit moment is Eric Sleichim. Hij stichtte het saxofoonkwartet BL!NDMAN en het BL!NDMAN collectief. Van hem maakte canvas in 2008 een portret. Eric Sleichim (1958) was in de jaren '80 lid van de Brusselse groep Maximalist!, maar richtte in 1988 zijn eigen saxofoonkwartet BL!NDMAN op. Met dit ensemble wilde hij zich loswrikken uit het protocol van een klassiek concert en vooral nieuwe klankmogelijkheden en een nieuw repertoire voor saxofoonkwartet ontdekken. BL!NDMAN staat al die tijd voor een passionele zoektocht naar klanken en een ontmoetingsplaats van diverse kunstdisciplines.
Canvas, zaterdag 30 augustus om 15.50 u

BL!NDMAN [sax]. Concert
Het saxofoonkwartet BL!NDMAN [sax] met frontman Eric Sleichim brengt een staalkaart uit zijn uiterst veelzijdige repertoire. Dat reikt van de renaissance tot vandaag. Sleichim bewerkte voor zijn ensemble muziek van Leoninus, Josquin Desprez, Pierre de la Rue, Johann Sebastian Bach en Dietrich Buxtehude (met contratenor Marnix de Cat). En BL!NDMAN bezorgt die werken een heel bijzondere context.
Eric Sleichim confronteert oud met hedendaags. Met de renaissancemuziek combineert hij Ricercare una melodia, een solowerk van Jonathan Harvey, een modern Brits componist. Daarnaast speelt BL!NDMAN [sax] Storm at low tide, een werk dat Eric Sleichim zelf voor zijn ensemble componeerde, en Contre six van de Maximalisten Thierry De Mey en Peter Vermeersch. Dit concert wordt heruitgezonden naar aanleiding van het tweehonderdste geboortejaar van Adolphe Sax.
Canvas, zaterdag 30 augustus (vervolg)

Op zaterdag zijn er op Canvas vaak wijzigingen in het uitzenduur. Voor de exacte uitzenduren, raadpleeg www.canvas.be/weekoverzicht of de Facebook www.facebook.com/puurmuziekcanvas

12:46 Gepost in Muziek, Televisie | Permalink |  Facebook

30/01/2014

Portret André Laporte in Puur muziek

André Laporte Canvas Klassiek is sinds januari 'Puur muziek' geworden. Het uitzenduur blijft zondag middag 12.00u op Canvas, met een herhaling op zaterdag. Puur muziek blijft klassieke muziek aanbieden, maar doorbreekt tegelijk ook de grenzen ervan. Want Puur muziek ontdekt ook jazz, wereldmuziek, dans, chanson en alles wat ertussen ligt. Kortom: muziek die iets ruimer gaat dan het puur klassieke, maar geen pop en rock. Het blijft een mix van Belgische en internationale topmuzikanten, concerten en documentaires.

Op zaterdag 1 februari om 15.45 u toont Puur muziek 'André Laporte en de wereld na de stilte' (herhaling), een portret uit 1992 van componist André Laporte (foto), die vorige week de Klar a Carrièreprijs ontving. Laporte is een icoon van het Belgische muziekleven.

André Laporte (1931) is componist, organist, pianist, musicoloog, filosoof. Hij studeerde bij Flor Peeters, Marinus de Jong en Karlheinz Stockhausen. In 1968 wordt hij leraar aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel eerst als docent ‘Nieuwe Technieken’, later als docent muziekanalyse, vormleer, harmonie en contrapunt-fuga. In 1988 wordt hij docent compositie. Hij was ook buitengewoon docent compositie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth (in Waterloo). Onder zijn leerlingen bevonden zich onder meer Luc Brewaeys, Daniël Capelletti en Peter Swinnen. In 1972 richtte hij samen met Herman Sabbe een nieuwe Belgische afdeling op van de International Society for Contemporary Music (ISCM).

In 1963 treedt hij in dienst bij de BRT (nu VRT), eerst als producent 'Nieuwe Muziek', daarna als programmacoördinator van BRT-3 (nu Klara). In 1989 wordt hij productieleider van het BRTN-Filharmonisch Orkest en vier jaar later directeur van de artistieke ensembles van de omroep. Sinds 1996 is hij met rust. Het oratorium La Vita non è sogno (1972) leverde hem in 1976 de Prix Italia op. Op vraag van Gerard Mortier componeerde hij van 1980 tot 1985 de opera Das Schloss. In 1989 tekende hij voor het plichtconcerto voor de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool: Fantasia-Rondino con tema reale voor viool en orkest. In 1991 werd hij lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten. Verder is hij lid van de Muziekraad voor Vlaanderen en ondervoorzitter van de Unie van Belgische Componisten

André Laporte en de wereld na de stilte in 'Puur muziek' op Canvas, zaterdag 1 februari 2014 om 15.45 u
www.canvas.be

Extra :
André Laporte : www.matrix-new-music.be, www.cebedem.be, www.muziekcentrum.be en youtube

20:24 Gepost in Muziek, Televisie | Permalink |  Facebook

22/11/2013

Documentaire over Dirk Brossé in Canvas Klassiek

Dirk Brossé Op zondag 24 november zendt Canvas Klassiek 'Brossé' uit, een documentaire over leven en werk van dirigent en componist Dirk Brossé door Jacques Servaes. Brossé (1960) bouwde een grote reputatie op als componist en dirigent van filmmuziek. Hij is chef-dirigent van het Philadelphia Chamber Orchestra. Hij is voortdurend onderweg en werkt tegelijk aan zijn filmscores. Zo werkt hij nauw samen met filmregisseur Roland Joffé (bekend van o.m. the Killing Fields en The Mission). Maar naast die succesvolle buitenwereld geeft Brossé ook een inkijk in zijn innerlijke wereld. Daar schermt hij zich af van de dagelijkse hectiek en wordt hij een introverte zoeker, die een grote prijs heeft betaald voor zijn succes. Die paradox van de gepolijste, publieke figuur, die de poort van de van de klassieke muziek voor het grote publiek open zet, en de intimistische zoeker is een staat van zijn. Het is "staan op een rotspunt in wankel evenwicht". En ervoor blijven vechten.

Canvas Klassiek - Brossé - zondag 24 november om 12.00 u
Herhaling zaterdag 21 december
www.canvas.be en www.brossedefilm.be

19:36 Gepost in Concert, Film, Muziek, Televisie | Permalink |  Facebook

06/11/2013

Brittens War Requiem op Canvas Klassiek

Martyn Brabbins Op zondag 10 november zend Canvas Klassiek het War Requiem opus 66 van Benjamin Britten uit, uitgevoerd door deFilharmonie, het City of Birmingham Symphony Chorus, het Kinderkoor van de Vlaamse Opera en solisten Emma Bell (sopraan), Alan Oke (tenor) en Florian Boesch (bas). Dirigent is Martyn Brabbins. Dit concert werd opgenomen in het Concertgebouw in Brugge op 12 november 2011. In een beknopte introductie interviewt Evita Nossent dirigent Martyn Brabbins en musicoloog Francis Maes.

Benjamin Britten schreef het War Requiem in 1962 als aanklacht tegen de waanzin van de oorlog. Aanleiding was de inwijding van de nieuwe kathedraal van Coventry, nadat de oude kathedraal tijdens de tweede wereldoorlog volledig werd verwoest. Het War Requiem is een van de grootste meesterwerken van de 20ste eeuw. Britten verwerkt tussen de Latijnse requiemtekst oorlogsgedichten van Wilfred Owen, een soldaat die in 1918 in de loopgragen sneuvelde. Hij verwijst daarbij naar de barbaarse eerste wereldoorlog, die ook in Vlaanderen grote wonden heeft geslagen. Het orkest, koor en de sopraan vertolken de Latijnse requiemteksten. De oorlogsgedichten worden gezongen door twee mannelijke solisten (tenor en bas), begeleid door een kamerorkest. Tussen die twee werelden - die van het kerkelijk ritueel en het slagveld - klinkt het kinderkoor als een soort hemelse stem.

Canvas Klassiek - Benjamin Britten, War Requiem - zondag 10 november om 12.00 u
www.canvas.be

Elders op Oorgetuige :
deFilharmonie herdenkt Eerste Wereldoorlog met Brittens War requiem, 6/11/2011

11:17 Gepost in Concert, Muziek, Televisie | Permalink |  Facebook

02/09/2013

Canvas Klassiek focust deze maand op enkele jarige ensembles

Eric Sleichim Op zondag 1 september begon Canvas Klassiek het nieuwe seizoen met Mahlers eerste symfonie. Later in de maand focust Canvas Klassiek op een aantal jarige ensembles: Bl!ndman, I Solisti del Vento en Il Gardellino. Ook Musica Mundi bestaat 15 jaar. Die organisatie nodigt heel jonge toptalenten uit de hele wereld uit voor een zomercursus kamermuziek. Passie, energie en spelplezier zijn de sleutelwoorden voor deze muzikanten van morgen.

Eric Sleichim en Blindman, een passie voor klank
Portret van saxofonist Eric Sleichim (foto), bezieler van het saxofoonkwartet BL!NDMAN en het BL!NDMAN collectief. Eric Sleichim (1958) was in de jaren '80 lid van de Brusselse groep Maximalist!, maar richtte in 1988 zijn eigen saxofoonkwartet BL!NDMAN op. Met dat ensemble wilde hij zich loswrikken uit het protocol van een klassiek concert en vooral nieuwe klankmogelijkheden en een nieuw repertoire voor saxofoonkwartet ontdekken. BL!NDMAN staat al die tijd voor een passionele zoektocht naar klanken en een ontmoetingsplaats van diverse kunstdisciplines. Sleichim bewerkte voor zijn kwartet oude muziek en partita's van Bach en componeerde zelf heel wat voor zijn ensemble. Het saxofoonkwartet groeide ook uit tot een echt collectief.

Zondag 8 september om 12.00 u - Herhaling zaterdag 14 sept. om 15.00 u
Heruitzending n.a.v. het 25-jarig bestaan van Bl!ndman.

Bl!ndman concert
Het saxofoonkwartet BL!NDMAN [sax] met frontman Eric Sleichim brengt een staalkaart uit zijn uiterst veelzijdige repertoire, dat reikt van de renaissance tot vandaag. Sleichim bewerkte voor zijn ensemble oude muziek van Leoninus, Josquin Desprez, Pierre de la Rue, Dietrich Buxtehude (met contratenor Marnix de Cat) en Johann Sebastian Bach. Bij de renaissancemuziek combineert Eric Sleichim 'Ricercare una melodia', een solowerk van Jonathan Harvey. Daarnaast speelt BL!NDMAN [sax] 'Storm at low tide', een werk dat Eric Sleichim zelf voor zijn ensemble componeerde en 'Contre six' van Thierry De Mey en Peter Vermeersch .

Zondag 8 september om om 12.53 u , aansluitend op het portret van Eric Sleichim

Meer info : www.canvas.be

16:33 Gepost in Concert, Muziek, Televisie | Permalink |  Facebook

22/03/2013

Canvas brengt hommage aan Vic Nees

Vic Nees Op 14 maart overleed koordirigent en componist Vic Nees. Hij was jaren verbonden met de BRT/VRT. Als hommage aan Vic Nees zendt Canvas op zaterdag 23 maart om 14.52 u een portret uit, gemaakt in 1996. Vic Nees wordt begraven op zaterdag 23 maart.

Vic Nees en de muziek van het woord
TV-portret van Vic Nees, die op 14 maart op 77-jarige leeftijd overleed. Vic Nees was 26 jaar lang dirigent van het voormalig BRT-koor en genoot een grote internationale reputatie als componist van koormuziek. Hij was een belangrijke vernieuwer in de Vlaamse koorbeweging. Ook in de amateurkoorwereld is Vic Nees en belangrijk figuur. Veel van zijn koorwerken zijn in het Nederlands, met een grote aandacht voor de prosodie van de tekst. Dit TV-portret werd gemaakt in 1996 n.a.v. zijn zestigste verjaardag. M.m.v. Kamiel Cooremans en met fragmenten uit o.m. 'Liedjes der slapelozen', de 'Voetbalgavotte', 'Ons derde land' en het 'Magnificat'.

Vic Nees (1936 - 2013)
Vic Nees was zoon van de internationaal bekende beiaardier Staf Nees. Hij genoot in internationale muziekopleiding en specialiseerde zich als componist in koormuziek. Als musicus kapte hij met aloude Vlaamse romantisme, de erfenis van Peter Benoit. Hij zocht aansluiting bij wat er op dat ogenblik in de internationale muziekscene aan de orde was. Vooral de Duitse koorbeweging met de muziek van Hugo Distler maakte diepe indruk op hem. Ook de oude Vlaamse polyfonie met zijn lineair denken inspireerde hem. Hij kwam uit Mechelen, de plek waar deze muziek voor het eerst opnieuw onder de aandacht kwam.

Vic Nees was erg verbonden met het koorleven in Vlaanderen en schreef veel voor de amateurkoren. Hoofdzakelijk op Nederlandstalige teksten omdat de verstaanbaarheid voor hem zeer belangrijk was. Het verband tussen tekst en muziek is essentieel. Waarbij hij vooral lette op de relevantie van die teksten. Zijn teksten zijn dikwijls religieus geïnspireerd, met een zeer sterk sociaal engagement.  Het volkslied was ook een grote inspiratiebron.

In zijn muziek ontwijkt hij het experiment niet. Moderne zangtechnieken als clusters, glissandi, of zingen op medeklinkers drongen zijn partituren binnen. Aan seriële schrijfwijzen deed Nees niet mee. De wereld van Nees was hoofdzakelijk tonaal met enkele lichte afwijkingen.

Vic Nees was een man van koor. Hij leidde verschillende koren. Maar hij zal de geschiedenis ingaan als de man die het Radiokoor (nu VRK) tot hoog niveau wist te brengen. Van de jaren zestig tot aan zijn pensioen in 1996 stond hij aan het hoofd van dit ensemble, eerst als producer, later als dirigent. Hij dirigeerde er zowel eigen werk, het Vlaams repertoire als het internationale repertoire. Met uitstapjes naar soms het lichte genre, volksmuziek, operette als close harmony. Het koor was uitermate soepel. Het kon met respect voor de stijleigenheden de strenge polyfonie, het romantisch genre als de experimentele avant-garde aan.

Na zijn pensioen bleef hij een referentiepunt in de koorwereld. Vic Nees was een bijzonder vriendelijk en joviaal mens. Een plezier om hem te ontmoeten. Hij werd overladen met internationale prijzen.

Extra :
Vic Nees op www.matrix-new-music.be, www.muziekcentrum.be en youtube

12:00 Gepost in Muziek, Televisie | Permalink |  Facebook

28/12/2012

György Kurtágs 'Songs of Despair and Sorrow' in Canvas Klassiek

György Kurtág In 'Canvas Klassiek' hoor je op zondag 30 december György Kurtágs 'Songs of Despair and Sorrow', uitgevoerd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Berliner Rundfunkchor o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. György Kurtág (1926) is één van de belangrijkste hedendaagse componisten. Zijn 'Songs of despair and Sorrow' bestaan uit zes liederen voor gemengd koor en instrumentaal ensemble. Voor deze liederen koos hij sombere Russische teksten van o.m. Mandelstam, Akhmatova en Tsvetayeva. Hij werkte er 14 jaar lang aan en voltooide ze in 1994. Zoals steeds bij Kurtág is elk lied een soort miniatuur, waarin hij enorm spaarzaam en precies omgaat met zijn muziek en structuur. Kurtág gebruikt o.m. twee harmoniums en vier bayans, een soort Russische accordeons. Hij mengt de instrumenten en de stemmen in complexe weefsels en brengt vooral de zangers aan de grens van hun akoestische mogelijkheden. Deze extreme expressiviteit maakt de zes stukken dan ook aartsmoeilijk om uit te voeren. Maar deze topensembles doen het schitterend. Dit concert werd opgenomen in het kader van het Festival van Vlaanderen Gent in 2009.

Canvas Klassiek : György Kurtág, Songs of Despair and Sorrow : zondag 30 december 2012 om 12.55 u
www.canvas.be

Elders op Oorgetuige :
Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Berliner Rundfunkchor brengen ode aan de vreugde, 30/09/2009

22:49 Gepost in Concert, Muziek, Televisie | Permalink |  Facebook