Harry Halbreich wordt beschouwd als één van de autoriteiten op het vlak van hedendaagse muziek. Hij volgde les bij Messiaen aan het Conservatorium van Parijs en was artistiek directeur van het muziekfestival van Royan, hij doceerde muziekanalyse in het Koninklijk Conservatorium van Bergens en schreef boeken over Messiaen, Honegger en Martinue en ook een heel wat interviews met en artikels over Iannis Xenakis, Giacinto Scelsi, György Ligeti, Edgard Varèse of Maurice Ohana.
Morton Feldman is onmogelijk weg te denken uit de muziek van de tweede helft van onze eeuw. Langzamerhand beginnen alsmaar meer mensen in te zien dat zijn muziek veel meer is dan langgerokken opeenvolgingen van losse klanken. Geen enkele andere componist, op Anton Webern na misschien, is het begrip ‘tijd’ op zo’n extreme en terzelfdertijd uiterst welluidende manier gaan relativeren. Zowel Webern als Feldman bieden ons een erg indringende kijk op de relaties tussen klanken onderling, relaties die verder gaan dan harmonie of melodie.
Morton Feldman werd geboren in Brooklyn in 1926. Alhoewel hij studeerde bij Wallingford Riegger en Stefan Wolpe waren de artistieke filosofieen van John Cage wellicht zijn belangrijkste invloed. Feldman ontmoette Cage voor het eerst in 1949. Doorheen de jaren ’50 was hij zowel nauw geassocieerd met Cage, Christian Wolff, Earle Brown en David Tudor, als met enkele New Yorkse abstracte expressionisten uit de plastische kunst zoals Philip Guston en Mark Rothko. Alhoewel hij aanvankelijk vooral met grafische muzieknotatie experimenteerde, zijn zijn werken sinds 1969 heel precies en ‘conventioneel’ genoteerd. Dat is niet terug te voeren op een neiging tot groter conservatisme bij de componist naarmate hij ouder werd, maar wel op de moeilijkheid de esthetiek van zijn muziek precies over te brengen via een notatie die, wanneer ze verkeerd word begrepen, aanleiding geeft tot vrijheden die haar stuk maken. Een typisch voorbeeld van een stuk uit die periode is ‘The King of Denmark’ voor slagwerk solo, waarin alle instrumenten uitsluitend met de vingertoppen en op de grens van het hoorbare worden bespeeld. De notatie is tijdsproportioneel. Feldmans werken zijn uniek in hun genre en onderscheiden zich door hun stille en heldere klank en hun uitgebreide tijdsschaal (negen van zijn werken duren meer dan anderhalf uur.) Hij overleed in New York in 1987.
Programma : Morton Feldman, Clarinette and String quartet
Tijd en plaats van het gebeuren :
La machine à remonter le son : Morton Feldman
Dinsdag 25 maart 2008 om 20.00 u
Les Brigittines Kapel
Korte Brigittinenstraat
1000 Brussel
Meer info : www.brigittines.be en www.musiquesnouvelles.com
Bron : Morton Feldman op www.champdaction.be
Extra :
Morton Feldman’s mysterious musical landscapes, Alex Ross op www.newyorker.com, 19/06/2006
Morton Feldman Texts: Essays and Articles on MF and his music
‘Morton Feldman, The Feldman fragments’, Eric De Visscher op www.arsmusica.be (Fr), 1995
Morton Feldman op UbuWeb Sound
Video :
Morton Feldamn op YouTube
Elders op Oorgetuige :
John Cage & Morton Feldman : een unieke luisterervaring, 13/02/2008
Words and Music : Amerikaanse muziek uit de twintigste eeuw, 11/02/2008
De kunst van Morton Feldman, 11/02/2008
Ictus brengt Morton Feldmans ‘For Philip Guston’, 12/02/2007