27/09/2016

Componeren in Babel : ontmoetingsmoment sector hedendaags klassiek in Leuven

Babel Naar aanleiding van het openingsconcert van Transit (Festival 20/21) op vrijdag 28 oktober in Leuven organiseert Kunstenpunt diezelfde namiddag een ontmoetingsmoment voor de sector hedendaags klassiek i.s.m. het platform ISCM-Vlaanderen.







Programma :

- 16u: ontvangst met koffie

- 16u20: verwelkoming & korte speech i.v.m. 10 jaar Oorgetuige

- 16u40-17u20: presentatie van het recente boek ‘Componisten van Babel (Joep Christenhusz) met aansluitend een panelgesprek met de besproken componisten uit Vlaanderen: Joachim Brackx, Daan Janssens, Annelies Van Parys en Stefan Prins.

- 17u30-18u: 3 projectpresentaties van educatieve initiatieven voor jonge componisten:
- 18u-19u: napraten bij een hapje en een drankje

Deelnemers kunnen aansluitend tegen verminderd tarief (€ 12 i.p.v. € 15) het openingsconcert van Transit bijwonen (startuur 20u30, inleiding om 19u45).

Praktische info :

Componeren in Babel: ontmoetingsmoment sector hedendaags klassiek
Vrijdag 28 oktober 2016 van 16.00 u tot 18.00 u
MATRIX, Centrum voor Nieuwe Muziek - Leuven


Meer info en inschrijven op www.kunsten.be

21:49 Gepost in Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

01/07/2016

Westerse muziek ontmoet muziektradities uit het Oosten tijdens Festival Musiq’3

Festival Musiq’3 Op 1, 2 en 3 juli 2016 verwelkomt het Festival Musiq’3 alle muziekliefhebbers in Flagey en het Marni - theater voor een ontmoeting vol verrassingen met de sterren van de klassieke, jazz - en wereldmuziek, alsook met het jonge talent van morgen. Het festivalthema 'Orient - Occident : Connect' (Oost - West: Connect) heeft in de huidige context een wel erg bijzondere weerklank.

De formule van het Festival Musiq’3 is bekend: een groot feest van de klassieke muziek in Flagey, het Marni - theater en de grote tent op het Heiligkruisplein, met een grote diversiteit aan programma’s die toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht de leeftijd.

Dit jaar ontmoet de Westerse muziek de muziektradities uit het Oosten en trekken artiesten van hier en elders drie dagen lang samen op. Het Festival Musiq’3 brengt klassieke componisten onder de aandacht die geboeid waren door Oosterse klanken, zoals Ravel, Debussy of nog Reinaldo Hahn, en laat ze in dialoog treden met muziek uit de Arabische, Perzische, Berberse en soefi-tradities of nog met Japanse, Koreaanse of klezmermuziek.

Naast die Oost - West-dialoog is er een ruim aanbod aan barokmuziek, met onder andere werken van Bach, Lully, Monteverdi en Purcell, klassiek repertoire (Bartók, Dvořák, Rachmaninov, Satie), hedendaagse componisten als Philip Glass en John Adams en grote namen van de jazzmuziek (pianist Makoto Ozone speelt Marsalis, Ellington, Corea ... )

Gerenommeerde musici als de pianiste Anne Queffélec, de Italiaanse tenor Pino de Vittorio, de klezmer - klarinetspeler Giora Feidman, de Algerijnse sopraan Amel Brahim - Djelloul, de danser en komiek Sam Touzani, de Duitsers van Spark , The Classical Band , het trio Jasmin Toccata (Keyvan Chemirani, Thomas Dunford et Jean Rondeau), Brussels Philharmonic of nog Leonardo García Alarcón en het Chœur de Chambre de Namur. Jong talent van morgen is vertegenwoordigd door de studenten van het Brussels Conservatorium, die kamermuziek spelen of deel uitmaken van het Festivalorkest.

Zoals steeds is er bijzondere aandacht voor de kinderen en de gezinnen, met de nieuwe voorstelling YôKai ! van Patrick Leterme, het muzikaal spektakel van het Quatuor Alfama, Oosterse verhalen of de workshops van ReMuA en Jeunesses Musicales. Bovendien maakt het Festival uitstapjes naar het theater, de dans, vertellingen, de film (‘Connect’ - Programmering in de CINEMATEK) en de fotografie (workshops van Contrasteà).

Met het project 'Muziek op de vlucht' (Musiques d’Exil) steunt het Festival musici uit Syrië, Irak enz., die een verwoestend conflict ontvluchtten en hun passie voor muziek niet willen opgeven. Tenslotte is er de grote tent voor Flagey, met een feestelijk en gratis programma van koren, jazzbands, alsook klassieke, Keltische en wereldmuziek. De muziekliefhebbers met een hart voor voetbal kunnen er op een groot scherm de kwartfinales van de Euro 2016 volgen. Muzikale ‘battles’ staan garant voor een onvergetelijke sfeer.

En voor diegenen die niet ter plaatse kunnen komen, zendt Musiq’3 voor de duur van het Festival rechts treeks uit vanuit Flagey. Acht concerten worden opgenomen en zijn vanaf september op de buis te bekijken.

Praktische info :

Festival Musiq3
Van vrijdag 1 t.e.m. zondag 3 juli 2016
Flagey - Théâtre Marni - Brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.festivaldewallonie.be

23:22 Gepost in Concert, Festival, Nieuws | Permalink |  Facebook

28/06/2016

In Memoriam Harry Halbreich (1931-2016)

Harry Halbreich Op 27 juni overleed de Belgische musicoloog Harry Halbreich. Hij werd 85. Halbreich was een schrijver-musicoloog met zeer uitgesproken voorkeuren, hij was echt een muzikale speurneus en een onvermoeibare verdediger van de hedendaagse muziek.

Harry Halbreich werd op 9 februari 1931 in Berlijn geboren. Na studies in Parijs bij o.a. Arthur Honegger en Olivier Messiaen, vestigde hij zich in Brussel.

Halbreich schreef een twaalftal biografieën van componisten ( Claude Debussy, Albéric Magnard, Edgard Varèse, Arthur Honegger...), organiseerde talloze interviews met o.a. Iannis Xenakis, Gyorgy Ligeti en Olivier Messiaen. Hij was vaak te gast bij de RTBF/Musiq'3, Bozar en Flagey.

Van 1970 tot 1976 was hij docent analyse van de muziek aan het Koninklijk Conservatorium van Mons. Hij werkte mee aan vele radio-uitzendingen en was medeoprichter van het Belgische muziektijdschrift Crescendo.

Halbreichs liefde voor de muziek beperkte zich niet tot de 20ste en de 21ste eeuw. Hij wist met evenveel passie en kennis te vertellen en te schrijven over de religieuze werken van J.S.Bach, de orkestwerken van Jean Sibelius of de quasi vergeten pianostukken van Charles -Valentin Alkan...

Harry Halbreich op Wikipedia

Bron : Klara

20:02 Gepost in Actualiteit, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

23/10/2015

De Kreun & Festival van Vlaanderen Kortrijk leggen de basis voor één nieuwe genreoverschrijdende muziekorganisatie

De Kreun en Festival van Vlaanderen Kortrijk integreren hun werking in een nieuwe genreoverschrijdende muziekorganisatie. Daarmee wordt het Kortrijkse en regionale muzieklandschap grondig hertekend. Het combineren van expertise en personeel creëert meerwaarde voor de uitbouw van een inhoudelijk, toekomstgericht en ambitieus plan.

De Kreun is als muziekclub niet weg te denken uit het Vlaamse muzieklandschap. Zij ontstond in 1981 en opende na haar vertrek uit Bissegem in 2009 een nieuwe, performante concertzaal in Kortrijk. Sindsdien kreeg haar werking vleugels en onderscheidde zij zich met festivals als Sonic City en het recente grensoverschrijdende Heartbeats.

Festival Kortrijk is sinds 2010 de meest avontuurlijke telg uit de Festival van Vlaanderenfamilie. Het programmeert over de vakjes van de genres heen: hedendaags, klassiek, projecten waarin oud en nieuw spontaan versmelten en geluidskunst. Het evolueerde in korte tijd tot een vaste regionale en Vlaamse waarde.

Na ruim anderhalf jaar inhoudelijk overleg dienden de twee Kortrijkse muziekorganisaties een gezamenlijk subsidiedossier in bij de Vlaamse Overheid voor structurele erkenning en subsidiëring in de periode 2017/2021. Daarvoor werd eind augustus 2015 een nieuwe organisatie opgericht. Bert Debrouwere (zakelijke leiding), Joost Fonteyne en Tom Vangheluwe (artistieke leiding) tekenen het beleid uit. Joost Fonteyne wordt algemeen directeur. Jo Libeer is voorzitter van de raad van bestuur.

Joost Fonteyne : als regionale concerten festivalorganisator worden we toonaangevend op het vlak van geluidskunst, hedendaags, jazz, klassiek, pop en rock, zonder de kruisbestuiving met andere disciplines uit de weg te gaan. De organisatie wordt gangmaker van een intense muziekbeleving in de Eurometropool KortrijkLilleTournai met een ruime uitstraling in Vlaanderen. Zij ontwikkelt haar werking in nauw overleg met regionale en Vlaamse actoren en engageert zich in Europese en grensoverschrijdende netwerken. De garantie om de werking te ontplooien vanuit het vernieuwde Muziekcentrum Track biedt ongekende mogelijkheden. De stedelijke investering van 4 miljoen euro resulteert vanaf september 2017 niet alleen in een opgefrist gebouw maar vooral in vijf presentatieplekken met een capaciteit van 80 tot 600 personen. Die inspanningen maken van de site een muzikale hotspot. De aanwezigheid van diverse actoren (Conservatorium Kortrijk, Il Fondamento, medialab Quindo, exploitant Schouwburg Kortrijk en Vlamo) leidt ongetwijfeld tot spannende samenwerkingen.

Tom Vangheluwe : centraal in het programma staan festivals, concerten en omkaderende activiteiten. Twee bestaande festivals bewezen hun waarde: het curatorfestival Sonic City en Festival van Vlaanderen Kortrijk. Daarnaast ontstaan nieuwe projecten. Een genreoverschrijdende seizoensopener maakt van de site een ‘huis van verborgen muziekjes’. Het toonaangevende project voor internationale geluidskunst Klinkende Stad wordt een afzonderlijk festival met installaties en performances. We zijn bijzonder verheugd over de gesprekken rond een Belgische tegenhanger van het tegendraadse festival Incubate uit Tilburg (NL). En het seizoen wordt alternerend afgesloten met een genreoverschrijdend locatieproject in een natuurdomein of industrieel erfgoed.

17:25 Gepost in Festival, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

15/05/2015

Concertgebouw Brugge brengt zwoel en passioneel seizoen

Concertgebouw Brugge seizoen 2015-2016 Het Concertgebouw migreert tijdens het nieuwe seizoen 2015-2016 naar het zuiden met tal van musici, choreografen en dansers. Zij lieten zich inspireren door de zuidelijke kracht van warmte, vuur, dans en de nacht. Na het recordjaar 2014 trekt het Concertgebouw alle registers open met een kersvers familiefestival, een nieuwe editie van Iedereen Klassiek, tal van familievoorstellingen en een slaapconcert voor baby’s. Met het ambitieuze project Acoustic Power wil het Concertgebouw bij alle West-Vlaamse derdegraadsstudenten de liefde voor klassieke muziek aanwakkeren met een virtuoos bezoek in de school, een creatiewedstrijd en een intense concertervaring in het Concertgebouw.

De beelden van de jonge Belgisch-Italiaanse fotografe Lara Gasparotto in de programmabrochure ademen spontaniteit en vrijheid in het leven van jonge mensen, van zonovergoten zorgeloosheid tot passionele nachten. In deze sfeer baadt het Concertgebouw het komende seizoen. "Het seizoen wordt één langgerekte trek naar het zuiden. Het zuiderse programma wijst op het belang van een ander soort migratie, met artiesten die als rusteloze reizigers op zoek gaan naar vreugde en vrijheid, naar nieuwe impulsen en sterke emoties", vertelt Jeroen Vanacker, artistiek directeur.

"Tijdens verschillende festivals dompelen we het publiek volledig in deze zuiderse sfeer onder. Zo neemt het festival Lisboa de bezoeker mee op een citrytrip doorheen de eeuwen, van polyfonie tot fado en jazz. Jan Fabre, de man die vuur geeft, engageerde zich als curator van December Dance 2015. Hij brengt er onder meer de Belgische première van Mount Olympus. Verder presenteren we de Carmen-Suite, het dansfestival Vive le Boléro en drie zuiderse Domeinen met choreograaf Emio Greco, klavecinist Rinaldo Alessandrini en hedendaagst componist Salvatore Sciarrino."

Het Concertgebouw blijft verder inzetten op kinderen, jongeren en families. Tijdens een slaapconcert kunnen ouders zelfs wegdromen bij de muziek van Feldman, soezen met Satie en ontwaken met Bach. Er zijn verder rondleidingen op (kinder)maat, kunsteducatieve acitiviteiten, open repetities en een nieuwe editie van het succesvolle project Iedereen Klassiek.

Katrien Van Eeckhoutte, algemeen directeur: "Als kunstenhuis blijft het Concertgebouw ook bijdragen tot creatie en creativiteit, we coproduceren en gaan verrijkende samenwerkingen aan met vele en diverse partners. We bieden kunstenaars, jong talent en gevestigde waarden, uit binnen -en buitenland alle kansen en nodigen cultuurliefhebbers uit Vlaanderen en daarbuiten uit naar onze levendige muziek- en dansstad."

Het volledige programma vind je vanaf woensdag 12 mei op de website van het Concertgebouw.

15:15 Gepost in Concert, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

12/03/2014

Symposium rond Finse componist Magnus Lindberg in Brugge

Magnus Lindberg Op dinsdag 18 maart organiseert Symfonieorkest Vlaanderen een academische dag over de componist Magnus Lindberg (foto) in het Concertgebouw Brugge. Tijdens dit symposium komen verschillende aspecten van Magnus Lindberg aan bod: zijn oeuvre, zijn werkmethode, zijn carrière, zijn inspiratiebronnen, ...

De Fin Magnus Lindberg (1958) is dit seizoen de centrale componist van het Symfonieorkest Vlaanderen. Hij was Composer in Residence bij de New York Philharmonic en schreef werken in opdracht van onder meer de Berliner Philharmoniker. Hij is zeer goed bevriend met dirigent Esa-Pekka Salonen en werkte reeds voor diverse projecten met hem samen. Uit zijn uitgebreide repertoire selecteerde het Symfonieorkest voor dit seiaoen 4 werken: Feria, Parada, zijn Klarinet- en Vioolconcerto.

Dat Magnus Lindberg veruit de populairste onder de Finse componisten is, komt allicht doordat hij zich nooit helemaal heeft geschikt naar de dictaten van de naoorlogse hedendaagse muziek. Hij studeerde weliswaar in Darmstad, kent de computer door en door en vertolkte als pianist al werk van Boulez, Stockhausen en Berio. Toch is in zijn recente werken vooral de brute energie te horen van de punkgroepen die hem in de jaren 1980 beïnvloedden. Er waait een wervelwind over zijn grote, dramatische fresco's waarin de harmonie vervat ligt tussen spanning en ontspanning... Voor Magnus Lindberg is fysieke contact met de klank tijdens het compositieproces van essentieel belang. Daarnaast heeft hij altijd al de behoefte gevoeld om te communiceren met het publiek. De concertdimensie, met de bijbehorende adrenaline, is voor hem zeer belangrijk.

Magnus Lindberg is tijdens de voorbije twee seizoenen huiscomponist geweest bij de New York Philharmonic Orchestra (2009-2010). Hij is vooral bekend door zijn symfonische werken als 'Feria' en 'Corriente' en staat garant voor degelijkheid en métier. Nochtans geniet hij bij het grotere publiek de naam van 'enfant terrible'. Ten dele terecht misschien, maar ten dele ook zeker niet. Zijn werk getuigt van een grote vakkennis en heeft binnen de hedendaagse muziek een gigantische artistieke kwaliteit. Wie de moeite en tijd neemt om zijn werken grondiger te leren kennen, komt erachter dat in de klankmassa een groot kunstenaar schuilgaat. Lindberg noemt zichzelf 'romantisch' en heeft geen probleem te onderkennen dat hij als modernist teruggrijpt naar voorbeelden uit het verleden, zij het zonder enige vorm van nostalgie.

Programma :

Vanaf 10u30 . Ontvangst
11u - 11u10 . Verwelkoming
11u10 - 11u30 . 'De figuur Magnus Lindberg' (gastspreker Maarten Beirens, journalist & docent)
11u30 - 12u30 . 'Lindberg over Lindberg' (gastspreker Magnus Lindberg)
12u30 - 14u . Lunch & mogelijkheid bezoek Soundfactory Concertgebouw Brugge
14u - 15u . 'Conductors and composers - a 60 year long experience of our Finnish music life and education' (gastspreker Professor Atso Almila, Sibelius Academy Helsinki)
15u - 15u30 . Koffie/thee
15u30 - 17u . Lecture performance: het Vioolconcerto van Magnus Lindberg (gastsprekers Magnus Lindberg en violist Matthew Trusler)
18u - 19u . Bijwonen generale repetitie Symfonieorkest Vlaanderen
20u . Bijwonen concert 'Jupiter' van het Symfonieorkest Vlaanderen

Hoe inschrijven :
De kostprijs voor niet-studenten bedraagt € 25 (incl. catering en concertticket) en € 15 (excl. concertticket)
Deelname voor studenten van samenwerkende conservatoria is gratis (incl. catering en concertticket) mits inschrijving. Bij inschrijving graag vermelding van naam, e-mailadres en studentenkaartnummer.

Schrijf uiterlijk op vrijdag 14 maart 2014 in via stephanie.dierckxsens@symfonieorkest.be of via 050 84 05 87

Deelnemende conservatoria :
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
Luca School of Arts (Lemmens, Leuven)
School of Arts (Hogeschool Gent)
Koninklijk Conservatorium Brussel

17:48 Gepost in Concert, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

26/11/2013

Klankenbos vernieuwd en uitgebreid

Klankenbos Op zaterdag 23 november werd het vernieuwde en uitgebreide Klankenbos voorgesteld. Niet alleen zijn er nieuwe installaties geplaatst, ook zijn de oudere gerestaureerd en geüpdatet. Het werk Curvices van Rozalie Hirs is een app waarin klank, poëzie en animaties gecombineerd worden. Je bepaalt zelf wat je hoort en ziet door je te bewegen doorheen Klankenbos. Met de installatie Windribbon wordt aan de Klankenboscollectie ook een werk toegevoegd van een Amerikaanse klankkunstpionier. Bovendien werd de nieuwe, zeer mooie catalogus voorgesteld. Omdat de collectie van Klankenbos de afgelopen jaren flink werd uitgebreid, was ook de Klankenbos-catalogus aan vernieuwing toe. In de nieuwe publicatie worden ook enkele 'earpieces' van David Helbich geïntegreerd, composities die de lezer aanzetten tot (anders) luisteren.

Collectie klankenbos uitgebreid
Curvices (2013) van de Nederlandse componiste en dichteres Rozalie Hirs is een audiovisuele mobiele applicatie die je begeleidt tijdens een wandeling door Klankenbos. Door van plaats te veranderen bepaal je mede het verloop van de muziek en de poëzie. Met het verkennen van het terrein tast je klanken en woorden af, maak je een reis door het bos in zoveel passen als je wil. Cox & Grusenmeyer kropen in de huid van lichtontwerpers en verzorgden een bijpassende lichtshow. Yvan Vander Sanden zorgde in nauwe samenwerking met de kunstenaars voor de technische realisatie van het werk. Met dit artistieke en technische kunststukje integreert Musica een geheel nieuwe vorm van klankkunst in Klankenbos. De app is gratis te downloaden voor Android en in de loop van december ook voor iOS. Wie zelf geen toestel heeft, kan een tablet uitlenen in de kantoren van Musica.
www.klankatlas.eu/klankatlas/curvices

De collectie werd verder uitgebreid met werk van een pionier op het vlak van klankkunst: de Amerikaan Leif Brush. Windribbon is een tussen twee bomen opgespannen messinglint, dat wordt bespeeld door de wind. De bewegingen van het lint worden opgepikt door sensoren en versterkt via luidsprekers. Guy De Bièvre en Sofia von Bustorff bouwden een replica van de installatie die Brush ooit in zijn achtertuin ontwikkelde. Volgens De Bièvre is de Amerikaanse kunstenaar erg opgetogen dat zijn werk bewaard blijft in de collectie van Klankenbos.
www.klankatlas.eu/klankatlas/windribbon

Grondige revisie installaties
De klankinstallaties van Klankenbos staan dag in dag uit in weer en wind. Hoewel de werken robuust gebouwd worden, waren enkele installaties na verscheidene jaren toe aan een grondige revisie. Drie installaties werden onder handen genomen: Houses of Sound (Pierre Berthet), Oor van Noach (Robert Lambermont) en Kanariestudio (Paul Panhuysen). Berthet en Lambermont maakten van de mogelijkheid gebruik om het concept van hun installatie te wijzigen. Deze vaste waarden in de Klankenboscollectie klinken nu beter dan ooit. De nieuwe uitbreidingen maken de collectie van Klankenbos nog rijker dan ze al was. De vaste en mobiele installaties zijn stuk voor stuk pareltjes van wereldklasse. De collectie van Klankenbos is op alle vlakken een unicum in Europa, en ver daarbuiten.

Klankenbos
Tussen de bomen van Klankenbos zit een unieke verzameling klankkunstwerken verscholen. De kunstwerken zijn een prikkeling voor het oor en een streling voor het oog. Tijdens een bezoek aan Klankenbos word je uitgedaagd om op een bewuste manier met geluid en stilte om te gaan. Een bijzondere ervaring voor mensen van alle leeftijden. De omvang en de permanente toegankelijkheid van de collectie zijn uniek in Europa.
Een wandelparcours doorheen Provinciaal Domein Dommelhof in Neerpelt neemt je mee voor een bijzondere (klank)kunstervaring in openlucht. Iedereen kan Klankenbos op eigen houtje verkennen - gratis, op elk moment van de dag. Een plattegrond met toelichting bij de installaties kan je meenemen aan de verschillende ingangen van het bos.

Wil je alle geheimen van Klankenbos leren kennen, dan is een geleid bezoek een aanrader. De gids laat je de collectie op een optimale manier ervaren. Je krijgt inzicht in de artistieke ideeën achter de werken en de technische hoogstandjes die sommige installaties herbergen. De toelichting en het tempo van elke rondleiding wordt aangepast aan de deelnemers. En tijdens de kinderactiviteiten ontdekken kinderen spelenderwijs het bos en zijn bijzondere installaties. Er zijn activiteiten voor verschillende leeftijdsgroepen.

Praktische info :

Klankenbos
Provinciaal Domein Dommelhof Neerpelt

Toekomstlaan 5
3910 Neerpelt

Neem zeker een kijkje op www.musica.be voor meer informatie over de rondleidingen en activiteiten en voor het volledige kinderaanbod. De vernieuwde klankenatlas vind je hier.

11:06 Gepost in Algemeen, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

13/11/2013

In memoriam John Tavener (1944-2013)

John Tavener Op dinsdag 12 november overleed de Britse componist Sir John Tavener, één van de bekendste Britse componisten van spirituele muziek. Hij werd 69. John Tavener werd door het grote publiek opgemerkt door de uitvoering van zijn 'Song for Athene' uit 1993 tijdens de rouwdienst voor prinses Diana in september 1997. Zijn stuk 'The Protecting Veil', voor cello en strijkers, stond in 1998 maandenlang boven aan de klassieke top 10. In 1968 verkreeg hij voor het eerst bekendheid door zijn compositie 'The Whale' naar het Bijbelboek Jona, uitgebracht op Apple Records, de platenmaatschappij van The Beatles. Tavener werd in 2000 in de adelstand verheven.

John Tavener werd op 28 januari 1944 geboren in Londen. Hij studeerde muziek aan het Royal College of Music in Londen bij onder meer Lennox Berkeley. Hij brak door met zijn compositie The Whale (de walvis) naar het bijbelboek Jona. Na zijn toetreding tot de Russisch-orthodoxe Kerk in 1977 kreeg zijn muziek steeds meer een spiritueel karakter. Daarmee ging kerkmuziek een groter aandeel in zijn oeuvre innemen. Taveners oeuvre - dat meestal als neo-klassiek wordt beschreven - refereert zowel naar westerse als oosterse muziek. Daarbij was zijn bekering in 1977 tot de Russisch-orthodoxe kerk van groot belang. Later zou hij zich ook sterk interesseren voor de islam en het boeddhisme. Muzikaal leunde hij ook aan bij Olivier Messaen, Arvo Pärt en de minimalistische stroming.

Bekendheid genoot Tavener onder meer van koorwerken als The Lamb, Funeral Ikos en Song for Athene. Dat laatste werk werd bij een breed publiek bekend door de uitvoering tijdens de uitvaartdienst van prinses Diana in Westminster Abbey in 1997. In zijn latere werk The Veil of the Temple wist hij zich beïnvloed door het boeddhisme.

Tavener had al heel lang gezondheidsproblemen. In 2007 kreeg hij een hartaanval, waarna hij 4 maanden in het ziekenhuis lag. Na zijn hartaanval lieten artsen Tavener weten dat hij niet meer als componist aan het werk kon gaan. Hij bleef echter actief in de muziekwereld. Drie van zijn composities gingen afgelopen zomer in première op het Manchester International Festival. Zijn laatste werk, drie Shakespeare Sonnetten, gaat op vrijdag 15 november in Southwark Cathedral in Londen in première.

Extra :
John Tavener op www.chesternovello.com, nl.wikipedia.org en youtube
John Tavener: post-modern en terug naar af?, Friska Frank op www.nopapers.nl
John Tavener: his final interview, Ivan Hewett in The Telegraph, 13/11/2013

21:55 Gepost in Actualiteit, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

07/09/2013

In memoriam Dick Raaijmakers (1930 - 2013)

Dick Raaijmakers Op woensdag 4 september overleed de Nederlandse componist, wetenschapper en muziekpionier Dick Raaijmakers. Raaijmakers staat bekend als een van de grondleggers van de elektronische muziek in Nederland. Hij maakte in de jaren vijftig in het Natuurkundig Laboratorium (Natlab) van Philips in Eindhoven experimentele populaire muziek met behulp van elektronische middelen. Een groot deel van zijn leven tot aan zijn pensioen was hij docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Dick Raaijmakers studeerde piano aan het conservatorium in Den Haag en werkte op de afdeling voor elektro-akoestisch onderzoek van Philips. Tussen 1956 en 1964 was Raaijmakers actief in het natuurkundig laboratorium, ook wel Natlab, van het elektronicaconcern. Hij was de eerste ter wereld die zich bezighield met elektro-akoestiek en wordt derhalve als grondlegger van de elektronische muziek gezien.

Hij experimenteerde samen met Tom Dissevelt onder de naam Electrosoniks met via elektronische middelen gemaakte popmuziek, die van invloed zouden zijn op het werk van Kraftwerk en Giorgio Mororder. Onder het pseudoniem Kid Baltan (anagram van Dick Natlab) bracht de platenfirma van Philips de elektronische werken uit.

In 1966 keerde hij als docent terug naar zijn leerschool in Den Haag. Tot zijn pensioen in 1995 was hij aan het conservatorium docent elektronische en hedendaagse muziek. Vanaf 1991 was hij eveneens theaterdocent, waarna erkenning volgde voor zijn wetenschappelijke en artistieke werken.

Zo won hij diverse oeuvreprijzen en ontving hij een eredoctoraat aan de Universiteit van Leiden. Zijn belangrijkste wetenschappelijke publicatie was het boek 'De Methode' uit 1984, waarin hij de samenhang van beweging, oorzaak, gevolg en de waarneming daarvan beschreef.

Extra :
Dick Raaijmakers op www.muziekencyclopedie.nl, nl.wikipedia.org en youtube

00:50 Gepost in Actualiteit, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

24/07/2013

Goeyvaerts Trio gaat Kickstarter!

Goeyvaerts Trio De Kickstartercampagne van het Goeyvaerts Trio in samenwerking met Challenge Classics is gelanceerd. Een spannende crowdfundingcampagne om hun nieuwe album, met daarop het Stabat Mater van Arvo Pärt en een nieuwe (opdracht)compositie van Ivan Moody (beide voor drie strijkers en drie zangers) te financieren.

Kickstarter.com is een belangrijk online platform om verschillende soorten projecten te financieren. Het werkt met name erg succesvol voor musici. Iedereen (van particulier tot bedrijf) kan een project steunen met een zelf gekozen bedrag, maar het blijft niet bij een simpele donatie. Elke financiële bijdrage staat gelijk aan de aankoop van een tegenprestatie, bijvoorbeeld een CD, een exclusieve meet-en-greet sessie, of zelfs een privé-concert.

Het Goeyvaerts trio is het eerste Vlaams ensemble dat met Kickstarter in zee gaat. Het trio is bekend voor hun gedetailleerd perfectionisme en hun zorgvuldige repertoirekeuze. De nieuwe cd combineert de treurnis van het 'Stabat Mater' van Arvo Pärt met het speciaal voor deze plaat gecomponeerde 'Simeron' van Ivan Moody. Het trio kreeg voorheen voortreffelijke recensies.

De lancering van Kickstartercampagne van het Goeyvaertstrio is van start gegaan op 16 juli en loopt tot 20 augustus. Het is de bedoeling tegen die datum zo'n 11.500 euro te verzamelen bij de gulle gevers. Hun beloning gaat van een gesigneerde cd, over een privé-webcamconcert tot een maaltijd 'à la flamande' in een familiebijeenkomst terwijl het trio kookt.

De eerste twee platen van het Goeyvaerts Trio gooiden hoge ogen in de pers. The Strad noemde hun uitvoeringen van Tweede Weense School werken "full of detail, each note, each phrase, honed and polished". Gramophone noemde het een "special disc" met "the finest string trios". Naar aanleiding van hun tweede CD, met werken van onder andere Sophia Gubaidulina en Giya Kancheli, beweerde BBC Music Magazine dat het trio "performing nerves of ice" heeft.
Er wordt inmiddels vol verwachting uitgekeken naar het Goeyvaerts Trio's derde album, dat tot stand komt in samenwerking met drie zangers van het hoog aangeschreven Vox Luminis. Samen met deze zangers probeert het trio pijn en lijden te vertalen in de hoop op een nieuw begin, en dat alles met een delicaatheid die alleen dit trio kan waarborgen.

Als ondersteuning van hun Kickstartercampagne streeft het trio naar een mooie concertlijst in zalen door de hele Benelux en daarbuiten. Hun voorlopige concertagenda voor is als volgt:

21 sept '13 - Averbode/Mechelen (Stabat Mater)
24 okt '13 - Sint Niklaas
31 jan '14 - Roeselare
09 feb '14 - Sint Niklaas ("minifestival", met o.a. Stabat Mater)
20 feb '14 - Bornem
19 mrt '14 - De Adelberg, Lommel (Stabat Mater)
20 mrt '14 - Willebroek RELEASECONCERT STABAT MATER CD!
21 mrt '14 - Hasselt (Stabat Mater)
22 mrt '14 - Amuz, Antwerpen
23 mrt '14 - Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
27 mrt '14 - Leuven (Stabat Mater)
14 apr '14 - O.L.V. Kathedraal, Antwerpen (Stabat Mater)
15 apr '14 - Kasteel Heeswijk (Stabat Mater)
24 apr '14 - Festival van Vlaanderen, Kortrijk
25 sept '14 - Novecento Festival, Leuven
28 feb '15 - Paleisconcerten, Apeldoorn

Meer info : www.stringtrio.net en www.kickstarter.com

Elders op Oorgetuige :
Goeyvaerts Trio & Vox Luminis brengen spirituele muziek van Pärt en Moody in Gent, 29/04/2013

10:28 Gepost in CD, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook