Wat voorafging:
Op donderdag 8 december 2005 werd het ISCM-Vlaanderen boven de doopvont gehouden.
De “International Society for Contemporary Music“ werd opgericht in de jaren ’20 van vorige eeuw. België was van in den beginne lid en organiseerde reeds enkele malen de jaarlijkse internationale bijeenkomsten voor de zowat 50 landen die aangesloten zijn. Het doel van de ISCM is het bevorderen en ondersteunen van hedendaagse kunstmuziek, en via haar activiteiten de positie van de Vlamingen op de internationale markt verder te verstevigen. Peter Swinnen is voorzitter langs deze kant van de taalgrens, langs franstalige zijde is Christian Renard voorzitter, maar beiden ressorteren nog steeds onder het gezag van nationaal voorzitter André Laporte die naar buiten treedt als spreekbuis voor de grote evenementen.
Begin januari kwamen de verkozen bestuursleden voor het eerst met veel enthousiasme bijeen om een plan op te stellen.
Op korte termijn zal ISCM – Vlaanderen eerst en vooral werk maken van de officiële erkenning door ISCM – Internationaal (juli 2006 tijdens de World Music Days 2006 in Stuttgart).
Vervolgens werd een selectieprocedure opgestart voor het inzenden van partituren voor de World Music Days 2007 (Hong-Kong).
Vandaag (donderdag 18 mei 2006) maakt ISCM-Vlaanderen de resultaten van de “Call For Scores” bekend.
De jury was verheugd over het hoge niveau van de inzendingen en de jurering is dan ook vlot verlopen.
Kwaliteit was daarbij het belangrijkste criterium.
Uit de 28 inzendingen werden 7 werken geselecteerd die dit jaar actief door ISCM-Vlaanderen zullen worden gepromoot; 3 daarvan werden unaniem naar voor geschoven om via ISCM-België te worden ingezonden voor de ISCM World Music Days in Hong Kong 2007.
Matrix zal de 7 partituren in de muziekcatalogus invoeren met een bijzondere ISCM-code. Op die manier hoopt het bestuur op termijn een “Muziekfonds” met partituren aan te leggen die een ISCM-kwaliteitslabel meekregen. Dit label kan later een leidraad vormen voor mensen die op zoek zijn naar interessante Vlaamse werken. Op de eerste ISCM-dag in Vlaanderen (november aanstaande) zal ook uit deze 7 werken geput worden.
De laureaten van deze “Call for Scores” 2006 in alfabetische volgorde:
- “Canção de Vidro” voor 16 stemmen van Filip Rathé (2004)
- “Concerto for recorder, strings and harpsichord” van Annelies Van Parijs (2005)
- “LOW” voor blokfluit, fluit, klarinet, tuba, trombone, cello, contrabas, elektrische gitaar, 2 x piano, 2 x percussie, elektronica + dirigent van Serge Verstockt (2005)
- “Meditation” voor dubbel blaaskwartet van Annelies van Parijs (2005) ingezonden door I Solisit del Vento
- “Memory Space #2” voor blokfluit, elektrische gitaar, percussie, piano, contrabas en elektronica van Stefan Prins (2006)
- “String Quartet” van Bram Van Camp (2004), ingezonden door Muziekcentrum Vlaanderen
- “Techno Park” voor klarinet, elektrische 7-string sustainer gitaar, accordeon, cello, percussie, klavieren, en lo-fi elektronica van Stefan Van Eycken (2004) ingezonden door Champ d’Action
- “Canção de Vidro” voor 16 stemmen van Filip Rathé (2004)
- “Concerto for recorder, strings and harpsichord” van Annelies Van Parijs (2005)
- “Memory Space #2” voor blokfluit, elektrische gitaar, percussie, piano, contrabas en elektronica van Stefan Prins (2006)
Omdat ISCM-Vlaanderen momenteel nog geen lid is van de internationale koepel, zullen de partituren ingezonden worden door ISCM-België.