24/11/2011

Staten Generaal van de Klassieke Muziek en uitreiking van de Klara's in de Bijloke in Gent

Staten Generaal van de Klassieke Muziek Op maandag 28 november is het weer zover... Hét jaarlijks ontmoetingsmoment voor professionelen actief in de klassieke muzieksector: componisten, musici, programmatoren, musicologen, docenten muziek, journalisten, uitgevers, studenten aan het conservatorium.... Dit jaar is de Staten Generaal van de Klassieke Muziek te gast bij Muziekcentrum de Bijloke in Gent. Een ideaal moment om het gerenoveerde gebouw te exploreren. 

De Staten Generaal van de Klassieke Muziek is dé dag om collega's uit het veld te ontmoeten, ideeën op te doen voor je eigen werkveld, jouw nieuwe plannen, projecten, programma's kenbaar te maken, een stand van zaken op te maken, na te denken over de toekomst, ...

De dag zal in het teken staan van het resolutievoorstel 'Actieplan voor de Muziek in Vlaanderen' dat momenteel op een breed politiek draagvlak kan rekenen en binnenkort ter stemming zal voorgelegd worden in het Vlaams Parlement. Deze resolutietekst is grotendeels gebaseerd op 'Music is Life! Een integrale visie voor de muzieksector', een publicatie van het MuziekOverleg. De 17 organisaties van het MuziekOverleg bieden daarin een helder overzicht van de uitdagingen waar de Vlaamse muzieksector voor staat en dragen de nodige bouwstenen aan om deze uitdagingen aan te pakken. Een nieuwe stap in de richting van een beter muziekklimaat !

De ontmoetingsdag bestaat uit verschillende delen zodat iedereen op maat een interessant programma kan samenstellen. Vaste items zijn : "Gluren bij de buren" met dit jaar een focus op Duitsland: zij komen ons vertellen over hoe de klassiek bij hen wordt georganiseerd en ondersteund, en wie daarbij de belangrijkste spelers zijn, het showcase podium waar ensembles en organisaties zichzelf of hun nieuw project kunnen presenteren en de infomarkt waarop iedereen de kans krijgt zijn of haar project in de kijker te zetten.

Daarnaast staan er enkele debatten, rondetafelgesprekken en lezingen op het programma. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer internationaliseren en de ondersteuning van jong talent: een stand van zaken ISCM - World Music Days 2012 en kansen voor de toekomst, het verhaal van Gent, Unesco City of Music en samenwerkingsopportuniteiten tussen podia binnen en over de grenzen, trajectbegeleiding voor klassiek talent of wat na het verdwijnen van Gouden Vleugels, getuigenissen van artiesten over hun internationale carrière, Classical:Next, een nieuwe internationale beurs voor klassieke muziek in München en de Sabam kwestie: wat met de voorstellen om het puntensysteem te veranderen?

En last but not least is er de uitreiking van De Klara's. Deze muziekprijzen van en voor de klassieke muzieksector zullen een aantal mensen in de bloemetjes zetten voor hun verwezenlijkingen in 5 categorieën: jong talent, artiest, muziekpersoonlijkheid, muziekevenement en Vlaamse cd-productie van het afgelopen jaar. Buiten categorie is de Klara-Carrièreprijs.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Staten Generaal van de Klassieke Muziek 2010
Maandag 28 november 2011 vanaf 10.00 u
Muziekcentrum de Bijloke Gent
Bijlokekaai 7
9000 Gent

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.muziekcentrum.be

17/08/2010

Cultuurmarkt van Vlaanderen geeft startschot van het nieuwe cultuurseizoen

Cultuurmarkt van Vlaanderen 2010 Op zondag 29 augustus kan je tussen 11.00 en 21.00 uur het uitgebreide nieuwe aanbod van kunst- en cultuurhuizen uit heel Vlaanderen ontdekken.
In de hele Antwerpse binnenstad zijn er gratis optredens op binnen- en buitenpodia. Op de infomarkt presenteren meer dan 200 cultuurhuizen hun programma voor het nieuwe cultuurseizoen.

Startschot van het cultuurseizoen
De laatste zondag van augustus geeft de 15de Cultuurmarkt van Vlaanderen het startschot van het nieuwe cultuurseizoen. Overal in de Antwerpse binnenstad vind je informatie om je culturele agenda voor 2010 en 2011 mee te vullen.
De hele dag zijn er gratis optredens die een voorsmaakje geven van wat je in de Vlaamse theaters, cultuurhuizen en concertzalen zal terugvinden.

Culturele infomarkt
Op de infomarkt informeren meer dan 200 organisaties uit de Vlaamse kunst- en cultuursector je over hun nieuwe seizoen. Ze doen hun programma voor de komende maanden uit de doeken, beantwoorden met plezier je vragen en delen gretig brochures uit. Pleinen en straten groeperen verschillende disciplines. Dansscholen vind je op de Veemarkt, literatuur & erfgoed op de Meir, theater op de Groenplaats, circus & vorming op het Steenplein en muziek op de Grote Markt. Cultuurcentra uit Brugge, Antwerpen, Mechelen, Knokke-Heist en Turnhout nemen plaats op de Suikerrui.

Kinderen jonger dan 12 kunnen het Vliegparcours langs de kraampjes volgen. Elke halte heeft voor hen een leuke opdracht in petto, waarmee ze een verrassing kunnen verdienen.

Live optredens
Maar er valt meer dan louter informatie te rapen ... Op 18 binnen- en buitenlocaties zijn er gratis optredens. Zo kan je de sfeer opsnuiven van het betere kinder- en jeugdtheater in HETPALEIS en is het de hele dag lachen met de comedymarathon in podiumcafé Buster. In het Fakkelteater geven bekende acteurs en cabaretiers je alvast zin om kaartjes te bestellen voor hun nieuwe voorstellingen.

Ook de muziekliefhebbers komen volop aan hun trekken. Klassieke ensembles concerteren in de kapel van de Lessius Hogeschool, jazzmuzikanten hebben een eigen podium op de Meir, waar ook brassbands hun koper laten blinken. Voor sterke Nederlandstalige muziek moet je in de KBC-Toren zijn. Op het grasveld op de Groenplaats kan je ontspannen met multiculturele ritmes op de achtergrond. Ook op de Grote Markt kan je even uitblazen op een comfortabele zitzak.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Cultuurmarkt van Vlaanderen 2010
Zondag 29 augustus 2010 vanaf 11.00 u

Op verschillende locaties in de Antwerpse binnenstad

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.cultuurmarkt.be

07:00 Gepost in Info | Permalink |  Facebook

09/08/2010

Oorgetuige met vakantie

Bodrum De vakantie loopt ten einde, het nieuwe seizoen nadert met rasse schreden. Hoog tijd dus om er nog even tussenuit te knijpen en de batterijen op te laden. Vannacht laat ondergetekende de Belgische zomer even voor bekeken om het lichaam te laven aan een overdadige portie zon, zee, strand en zwembad gelardeerd met een beetje cultuur en geschiedenis. Vanaf 10/08 draait Oorgetuige dus op een light-programmatie, zonder enige vorm van manuele interventie. Terug op - hopelijk - 24/08 om indien nodig orde op zaken te stellen en er opnieuw volop in te vliegen.

16:02 Gepost in Info | Permalink |  Facebook

31/07/2010

Gloednieuwe cd 'The World's Longest Melody' nu verkrijgbaar

The World's Longest Melody Half juli presenteede Toon Callier, student master na master solist hedendaagse muziek aan het Conservatorium van Gent, met trots de release van 'The World's Longest Melody', een gloednieuwe CD die gegroeid is uit het enthousiasme van het Belgische elektrisch gitaarkwartet ZWERM voor de muziek van de Amerikaanse componist Larry Polansky. Daarnaast verschijnen op deze cd prachtige gastoptredens van harpiste Jutta Troch, percussionist Jeroen Stevens, electrowizzard Stefan Prins, de saxofoons en drums van [sic] en de verbazingwekkende stem van W. Victor. De cd bevat in totaal 18 tracks. Alle muziek werd gecomponeerd door Larry Polansky en veel van de werken zijn nooit eerder uitgevoerd, laat staan opgenomen. De opnames vonden plaats in de studio van het Gentse conservatorium (op de Bijloke-campus) en in studio 3 van Champ d'Action in Antwerpen.

Dat Larry Polansky (New York, 1954) een polyvalent artiest is, is een understatement.  Naast zijn docentschap aan het Darmouth College in Hanover (New Hampshire - USA)is hij actief als componist, musicoloog, uitvoerend musicus en schrijver.  Als uitvoerend musicus werkt hij geregeld samen met muzikanten als Christian Wolff, Frederic Rzewski en Nick Didkovsky.  Op zijn website, maar ook in tal van muziektijdschriften zoals het toonaangevende Leonardo Music Journal vind je recensies en musicologische teksten van hem terug.  Larry Polansky studeerde compositie bij James Tenney.

Larry Polansky is medeoprichter van het componistencollectief Frog Peak Music en ontwikkelde samen met Phil Burk en David Rosenboom de wijdverspreide computersoftware HMSL.  HMSL is een programmeertaal voor experimentele muziekcompositie en live performance.  Zij werd ontwikkeld in het Center For Contemporary Music in Mills College in Californië en was erg populair tussen 1986 en 1996.  HMSL bevat tools voor algoritmische compositie, het realtime ontwerpen van nieuwe instrumenten, MIDI controle en muzikaal artificiële intelligentie.

Polansky is mathematicus van opleiding. Hij behaalde in 1976 een Bachelar in wiskunde en muziek aan de universiteit van Santa Cruz in Californië.  Nadien in 1978 behaalde Polansky een master in compositie aan de universiteit van Illinois.  Larry Polansky is een gerespecteerd amateur - ornitholoog, verdiepte zich in Joodse mystiek en spreekt naast het Engels verscheidene talen waaronder Jiddisch, Spaans, Engels en gebarentaal.  Hij is huisvader, rockmuzikant en letterlijk een man van de wereld.  Zo woonde hij op verschillende plaatsen in de VS, in Canada, Chili, Peru, Indonesië, Java, Frankrijk, Engeland, ...

The World's Longest Melody is nu te koop bij het New Yorkse label New World Records : www.newworldrecords.org
Binnenkort is de cd ook verkrijgbaar op iTunes en in alle cd-winkels in de Benelux en de VS. Het releaseconcert van 'The World's Longest Melody' vindt plaats op vrijdag 10 september in Het Kievitsnest in Antwerpen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Releaseconcert 'The World's Longest Melody'
Vrijdag 10 september 2010 om 21.00 u

Het Kievitsnest
Provinciestraat 112
2018 Antwerpen

Meer info : www.kievitsnest.be

Extra :
Larry Polansky op www.dartmouth.edu
The World's Longest Melody. Who the f*** is Larry Polansky ?, Toon Callier op www.zwerm.be

Elders op Oorgetuige :
The World's Longest Melody : Zwerm & Larry Polansky lichten tip van de sluier op, 11/04/2009

07:03 Gepost in CD, Info, Muziek | Permalink |  Facebook

18/11/2009

Grote Belgen : Line Adam bundelt muzikale portretten op nieuwste CD BELGIË/BELGIQUE

Line Adam, BELGIË/BELGIQUE Op haar nieuwe CD BELGIË/BELGIQUE bundelt Line Adam muzikale portretten van 'Grote Belgen' zoals Eddy Merckx, Jacques Brel, James Ensor, René Margritte,... Telkens ging ze op zoek naar muzikale sferen en melodieën om deze persoonlijkheden te portretteren. De CD is een pareltje dat met nationale culturele persoonlijkheden als uniek uitgangspunt de jazzliefhebbers in België weet te bekoren.

Zoals een dichter in zijn schetsboek ging Line op zoek naar muzikale sferen en melodieën om elk van de persoonlijkheden te portretteren: naïef portret van Jules Grevisse in 'Le passé recomposé' en van Eddy Merckx in 'Flandria', clair-obscur om de gewichtigheid van Marguerite Yourcenar te onderstrepen in 'Noord' (een knipoog naar haar 'Archives du Nord'), een realistische schildering met accordeon - het lievelingsinstrument van Georges Simenon - in 'Beroep Romanschrijver' en tot slot een vleugje poëzie om de gratie van Raymond Devos tot leven te wekken in 'Woorden en Wonderen'.

Sommige portretten werden subjectiever, impressionistischer: 'Plis et Replis' voor Henri Michaux, 'De Steden Van Papier', opgedragen aan François Schuiten… En dan was er nog de abstractie van 'Body Work', opgedragen aan Frédéric Flamand, en 'De Afwezige', Lines denkbeeldige muziek voor een film van de gebroeders Dardenne… Vervolgens ving het delicate orkestratiewerk aan, waar Line als een schilder kleurschakeringen aanbracht en zich omringde met muzikanten die ze koos om hun sensibiliteit: het Thaïs Strijkkwartet (met Lines zus Kathy als celliste), Steve Houben en Fabrice Alleman (saxofoons), Tommy Vershoore (trombone en tuba), Antoine Acquisto (trompet), Kurt Budé (klarinetten)...De orkestwerken werden opgenomen door het Bulgaars Symfonisch Orkest onder leiding van Deyan Pavlov in de studio van de Bulgaarse Radio te Sofia.

België-Belgique zou er niet zijn gekomen zonder de samenwerking met Colin Burton, geluidsingenieur en levensgezel van Line. De geluidsopnames vonden plaats in hun studio/atelier (O.M.P) te Xhoris in 2007 en 2008. Natacha Adam, de andere zus van Line, stond in voor de foto's op het cd-hoesje.

Line Adam
Line Adam wordt in 1972 geboren. Wanneer ze op vijfjarige leeftijd naar een concert van Jean- Pierre Rampal gaat luisteren, beslist ze dat ze dwarsfluit wil spelen. Parallel met de lagere school volgt ze muziekonderricht. Op elfjarige leeftijd wint ze de erg populaire televisiewedstrijd 'Les Jeunes solistes', waardoor ze volop in de schijnwerpers komt te staan. Ze wint verscheidene andere wedstrijden en geeft als soliste een hele reeks concerten met orkest. Vervolgens behaalt ze het diploma piano, studeert ze orgel en ruilt ze de school in voor het conservatorium van Luik. Daar behaalt ze eerste prijzen dwarsfluit, notenleer en kamermuziek, waarna ze zich van 1984 tot 1988 vervolmaakt aan het conservatorium van Brussel. Ze ontmoet Julos Beaucarne, die haar introduceert in het milieu van het Franse chanson en de variété. Line Adam treedt op in concertzalen als L’Olympia en legt contact met muzikanten uit de wereld van de jazz, de rock en de wereldmuziek. Door met hen te improviseren, laat Line Adam met gemak de klassieke stijl uit haar studiejaren achter zich. Op zestienjarige leeftijd raakt Line Adam gepassioneerd door harmonie en compositie, voornamelijk voor orkest. Naast haar carrière als fluitist en pianist studeert ze orkestdirectie en wordt ze steeds actiever als componist en arrangeur. Ze voelt zich aangetrokken tot de filmmuziek, een repertoire waar orkestcomposities een belangrijke plaats innemen. Vandaag is Line Adam de auteur van filmmuziek voor televisiezenders als Arte, France 2, France 3 en de TSR. Haar catalogus telt ongeveer 900 werken: solowerk, kamermuziek en symfonische composities. Ze heeft verscheidene cd's op haar naam (Northern Flute, Sculptures..). Haar parcours wordt in 2009 bekroond met de uitgave van 'Belgique/Belgïe' bij Cézame (verdeeld door Harmonia Mundi).

Op de website van Line Adam en kan je fragmenten van de nieuwe CD beluisteren: www.omp-studios.be

14:49 Gepost in Info | Permalink |  Facebook

27/04/2009

Figuranten gezocht !!!

Liv Hanne Haugen Voor de opname van een korte film die vertoond zal worden tijdens een dansperformance met live muziek, zijn danseres Liv Hanne Haugen en pianist Frederik Croene op zoek naar figuranten die een applaudisserend publiek moeten voorstellen. Dat publiek zal gefilmd worden tijdens een applaus voor twee mensen die komen groeten.
De camera zal tussen het publiek worden geplaatst maar ook vanuit de coulissen tussen de gordijnen door. Het filmen zelf duurt maximum een uur, van 14.00u tot 15.00 u . Na een korte pauze met drank en hapjes krijgen de deelnemende figuranten als beloning een voorproefje van de live voorstelling door Frederik Croene en Liv Hanne Haugen. Ook is er een gratis cd van Frederik Croene te verkrijgen. De voorstelling zelf gaat in september in première in Noorwegen, verdere voorstellingen in Vlaanderen zijn voor in 2010.

Praktisch :
W
aar : Filmplateau, Paddenhoek 3, 9000 Gent, gedetailleerde wegbeschrijving: klik hier
Wanneer:
vrijdag 1 mei 2009 van 14.00 u tot 15.30 u
Indien je kan komen, stuur een mailtje naar: lara.depauw@gmail.com. Ook kinderen zijn van harte welkom

Frederik Croene : www.frederikcroene.com

12:59 Gepost in Info | Permalink |  Facebook

09/04/2009

Biografie René Jacobs nu in de boekhandel

René Jacobs Begin maart verscheen bij Editions Versant Sud in de reeks Parcours Musique een boek over de Gentse contratenor en dirigent René Jacobs. "René Jacobs. Prima la musica, prime le parole" werd geschreven door Nicolas Blanmont (François Jongen), muziekcriticus van La libre Belgique en presentator op RTBf. Blamont werkte verscheidene jaren aan een biografie van René Jacobs. De monografie geeft een stand van zaken van de carrière van deze veel gelauwerde musicus.

René Jacobs (1946) zette zijn eerste muzikale stappen als koorknaap in de Gentse Sint-Baafskathedraal. Hij combineerde zijn studies klassieke filologie aan de UGent met zijn zangcarrière. Onder impuls van de gebroeders Kuijken, Gustav Leonhardt en Alfred Deller specialiseerde hij zich verder als contratenor. Jacobs verwierf al snel faam in heel Europa, de VS en Azië, en werd beschouwd als een van de beste contratenoren van zijn generatie. Hij verdiepte zich verder in de barokmuziek, als solist maar ook steeds vaker als dirigent, met een voorkeur voor een aantal prachtige maar vergeten opera's.

Meer info : www.versant-sud.com

Extra :
René Jacobs op www.muziekcentrum.be
Nicolas Blanmont schrijft biografie van René Jacobs op www.klara.be (met audio)

15:10 Gepost in Info | Permalink |  Facebook

16/06/2008

Bloomsday in Mixtuur

James Joyce Sinds 1954 wordt op 16 juni Bloomsday gevierd in Dublin: die dag worden een aantal gebeurtenissen herdacht die nooit echt hebben plaatsgevonden. Wel fictief: alles wat gebeurt in de roman Ulysses van James Joyce vindt plaats op 16 juni 1904.

De Ierse schrijver James Joyce (1882 - 1941) wordt internationaal gezien als één van de meest invloedrijke schrijvers van de 20ste eeuw. Miljoenen van zijn boeken werden (en worden nog altijd) verkocht en zijn werk is in meer dan 130 talen vertaald. Zijn meesterwerk, de roman Ulysses, werd in 1922 gepubliceerd. Het verhaal speelt zich af in Dublin en bestrijkt één dag uit het leven van de hoofdpersoon Leopold Bloom, namelijk 16 juni 1904.

Van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht zwierven de joodse advertentiecolporteur Leopold Bloom en de jonge Ierse intellectueel Stephen Dedalus op 16 juni 1904 door de straten van Dublin. Sindsdien komen elk jaar op die dag pelgrims van heinde en ver naar Dublin om met Ulysses in de hand door de stad te dwalen. Over dit dikke, rijke, tragische, geestige, openhartige, scabreuze, eerlijke, ontroerende, overweldigende, diepzinnige, poëtische, unieke, altijd weer nieuwe meesterwerk van Joyce zijn door geleerden bibliotheken volgeschreven.

Voor Joyce was 16 juni een zeer belangrijke dag; het was de dag dat hij voor de eerste maal met zijn geliefde Nora Barnacle op stap ging. Een uitstekende reden om zijn belangrijkste werk op deze datum te laten afspelen. Nog altijd wordt in Ierland, en dan vooral in Dublin, elk jaar 16 juni herdacht als Bloomsday.

De allereerste maal dat Bloomsday werd gevierd was in 1954, toen een aantal schrijvers uit Dublin met paard en wagen vanaf de Martello Tower in Sandycove vertrokken om alle locaties zoals beschreven in Ulysses te bezoeken. Uiteraard leden zij onderweg schipbreuk bij het bezoeken van de nodige pubs en route, maar ze startten op die manier wel een traditie die nog altijd in ere wordt gehouden.

Ter gelegenheid van Bloomsday brengt Mixtuur vanavond een hommage aan James Joyce, met muziek van John Cage, André Laporte, Syd Barrett, Iva Bittova en de stem van Joyce zelf ...

Bloomsday in Mixtuur, maandag 16 juni om 22.00 u
Meer info : www.klara.be

07:00 Gepost in Info | Permalink |  Facebook

31/05/2008

Location (6) : monumentale installatie van Hans Op de Beeck in Westergasfabriek Amsterdam

Hans Op de Beeck, Location (6) Naast podiumkunsten biedt het Holland Festival de laatste jaren ook plaats aan beeldende kunst. Zo wordt zaterdag Location (6) van de Vlaamse kunstenaar Hans Op de Beeck geopend in de Gashouder van de Westergasfabriek.

Hans Op de Beeck (1969) houdt van de melancholische leegte van kale, verlaten landschappen. Hij geeft deze fascinatie vorm in monumentale installaties die doen denken aan de grote geconstrueerde panorama's uit de 19de eeuw. Zo toonde hij in de installatie Location (5) (GEM, Den Haag, 2004) een pikzwarte enscenering van een snelwegrestaurant waarin de toeschouwer uitkeek over een verlaten snelweg in de nacht. Opvolger Location (6) is een observatorium dat met een panoramisch venster zi cht biedt op een fictief, desolaat sneeuwlandschap. Alles baadt in wit licht en mist. Zo wordt er een ijle, haast immateriële stemming gecreëerd, die uitnodigt om te staren naar het bijna-niets.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Holland Festival : Hans Op de Beeck - Location (6)
Van zaterdag 31 mei tot en met za 21 juni 2008, telkens van 12.00 u tot 22.30 u

Haarlemmerweg 6-10
Amsterdam

Meer info : www.hollandfestival.nl en www.westergasfabriek.nl

Hans Op de Beeck : www.hansopdebeeck.com

Elders op Oorgetuige :
Holland festival 2008 : een festival vol passie, 30/05/2008
Happy End : Klein Duimpje verliest het spoor, 10/12/2007
Meditatieve muziektheatervoorstelling VOID in première, 17/10/2007

10:00 Gepost in Info | Permalink |  Facebook

30/05/2008

Tan Dun maakt instrumenten van water en papier : Jonas De Roover in gesprek met Gert François

Tan Dun Gert François is percussionist bij het Vlaams Radio Orkest. Als solist in het Water Concerto speelt hij een cruciale rol in het concert op 1 juni in het Concertgebouw in Brugge. Het zal niet de eerste keer zijn dat hij de ietwat vreemde instrumenten van water en papier zal bespelen. Als ervaringsdeskundige zal hij de kinderen die deelnemen aan Vel tegen Vel laten kennismaken met de wondere klankenwereld van Tan Duns muziek.

Hoe ga je als uitvoerder, als percussionist, om met de partituur van het Water Concerto? Bij 'klassieke' percussieinstrumenten heb je de gekende technieken, maar hoe zit dat met het instrument 'water'?

Je moet in eerste instantie vertrouwd raken met de handtechnieken - de speeltechnieken die op de partituur staan. Je moet bijvoorbeeld leren omgaan met hoe je water precies manipuleert, zowel met je handpalmen als met je vingers. Je moet de druppels bij wijze van spreken helemaal leren controleren vanaf de kom tot in je hand. In het begin is dat de moeilijkste opdracht, want met de indicaties in de partituur heb je te weinig informatie. Om goed te begrijpen wat hij met bepaalde aanduidingen bedoelt, is het absoluut noodzakelijk de componist te contacteren. Zo staat er in de partituur bijvoorbeeld een techniek 'water bottle sound', met erbij vermeld 'use a bottle', maar dan is natuurlijk de vraag hoe je die fles dan precies moet gebruiken.
Door de subtiele klankverschuivingen in het werk is een goede versterking ook erg belangrijk, want anders gaan al die details verloren. We soundchecken dan ook uitgebreid, om te zorgen dat de waterdruppels als waterdruppels klinken en niet als kanonkogels.

Dat brengt ons meteen bij de tweede vraag: wat is precies de relatie tussen de componist-dirigent Tan Dun en de uitvoerende muzikant - u dus? Voert u de muziek precies uit zoals hij het wil of staat hij ook open voor uw ideeën, uw interpretaties van de muziek, met andere woorden, is er ruimte voor wisselwerking?

Wel, laten we zeggen dat hij als inspirator werkt. Hij heeft natuurlijk zijn imaginaire wereld gecreëerd waarin hij die partituur wil zien gedijen en uitgevoerd wil zien worden. Wat heel snel duidelijk is uit zijn reacties, is wanneer je 'erop' zit of wanneer je 'ernaast' zit. Hij laat dat op typische Chinese wijze blijken: met heel erg weinig woorden, maar zijn gelaatsuitdrukkingen spreken boekdelen. Je mag je er in het begin niet door laten afleiden of ontmoedigen, want de partituur is - zoals álle partituren trouwens - altijd voor interpretatie vatbaar.
Zo komt er in het Water Concerto een passage voor met 'water bobbing', waarbij je met de palm van je hand het wateroppervlak manipuleert. Dat kan je heel hoog maar ook heel diep laten klinken, hoe ga je daar dan mee om? Het is natuurlijk net door die indicaties in de partituur dat een hele klankenwereld opengaat. Van zodra je aan de partituur begint te boetseren en te studeren, wordt je ontegensprekelijk geconfronteerd met opties en je weet niet automatisch welke keuze de juiste is en in zijn visie past. Dat maakt het best spannend.

Een belangrijk aspect van de concerten van Tan Dun is dat het totaalspektakels zijn waarbij de visuele performance een grote rol speelt. Hoe heb je daar je schroom in overwonnen, want als klassiek muzikant kom je dat waarschijnlijk niet zo heel erg vaak tegen?

Ik was hier voordien al bewust mee bezig. Mijn zus is in de balletwereld grootgebracht en ik ben er heel vaak naar gaan kijken. Daardoor besefte ik dat als je met het publiek wil communiceren, je ook moet uitstralen wat je muzikaal aan het doen bent. Door het spelen van composities van Vinko Globokar en van etnische muziek, waarbij het fysieke aspect van de percussie van groot belang is, groeide ik hier verder in.
Tan Dun wil per se dat je méér communiceert dan wat in de partituur staat. Ik mag natuurlijk niet alles verklappen, maar bij de intro van het Water Concerto kom ik vanuit de zaal op en loop ik door het publiek met een heel speciaal instrument. Tan gaf me in het begin duidelijk de opdracht om daar niet 'te klassiek' mee om te gaan, maar eigenlijk als een soort sjamaan te werk te gaan. Dat hij je voortdurend uitdagingen aanreikt, maakt Tan Duns muziek zo fantastisch. Je kan je niet in je klassieke spel terugtrekken, gewoon even de muziek spelen en op je lauweren rusten. Telkens als je zijn composities speelt, moet je jezelf voor tweehonderd procent geven en mag je nooit de dramatiek of de spontaniteit van de muziek vergeten.

Jonas De Roover
Concertgebouw Magazine
Jaargang 6, nummer 2, april / mei / juni 2008

07:00 Gepost in Info | Permalink |  Facebook