23/06/2017

2017-2018 : niet zomaar een nieuw seizoen voor Concertgebouw Brugge

Concertgebouw Brugge Seizoen 2017-2018 is niet zomaar een nieuw seizoen. Het is het eerste seizoen van Concertgebouw Brugge als kunstinstelling, met een vernieuwde missie en ambitie. Het Concertgebouw wordt een open huis dat betrekt, verwondert, verdiept, vleugels geeft en vanuit zijn plek middenin de samenleving bovenal verbindt. Ze willen de metamorfose voelbaar en zichtbaar maken, o.a. met een nieuw logo en bijbehorende huisstijl.

Nieuwe beleidsperiode, nieuwe ambities
Als Vlaamse Kunstinstelling start Concertgebouw Brugge een nieuwe beleidsperiode voor 2017-2021. Met aandacht voor creatie en creativiteit focust het op presentatie, productie, ontwikkeling, participatie en reflectie. Om deze vijf artistieke functies waar te maken zet het Concertgebouw in op een heldere communicatie en een klantgerichte aanpak. Dit resulteerde in de vraag naar een nog sterker merk en een solide communicatiepartner. Na een grondige selectieprocedure koos het in mei 2016 voor een rebranding door skinn branding agency. Katrien Van Eeckhoutte, algemeen directeur: "Onze gloednieuwe huisstijl onder-lijnt ons vernieuwde profiel. Het laat zich kenmerken door lijnen: verticale in de architectuur en in instrumenten; horizontale in muziekpartituren en choreografieën; verbindende tussen mensen, over disciplines en genres heen. Het Concertgebouw gooit lijnen uit naar de stad, de maatschappij en de wereld."

Rebranding van Brugs landmark
De twee creatieve spelers ontwikkelden samen een nieuwe future-proof corporate identity. Het nieuwe merk van het Concertgebouw is meer dan ooit geconnecteerd met de toekomst en de nieuwe ambities van het huis. Het opzet was van bij het begin om de gelaagdheid van het Concertgebouw in de nieuwe look en feel over te brengen. Jeroen Vanacker, artistiek directeur: "Een nieuwe stijl was nodig om de veelzijdige artistieke werking uit te dragen: het Concertgebouw wil verwonderen, verdiepen en betrekken, en lanceert in 2017 heel wat nieuwe formats, programma-onderdelen, huisartiesten en partners."

De uitgangspositie was van bij het begin de creatie van een 'dynamic brand'. "Het Concertgebouw ademt emotie en dynamisme. Bezoekers moeten diezelfde merkbeleving doorheen alle communicatie-tools ervaren, zowel op print als online", verduidelijkt Bert Vanlaere, coördinator communicatie, marketing en sales bij het Concertgebouw. "Eén van de basisclaims werd het lijnenspel. Deze zijn nu eens prominent, dan weer speels aanwezig en vormen ook de basis van het nieuwe logo."

Kurt De Vlieghere, creative director skinn branding agency: “Verder werd ook de unieke architectuur mee opgenomen: naast de typerende lijnen zijn ook de kleuren, de puurheid en openheid van de ruimtes en de brute materialen terugkerende elementen. Het merk werd bewust niet te eng gedefinieerd en biedt de mogelijkheid te evolueren zonder eigenheid te verliezen. Net zoals Concertgebouw Brugge constant streeft naar vernieuwing.”

Nieuwe thema's en festivals en een opvallend nieuw programma-onderdeel: de Topstukweken
Tijdens seizoen 2017-2018 krijg je - hoe kan het ook anders met 'Metamorfose' als seizoensthema - het Concertgebouw in een nieuwe gedaante te zien. Met nieuwe thema's voor de succesvolle festivals December Dance, Bach Academie
Brugge, MAfestival en Budapest Festival én het gloednieuwe polyfoniefestival Gold biedet het Concertgebouw opnieuw onschatbare momenten van vervoering en verrassing. Maar ze willen je ook verwonderen met nieuwe creaties, onder meer tijdens het festival Beat it! en tijdens Opera21, dat voor het eerst ook in Brugge neerstrijkt.

Vanaf seizoen 2017-2018 pakt het Concertgebouw uit met een opvallend nieuw programma-onderdeel: de Topstukweken. Daarin krijgt telkens een ander meesterwerk uit de muziekgeschiedenis de volle aandacht: vijf topstukken uit vijf eeuwen.

Ontdek het volledige aanbod op www.concertgebouw.be of doorblader de nieuwe seizoensbrochure.

15:48 Gepost in Algemeen, Muziek | Permalink |  Facebook

Zevende editie Festival Musiq'3 in het teken van jeugd en ontdekking

Festival Musiq'3 Voor de zevende editie zet het Festival Musiq'3 de koning van de instrumenten in de kijker : de piano. Onder de noemer TOUCH, dat tegelijkertijd verwijst naar de toetsen van het klavier als naar de emoties die muziek kan opwekken, worden de festivalgangers uitgenodigd voor een programma in het teken van jeugd en ontdekking. Klein en groot, nieuwsgierigen zonder ervaring en echte muziekliefhebbers, zijn allemaal van harte welkom voor drie dolle muziekdagen met bijna 300 musici en meer dan 50 concerten en activiteiten.

De toetsen van de piano zijn natuurlijk het meest gekend bij het publiek, maar je mag ook de toetsen van de accordeon, de marimba, de fortepiano, het klavecimbel, het orgel, de celesta en de bandoneon niet vergeten. Al deze originele instrumenten zullen vooral door de nieuwe generatie toetsenisten worden bespeeld: de oudste zijn amper 30, sommige zijn nog nooit in Brussel geweest, maar maken toch deel uit van de internationale elite van het klavier. Zo zal het publiek kennismaken met de pianisten Beatrice Rana, Seong-Jin Cho en Thomas Enhco, de klavecinist Justin Taylor en de marimbaspeelster Vassilena Serafimova, aan de zijde van Benjamin Grosvenor.

Het Festival maakt dit jaar gebruik van enkele nieuwe plaatsen, en niet de minste: in het unieke decor met majestueuze orgels van de kerk van de Abdij Ter Kameren voert de pop-rock zangeres An Pierlé haar nieuwe voorstelling op en in de grote hal van de Muziekacademie van Elsene zal Didier Laloy het ongelooflijke mechanische orgel van de creatieve waanzin van Walter Hus bespelen.

Ten slotte, nog iets nieuws deze editie; het Festival Musiq'3 werkt samen met de choreografe en visuele kunstenares Isabella Soupart. Zij zal een groot deel van de concerten conceptualiseren en de decors ontwerpen.

Praktische info :

Festival Musiq'3
Van vrijdag 30 juni t.e.m. zondag 2 juli 2017
Flagey & Marni - Brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.rtbf.be en www.flagey.be

15:12 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Bos!: nieuw, genre-overschrijdend festival op een unieke locatie

Bos! Ontdek op 24 juni de magie van Bos!: een nieuwkomer in het festivallandschap en meteen al een buitenbeentje. Bos! neemt je mee op een mystieke trip van licht naar donker. Het programma? Unplugged en eclectisch! Het festival vsloopt de muren van het muzikale hokjesdenken: Echo Collective speelt Radiohead, Colin van Amenra speelt samen met Bert van Goose, vier vrouwen spelen met nummers van Serge Gainsbourg, Stef Kamil Carlens speelt solo en Bl!ndman speelt Steve Reich. Kom jij ook buiten spelen?

De naam doet het al vermoeden: de eerste editie van het Bos! festival zal op 24 juni worden omgeven door natuur - véél natuur. Het Kortrijkse muziekcentrum Het Wilde Westen koos het West-Vlaamse recreatiedomein Bergelen in Gullegem als locatie voor het nieuwe en genre-overschrijdende festival. Verwacht alvast geen zware gitaarsolo's of beukende beats, maar eerder intieme sets van onder meer Mario Batkovic, Stef Kamil Carlens, Bert Dockx, Chantal Acda, Illuminine en Echo Collective, een klassiek ensemble dat het album Amnesiac van Radiohead onder handen zal nemen. 

Praktische info :

Bos!
Zaterdag 24 juni 2017 vanaf 16.00 u
Provinciedomein Bergelen - Gullegem


Het volledige programma en alle verdere info vind je op wildewesten.be

14:22 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

22/06/2017

Midzomerfestival AlbaNova slaat brug tussen vroeger en nu

Romina Lischka Op zondag 25 juni slaat AlbaNova weer zijn tenten op in de Landcommanderij Alden Biesen. Dit jaar staat het festival in het teken van de 'klinkende tijd'. Samen met festivalgaste Romina Lischka (foto) gaat AlbaNova op zoek naar de historische en culturele rol van muziek in de beleving van tijd.  Van christelijke getijdengezangen of islamitische gebedsoproepen die de dag ritmeren, tot Indische raga's en ambient music die de tijd rond en vloeiend maken. Van historische canontechnieken tot een symfonie voor 100 metronomen. Hou zondag 25 juni 2017 helemaal vrij in je agenda! AlbaNova staat op met de vogels bij het vroege ochtendgloren en gaat door tot de koning gaat slapen bij een streep tijdloze nachtmuziek.

AlbaNova is een festival voor muzikale fijnproevers, leergierige oren en cultuuravonturiers van alle leeftijden. In een historisch decor dat de verbeelding prikkelt, vinden bezoekers een gevarieerd aanbod van klassieke concerten, gedurfde creaties, workshops en installaties. Aandachtig luisterend in de intimiteit van een kapel of een salon, voluit meezingend, languit liggend in het gras of genietend van een ambachtelijk ijsje: AlbaNova creëert een rijke en aangename omgeving waar muziek beleven, ontdekken en verdiepen naadloos in elkaar kunnen overvloeien. Met bijzondere aandacht voor muziekmakers, families, kinderen en jongeren.

Enkele redenen om er zeker bij te zijn :

- Romina Lischka
Festivalgaste Romina Lischka tekent voor enkele bijzondere muzikale ontmoetingen. In 'Dhrupad Fantasia I & II' brengt ze Elizabethaanse consortmuziek samen met Hindoestaanse dhrupad. In 'A Call to Prayer' gaat ze een muzikale dialoog aan met de Tunesische zangeres Ghalia Benali rond het thema 'gebed'.

- AlbaNova de klok rond
Voor vroege vogels start AlbaNova dit jaar al bij het ochtendgloren in Oud-Rekem, met een ochtendwandeling i.s.m. Natuurpunt en een pianoconcert door Sofya Gandilyan (IYAP 2016) met ontvangst in het nieuwe piano-belevingscentrum van Piano's Maene. Dit vroegochtendprogramma is inbegrepen in het festivalticket. Zo'n 12 uur later sluit Floris De Rycker AlbaNova af met een intiem soloconcert.

- Ruim aanbod historische concerten met veel jong talent
Psallentes opent de kerk dit jaar met 'Psallamus', een programma waarin de Souterliedekens centraal staan. Ook krijgen verschillende jonge ensembles die geselecteerd werden voor International Young Artist's Presentation (IYAP) 2016 een podium op AlbaNova met een programma dat kadert binnen de festivalthematiek. Voor wie ze vorig jaar tijdens Laus Polyphoniae miste, een herkansing om jonge beloftes Amsterdam Corelli Collective, Il Botto Forte, Musae Jovis en Consort Mirabile te ontdekken.

- AlbaNova op maat van families met kinderen
Net zoals vorige jaren besteden wij heel wat aandacht aan het publiek van morgen. Zo staan er enkele workshops canon zingen op het programma, voor iedereen - jong & oud - die graag zingt! Of knutsel samen met je kroost een futuristisch muziekinstrument in elkaar. De allerkleinsten (0-5 jaar) kunnen dan weer terecht in de Babelut Klankentuin.

- Verschillende culturen ritmeren de dag
Uday Bhawalkar laat Indische raga's over het domein rollen, de dames van Psallentes structureren de dag met christelijke getijdengezangen en Hassan Boufous lanceert verschillende malen een islamitisch 'appel à la musique'.

- Kwaliteitsfestival AlbaNova
En dat zeggen niet wij, maar de mensen van de European Festivals Association (EFA) die AlbaNova een EFFE-label gaven.
Uit het juryrapport: "After the courageous ‘tabula rasa’ of a few years ago, the organizers created fairly quickly a small but nice one-day festival not only with the focus on innovative approaches to music, sustainability and accessibility but also with room for experimentation and active involvement of the public."

- Hedendaagse muziek op AlbaNova
Naast een ruim aanbod historische muziek staat er uiteraard ook heel wat hedendaags op het programma. In 'A la recherche de temps II, Doloroso' van Serge Verstockt & ChampdAction gaat altvioliste Megumi Kasakawa (Ensemble Modern) in dialoog met haar alter ego's op video. Het AlbaNova Collectief brengt 're-enactments' van de iconische werken 'Poème Symphonique' voor 100 metronomen van Ligeti en 'Pendulum Music' van Reich. Gitarist Kobe Van Cauwenberghe brengt dan weer de experimentele studio-albums 'No Pussyfooting' en 'Evening Star' van Brian Eno en Robert Fripp tot leven.

Praktische info :

AlbaNova
Zondag 25 juni 2017 vanaf 10.00 u
Landcommanderij Alden Biesen - Bilzen


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.albanovafestival.com

Video : Kobe Van Cauwenberghe demonstreert Robert Fripps 'frippertronics'

17:00 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

06/04/2017

More Music! Vier avonden met pioniers uit de pop en elektronica

More Music! De vijfde editie van More Music! - van woensdag 12 t.e.m. zaterdag 15 april - wordt opnieuw een boeiende ontmoeting tussen Cactus Muziekcentrum en Concertgebouw Brugge, op het raakpunt van op het eerste gezicht uiteenlopende muzikale werelden. Een gebald, atmosferisch totaalconcept dat de bezoeker meeneemt op een avontuurlijke muzikale trip van singer-songwriter en spoken word-performers tot elektronica en uitdagende multimediale projecten. More Music! nestelt zich in de knappe architectuur van het Concertgebouw Brugge, wat voor een aantal projecten binnen More Music! een absolute meerwaarde betekent.

Een greep uit het aanbod :

Robert Henke : Lumière III - wo 12/04
Na het overweldigende succes van zijn vorige passage, komt de Berlijnse elektronicaproducer Robert Henke ditmaal naar Concertgebouw Brugge met zijn nieuwste geesteskind 'Lumière III'. Door het gebruik van uiterst precieze lasers en computeralgoritmes, danst het licht op drones, glitches en klankweefsels. Vanuit zelf ontworpen software smelten beeld en muziek samen tot een totale audiovisuele synesthesie: muziek is beeld is muziek. 'Lumière III' is op zijn zachtst uitgedrukt een visionair audiovisueel werk.

Als medeoprichter van techno-act Monolake en ontwikkelaar van de populaire muzieksoftware Ableton Live, is Henke een van de meest invloedrijke vernieuwers in de elektronische muziek. Wereldwijd wordt hij geroemd om zijn imponerende klankinstallaties. Met zijn shows verkoopt hij de belangrijkste zalen uit.

Alva Noto : UNIEQAV + Yves De Mey + Mathieu Serruys - do 13/04
De Berlijnse elektronica-wizard en een van de sleutelfiguren in de elektronische muziek Alva Noto (pseudoniem van Carsten Nicolai, medeoprichter van het Raster-Noton label) presenteert zijn nieuwe audiovisuele show 'UNIEQAV' in Brugge. In zijn shows versmelt hij geluid en beeld/licht. De pure, mathematische en minimalistische esthetiek schemert door in zijn solo-shows én in zijn samenwerkingen met iconen als Ryoji Ikeda, Ryuichi Sakamoto en Blixa Bargeld (Einstürzende Neubauten). Hij kreeg samen met Ryuichi Sakamoto een Golden Globe-nominatie voor onder meer de soundtrack van 'The Revenant'.

Sounddesigner Yves De Mey (voorheen Eavesdropper) maakt elektronische 'musique concrète' die zich uitstrekt van ambient over abstracte ritmische constructies tot noise en techno. Trage ritmische pulsen resoneren tegen een achtergrond van dense en organische klankwolken in De Meys futuristische muzikale taal.

Gewapend met een arsenaal aan bandopnemers, field recordings en synthesizers creëert geluidskunstenaar Mathieu Serruys intieme experimentele muziek. Zijn mistige tape loops, delicate drones en zijn liefde voor analoge oneffenheden maken zijn muziek zo uniek.

Marble Sounds ft. Casco Phil - vrij 14/04
Melancholie, dat moet zowat het enige vakje zijn waar Marble Sounds echt in past. Muzikaal laat de band rond Pieter Van Dessel zich moeilijk in een bepaald hokje duwen. Voor hun laatste album 'Tautou' doken ze samen met de kamerfilharmonie Casco Phil de studio in, met verbluffend resultaat. Een artistieke tour de force, waarin intieme poëzie en epische verhalen nooit veraf zijn, geënt op een rijk gearrangeerde sound. Een mooie wisselwerking tussen twee muzikale werelden, waarmee de band nu ook exclusief voor More Music! naar buiten treedt, mét 16 muzikanten op het podium.

Lubomyr Melnyk : The Master of Continuous Piano Music - za 15/04
De 68-jarige Oekraïense componist Lubomyr Melnyk is als grondlegger van de 'continuous music' één van de grote innovatoren in de hedendaagse klassieke scene. Zijn vingervlugge stukken zijn ononderbroken stromen muziek, waarbij Melnyk door het spelen van complexe en snelle toonladers zijn noten laat mengen en botsen tot er daaruit nieuwe melodieën en boventonen ontstaan. De virtuoze techniek die hiervoor nodig is, kostte Melnyk jaren van experiment en training, maar schonk hem ook de reputatie van 'snelste pianist ter wereld'.

In 2013 werd Lubomyr Melnyk herontdekt door het toonaangevende label Erased Tapes (Nils Frahm, AWVFTS, Ólafur Arnalds), waarvoor hij twee platen maakte met hulp van Nils Frahm en Peter Broderick. Op de plotse interesse van het hippe label antwoorde Melnyk droog: "Where were you guys when I was thirty?".

Wanneer hij speelt vóel je de devote liefde voor zijn instrument en draait zijn muziek hypnotiserend de kamer rond als een ononderbroken golf noten. De vingers van Lubomyr Melnyk over een klavier horen dansen is een ervaring van ongekende schoonheid. Must see!

Praktische info :

More Music!
Van woensdag 12 t.e.m. zaterdag 15 april 2017
Concertgebouw - Brugge


Meer info : www.concertgebouw.be en www.moremusicfestival.be

21:45 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Ontdek The Sound of Justice van Mechelen hoort Stemmen!

Mechelen hoort Stemmen Mechelen hoort Stemmen presenteert dit jaar vocale kunst over genres, disciplines en tijden heen. Binnen het thema The Sound of Justice worden 'recht en rechtvaardigheid' vocaal, muzikaal verkend door tal van internationale componisten en muzikanten zoals Collegium Vocale, The King's Singers, Utopia en Dirk Brossé. Voice in residence Lore Binon buigt zich in drie bijzondere producties over 'sterke vrouwen'.

Tussen 11 april en 14 mei kan je in Mechelen terecht voor hét klassieke festival rond de stem, Mechelen hoort Stemmen van Festival van Vlaanderen Mechelen. Met The Sound of Justice als titel worden recht en rechtvaardigheid verklankt in een reeks topconcerten, als muzikale luik van het stadsfestival Op.Recht.Mechelen. Dit jaar krijgt de Belgische sopraan en rijzende ster Lore Binon de hoofdrol. Als voice in residence presenteert ze vier uitzonderlijke programma's, waarvan drie nieuwe programma's rond sterke vrouwen en hun strijd om rechtvaardigheid. Daarbij laveert ze moeiteloos tussen kamermuziek, barokmuziek, muziektheater en hedendaagse muziek. Met luitiste Sofie vanden Eynde stelde ze Sacrificium samen, met enkel vrouwelijke barokcomponisten op het programma. Maria Carolina Vieira (van o.a. Peeping Tom) danst aan de zijde van Lore's ensemble Revue Blanche tijdens Bilitis revisited. The Sound of Madness versmelt haar stem met de piano van Anthony Romaniuk, T.S. Eliots meesterwerk The Waste Land en de stem van acteur Jurgen Delnaet. Ook het muziektheater Children of Nowhere van Fabrice Murgia met Viviane De Muynck is voor een laatste keer te bewonderen in Mechelen.

Openingsfeest - De Dag des Oordeels (za 22/04 )
Het Openingsfeest De Dag des Oordeels wordt het ideale voorspel op een muzikaal festival rond recht en rechtvaardigheid. Mechelen hoort Stemmen start opnieuw met een dag vol gratis muzikale pop-ups rond de zeven hoofdzonden: verleidelijke stemmen vullen Mechelse café's, grimmige gebouwen, heilige huisjes en historische sites. Het cultuurplein is de uitvalsbasis voor een muzikaal avontuur door de stad. Via spannende composities, duistere klanken en hemelse aria's verken je de grenzen tussen goed en kwaad.

Voice in residence Lore Binon met...
Topsopraan Lore Binon presenteert aan de zijde van Imago Mundi, pianist Anthony Romaniuk, danseres Maria Carolina Vieira en haar eigen ensemble Revue Blanche, drie bijzondere producties met een rode draad rond 'sterke vrouwen en rechtvaardigheid'. Daarvoor beweegt ze zich moeiteloos tussen barok, kamermuziek en muziektheater. In Children of Nowhere van LOD & Cie Artara ontrafelen aangrijpende getuigenissen, gedichten van Pablo Neruda, de stemmen van Viviane De Muynck en Lore Binon de gruwel van Pinochet.

TENSO Days #5: muziek, koren en creaties van wereldklasse
Voor de vijfde keer vult het internationale festival voor hedendaagse koormuziek de stad Mechelen met de mooiste en nieuwste koorklanken. TENSO Days presenteert twee Europese koren met een onomstootbare reputatie in het uitvoeren van de recentste koormuziek: Estonian Philharmonic Chamber Choir en Helsinki Chamber Choir. Klankkleurtovenaar Dirk Brossé schreef een gloednieuw werk - Ebony Oratorio - voor een indrukwekkend podium van vijf koren, zo'n 140 zangers. TENSO Days is ook leren en coachen: met de TENSO Young Composers Workshop, een Masterclass voor jonge koordirigenten en een workshop voor amateurzangers.

Praktische info :

Mechelen hoort Stemmen
Van dinsdag 11 april t.e.m. zondag 14 mei 2017
Op verschillende locaties in Mechelen


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.mechelenhoortstemmen.be

18:38 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

DuoBaan : Anneleen De Causmaecker & Barbara Ardenois zoeken grenzen op tussen muziek en performance

Barbara Ardenois Accordeoniste Barbara Ardenois (foto) en beeldend kunstenaar Anneleen De Causmaecker, samen DuoBaan, zoeken de grenzen op tussen muziek en performance, klank en beeld, en hopen de poëzie niet uit het oog te verliezen. Klein, compact, dicht bij het publiek, zinnenprikkelend, en een beetje gek. Beide dames hebben een neus voor het hedendaagse, zowel in beeld als muziek en werken het liefst met 20ste- en 21ste-eeuwse componisten. Voor Concertgebouw Brugge creëren ze een klankparcours met pingpongballetjes, krakende cassettespelers en een nieuwe compositie voor accordeon en plakband. Het concert eindigt in de Kamermuziekzaal waar De Causmaecker een ruimtevullende lichtinstallatie bouwt en Ardenois De profundis van Sofia Gubaidulina laat klinken. 

Programma :

  • Anneleen De Causmaecker (1983) & Barbara Ardenois (1986), Pong Ping (2015-2017)
  • Anneleen De Causmaecker & Barbara Ardenois, Klankwandeling (2017)
  • Julia Emmery (1989), Imaginary Landscape (2017) (in opdracht van Concertgebouw Brugge, wereldcreatie)
  • Sofia Gubaidulina (1931), De Profundis (1978)
  • Claude Debussy (1862-1918), Des pas sur la neige (1909-1910) (arr. Barbara Ardenois)
  • Linde Timmermans (1989), The Jester (2017), (in opdracht van Concertgebouw Brugge, wereldcreatie)
  • Buster Keaton (1895-1966), Seven Changes (1925)
  • Arne Nordheim (1931-2010), Flashing (1986)
  • Maya Verlaak (1990) & Andy Ingamells (1988), Tape Piece (2012)

Praktische info :

DuoBaan : Imaginary Landscape
Zondag 9 april 2017 om 15.00 u
Concertgebouw- Brugge


Meer info : www.concertgebouw.be
--------------------------------
Vrijdag 23 juni 2017 om20.00 u
D'Apostrof - Meigem

Meer info : www.dapostrof.be

18:29 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De Munt herneemt Hosokawa's derde opera Matsukaze

Matsukaze "Yuya en Matsukaze zijn als een kom rijst", luidt een Japans gezegde, wat suggereert dat je deze beide meesterwerkjes uit het no-theater net zo min beu wordt als het eten van rijst... Toshio Hosokawa componeerde met Matsukaze zijn derde opera, waarvan de Munt in 2011 de wereldcreatie bracht. In een droomsfeer ontmoet een monnik de zielen van Matsukaze en Murasame, twee zussen die beide verliefd waren op een verbannen edelman en die jaren na hun dood nog rondzwerven op de plaats waar ze hun liefde beleefden, bij een pijnboom op het strand... Dezelfde intimistische benadering die zo typisch is voor het no-theater zet de toon van dit werk, waarin Hosokawa slechts vier personages met klein koor opvoert, begeleid door een kamerorkest. Sasha Waltz maakte een betoverende voorstelling waarin muziek, theater en dans op organische wijze versmelten. Barbara Hannigan en Charlotte Hellekant schitteren beiden zowel als zangeres en danseres.

Korte inhoud
Een monnik op pelgrimstocht ontdekt op het strand een alleenstaande pijnboom waarin twee namen zijn gekerfd: Matsukaze (Wind in de pijnbomen) en Murasame (Herfstregen), twee zussen die er in de buurt begraven liggen. Hij valt in slaap vlakbij een zoutschuur. Matsukaze en Murasame vullen hun emmers met zeewier en verlaten het strand. Hun komst wekt de monnik; ze bieden hem onderdak aan. Een windstoot doet hen terugdenken aan een gedicht van Yukihira. Die naam brengt hen helemaal van de wijs. Ze vertellen de monnik dat deze man, die zij beminden, hen verliet, eeuwen geleden, nadat hij hen dit gedicht had achtergelaten. De monnik zegt dat ze zondaars zijn. Deze koortsige evocatie doet hen de verdwenen minnaar verwarren met de pijnboom op het strand. In hun delirium dansen ze rondom de alleenstaande boom. De woeste zee doet de monnik ontwaken. Het strand is verlaten, er is geen zoutschuur. Hij hervat zijn tocht. De groene pijnboom blijft alleen achter, ten prooi aan de windstoten.

Praktische info :

Toshio Hosokawa : Matsukaze
Donderdag 6, vrijdag 7 en zaterdag 8 april 2017, telkens om 20.15 u
Zondag 9 april 2017 om 16.00 u
Théâtre National - Brussel


Meer info : www.demunt.be

Extra :
Toshio Hosokawa op www.schott-music.com, www.karstenwitt.com en youtube
Sasha Waltz & Guests : www.sashawaltz.de

Elders op Oorgetuige :
Interview : Oorgetuige sprak met Barbara Hannigan, 10/05/2011
Tussen droom en werkelijkheid : wereldcreatie Matsukaze in de Munt, 27/04/2011
Toshio Hosakawa's tweede opera Hanjo in de Munt, 3/04/2011

18:19 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

14/03/2017

Voorwaarts Maart/En Avant Mars richt de blik op het verleden

Voorwaarts Maart/En Avant Mars Na zes succesvolle edities gaven vzw HardScore en bezieler Frank Nuyts in 2016 de organisatorische fakkel van Voorwaarts Maart/En Avant Mars door aan het jonge muziekcollectief Headliner. Met een eigenzinnige programmering brachten zij tijdens hun eerste festival ‘Generatie Nu’ in kaart. In de volgende twee edities zal het jonge trio dat tijdsgegeven verder als inspiratiebron gebruiken, zodat er een rechtstreeks verband bestaat tussen de drie door Headliner gecureerde festivals. Na het heden (#EAM2016), komen ook het verleden (<<EAM2017) en de toekomst (>>EAM2018) aan bod.

Met deze keer de blik op alles wat achter ons ligt, blijft Headliner actief verder bouwen aan een tijdperk zonder hokjesdenken. Het festival beperkt zich niet tot bepaalde muziekgenres of stromingen. Ook het creëren blijft centraal staan: veel componisten en muziekmakers, uitvoerders en beeldende kunstenaars worden uitgenodigd om stil te staan bij wat er ooit was of geweest zou kunnen zijn. Het resultaat van die artistieke dwaaltochten is te horen op 16 maart 2017 in De Bijloke in Gent

Doorheen het eerste deel van de avond kan het publiek terecht in de 'MATERIALS room' waarin slagwerkers Ruben Martinez Orio en Laurens Van Bouwelen verschillende oermaterialen (zoals hout en metaal) muzikaal verkennen. Beeldende kunstenaars Maika Garnica (ontwerpster van keramische geluidsobjecten) als Leda De Volder  (textiel) zullen deze ruimte voorzien van al dan niet bespeelbare artistieke artefacten. Het cureren en inrichten van deze ruimte (de bibliotheek van de Bijloke) werd, op de muzikale performances na, overgelaten aan het Gentse eenmans-kunstencollectief NEIN (Laurens Mariën).

In hetzelfde tijdsslot worden 3 simultaan lopende korte concerten (20 minuten) 3 maal uitgevoerd (zodat het publiek alles kan bijwonen). Voor WRITTEN BY HAND ging Headliner op zoek naar componisten die de uitdaging wilden aangaan om een compositie met de hand te schrijven. Nikos Kokolakis, Bert De Rycke, Sebastian Bradt en Petra Vermote reageerden hierop enthousiast en zullen de uitvoerders en het publiek confronteren met een handgeschreven exemplaar van de partituur. We zijn ervan overtuigd dat het teruggaan naar een pre-computer tijdperk voor heel wat componisten een boeiende uitdaging is, en tot nieuwe mogelijkheden kan leiden. Ook van de uitvoerders zal dit een bijzondere toewijding vragen. Het ensemble bestaat uit Quinten De Gelaen (hoorn), Kristof Rosseeuw (contrabas), Birgit Eecloo (slagwerk), Hannelore Vermeir (klarinet) en Mirek Coutigny (piano). Het tweede concert ERA verbindt een zacht post-modernisme met een verder verleden. Nieuw werk van gevestigde waarde Liesa Van Der Aa wordt gecombineerd met een creatie van de jonge componist/filosoof Koen Quintyn en After The Light van John Luther Adams. De uitvoerders van dit concert zijn Tom De Cock (slagwerk), Jutta Troch (harp) en Tille Van Gastel (fluit). Het derde 20-minutenconcert RITUALS is een intieme set van improvisator Nathan Wouters die occulte rituele sferen zal oproepen met zijn contrabas. Klaas Verpoest maakt met zijn visuals van dit ritueel een nog immersievere ervaring.

De apotheose van de avond, 'GENERATIONS', vindt plaats in de concertzaal. Aart Strootman, Noah Thys, Frank Agsteribbe en Szymon Brzoska schrijven nieuw werk voor recorder trio, (onder leiding van Tomma Wessel) en barokorkest. Zij confronteren deze oude (historische) instrumenten en uitvoeringspraktijk met gloednieuwe muziek. Daarnaast neemt Jonathan Bonny plaats achter de vibrafoon voor zijn frisse visie op een fluitconcerto van Vivaldi. Op die manier maakt de oude muziek kennis met nieuw instrumentarium en de nieuwe muziek met waardevolle muziektradities.

De avond eindigt met een FREE JAM die door enkele muzikanten (die eerder op de avond speelden) zal ingezet worden. Er is uiteraard ook de mogelijkheid om in rustigere sferen na te praten bij een drankje.

Overzicht programma <<EAM2017

Bibliotheek (MATERIALS) – doorlopend tussen 19-21u

Uitvoerders (impro)
1) Laurens Van Bouwelen
2) Ruben Martinez Orio
Beeldende kunstenaars

  1. Leda De Volder
  2. Maika Garnica
Soundcape
1) Laura Maes

 Kraakhuis (WRITTEN BY HAND) - 3x herhaald tussen 19-21u

Uitvoerders (ad hoc ensemble)
1) Mirek Coutigny
2) Hannelore Vermeir
3) Kristof Rosseeuw
4) Birgit Eecloo
5) Quinten De Gelaen

Creaties

  1. Petra Vermote
  2. Nikos Kokolakis
  3. Sebastian Bradt
  4. Bert De Rycke

Mezzanine (ERA) – 3x herhaald tussen 19-21u


Uitvoerders (ad hoc ensemble)
1) Tom De Cock
2) Jutta Troch
3) Tille Van Gastel

Creaties

  1. Koen Quintyn
  2.  Liesa Van Der Aa
Andere composities
1) John Adams - After The Light

Auditorium (RITUALS) – 3x herhaald tussen 19-21u

Uitvoerder
1) Nathan Wouters (impro/eigen composities)

Visuals

  1. Klaas Verpoest


Praktische info :

Voorwaarts maart / En avant mars
Donderdag 16 maart 2017 om 18.30 u
Muziekcentrum De Bijloke - Gent


Meer info : www.bijloke.be

22:46 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

10/03/2017

Spectra en notabu.ensemble brengen programma rond Ligéti in De Bijloke

György Ligeti Op vrijdag 10 maart brengt SPECTRA samen met het notabu.ensemble fur neue musik uit Düsseldorf een programma rond de Hongaarse meestercomponist György Ligéti. Uit Boedapest komt vioolvirtuoos Barnabás Kelemen over gevlogen, in 2001 nog derde laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd. Kelemen stamt uit dezelfde Hongaarse muzikale traditie als die waarin ook Ligéti zich heeft ingeschreven. The Guardian omschreef hem ooit als een artiest met een uitzonderlijke aangeboren muzikaliteit en een technische uitvoering die enkel de allergrootsten bezitten. Op zijn repertoire staat onder meer de Hongaarse première van het vioolconcerto van Ligéti.

György Ligeti was ongetwijfeld een van de muzikale giganten uit de 20ste eeuw. Stanley Kubrick was gefascineerd door zijn muziek en zijn invloed op andere muziekmakers was enorm, doorheen verschillende genres, van kunst- tot filmmuziek tot de experimentele dj-scene.

Het vioolconcerto is een mooi voorbeeld van zijn late stijl die zowel modernistische en experimentele als traditionele elementen combineert. Zo werkt Ligeti er met microtonale structuren maar ook met barokke vormen en zelfs Hongaarse volksmuziek. Verder portretteert de componist zich in dit programma met twee andere tijdgenoten, iconen van de Amerikaanse minimal music, Steve Reich en Terry Riley… En Chopin is er ook bij.

Programma :

  • György Ligeti, Monument (1976) - Selbstportrait mit Reich und Riley (und Chopin ist auch dabei) (1976) - Bewegung (1976) - Concerto voor viool en orkest (1993)
  • Steve Reich, Eight lines (1983)
  • Terry Riley, Tread on the trail (1965)

Praktische info :

Spectra & Notabu : Ligeti’s zelfportret
Vrijdag 10 maart 2017 om 20.00 u
Muziekcentrum De Bijloke - Gent


Meer info : www.bijloke.be, www.notabu-ensemble.de en www.spectraensemble.com

Beluister nu al Ligeti's Monument, Selbstportrait mit Reich und Riley (und Chopin ist auch dabei) en Bewegung

01:07 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook