05/09/2017

Eerste editie Festival van de architectuur in Antwerpen : meer dan bouwen alleen

Festival van de architectuur Van 8 tot en met 17 september 2017 pakt het Vlaams Architectuurinstituut (VAi) uit met het Festival van de architectuur (F/a). Gaststadvoor deze eerste editie is Antwerpen. Tien dagen lang wordt met tal van activiteiten architectuurcultuur in de kijker gezet. Het festival wordt een sociocultureel feest van de architectuur, waarin je de relevantie ziet en voelt. Want architectuur is méér dan alleen bouwen. Gebouwen staan nooit op zich, in een vacuüm, maar krijgen pas betekenis in relatie tot hun leefomgeving. Het is een proces waarbij ontwerpers, bewoners en omgeving elkaar ontmoeten op verschillende niveaus en verschillende momenten. Publieke ruimte en infrastructuur geven vorm aan onze alledaagse aanwezigheid. Gisteren, vandaagen morgen. Goede architectuur is om al die redenen een zaak van elke burger. En iedereen draagt een steentje bij. Letterlijk en figuurlijk.

Meer dan alleen bouwen
Het Festival van de architectuur (F/a) gaat door van 8 tot en met 17 september 2017. Dit tweejaarlijkse evenement zal iedere editie een andere stad als host uitnodigen. In 2017 is Antwerpen gastheer, met deSingel Internationale Kunstcampus als epicentrum van het programma. Op het programma staan tal van voorstellingen, lezingen en activiteiten in het teken van architectuur. Zowel jong en oud, als architect, liefhebber of toevallige passant zal architectuur en stedelijkheid anders beleven. Want architectuur is meer dan alleen bouwen. Het is een proces waarbij ontwerpers, bouwers en makers elkaar ontmoeten. Waar architecten, sociologen en stedenbouwkundigen erop toezien dat een ontwerp beantwoordt aan de maatschappelijke uitdagingen, zorgen vaklui en werklieden ervoor dat het project ook gebouwd wordt en geen tekening blijft. Zo kan iedereen bijdragen aan een goede leefomgeving. Sterker nog, we hebben iedereen nodig om die uitdaging mee aan te gaan.

Nacht van de architectuur
Opvrijdag 8 september wordt het festival spectaculair ingezet met de Nacht van de architectuur, een spetterend openingsfeest dat het VAi in samenwerking met BVA, beroepsvereniging voor architecten, organiseert. Die vrijdag palmt het festival deSingel in meteen nacht vol architectuur. Bezoekers kunnen er genieten vanl ive muziek, boeiende lezingen en debatten, secret cinema, speeddaten met experts en hun slag slaan tijdens een veiling. Diezelfde avond arriveert ook het kunstenaarscollectief Time Circus met zijn spraakmakende Landschip, dat gedurende het festivalvoor anker ligt op de site van deSingel.

Autobahn Utopia op het dak van deSingel
Op zaterdag 9 september brengt OneTrick Pony, het gloednieuwe muziektheatergezelschap van LiesaVan der Aa, voor de eerste keer 'Autobahn Utopia' op het dak van deSingel. Voor deze voorstelling liet ze zich inspireren door de klank van de autobanen rond een stad.

Van der Aa probeert stil te staan en weerwoord te bieden aan dit giftige geweld. Als een poging om stilte, ruimte en verlangen naar rust tegenover een monster van geluid te plaatsen. Een slowmotion effect van de aanrijding, de gedachtegang van de mens in een auto die overkop gaat. Ze predikt een oude herinnering aan ruimte en uitgestrekte velden bovenop de snelheid van de cargo's onderweg. Een compositie met muzikanten in het oog van de storm, daar waar het windstil is.
Meer info : festivalvandearchitectuur.be en desingel.be

Lucinda Ra en Rosa Ensemble gaan breed
Vrijdag 15 september start een driedaagse voorstelling rond precair wonen van Lucinda Ra, een 'gelegenheidscollectief' dat inhouden, theatermakers, beeldend kunstenaars en muzikanten verbindt. Diezelfde avond kunnen bezoekers ook genieten van 'Akasha-a brief theatre of everything'. In dit ruimtelijke concert zingen, spelen en vertellen acteurs en musici van Rosa Ensemble over de theorie van filosoof en futuroloog  Ervin Laszlo. Volgens Laszlo is er sprake van een alomvattend informatieveld (of 'akasha' naar een hindoeïstische opvatting) van waaruit het heelal te lezen is.

Het is een soort geheugenveld waarin verleden, heden en toekomst verborgen liggen. Daar begint de voorstelling, met enkele paranormale verhalen die ondersteund worden door een alwetende verteller. Hij wijdt het publiek in in het begrip akasha. Daarbij hoort prachtige muziek: er klinken ruistonen, langgerekte vioolklanken en hier en daar herken je een geluidje uit 'Star Trek'. Alle woorden worden door meerdere stemmen uitgesproken of herhaald. Het geheel klinkt soms vervreemdend blikkerig, bijna alsof er aliens spreken. De meerstemmige zang is uitdagend en heeft een loepzuivere timing. De stoelen voor het publiek staan opgesteld in cirkels en daaromheen zingen, spelen en vertellen de acteurs en musici.
Meer info : festivalvandearchitectuur.be en desingel.be

Het Raadsel van de Sfinks
Het Raadsel van de Sfinks is een echt sleutelwerk in de Vlaamse en Belgische muziek. Luc Brewaeys, een van de beste hedendaagse componisten, componeerde dit stuk in 1983. Het wordt op 15, 16 en 17 september live gebracht op het Festival van de Architectuur, door HERMESensemble en E-XXI (Koninklijk Conservatorium Antwerpen) onder leiding van Frank Agsteribbe.

'Het Raadsel van de Sfinks' werd ontworpen als een score op een documentaire van regisseur Jef Cornelis over de belangrijke Luikse architect Charles Vandenhove. Deze documentaire zal samen met de live muziek door HERMESensemble op het Festival van de Architectuur te bewonderen zijn. Woordkunstenaar Thymen Goovaerts verzorgt de tekst.
Meer info : festivalvandearchitectuur.be en desingel.be

Klassiek en architectuur
Klassiek en architectuur brengt je de hoogtepunten uit de klassieke muziek van de laatste vijftig jaar te midden van architecturaal bekroonde sites. De vierdelige reeks opent op zondag 17 september tijdens het slotfeest van het Festival van de architectuur (F/a) in deSingel van architect Stéphane Beel. Na de introductie door de architect zelf, buigt het ensemble deCompagnie van Mathias Coppens zich over hedendaagse klassieke werken van Vlaamse componisten, gekozen en ingeleid door componist Wim Henderickx.

Het ensemble deCompagnie bestaat uit: Viool: Veerle Houbraken Cello: Lieselot Watté Klarinet: Jeroen Vrancken Fluit: Elisabeth De Merode Trombone: Bram Fournier Piano: Mathias Coppens
Programma :
- Willem Kersters: Variaties (voor fluit, viool, klarinet en cello)
- Frits Celis: Fantasia (voor fluit, klarinet, trombone en cello)
- Wim Henderickx: Pianotrio (fragment van het einde voor piano, viool en cello)
- Alain Craens: her-orkestratie van ‘Le dialogue des oiseaux’ (oorspronkelijk fluit en piano) voor tutti ensemble
- Luc Van Hove: her-orkestratie van Preludes voor piano solo
- Bram Van Camp: Music for three instruments (piano, klarinet, viool)
- Mathias Coppens: Quartet opus 3 no 2 (voor viool, cello, klarinet en fluit)

Meer info : festivalvandearchitectuur.be en desingel.be

Een happening als feestelijke afsluiter
Opzondag 17 september sluiten het Festival van de architectuur af met een happening in deSingel. Daarvoor bedacht De Veerman een workshop rond stadsontwikkeling voor kinderen en jongeren. In samenwerking met Orfeoproducties wordt die dag ook een unieke muziekvoorstelling gepresenteerd waarin architectuur en klank elkaar ontmoeten, ingeleid door architect Stéphane Beel. De kunstenaars van Time Circus zijn opnieuw aanwezigentreden metdebezoekers in gesprek over het Landschip en alternatieve woonvormen. Thematische expo's ental van drank-en eetstandjes maken ten slotte van dit stadsfeest een gezellige plek voor een boeiende zondag.

Praktische info :

Festival van de architectuur
Van vrijdag 8 t.e.m. zondag 17 september 2017
deSingel e.a. locaties - Antwerpen


Het volledige programma en alle verdere info vind je op festivalvandearchitectuur.be

04/09/2017

Vijf dagen lang proeven van de nieuwste muziek tijdens Gaudeamus Muziekweek in Utrecht

Gaudeamus Muziekweek Van 6 tot 10 september is Utrecht het internationale middelpunt van nieuwe (gecomponeerde) muziek. Vanuit festivalhart TivoliVredenburg, maar ook vanuit een kerk, galerie en sportschool, klinken de nieuwste geluiden en worden de laatste muzikale ontwikkelingen getoond. Overweldigende minimal music, wringende soundscapes, experimentele elektronica, post-pop, elektro-akoestische crossovers. Je hoort het allemaal tijdens Gaudeamus Muziekweek in Utrecht.

Muziek van jonge muziekpioniers
Gaudeamus Muziekweek biedt vijf dagen lang unieke luisterervaringen wars van genres en labels, maar vol muziek van de jongste generatie muziekpioniers. Met gloednieuwe werken van jonge componisten als Aart Strootman en Alexander Khubeev en moderne klassiekers van o.a. componist des vaderlands Mayke Nas, uitgevoerd door ensembles van nu: Asko|Schönberg, Kluster5, s t a r g a z e, Ensemble Klang, Cappella Amsterdam, Insomnio en vele anderen.

Sound Art Expositie - Senses Working Overtime
In samenwerking met Het Huis Utrecht presenteert Gaudeamus Senses Working Overtime, een expositie van acht installaties waarin jonge kunstenaars dwarsverbindingen leggen tussen verschillende (kunst)disciplines. Het publiek mag actief deelnemen en volop ruiken, proeven, voelen en horen.

Contextprogramma
Dit jaar biedt het festival een breed contextprogramma, voor zowel liefhebbers als professionals. Met lezingen van onder meer componist Heiner Goebbels en geluidskunstenaar Adam Basanta, reading sessions met het Keuris Quartet en Ranjit Bhatnagar’s Robot Toy Piano en workshops met modulaire synthesizers voor beginners en gevorderden.

Genomineerden Gaudeamus Award
Na het slotconcert van het festival wordt de Gaudeamus Award, een aanmoedigingsprijs voor jong talent, uitgereikt aan één van de vijf genomineerden. Juryleden Mayke Nas, Christopher Trapani en Joe Cutler hebben Sky Macklay, Ethan Braun, Chaz Underriner, Aart Strootman en Ivan Vukosavljević genomineerd voor deze internationaal gerenommeerde prijs. Meerdere werken van hun hand klinken tijdens het festival, waarna de jury beslist welke pionier de prijs in de wacht sleept.  

Playlist
Op de gloednieuwe festivalwebsite geven de Gaudeamus-playlists en -video's een beeld van het geluid en de klanken van de muziekpioniers van nu!

Praktische info :

Gaudeamus Muziekweek
Van woensdag 6 t.e.m. zondag 10 september 2017
Op verschillende locaties in Utrecht (NL)


Het volledige programma en alle verdere info vind je op gaudeamus.nl

20:20 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De Munt opent nieuw seizoen met Pinocchio van Philippe Boesmans

Pinocchio "Het is vanzelfsprekend om te denken dat Pinocchio altijd heeft bestaan, het is onmogelijk ons de wereld voor te stellen zonder hem." Italo Calvino zegt het goed: we kennen allemaal die koppige, leugenachtige maar ook ontwapenende pop... In de handen van Joël Pommerat wordt Pinocchio een opstandige jongen, die vol ongeduld en gedreven door zijn ongetemde driften de wereld in springt op zoek naar geluk. In zijn theaterbewerking van het originele verhaal van Carlo Collodi blijft Pommerat ver van een moraliserende toon of een simplistische aanpak. Hij onderlijnt integendeel de moderniteit en de rijkdom van de brontekst. Na de succesvolle samenwerking voor Au monde is het opnieuw Philippe Boesmans die Pommerats personages een stem geeft. De componist zal alle registers opentrekken om de gelaagdheid van Pinocchio met al zijn muzikale facetten weer te geven. Misschien wachten wij, jong en oud, even ongeduldig als Pinocchio op deze nieuwe creatie...

Tien jaar als huiscomponist, vijf operaopdrachten, zes creaties - zonder de nieuwe orkestratie van L'Incoronazione di Poppea te vergeten - en een medaillon met zijn naam in de Grote Zaal van de Munt: Philippe Boesmans (°1936), zonder enige twijfel een van de grootste levende Belgische componisten, is een belangrijk figuur in de geschiedenis van het huis. Vijf september 2017 wordt dan ook een belangrijke symbolische datum voor de Munt. Het gerenoveerde theater - met nieuwe machinerie en nieuwe zetels - wordt ingewijd met zijn nieuwste opera Pinocchio, een co-opdracht van het Festival d'Aix-en-Provence en van de Munt die twee maanden eerder gecreëerd wordt bij het Festival d'Aix-en-Provence. Pinocchio is aan Philippe Boesmans en Joël Pommerat.

Pinocchio volgens Philippe Boesmans en Joël Pommerat
Na de creatie van Yvonne, Princesse de Bourgogne in 2009-10 bracht Muntdirecteur Peter de Caluwe Philippe Boesmans in contact met de Franse regisseur en toneelschrijver Joël Pommerat. Die is op dat moment nog maar weinig vertrouwd met opera (één samenwerking met componist Oscar Bianchi voor het Festival d'Aix-en-Provence daargelaten), maar wel al jarenlang een van de grote namen van het gesproken theater. De ontmoeting is meteen een voltreffer. De twee delen een voorliefde voor het vertellen van verhalen en een diepe affectie voor hun personages. Elk in hun eigen taal ontwikkelen ze een precisie, juistheid en vloeiende expressie; op zeer poëtische wijze bij de componist, eerder ingetogen in het geval van de schrijver. Beiden zijn absolute meesters in hun kunstvorm, altijd op zoek naar de illusie van de ongekunsteldheid. Na deze ontmoeting toont Philippe Boesmans voor het eerst interesse in een hedendaags verhaal als onderwerp. Het werk van Pommerat, met zijn fijne toetsen, doorspekt met stiltes en onuitgesproken zaken, is een uitgelezen basis voor Boesmans' fonkelende muziek. De componist gebruikt alle mogelijke muzikale middelen uit heden en verleden om de emotie en betekenis, verborgen achter de soberheid en helderheid van Pommerats woorden, te exalteren. Het resultaat, de opera Au monde, is een absoluut meesterwerk, warm onthaald door pers en publiek.

Van verhaal voor kinderen naar een ervaring om te (her)beleven
Net zoals Mozart of Verdi lang geleden, lijkt Philippe Boesmans hier zijn Da Ponte of Boito te hebben gevonden. Mede dankzij de bijkomende dimensie van de regie is het werk van Pommerat, precies als een scalpel maar doordrongen van een delicate poëzie, perfect afgestemd op de expressiviteit van de muziek. Deze eerste positieve samenwerking kon alleen maar resulteren in een tweede. Op een zondag in september 2014 zoekt Philippe Joël op in Parijs. Ditmaal is het een tekst uit Carlo Collodi's Pinocchio, door Pommerat herschreven en geregisseerd in 2008, die hun samenwerking inspireert. Hoe word je groot zonder aan vrijheid in te boeten? Pommerat maakt van dit verhaal voor kinderen een ervaring om te (her)beleven, een levensles die evenzeer volwassenen kan aanspreken. Want de weg naar volwassenheid van deze kleine pop eindigt nooit en wordt steeds weer vervolgd in een wereld gevormd door de hardheid van de mens. Voor de regisseur zijn het schrijven en het regisseren niet los van elkaar te zien, het gaat erom dat "het ene kan doordringen in de domeinen van het andere". Het klinkt als de verre echo van wat Boesmans zei over een van zijn vorige opera's: de noodzaak om "het project geleidelijk aan uit te bouwen en te onderhouden." Alles dient dus gelijktijdig vooruit te gaan: de tekst, de muziek en de regie. Gedurende enkele maanden ontmoeten de twee elkaar veelvuldig, zowel persoonlijk als via telefoon of Skype. Elke scène wordt uitgewerkt, becommentarieerd, soms uitgebeeld, elk woord wordt bestudeerd en ontrafeld. Hoe behandelen we de eerste woorden zonder muziek? Hoe doe je de ritmiek van een zin ontstaan? Waar plaatsen we de scènemuzikanten (Fabrizio Cassol, Philippe Turiot en Tcha Limberger)?

"Hoeveel tijd voor deze verplaatsing?", vraagt de componist. "Hoeveel tijd voor deze melodie?", vraagt de regisseur. "Alles versmelt, wordt weer ontrafeld, en versmelt opnieuw", aldus Boesmans. In zijn kenmerkende persoonlijke stijl - vloeiend en zangerig, weelderig en tegelijk subtiel, inventief en expressief - geeft Philippe Boesmans beetje bij beetje een muzikale gestalte aan de kleine Pinocchio van Pommerat, en zijn bevreemdende, realistische verhaal.

Artistiek team
De muzikale leiding van het Symfonieorkest van de Munt wordt toevertrouwd aan Patrick Davin, een dirigent die erg vertrouwd is met het universum van deze Belgische componist, van wie hij zo goed als alle opera's dirigeerde. Voor de regie wordt Joël Pommerat bijgestaan door zijn vertrouwde medewerkers Eric Soyer voor het decor en de belichting, Isabelle Deffin voor de kostuums en Renaud Rubiano voor de video.

Aangezien een correcte uitspraak van primordiaal belang is voor de componist en auteur, is de zorgvuldig geselecteerde bezetting uitsluitend Franstalig. De opdeling van het werk in kleine scènes, typisch voor Pommerat, zorgt ervoor dat elke zanger verschillende rollen kan vertolken.

Bariton Stéphane Degout (Le directeur de la troupe / premier escroc / deuxième meurtrier / le directeur de cirque) kent de muziek van Philippe Boesmans erg goed, hij creëerde de rol van Ory in Au monde in 2014. Hij wordt algemeen beschouwd als een van de beste baritons van zijn generatie en treedt regelmatig op in Wenen, Londen, Parijs, Aix-en-Provence, Amsterdam, en de Munt, waar hij sinds lang een vertrouwd gezicht is. Recent zong hij nog Ulisse in de concertante uitvoeringen van Il Ritorno d’Ulisse in patria met René Jacobs, de titelrol in Hamlet en enkele recitals.

Bas-bariton Vincent Le Texier (Le père / troisième meurtrier / le maître d’école) is bij uitstek een vertolker van hedendaagse muziek, met heel wat creaties op zijn repertoire. In het seizoen 2016-17 was hij erg aanwezig in de Munt, als Harašta in FOXIE! Het Sluwe Vosje (Janáček) en Eumée in Pénélope (Fauré). In voorgaande seizoenen was hij er te gast voor Médée, Guillaume Tell en Hamlet.

Sopraan Chloé Briot zal de naïeve en goedgelovige Pinocchio interpreteren. Deze jonge zangeres is goed op weg om een bloeiende carrière uit te bouwen. In de Munt hoorden we haar eerder al in Jenůfa (Jano) en Alcina (Oberto).

Tenor Yann Beuron (Deuxième escroc / le directeur de cabaret / le juge / premier meurtrier / le marchand d'ânes), eveneens een habitué op het Munttoneel, blonk uit in de rol van Mari de la soeur ainée bij de creatie van Au monde. Recente optredens bij de Opéra de Lyon in Le Roi Carotte, in la Scala met L’Heure espagnole of de Opéra de Paris in Les Contes d’Hoffmann waren steevast een groot succes.

Twee dames uit Québec vervolledigen deze bezetting en maken hiermee hun Muntdebuut: mezzosopraan Julie Boulianne (le mauvais élève / la chanteuse de cabaret), die na de creatie van Pinocchio haar debuut maakt in het Théâtre des Champs-Élysées als Donna Elvira (Don Giovanni), en sopraan Marie-Eve Munger (La fée) die onlangs toetrad tot de Chanteurs Associés van de Nouvelle Troupe Favart aan de Opéra Comique in Parijs, waar ze Princesse Elsbeth zong in Offenbachs Fantasio, geregisseerd door Thomas Jolly.

Toneelmuzikanten Fabrizio Cassol (saxofoon en coördinatie van de improvisatie), Philippe Turiot (accordeon) en Tcha Limberger (zigeunerviool) improviseren op scène.

Praktische info :

Philippe Boesmans : Pinocchio
Van dinsdag 5 t.e.m. zaterdag 16 september 2017
De Munt - Brussel


Meer info : www.demunt.be

Bron : Tekst van Isabelle Pouget voor de Munt

Extra:
Philippe Boesmans op brahms.ircam.fr en youtube
Creatie en hercreatie van vier eeuwen opera, Erna Metdepennighen op Klassiek Centraal, 29/07/2017

Elders op Oorgetuige :
Au monde : een nieuwe opera van Philippe Boesmans in De Munt, 29/03/2014
Philippe Boesmans en de prinses van Bourgondië, 6/09/2010

19:45 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

25/08/2017

Orpheus Open Circuit : een namiddag vol performances, installaties en publieke interventies in het Orpheus Instituut in Gent

Orpheus Open Circuit Componisten, sound artists en anderen van de Orpheus Instituut onderzoekscluster 'Music, Thought & Technology' presenterenop zondag 3 september nieuw werk dat uitdaagt en fascineert. Ze worden vergezeld door jonge artiesten van de Orpheus Electric Salon voor een namiddag vol performances, installaties en publieke interventies.

Praktische info :

Orpheus Open Circuit
Zondag 3 september 2017 van 13.00 u tot 18.00 u
Orpheus Instituut - Gent
Gratis toegang


Meer info : www.orpheusinstituut.be

16:32 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Performancetrio blend op (onder)zoek naar verborgen walvisstemmen in het Fort van Mortsel

singing whales and bodyless sirens In 'singing whales and bodyless sirens' gaan drie performers, gewapend met zelf uitgevonden opsporingsapparatuur, op (onder)zoek naar verborgen walvisstemmen in het Fort van Mortsel.

singing whales and bodyless sirens
blend is een Duits kunstenaarstrio dat onderzoek doet op het vlak van communicatiewetenschappen en specifiek naar vormen die verder gaan dan spraak. Ze verzamelen klankmateriaal van over de hele wereld om het begrip communicatie veel ruimer te bekijken.

Voor dit project bezoekt blend de omgeving van Mortsel om zich te focussen op walvisgezangen. Ze onderzoeken de situatie van de walvissen in de grachten van het Mortselse fort en nemen hun gezangen op om daarmee verder te werken rond communicatie. Hun voorstelling zal een meertalige en interdisciplinaire vertaling van walvisgezangen zijn die ze brengen in de vorm van performance, geluid en video.

Praktische info :

blend : singing whales and bodyless sirens
Vrijdag 1 september 2017 om 20.00 u
Fort van Mortsel


Meer info : www.walpurgis.be

16:14 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Ontdek jong, aanstormend talent tijdens de Summer Academy op de Bijloke site in Gent!

Summer Academy Voor de eerste keer zetten KASK & Conservatorium Gent, Muziekcentrum De Bijloke, SPECTRA & LOD muziektheater op het einde van de zomer hun repetitieruimtes open voor jonge kunstenaars. In samenwerking met verschillende coaches werken ze een maand lang aan nieuwe projecten. Wil je als eerste het nieuwe werk van de tijdelijke residenten ontdekken? Kom dan zeker naar de ontmoetingsmomenten. De kunstenaars vertellen er over hun werk en hun onderzoek en tonen, waar mogelijk, het resultaat van hun residentie op de Bijlokesite. Toegang is gratis, maar graag reserveren via magalie@lod.be. Er wordt telkens 10 minuten voor de start afgesproken aan Bijlokekaai 3 in Gent.

Wie werkt waaraan?

- Fleur Khani is een Brusselse muzikante, theatermaker en actrice. Ze maakte eerder al de voorstelling Homework, een poging om de krijtlijnen van een continu evoluerende identiteit uit te tekenen. Fleur doet research voor een nieuw project Conspiracy Theory (working title) en werkt samen met coach Bart Capelle aan de dramaturgie van haar voorstelling. Op vrijdag 25 augustus 2017 om 15.00 u.

- Theatermakers Anneleen Van Offel en Adriaan Severins werken verder aan de voorstelling Komitas, een audiovoorstelling in het donker, waarbij live opvoering van de muziek van Armeens componist Komitas, opnames en literaire tekst een reconstructie vormen van een bewustzijn. Op vrijdag 1 september om 11.00 u.

- Colette Broeckaert is een Gentse pianiste en werkt verder aan een nieuw project met als uitgangspunt twee composities van Dick Raaijmakers: The Microman. Samen met Inne Goris werkt ze aan de dramaturgie en met Wannes Gonissen aan de elektronica. Op zondag 3 september 2017 om 16.00 u.

- Videomaakster en fotografe Ingrid Leonard, muzikante Inne Eysermans en audioverhalenverteller Katharina Smets maken een verhaal dat ontstaat in de ruimte tussen beeld, geluid en tekst. Ze werken verder aan de voorstelling The Space Between samen met Josse De Pauw & Martine Huvenne. Op zondag 3 september om 19.00 u.

- Theatermaker Kevin Trappeniers en componist Gasper Piano werken samen in een blackbox aan een onderzoek dat zich focust op (mis)communicatie en verloren communicatie. Zij werken samen met Wannes Gonissen (elektronica), met Charlotte Bouckaert (fotografie) en met muzikanten van SPECTRA. Op vrijdag 8 september om 12.00 u.

- Componiste Jamie Man en choreografe Bérengère Bodin werken verder aan de productie WHITE RABBIT. Samen met 5 kinderen/dansers, Emma Posman (sopraan), Jackie Janssens (keelzanger), Brecht Beuselinck (geluidstechnicus), Bart Cappelle (dramaturg) en een strijkkwartet van SPECTRA ensemble gaan ze de voorstelling verder ontwikkelen. Op vrijdag 8 september om 14.00 u.

- Enoa organiseert de workshop Miniatures: creating opera & music theatre for children & young audience, waarbij 17 deelnemers dat onderwerp verder onderzoeken aan de hand van een eigen projectvoorstel. Tijdens deze workshop gaan ze deze projecten verder uitwerken. Op vrijdag 8 september om 15.00 u.

Meer info : www.spectraensemble.com, www.lod.be en www.bijloke.be

13:29 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

18/08/2017

S.M.A.K., SPECTRA en Joris Blanckaert laten Wereldexpo 1913 in Gent herleven

SPECTRA Ensemble Op vrijdag 25 augustus nodigt S.M.A.K. je uit om deel te nemen aan een hedendaagse herinterpretatie van het banket dat plaatsvond bij de opening van de Wereldtentoonstelling van 1913 in Gent in het Feestpaleis aan het Citadelpark. De genodigden kregen een 8-gangenmenu en konden ondertussen genieten van muziek uitgevoerd door L'harmonie permanente de l'exposition universelle et internationale.

Iets meer dan 100 jaar later laten S.M.A.K. en SPECTRA je dit diner opnieuw beleven op dezelfde plaats als toen. De bekende kok Dagny Ros bereidt samen met de vluchtelingen die tijdens Christoph Büchels tentoonstelling in het museum resideerden, een reeks feestelijke schotels geïnspireerd op het menu van 1913. SPECTRA vroeg componist Joris Blanckaert 'nieuw werk' te schrijven en zich daarvoor te laten inspireren door het muziekprogramma van toen. Wil je er graag bij zijn? Reageer snel, en zeker voor zondag!

Het werk van Joris Blanckaert is niet echt nieuw te noemen. Het zijn eigenlijk arrangementen van werken die gespeeld werden tijdens heb banket voor de notabelen van destijds tijdens de opening van de wereldtentoonstelling in Gent. In het SMAK wordt het Afrikaans dorp, dat toen tentoongesteld werd, opnieuw gecreëerd.

Joris Blanckaert : "Ik heb de werken (van o.a. Benoit, Tchaikovsky en Luigini) in een koloniaal jasje gestoken, waarbij ik de rollen heb omgekeerd. Radio Congo Belge speelde in de jaren '50 van vorige eeuw vnl. Cubaanse muziek - die zelf haar wortels had in Afrika - omdat Congolese muziek toen niet meteen interessant werd gevonden. De Congolezen namen die stijl over in hun muziek.
Op dezelfde wijze dwing ik de genoemde Europese klassieke werken in een Afrikaans keurslijf en wordt die als ware het gekoloniseerd. Het instrumentarium (synth, harp, cello en conga's/shekere) is beperkt, onevenwichtig en absoluut zeldzaam. Een mix van Afrikaanse (hout, snaren en percussie) en Europese invloeden. Compleet vreemd aan de oorspronkelijke composities dus, en verwijzend naar de Afrikaanse muziekpraktijk, waar met weinig middelen en de nodige praktische improvisatie een instrumentarium wordt gevormd."

Praktische info :

SPECTRA/Joris Blanckaert : Wereldexpo 1913 revisited
Vrijdag 25 augustus 2017 om 19.00 u. in de inkomhal van S.M.A.K. in Gent
Per persoon betaal je € 35 voor een aperitief, maaltijd, drankje en concert
Verplichte inschrijving bij leen.goossens@smak.be vóór 20 augustus 2017


Meer info : smak.be en www.spectraensemble.com

Extra :
Joris Blanckaert : www.jorisblanckaert.be en www.matrix-new-music.be

19:39 Gepost in Concert, expositie, Muziek | Permalink |  Facebook

Toonmoment eerste International Nadar Summer School for Composers and Sound Artists in deSingel

Nadar Ensemble Van 20 tot en met 24 augustus vindt de eerste editie plaats van de 'International Nadar Summer School for Composers and Sound Artists'. In coproductie met deSingel en ondersteund door MATRIX, krijgen vier jonge componisten tijdens hun werk aan een nieuwe compositie coaching door Nadar Ensemble. Het resultaat ervan krijg je te zien tijdens de try-out op donderdag 24 augustus.

De jonge componisten, Andrius Arutiunian, Florian Bogner, Louis D'Huidieres en Fernanda Navarro, krijgen de kans om gedurende enkele dagen nauw met het ensemble samen te werken aan een nieuwe compositie, gecoachd door Stefan Prins, Daan Janssens en Cathy Van Eck.  De geest van het ensemble getrouw, gaat de interesse voornamelijk uit naar projecten die verder gaan dat 'enkel' muziek of een 'gewoon' concert. Ook aspecten van geluidsregie, scenografie en techniek komen aan bod.

Praktische info :

Toonmoment Nadar Summer School for Composers and Sound Artists
Donderdag 24 augustus 2017 om 20.00 u
deSingel - Antwerpen


Meer info : desingel.be

19:09 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

11/08/2017

Zwerm start nieuw seizoen met première op Ruhrtriennale Essen

Zwerm Elektrisch gitaarkwartet Zwerm start binnenkort zijn nieuw en goed gevuld concertseizoen met de première van het concertprogramma Our Ears Felt Like Canyons op 21 augustus tijdens de Ruhrtriennale in Essen. Deze productie is nadien nog te zien op het Transit Festival in Leuven (22/10), op het Huddersfield Contemporary Music Festival in Huddersfield (GB) (21/11) en op het Spor Festival in Aarhus (Dk) (3-6/5/2018)


Over Our Ears Felt Like Canyons
"… En wij speelden tot ons bewustzijn wortel had geschoten in de canyon en een spookachtige, zwevende optocht opriep, een spookverschijning, metaal dat op metaal botst, dubbel en driedubbel, eindeloos teruggekaatst door de wanden van de canyon, van het brein, van de flikkerende passagiersramen, ratelende verbindingen, ONZE OREN VOELDEN AAN ALS CANYONS. Tot de morgen spraken wij geen woord." (Pauline Oliveros) *

Geïnspireerd door de concepten van 'Acousmatic Listening' en 'Deep Listening' poneert Zwerm een immersieve concertopstelling waarbij vier musici in het midden van de ruimte geplaatst zijn, naar elkaar toe gewend maar verborgen door lichtadaptaties, en waaromheen verspreid het publiek zit. 'Acousmatic listening' zoals de Franse componist van 'musique concrète' het omschrijft, refereert aan het horen van een geluid zonder de oorzaak ervan te zien. 'Acousmatique' refereert in zijn originele betekenis aan de leerlingen van Pythagoras die naar hun meester luisterden vanachter een gordijn zonder hem te zien en zonder zelf geluid te maken.

De Amerikaanse componiste Pauline Oliveros omschrijft 'Deep Listening' als een zeer intuïtieve en integrale luisterinstelling. Het gaat verder om een album dat werd opgenomen in een grote ondergrondse cisterne met een natuurlijke echo van vijfenveertig seconden. In het concert van Zwerm fungeert de elektrische gitaar als een soort 'gordijn van Pythagoras' door complexe geluiden met minimale beweging te genereren. Tevens ontzegt ze de musici nagenoeg alle visuele theatrale vertoon dat gepaard gaat met een live-uitvoering en verschuift ze de actie tot in het oor en het proces van het luisteren. 

Tegen die achtergrond heeft Zwerm nieuwe werken in opdracht gegeven aan de componisten Joanna Bailie, Christopher Trapani en Alexander Schubert. Er ontstond zo een muzikaal drieluik dat tussen de pure, minimalistische klanklandschappen van Joanna Bailie en het psychedelische lawaai van Alexander Schubert de geraffineerde, spectraal-microtonale wortels van Christopher Trapani uit New Orleans onderzoekt. Elk van deze klanktableaus zal zich op z'n eigen manier zeer goed voegen in dit specifieke klanklandschap en deze 'acousmatic' context.

Programma :

  • Alexander Schubert, Wavelet A (2017)
  • Joana Bailie, Last Song From Charleroi (2017)
  • Christopher Trapani, Shotgun Shoegaze (2017)

* Pauline Oliveros "Some Sound Observations" in Audio Culture, readings in modern music, ed Christoph Cox & Daniel Warner (London: Bloomsbury 2004)

16:08 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Toonmoment ChampdAction.LAbO #6 in deSingel

ChampdAction Labo Studenten muziek (zowel uitvoerend als compositie), dans, beeldende kunsten en grafische vormgeving uit heel Europa bundelen een week lang hun krachten tijdens het multidisciplinair traject ChampdAction.LAbO. Onder het toeziend oog van vooraanstaande coaches, waaronder de Oostenrijkse componist-performer Marko Ciciliani, wordt een week lang gewerkt rond een creatie. Het resultaat daarvan is op vrijdag 18 augustus te aanschouwen in deSingel in Antwerpen.  Net als vorige jaren zal het toonmoment in de vorm van een parcours plaatsvinden.

Praktische info :

Toonmoment ChampdAction.LAbO #6
Vrijdag 18 augustus 2017 om 20.00 u
deSingel - Antwerpen


Meer info : desingel.be, www.champdactionlabo.be en www.champdaction.be

15:30 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook