14/11/2016

Hors-champ : een filmdans voor vijf dansers en een cameraman

Hors-champ Al verschillende jaren bedenkt en bouwt Michèle Noiret bruggen tussen dans en film. In die mate dat criticus Gérard Mayen de uitdrukking “dansecinéma” gebruikte als omschrijving van haar werk. In Hors-champ (buiten beeld), zet de choreografe dat onderzoek voort en verlegt ze de grenzen van de overlapping tussen realiteit en fictie. Het is niet de bedoeling om beelden en dans tegenover elkaar te stellen, maar veeleer om het scenisch en cinematografisch zo aan te pakken dat de twee media met elkaar versmelten en elkaar voeden, en op die manier een werk te creëren op het kruispunt tussen genres. Ondergedompeld in de betoverende klankcomposities van Todor Todoroff bewonen vijf dansers de scenografie van Sabine Theunissen terwijl ze worden gefilmd; een echte filmset waardig. De manier van werken wijzigt het lineaire tijdsverloop van de voorstelling en deconstrueert het ruimtelijk perspectief. Ze transformeert het afgesloten gebied van de camera obscura: de gefilmde “buitenbeeldfragmenten” voegen een nieuwe ruimte toe aan de bestaande ruimte op de scène. De “hallucinante realiteit” die ons omringt en ons elke dag weer verrast dient als leidraad voor deze creatie. Hors-champ dompelt de toeschouwer onder in een multidimensionele wereld met een verscheidenheid aan gezichtspunten die ons fascineert en meesleept naar onverwachte en parallelle dimensies, reëel en virtueel, waar heden, verleden en toekomst in elkaar overlopen.

Praktische info :

Michèle Noiret  / Todor Todoroff - Hors-champ
Wo 16 november 2016 om 19.30 u
Fo 17, vrij 18 en za 19 november 2016 om 20.15 u
Théâtre National - Brussel


Meer info : www.arsmusica.be en www.theatrenational.be

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica plaatst Japanse hedendaagse muziek in de kijker, 13/11/2016

00:35 Gepost in Concert, Dans, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Giovanni’s Club : Jean-Philippe Collard-Neven en Yves de Mey flirten met schoonheid en vernuftige elektronica

Giovanni’s Club Claudio Bernardo bestudeerde de mythische figuren Casanova, Don Giovanni en Don Juan voor deze nieuwe creatie. Een onverwachte plek, een club der verbeelding, een duivels cabaret dat vrijheid uitademt. Een onderzoek naar mannelijkheid en viriliteit, een vraagstelling in het begin van deze eeuw. Een club die door de kracht van de verleiding, de pijn en de zwakte van de mens onthult, een plek waar de geest als het ware een stripteaseshow opvoert, de enige naaktheid die hem nooit wordt toegestaan.

Voor deze creatie gaf Ars Musica twee componisten van verschillende horizonten de opdracht samen een originele partituur te schrijven: Jean-Philippe Collard-Neven en Yves de Mey flirten verfijnd met schoonheid en vernuftige elektronica, in een onverwachte ontmoeting.

Praktische info :

Claudio Bernardo / Jean-Philippe Collard-Neven & Yves de Mey : Giovanni’s Club
Di 15, do 17, vrij 18 za 19, di 22 en do 24 november 2016 om 20.30 u
Wo 16 en wo 23 november 2016 om 19.30 u
Le Grand Varia - Brussel


Meer info : www.arsmusica.be en varia.be

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica plaatst Japanse hedendaagse muziek in de kijker, 13/11/2016

00:11 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

13/11/2016

Iwona : elektronische operette in La Balsamine

Iwona Yvonne of een lichaam zonder stem, en drie machtige personages: een gebronsde en overmoedige prins, een beschroomde, vocaliserende koningin en een perverse, chagrijnige koning. Een muzikaal trio vervoegt hen op heel natuurlijke wijze - een klarinet, een piano, een cello. Het gezang van de koningin en elektronische tonen vullen de klankruimte, stromen door de noten van de instrumenten en de gesproken stemmen van de acteurs heen. Iwona is een elektronische (live!) operette, een heruitgevonden vorm, melodisch en schril. De stem van Yvonne? Misschien is de muziek wel haar spiegel, als deel van de scène, als een plastisch en hybride lichaam dat steeds maar blijft spelen.

Praktische info :

Françoise Berlanger/Gilbert Nouno : Iwona
Vrij 12, ma 14, di 15, do 17, vrij 18, wo 23, do 24 en vrij 25 november 2016, telkens om 20.30 u
La Balsamine - Brussel


Meer info : www.arsmusica.be en www.balsamine.be

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica plaatst Japanse hedendaagse muziek in de kijker, 13/11/2016

23:35 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Ars Musica plaatst Japanse hedendaagse muziek in de kijker

Ars Musica "Het Land van de Rijzende Sound" is de slogan van de 27ste editie van het Ars Musica in Brussel. Daarmee viert het hedendaagse muziekfestival de 150ste verjaardag van de Belgische-Japanse samenwerking en zet het van 12 tot 27 november Japanse muziek in de kijker. Gedurende twee weken vinden een 90-tal concerten plaats in 17 locaties verspreid over Brussel. Alle hedendaagse muziekstijlen, van improvisatie tot elektro, komen aan bod, alsook dans, film of animaties.

Japan fascineert en beroert de geest. Van de Kojiki mythologie der voorouders, tot manga en sciencefiction, van Gagaku tot uitzinnige avant-garde: Japan zit stevig verankerd in de westerse collectieve verbeelding. Tijdens zijn biënnale bouwt Ars Musica bruggen tussen oosterse en westerse oevers. Er wordt hulde gebracht aan 'historische' componisten zoals Toru Takemistu of Maki Ishii, maar ook aandacht besteed aan jong talent zoals Daï Fujikura, Kenji Sakai, Tomoko Sauvage en Reison Kuroda. Ars Musica vaart tussen al die verschillende tijdsgolven, tussen verleden en heden.

Deze nieuwe editie is ook de gelegenheid om Belgische, Amerikaanse en Europese componisten naar voren te schuiven in nooit geziene ontmoetingen met de Japanse muzikale traditie. Zo ontspruit er een 'concerto voor Shakuhashi en orkest' uit de verbeelding van Claude Ledoux, een muzikaal sprookje gebaseerd op een Japanse legende uit de pen van Stéphane Colin, uit de films van Oshima, een geïmproviseerd fresco van Michel Portal en uit een manga, een getekend concert. Ars Musica editie 2016 zit boordevol ontdekkingen en vernieuwing en is een feest van klank en muzikale bespiegelingen.

Japan is sinds mensenheugenis blijven verbazen, steeds zwevend tussen extravagante mythologie, een stevig verankerde traditie en wonderbaarlijk modernisme. Die extravagante moderniteit is ook terug te vinden in de wereld van de muziek. Talrijk zijn de musici die, naar hun grote voorbeeld Toru Takemistsu, bruggen hebben gebouwd tussen Oost en West.

Ars Musica gaat in deze nieuwe editie op verkenning in de klankwereld van het land van de rijzende zon, door hulde te brengen aan de grote klassieke meesters, maar ook door zich onder te dompelen in de elektronische muziek, de improvisatiemuziek of de noise en verliest daarbij de traditionele muziek en de filmmuziek niet uit het oog.

Om de evolutie van de Japanse muziek goed te begrijpen, moet er teruggegaan word en in de geschiedenis van het land van de rijzende zon. In de 4de eeuw brachten rondreizende Japanse monniken het schrift, de spiritualiteit en de filosofie mee vanuit China, waaronder meer bepaald het boeddhisme, het confucianisme en nieuwe sociale en politieke structuren. Diezelfde monniken bestudeerden en onderwezen vervolgens nieuwe kunstvormen aan het Japanse hof en in het bijzonder nieuwe muziekinstrumenten en tot dan toe onbekende muzikale genres. Het eerste muziekgenre dat zijn intrede deed, was muziek voor ensemble, en droeg de naam Gagaku, wat elegante of geraffineerde muziek betekent.

Die muziek werd voor de eerste keer gespeeld in 612 en groeide al snel uit tot de officiële muziek van het hof. Sinds hun intrede zijn de Japanse muziekinstrumenten aangepast aan de muzikale smaak van de Japanners, zowel bij het vervaardigen ervan als in de stijl, de techniek van spelen en het repertoire. Er bestaan zelfs verschillende versies van elk instrument. De biwa, de koto, de shamisen en de shakuhachi hebben een andere evolutie doorgemaakt dan hun Chinese voorouders. Elk instrument ontwikkelde zich op zijn manier en werd echt Japans in verschillende periodes van de Japanse geschiedenis. Deze tradities zijn in de loop ter tijden sterk verankerd gebleven en blijven een referentie, ook voor de muziek van vandaag.

Zo geraakte een van de belangrijkste persoonlijkheden van de hedendaagse Japanse muziek, Toru Takemitsu, volledig in de ban van de westerse klassieke muziek na deze op een Amerikaanse radiozender te hebben gehoord in het naoorlogse Japan. Enthousiasme en nieuwsgierig heid brachten hem ertoe de elektroakoestische muziek te gaan verkennen, de Weense school, en uitgebreid kennis te maken met Debussy en Messiaen, daarbij de Japanse traditie ver achter zich latend. Takemitsu zal echter, enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog, in hevige beroering raken door een Binkaru voorstelling met marionetten. Hij besefte plots hoe hij de Japanse traditie volkomen links had laten liggen. "Het was een schok", schreef hij, "plots was ik me ervan bewust hoe Japans ik wel was". Vanaf dat ogenblik zal de Japanse meester elementen uit de traditionele Japanse muziek en het westerse modernisme gaan combineren. Diezelfde weg zal door musici zoals Akira Ifukube, Yuji Takahashi, Ryohei Hiro se, Shigeaki Seagusa, Toshio Hosokawa of Hakira Miyoshi afgelegd worden.

Sinds enige jaren is er een nieuwe jonge generatie Japanse componisten opgestaan die zich bevrijd heeft van iedere esthetische beperking en die zonder enige terughoudendheid meervoudige klankuniversums verkent. Ze heeft meer bepaald de volkskunst als referentiekader en wijst daarbij elk dogma af. Ze blijft echter meestal verbonden met de spiritualiteit die diep geworteld zit in de Japanse traditie. Binnen deze creatieve sfeer zijn heel wat werken van Toshio Hosokawa, Daï Fujikura of Kenji Sakai tot stand gekomen.

Muziek die niet uit die traditionele schriftuur is ontstaan, zoals geïmproviseerde muziek, elektronische muziek en noise, heeft in Japan diepe veranderingen teweeg gebracht, zowel door haar levendigheid, diversiteit als haar bijzonderheid. Van D'Otomo Yoshihide tot Ikue Mori, van Ryoji Ikeda tot Tomoko Sauvage of Hoppy Kamiyama: stromingen komen op gang, worden elders weer opgepikt en beïnvloeden op hun beurt Europese en Amerikaanse muzikanten.

Ars Musica draagt creatie hoog in het vaandel en geeft de westerse componisten de gelegenheid in dialoog te treden met dat mysterieuze Azië. Zoals tijdens een onbeweeglijke reis laten de musici hun verbeelding de vrije loop in de meest ongelooflijke vormen en talen. Van tekenconcert met de mangaka Kan takahama tot de Japanse stomme film, de ontmoeting tussen shakuhachi en symfonisch orkest in klankinstallaties, zonder de elektronische en improvisatiemuziek te vergeten, de Ars Musica biënnale neemt de geest mee op reis naar nieuwe onbekende oorden.

Japan cultiveert het mysterie als een waar geografisch klankarchipel en heeft een bijzondere aantrekkingskracht waarvan Ars Musica je alle facetten laat verkennen. De ontmoeting tussen oosterse en westerse musici, tussen bijzonder en divers instrumentarium en componisten met een meervoudige stem loopt als een rode draad door het festival, zoals een denkbeeldige brug tussen België en Japan.

Praktische info

Ars Musica
Van zaterdag 12 t.e.m. zondag 27 november 2016
Op verschillende locaties in Brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.arsmusica.be

22:45 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

05/11/2016

Big Bang : muziekfestival voor avontuurlijke kinderoren

BIG BANG-festival Het muziekfestival BIG BANG doet je kinderen hoppen van dansbare concerten en vrolijke fanfares naar bondige concertjes en muziekinstallaties. Via een muzikaal parcours komen ze in aanraking met hedendaagse klassieke muziek, swingende jazz en verrassende wereldmuziek. Ze spitsen hun oren voor atypische klanken en omgevingsgeluiden. Samen ontmoeten jij en je gezin muzikanten van over de hele wereld. Tijdens hun verkenningstocht krijgen de kinderen een veelkleurig muzikaal programma met concerten, installaties en workshops voorgeschoteld. Maar Big Bang is niet alleen een festival voor, maar ook mét kinderen. Ook voor deze editie gaat een doorgewinterde muzikant een dialoog aan met jonge instrumentalisten of zangers en deelt met hen het podium.

Het BIG BANG-festival is een feestelijke ode aan avontuurlijke klankkunst en muziekmakerij voor kinderen en werd eerder dit jaar bekroond met de prestigieuze EFFE festivalaward voor beste festival van Europa! Het begon meer dan twintig jaar geleden met het OORSMEER festival in Gent. Het labyrintische Vooruitgebouw in Gent werd tot de nok gevuld met  interactieve klankinstallaties, muziekvoorstellingen en geënsceneerde concerten. Een talrijk en jong publiek was getuige van het klankrijk startschot. OORSMEER was het begin van een nieuw hoofdstuk in het muzieklandschap voor kinderen.

Twintig jaar later verovert OORSMEER onder zijn nieuwe naam BIG BANG de wereld, van Hamburg tot Lissabon, van Gent tot Sao Paulo, van Athene tot Sevilla, van Antwerpen tot Stavanger en van  Brussel tot Rijsel. Zonzo Compagnie is de drijvende kracht achter BIG BANG. Het zorgt ervoor dat honderden artiesten een nieuwe publiek vinden, overal ter wereld. 40.000 kinderen en hun ouders vinden jaarlijks hun weg naar het festival en ontdekken de rijkdom en diversiteit van de muziek- en klankenwereld. Ook dit jaar gaan we uit ons dak met drie BIG BANG festivals in november. Het wordt een avontuurlijke tocht langs windmolens, pneumafonen, ritmische botsballen en tal van onvergetelijke, avontuurlijke muziekvoorstellingen in Antwerpen (1 november) , het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel (6 november) en in Opera Gent, Handelsbeurs Concertzaal en Minard Schouwburg in Gent (13 november). 

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.bigbangfestival.eu

00:51 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

10 dagen lang muziek van nu door de makers van nu tijdens November Music in 's-Hertogenbosch

November Music 2016 Van akoestisch tot elektrisch, van Oost tot West en van gecomponeerd tot geïmproviseerd : ook tijdens deze 24ste editie gaat November Music weer dwars door genres heen. Het festival laat de laatste muzikale ontwikkelingen zien waarbij makers en componisten putten uit hedendaags gecomponeerde muziek, jazz, new world music, muziektheater, visual music, electronics & soundscapes en geluidsinstallaties. Vanaf de editie 2016 wordt November Music een tiendaags festival startend op de eerste vrijdag van november. November Music vindt dit jaar plaats van 4 t/m 13 november op verschillende locaties in ’s-Hertogenbosch.

Op vrijdag 4 november start  in ’s-Hertogenbosch de 24ste editie van November Music, het belangrijkste Nederlandse festival met ‘muziek van nu door de makers van nu’.  Voor het eerst is November Music uitgegroeid tot een 10 daags evenement. Het festivalprogramma varieert van de gelaagde jazzcomposities van Steve Coleman and The Council of Balance of de sacrale klanken van Huelgas Ensemble o.l.v. Paul van Nevel met werk van componist Wolfgang Rihm tot het Europese ensemble Stargaze of het theaterconcert Freedom o(r) Speech van I Solisti del Vento waarbij Jan Decleir een gloednieuwe tekst voorleest van Dimitri Verhulst tijdens een uitvoering van Mauricio Kagels’ Der Tribun. Ook dit jaar worden tijdens November Music weer tal van bijzondere concerten en samenwerkingsverbanden gepresenteerd op het snijvlak van hedendaags gecomponeerd, jazz, wereldmuziek, muziektheater, minimal music en elektronische muziek.

Internationale ensembles en musici
Onder meer het Belgische Huelgas Ensemble, het Engelse Arditti Quartet en de internationale ensembles Stargaze en Atlas Ensemble treden op tijdens November Music 2016. Uit de jazzhoek komen de Amerikaanse saxofonist Steve Coleman, de Noorse trompettist Mathias Eick en de Zwitserse pianist Nik Bärtsch naar ‘s-Hertogenbosch. Tot slot zijn er ook weer bijdragen van gevestigde namen uit de niet-Westerse muziek, zoals de Libische oed-speler Rabih Abou-Khalil en de Iraanse tar-speler Hossein Alizadeh. En dat allemaal in bijzondere combinaties, iets waarmee November Music een reputatie heeft opgebouwd. Daarbij zegt de uiteenlopende inhoud veel over het muzikale landschap anno 2016. En dus variëren de concerten van avontuurlijke premières tot sacrale koorwerken en van muziektheater tot Arabische klankvelden.

Muziektheater & literatuur
Muziek en literatuur zijn dit jaar sterk met elkaar verbonden tijdens diverse November Music concerten. Zo schrijft Dimitri Verhulst het libretto voor de muziektheatervoorstelling Bosch Beach dat wordt uitgevoerd door Asko|Schönberg en Muziektheater LOD. Daarnaast neemt de Vlaamse auteur een nieuwe tekst voor zijn rekening bij Freedom (o)f Speech, een programma met acteur Jan Decleir waarin naast Der Tribun van Maurico Kagel ook Louis Andriessens’ De Staat wordt uitgevoerd. Piet-Jan van Rossum componeert nieuwe muziek bij het verhaal De Optocht van Toon Tellegen.

Praktische info :

November Music
Van vrijdag 4 tot en met zondag 13 november 2016
Op verschillende locaties in 's Hertogenbosch (Nederland)


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.novembermusic.net

00:04 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

04/11/2016

Domein Louis Andriessen : van muzikale stokebrand tot fel bejubelde componist

Louis Andriessen De Nederlander Louis Andriessen (foto) behoort tot de meest opmerkelijke en invloedrijke componisten van de voorbije halve eeuw. Zijn Europese variant van de minimal music sluit aan bij het werk van Steve Reich, Philip Glass en Terry Riley, maar incorporeert ook invloeden van jazz, rock, Stravinsky en oude muziek.

Muzikale omnivoor Andriessen schiep een geheel eigen stijl waarin die uiteenlopende bronnen samenkomen. "Essentieel voor mijn manier van componeren is het besef dat muziek altijd over andere muziek gaat. […] Het is een houding die ertoe leidt dat je voortdurend je interesses verplaatst." Zijn bijtend agressieve stijl, wars van elk sentiment, leidde tot iconische werken als De StaatDe Tijd en Hoketus.

Andriessen groeide op in een familie van musici en studeerde compositie, onder meer bij zijn vader Hendrik Andriessen en bij Luciano Berio. Samen met andere vooraanstaande Nederlandse componisten, verenigd in de Aktie Notenkraker, zette hij zich destijds sterk af tegen het conservatisme in de muziekwereld. In de jaren 1970 richtte hij Orkest De Volharding en Ensemble Hoketus op, voor de uitvoering van zijn eigen onconventionele werk en dat van zijn leeftijdsgenoten.

Op dit moment is er echter waarschijnlijk geen componist in Nederland die zo bejubeld is als Andriessen. In Brugge staat zijn meesterwerk De Staat op het menu, naast minimalistische pareltjes en een interactief parcours met korte, aanstekelijke werken voor families.  

SPECTRA - Louis Andriessens minimalisme
Zaterdag plaatst SPECTRA het immens populaire Amerikaanse minimalisme van Steve Reich tegenover Andriessens hoogstpersoonlijke interpretatie ervan. Zo introduceerde hij met Hoketus een eigen minimalisme dat ver verwijderd is van de afstandelijke, ontspannen aard van veel Amerikaanse minimal music, 'inclusief de bijbehorende kosmische onzin'. In dit uiterst energetische werk staan twee identieke ensembles die elkaar met korte frasen bekogelen aan weerszijden van het podium. Omdat de musici zo op het scherp van de snede spelen, is Hoketus ook een onvergetelijk visueel spektakel. Ooit was Andriessen een sleutelfiguur van de kunstenaarskring die het rechtse establishment met dit soort werken de kast op joeg. Inmiddels is hij een éminence grise die door de internationale muzieksector wordt omarmd. Zijn latere werk, waaronder het intimistische Life is een combinatie van laatromantische Europese muziek en de hippe 'Amerikaanse' repetitieve muziek.

BL!NDMAN - Avontuurlijk concertparcours voor families
Dronken akkoorden dansen op een pompende beat. Muzikanten meppen korte motieven als granieten ballen heen en weer. Je ziet het zo voor je wanneer de muziek van Louis Andriessen, internationaal gevierd leverancier van muziek met lef en branie, je oren binnensluipen. Afgekruid met een snuifje jazz, een vleugje Stravinsky en een flinke geut minimalisme, serveert muzikale kameleon BL!NDMAN op zondag ouders en kinderen een adembenemende waaier klanken. Tijdens een interactief en avontuurlijk parcours doorheen het gebouw wisselt intiem werk onverwacht af met forse passages. Eindigen doen we met spetterend muzikaal vuurwerk!

Praktische info :

Domein Louis Andriessen
Van vrijdag 4 t.e.m. zondag 6 november 2016
Concertgebouw - Brugge


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.concertgebouw.be

22:01 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

27/10/2016

Dazzlin'Viola - con Voce : performance van Dominica Eyckmans in Opus 4

Bas les Masques 'Dazzlin'Viola - con Voce' is een performance van Dominica Eyckmans (altviool) en finissage van de tentoonstelling "Metallic Essences", een selectie van het werk van haar moeder Georgine van Assche.

Tijdens deze performance brengt Dominica werken die geïnspireerd zijn door de thematiek en de sfeer van de werken: het universele menselijke, de dualiteit die we allen in ons hebben, maar ook het esoterische, spirituele, visionaire. In dit project combineert ze stem en altviool. Naast een paar 'klassieke' werken uit het solo-altvioolrepertoire zoals Paul Hindemiths "Sonate für Bratsche allein" opus 25 n° 1 en de Elegie van Benjamin Britten's "Elegy" en wat Bach speelt Dominica vooral stukken die speciaal voor haar geschreven zijn (door Belgische componisten), voor stem en altviool, en een paar eigen werken en improvisaties.

Dat zijn: "Hadewyc Mystic Mutation" (2009) van Solange Labbé, gebaseerd op een tekst van de 13de eeuwse mystica Hadewych, "Mon amour -- d'après une page sans titre de Maurice de Guérin" (2014) van Stéphane Collin, "Reiselied" (2008) van Jean-Pierre Waelbroeck op tekst van Hugo von Hofmannstahl, een eigen bewerking van John Dowland's "If my Complaints", en "Aus tiefer Not" (2016) van zichzelf geïnspireerd door een koraal van Bach. En dat alles afgewisseld met improvisaties geïnspireerd door de kunstwerken.

Georgine van Assche
Georgine van Assche (°1939, Sint-Truiden - + 2005 Wellin) is volledig autodidact, en maakte zich achtereenvolgens diverse technieken meester (olieverf, gouache, potlood, pastelkrijt), die ze steeds op een heel persoonlijke manier gebruikte. Kenmerkend waren van in het begin haar oog voor detail en zeer verfijnde werkwijze. Ze muntte uit in portretten. Tot ze in 1978 op een uniek en intussen niet meer gefabriceerd materiaal stuitte: 'Metallic pastel', pastel op basis van metaalpoeder, oorspronkelijk bedoeld om kunstwerken te restaureren. Met de drie kleuren goud, zilver en koper ontwikkelde ze een heel eigen techniek en dit werd voor haar het ideale medium om het nietmaterie gebondene in een figuratieve taal uit te drukken. Geleid door intuïtie, geboeid en geïnspireerd door het esoterische van alle culturen geeft ze via de blik van tijdloze wezens vorm aan het eeuwige 'nu' en het meest innerlijke van het menselijke wezen. Een confrontatie die aanzet tot introspectie.

Praktische info :

Dominica Eyckmans : Dazzlin'Viola - con Voce
Zaterdag 29 oktober 2016 om 20.00 u
Opus 4 - Antwerpen


Meer info : opus4.be en dominica-eyckmans.com

23:47 Gepost in Concert, expositie, Muziek | Permalink |  Facebook

Fieldworks meets Rolf Wallin, Heine Avdal en Yukiko Shinozaki op slotconcert Transit

fieldworks In hun unieke, onnavolgbare stijl gaat fieldworks ingrepen doen tijdens het concert van de Noorse componist Rolf Wallin. Elke muzikant zit op een hoog, mobiel ‘voetstuk’. De dansers bewegen die voetstukken rond in de ruimte, en schikken hen in steeds nieuwe geometrische constellaties. Niemand heeft een vaste plek. Er zijn geen stoelen en het publiek is vrij om te bewegen of bewogen te worden. Een bijzondere afsluiter van Transit die je moet meemaken!

Transit sluit af met een bijzondere voorstelling, waarvoor componist Rolf Wallin en scenografen/choreografen Heine Avdal en Yukiko Shinozaki muzikanten, publiek, dansers en scènische elementen samenvoegen tot een totaalervaring. Eerder dan een concert meemaken, treedt het publiek binnen in een ritueel waarvan het doel voor hen onbekend is, maar waarvan de ernst voor de uitvoerders overduidelijk is. In THE OTHEROOM beweegt alles. De muzikanten hebben geen vaste plek. Er zijn geen stoelen, het publiek is vrij om te bewegen of bewogen te worden. Elementen van de ruimte worden deel van het ritueel, worden beweeglijk en dienen als fysieke manifestaties van de muzikanten hun gedachten en interactie.

Rolf Wallin
Rolf Wallin (geboren in 1957 in Oslo) is één van de leidende componisten in Scandinavië. Zijn werk wordt internationaal besteld en uitgevoerd. Zijn muzikale achtergrond reikt van jazz, avant-garde rock en vroege muziek tot zijn traditioneel klassieke opleiding, en zijn veelzijdigheid wordt weerspiegeld in een uitzonderlijk rijke werkenlijst en samenwerkingen met uitstekende vertegenwoordigers van andere muzikale genres en kunstvormen.
website

fieldworks
fieldworks is de organisatie die het artistieke werk van Heine Avdal en Yukiko Shinozaki creëert, produceert, spreidt en promoot. In hun werk leggen Heine Avdal en Yukiko Shinozaki de focus op “performativiteit”, waarin beweging heel open geïnterpreteerd wordt en een heterogene verzameling is van diverse media. Weerkerende pijlers in fieldworks-producties zijn o.a. de relatie tussen performer en toeschouwer, de non-hiërarchie tussen de verschillende performance-elementen en de ontdekking van zowel theatrale als niet-theatrale omgevingen.
website

Praktische info :

fieldworks & Avdal / Shinozaki : Wallin
Zondag 30 oktober 2016 om 20.30 u
STUK - Leuven


Meer info : www.festival2021.be

Elders op Oorgetuige :
Transit 2016 wordt alweer een weekend vol premières en spannende ontdekkingen, 26/10/2016

23:16 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Juliet Fraser en Mark Knoop creëren Finissy's Andersen Liederkreis op Transit

Mark Knoop Michael Finnissy (dit jaar 70) ontmoet je in twee concerten en misschien ook live! Ian Pace brengt zaterdag Beethoven's Robin Adair, folksongs gefilterd door Beethoven. Juliet Fraser en Mark Knoop creëren zondag Andersen Liederkreis. Ontdek dat Hans-Christian Andersen zo veel meer is dan fabels en verhalen en luister met Finnissy naar zijn gedichten, reisverhalen en surrealistische papierknipsels.

Sopraan Juliet Fraser en pianist Mark Knoop tekenen voor het tweede concert dat aan Michael Finnissy wordt gewijd. Centraal staat hier de creatie van zijn Andersen Liederkreis. Met referenties naar de Deense auteur Hans-Christian Andersen en naar de twee Liederkreis-bundels van Robert Schumann belooft het een typische Finnissy-trip vol muzikale en culturele referenties te worden. Enkele korte werken van Finnissy vervolledigen het portret van de jarige.

Michael Finnissy
Michael Finnissy, geboren in Londen in het jaar 1946, componeert al van de leeftijd van vierenhalf jaar, wanneer hij piano leerde spelen. Hij studeerde bij Bernard Stevens en Humphrey Searle aan de Royal Academy of Music. Finnissy bekleedde verschillende lerarenposities doorheen zijn leven. Hij gaf onder meer les aan de Royal Academy of Music (London), Winchester College, KU Leuven en de universiteiten van Sussex en Southampton.
website

Juliet Fraser
Sopraan Juliet Frasers repertoire kenmerkt zich door een combinatie van zeer oude en zeer nieuwe muziek. Binnen de locus van nieuwe muziek heeft ze als gastsoliste samengewerkt met Plus-Minus, We Spoke: New Music Company, London Sinfonietta, BBC Scottisch Symphony Orchestra, Endymion, ICTUS en Ensemble Intercontemporain. Vroege muziek voert ze geregeld uit met de solisten van Collegium Vocale Gent en Gli Angeli Genève. Ze is ook mede-oprichtster en hoofdsopraan van EXAUDI.
website

Mark Knoop
Pianist en dirigent Mark Knoop (Londen) staat bekend om zijn gedurfde uitvoeringen en individualistische interpretaties. Hij heeft talloze nieuwe werken besteld en gecreëerd en heeft reeds met veel respectabele componisten samengewerkt, waaronder Michael Finnissy, Joanna Bailie, Bryn Harrison, Bernhard Lang, Matthew Shlomowitz, Jennifer Walshe en Steven Kazuo Takasugi. Zijn veelzijdige techniek en virtuositeit schijnen een verfrissend nieuw licht op de standaard en het 20ste-eeuwse repertoire.
website

Praktische info :

Juliet Fraser & Mark Knoop : Finnissy
Zondag 30 oktober 2016 om 17.30 u
STUK - Leuven


Meer info : www.festival2021.be

Elders op Oorgetuige :
Transit 2016 wordt alweer een weekend vol premières en spannende ontdekkingen, 26/10/2016
Ian Pace is terug op Transit met creaties van Lauren Redhead en Patricia de Almeida en werk van Michael Finnissy, Brian Ferneyhough en Luc Brewaeys, 26/10/2016

23:00 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook