08/10/2017

Van de gamelan tot de street sound : Indonesische muziek uit verleden en heden op Europalia Indonesia

Europalia Indonesia Europalia zoomt van 10 oktober 2017 tot 21 januari 2018 in op de traditionele en hedendaagse cultuur van Indonesië. Het tweejaarlijkse festival biedt een nieuwe kijk op het gastland, met talrijke artistieke uitwisselingen en creaties op het vlak van tentoonstellingen, dans en muziek - met de gamelan in de hoofdrol -, literatuur en film.

De muzikale programmering van Europalia Indonesia geeft ruim aandacht aan de gamelan met vier legendarische bespelers van dat emblematische Indonesische instrument die de diversiteit ervan komen laten horen. Ook op de affiche staan street sound (hiphop, jazz, metal, elektronische muziek) en de beroemde Indonesische rock & roll uit de jaren '60 en '70. En drie Europese musici gingen in Indonesië op residentie en presenteren het resultaat van hun ontmoetingen met lokale artiesten.

De term gamelan verwijst zowel naar het muziekgenre als naar het orkest (meestal samengesteld uit gongs, metallofoons, drums en andere percussie-instrumenten). De typische ritmes en klanken ervan oefenden op de westerse en internationale musici een sterke invloed uit. Zo inspireerde het composities van zulke uiteenlopende artiesten als Debussy, Satie, Britten, Glass en zelfs Sonic Youth. Om de grote diversiteit van die traditie te illustreren gaan niet minder dan vier hedendaagse gamelanlegendes in op de uitnodiging van Europalia Indonesia: A. L. Suwardi, I Wayan Gde Yudane, Rahayu Supanggah en Iwan Gunawan. Die laatste speelt met zijn orkest arrangementen van de muziek van de Amerikaanse 'straatcomponist' Moondog op een gamelan die speciaal voor de gelegenheid is gebouwd. Stefan Lakatos verleende zijn medewerking aan dit uniek initiatief van het festival.

Een terugkerend onderdeel van Europalia Indonesia is de uitwisseling met artiesten uit het gastland. Drie Europese musici zijn voor een residentie naar Indonesië vertrokken, om er muziek te creëren met collega-muzikanten aldaar. In Java ontdekte de Belg Dijf Sanders instrumenten en tradities die hij in zijn volgende album en in zijn komende concerten integreert. De in Duitsland wonende Libanese dj en producent Rabih Beaini presenteert zijn werk met een Indonesisch duo dat gespecialiseerd is in de heilige en minimalistische 'tarawangsa'-muziek. En het Duitse multi-talent Wolf Müller (aka Jan Schulte/Bufiman) komt met een mix van disco en tribal music, nadat hij in de jungle van Borneo nader kennis maakte met een aantal lokale instrumenten en ritmes.

Het project Indonesian Street Sound biedt de gelegenheid om de rijke - maar in Europa amper gekende - Indonesische scene van hiphop-, jazz-, metal- en elektronische muziek te ontdekken. Europalia Indonesia programmeert muzikanten die in eigen land enorm populair zijn en die op hun eigen manier westerse muzikale stijlen overnamen en combineerden met traditioneel Indonesische ingrediënten om er een originele en fascinerende nieuwe identiteit aan te geven.

Voor het openingsfeest in Les Brigitinnes roept Europalia, in samenwerking met Les Ateliers Claus, de sfeer van de Indonesische rock & roll attitude uit de jaren 60 en 70 op met een tributeband van de legendarische The Flower Girls (Dara Puspita) en DJ David Tarigan. Bij wijze van contrast komen zangers en musici speciaal uit Papoea hierheen om het publiek te laten kennismaken met hun indrukwekkende singsing, een van de oudste nog bestaande muziekvormen die maar zelden in het buitenland is te horen.

Praktische info :

Europalia Indonesia
Van dinsdag 10 oktober 2017 tot zondag 21 januari 2018


• Gamelanconcerten: in Brussel (BOZAR) en in verschillende Belgische en Europese steden
• 'Moondog for Gamelan': in Brussel (AB), Londen, Berlijn en Krakau
• Dijf Sanders: Brugge, Gent, Brussel (Beursschouwburg)
• Rabih Beaini: Eupen, Gent, Berlijn en Den Haag
• Jan Schulte/Wolf Müller: Brussel (BOZAR), Eupen en Gent

Uiteraard valt er nog veel meer te beleven in België (Antwerpen, Brussel, Bierbeek, Gent, Luik, Eupen, Leuven, Evergem, Lokeren, Turnhout, Charleroi, Strombeek, Brugge, Mons, Tournai, Binche, Sankt Vith, Mechelen, Mariemont), Nederland (Den Haag, Rotterdam, Deventer, Amsterdam, Leiden, Arnhem, Olst), Frankrijk (Bordeaux, Valenciennes, Amiens, Châlons-en-Champagne), Duitsland (Berlijn, Münster), Polen (Krakow) en Groot-Brittannië (Londen).

Het volledige programma en alle verdere info vind je op europalia.eu

06/10/2017

Multimediale muziektheatervoorstelling over de mens in de greep van technologie

Homo Instrumentalis De pers was lovend over de wereldpremière van Homo Instrumentalis tijdens de Ruhrtriënnale. Van speer tot smartphone: gereedschap dient de mens. Het avontuurlijke muziektheaterhuis Silbersee reflecteert op de mens, in de greep van zijn technologie. Deze ambitieuze multimediale muziekvoorstelling beleeft in september 2017 haar première in de toonaangevende Ruhrtriënnale en is nu nog te zien in op zaterdag 7 september in de Bijloke in Gent en op 5 november tijdens November Music in Den Bosch.

Mens en machine kunnen niet mét en niet zónder elkaar. Door de verregaande digitalisering en technologie kunnen we de wereld makkelijker naar onze hand zetten. Maar hebben wij werkelijk de macht over onze technologie, of houdt zij ons in haar greep? Muziekgezelschap en vocaal ensemble Silbersee houdt de Homo Instrumentalis onder het vergrootglas en presenteert vier aktes die onze verhouding tot technologie verkennen.

In Machinations van Georges Aperghis wordt de menselijke stem onderworpen aan een hels mechanisme dat pure poëzie herbergt. In het gloednieuwe Ode to Man (part I and II) van Yannis Kyriakides ontrafelt de componist ironische, profetische teksten van de Griekse tragediedichter Sophocles, afkomstig uit zijn 'Antigone'. Daarnaast klinkt de klassieker La fabbrica illuminata van Luigi Nono. Vocale meesterwerken waarin niet alleen de angst voor onze industriële machinerie in doorklinkt, maar ook genoegen over het comfort dat de digitale wereld ons verschaft.

Praktische info :

Silbersee : Homo Instrumentalis
Zaterdag 7 oktober 2017 om 20.00 u
Muziekcentrum de Bijloke - Gent


Meer info : www.bijloke.be en www.silbersee.com

Extra :
'Zijn wij afhankelijk van onze machines?' De voorstelling 'Homo instrumentalis' van Silbersee verkent de relatie tussen mens en techniek. Het stuk loopt uit in een post-humane klankwolk. Joep Stapel op www.nrc.nl, 25/09/2017

Bekijk nu de Teaser van Homo Instrumentalis

22:26 Gepost in Concert, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

Brussels Philharmonic brengt gevarieerd programma met WO I als centrale thema

Mark-Anthony Turnage Maurice Ravel schreef met Le Tombeau de Couperin niet alleen een hommage aan de elegante Franse barokstijl, maar ook aan enkele gesneuvelde vrienden - omgekomen in de gruwel van WO I. Het werk klinkt lichtvoetig en fris, want zei Ravel: "Les morts sont assez tristes dans leur silence eternel." De herdenking van de Grote Oorlog in 2014 was voor het Concertgebouw Brugge de aanleiding om Mark-Anthony Turnage (foto) de opdracht te geven voor een nieuwe compositie. De Brit liet zich onder meer inspireren door het West-Vlaamse landschap, zoals rond 'Passchendaele'. Ook Lalo kwam uit die streek, maar dan aan de Franse kant van de grens. Hij droeg zijn Celloconcerto overigens op aan de Belgsiche cellist Adolphe Fischer. Om af te sluiten in schoonheid neemt Ravel ons mee naar de mythische plek waar Daphnis en Chloé elkaar weer in de armen vallen.

Mark-Anthony Turnage - Passchendaele
Door het grote succes van zijn opera en gelijknamige suite Blood on the Floor midden de jaren 1990 wordt de Britse componist Mark-Anthony Turnage vaak geassocieerd met de geslaagde symbiose tussen hedendaags klassiek en jazz. Turnage heeft altijd voeling met de jazz gehad, maar hij werkte slechts nu en dan in een jazzidioom, omdat hij ook zijn eigen vrije stijl wilde ontwikkelen. Turnage zelf zegt dat de muziek van het verleden hem bitter weinig interesseert: ‘Wat heeft die muziek met mij te maken?’

Zijn eigen stijl blijkt uit een reeks grote orkestwerken, zoals Three Screaming Popes, Kai, Momentum, Drowned Out en Etudes and Elegies. Wat deze orkestwerken gemeen hebben, is hun donkere visie op het leven. Het lyrische staat er recht tegenover het elegische. Zelfs als Turnage het niet zo bedoelt, ‘schijnt het altijd vanzelf die weg op te gaan’. De titels van de werken verraden dat, maar het zijn daarom nog geen programmatische stukken. De componist heeft nood aan een kleurrijke titel ‘to get the piece going’. Turnage wil in zijn orkestwerk de wereld van vandaag weerspiegelen. De kleine mens leeft in de duisternis zijn tragedie van het moderne leven. Angst, ontreddering, doodsverlangen en heimwee naar een onbereikbare betere wereld klinken hier bijzonder ‘romantisch’ eigentijds.

Passchendaele is een opdracht van Concertgebouw Brugge en ging in première op 14 oktober 2014, ter gelegenheid van de 100e verjaardag van het begin van WO I. Het is een onderdeel van een reeks composities rond de groote oorlog, evenals de opera The Silver Tassie (waarvan de instrumentale interludes werden overgenomen in het orkestwerk Silent Cities) en The Torn Fields.

In Passchendaele confronteert Turnage de herinnering aan de rust en het eindeloze uitzicht van het Vlaamse landschap met het geweld van de Eerste Wereldoorlog, zonder te vervallen in beschrijvende muziek. De idyllische rust was hem opgevallen bij een bezoek aan de oorlogskerkhoven rond Ieper. ‘Het slijk kan je niet meer voelen. Het landschap heeft een nieuwe huid over de wonde laten groeien. Maar terwijl je rondwandelt, weet je dat onder je voeten oorlogsresten, mijnen en menselijke overschotten blijvende getuigen zijn.’

Programma :

  • Mark-Anthony Turnage, Passchendaele (2013)
  • Édouard Lalo, Concerto pour violoncelle et orchestre en ré mineur
  • Maurice Ravel, Le Tombeau de Couperin, Suite d’orchestre
  • Maurice Ravel, Daphnis et Chloé, Suite no. 2

Praktische info :

Brussels Philharmonic & Gautier Capuçon : Lalo, Ravel, Turnage
Zaterdag 7 Oktober 2017 om 20.00 u
Concertgebouw - Brugge


Meer info : www.concertgebouw.be en www.brusselsphilharmonic.be

Bron : Programmaboekje Concertgebouw Brugge

Extra :
Mark-Anthony Turnage : www.boosey.com en youtube
Mark-Anthony Turnage (1960 - ) : Markante jazzinvloeden, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl

21:11 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Creatie dansdrieluik Crystal Pite, Édouard Lock, Sidi Larbi Cherkaoui in Opera Gent en Antwerpen

The Heart of August Van de intieme intermenselijke reddingspogingen bij Crystal Pite, over de universele en mythische redding van Orpheus die zijn Euridice uit de onderwereld haalt, tot Sidi Larbi Cherkaoui's visie op Stravinsky's 'L'Oiseau de Feu', waarin de zelfredding van de mens ontsluierd wordt. Drie verschillende visies op het thema 'redding' bepalen dit eerste drieluik.

Met L’Oiseau de Feu biedt Sidi Larbi Cherkaoui een nieuwe kijk op het eeuwenoude Russische volksverhaal, De Vuurvogel. De niet-narratieve versie van Sidi Larbi Cherkaoui draait rond de morbide gruwel van het vuur en de schoonheid van het hernieuwde leven dat daaruit ontstaat. Centraal staat de kracht van een mens om als een feniks uit zijn as te herrijzen. De muziek is van de hand van een jonge Igor Stravinsky, die hiermee op slag wereldberoemd werd.

In Ten Duets on a Theme of Rescue benadert de Canadese choreografe Crystal Pite het thema van de redding tussen twee personen op erg persoonlijke wijze. In tien duetten brengt ze telkens één bepaald aspect van ‘redding’. Crystal Pite benadert het menselijke lichaam vanuit een poëtisch perspectief. Haar werk wordt gekenmerkt door een vindingrijke theatraliteit, humor en een scherpzinnige bewegingstaal.

In The Heart of August gaat de Marokkaans-Canadese choreograaf Édouard Lock aan de slag met een van de meest iconische verhalen. Hij ensceneert het verhaal van Orpheus en Euridice vanuit het perspectief van Euridice. Ze is niet langer slechts de motivatie voor Orpheus' reis, ook is ze nu zelf de drager van een gewijzigd narratief. Voor de creatie van dit nieuwe nieuwe danstheaterwerk werkt HERMESensemble samen met de Britse componist Gavin Bryars. Deze nieuwe The Heart of August wordt in twee delen geproduceerd en gecreëerd, in een nauwe samenwerking tussen de choreograaf en componist en de musici van HERMESensemble.

Praktische info :

Crystal Pite, Édouard Lock, Sidi Larbi Cherkaoui : L'Oiseau de Feu
Van zaterdag 7 t.e.m. zo 15 oktober 2017
Opera Gent

--------------------
Van donderdag 19 t.e.m. zaterdag 28 oktober 2017
Opera Antwerpen


Meer info : operaballet.be en hermesensemble.be

Extra :
Gavin Bryars : www.gavinbryars.com, nl.wikipedia.org en youtube
An interview with Gavin Bryars op www.culturekiosque.com

20:15 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook

19de editie Images Sonores met hommages en creaties van gemengde muziek

Images Sonores Van 7 oktober tot 17 december 2017 presenteert het Centre Henri Pousseur de 19de editie van het festival Images Sonores. Zes programma's in Luik en Brussel laten fans van gemengde muziek en nieuwsgierigen die klankwereld verkennen waarin akoestische en elektronische instrumenten de dialoog met elkaar aangaan. Op het programma staan werken van o.a. Stockhausen, Bartholomée, Couvreur, Ferrari, Lenfant, alsook diverse internationale creaties.

Tijdens het openingsweekend, op 7 en 8 oktober in het Théâtre de Liège, brengt het festival hulde aan de Duitse componist Karlheinz Stockhausen, die 10 jaar geleden overleed. Die pionier van de elektroakoestische en gemengde muziek was een van de meest vernieuwende en bijzondere naoorlogse muzikanten. Het Ictus ensemble vertolkt enkele van zijn bekendste composities uit de jaren zestig, alsook recenter werk. Zaterdagavond staat Kontakte voor piano, slagwerk en elektronica (1960) op het programma. Op zondagnamiddag vertolkt het ensemble Mikrophonie I voor tamtam en 6 vertolkers (1964), alsook het indrukwekkende Signale zur Invasion voor trombone en elektronica (1992), uit Stockhausens innovatieve operacyclus Licht.

Op 7 oktober speelt het jonge, talentvolle Ensemble Hopper eerst nog Al Fine voor ensemble (2015) van François Couvreur, die dit jaar de Ça Balance Classique-wedstrijd won, gevolgd door de wereldcreatie van Collegamenti, van jurylid Marcel Cominotto.

Op 9 en 10 november, in het Musée de la Boverie, besteedt het tweede festivalluik aandacht aan de delicate opgave van de collectieve improvisatie en van de open compositievorm in combinatie met tape. Op donderdag 9 spelen studenten van het Luiks conservatorium werken van Luc Ferrari en Thomas Kessler. Op vrijdag 10 improviseert het Ensemble Hopper op Henri Pousseurs Etudes Paraboliques (1972) en brengt het een drietal creaties van studenten uit Michel Fourgons compositieklas. Daarna voert Brigitte Foccroulle Duocto II voor piano en elektronica (2012) van Patrick Lenfant uit. Tijdens beide concerten verzorgt het Centre Henri Pousseur de live elektronische begeleiding. Op het programma staat ook Passacaille voor marimba en elektronica van Pierre Bartholomée, medeoprichter van het Centre Henri Pousseur, die dit jaar 80 wordt (dit werk wordt herhaald op 9 december).

Op zaterdag 9 december staat de Frans-Argentijnse componist Martin Matalon centraal in de Monos Art Gallery te Luik, met de vertolking van Traces VIII en Traces X, respectievelijk voor viool en voor accordeon en elektronica. In die werken plaatst hij het rijke spelpalet van de solist tegenover de elektronica en haar onbegrensde mogelijkheden op het vlak van geluid, timbre, ruimtelijkheid en temporaliteit. Die avond wordt ook Pierre Bartholomées Passacaille hernomen, die al op 10 november te horen was.

Op zondag 17 december vindt het slotconcert, met een programma dat een brug slaat tussen muziek en technologie, opnieuw in Flagey plaats. In het kader van het 15-jarig bestaan van het samenwerkingsakkoord tussen Litouwen en de Franse Gemeenschap van België, presenteren Vykintas Baltakas en het Lithuanian Ensemble Network onder meer Light Music van Thierry De Mey, Music of Falling Sounds van Vykintas Baltakas en een creatie van Stéphane Orlando (de laatste twee werken zijn ontworpen in de studio's van het Centre Henri Pousseur).

Het in 1970 opgerichte Centre Henri Pousseur speelde een baanbrekende rol in de uitvoering en de verspreiding van elektronische muziek en, in het bijzonder, van gemengde muziek. Het staat open voor de kunstenaars uit de Wallonië en Brussel, uit de andere landsgewesten en uit het buitenland.

Praktische info :

Images Sonores
Van zaterdag 7 oktober t.e.m. zondag 17 december 2017

Op verschillende locaties in Luik en Brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.images-sonores.be en www.centrehenripousseur.be

19:32 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

25/09/2017

Collegium Vocale Gent brengt Schnittke’s Concerto for Choir in Brussel, Antwerpen en Gent

Alfred Schnittke De werken van Alfred Schnittke (foto), beïnvloed door zowel de Russen als de tweede Weense School, zijn altijd zeer compact en zijn Concerto voor koor wijkt niet af van deze gewoonte. Dit juweeltje van religieuze intensiteit, gebaseerd op het Boek der Klaagliederen van de Armeense schrijver Gregorius van Narek uit de negende eeuw, roept de muziek van de orthodoxe kerk op. Ook Lux aeterna van Ligeti, een mystiek meesterwerk van de twintigste eeuw, wordt gedragen door een metafysische kracht, die Kubrick vereeuwigde in zijn film 2001: A Space Odyssey.

Alfred Schnittke liet zich ooit ontvallen dat hij geen muziek bedacht of creëerde maar dat zijn taak er louter in bestond te luisteren. De muzikale wereld die verklankt wordt bestaat al. De componist is als een medium: hij legt contact met de wereld buiten zichzelf en maakt die hoorbaar voor anderen. Het Concerto voor Koor uit 1986 belichaamt deze visie. Religie was geen evidentie in Sovjettijden maar het besef dat iets groters het eigen bestaan oversteeg was Schnittkes drijfveer om de mystieke middeleeuwse gebeden uit het Boek Lamentaties in een bijzonder rijke en overweldigende toontaal te verklanken in één van de machtigste cycli uit de hele koorliteratuur. Met precisie ingebed tussen exemplarische pianowerken zorgt Ligeti’s iconische Lux aeterna voor een onwezenlijke opmaat!

Met een bijzonder concert brengt Collegium Vocale Gent hulde aan zijn oprichter, de veelzijdige maestro Philippe Herreweghe. In 2017 viert Herreweghe zijn zeventigste verjaardag en na enkele feestconcerten in Antwerpen en in Brussel is het in september de beurt aan zijn thuisstad Gent.

Met zijn Collegium Vocale Gent paste Herreweghe als een van de eersten de nieuwe inzichten rond de uitvoering van barokmuziek toe op vocale muziek. Die authentieke, tekstgerichte en retorische aanpak zorgde voor een transparant klankidioom waardoor het ensemble wereldfaam verwierf. Naast Collegium Vocale Gent was Herreweghe de oprichter van het Orchestre des Champs-Élysées in Parijs. Sinds 1997 is hij als hoofddirigent verbonden aan het Antwerp
Symphony Orchestra en daarnaast is hij te gast bij wereldbefaamde orkesten zoals het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, het Gewandhausorchester in Leipzig en het Mahler Chamber Orchestra. 

In Gent nodigen we Philippe Herreweghe uit om zijn licht te laten schijnen over de klassieke muziek en haar toekomst. Zijn dirigeerstokje laat hij thuis en zo kan hij voor een keer zijn Collegium Vocale Gent vanuit het publiek beluisteren. Onder leiding van dirigent Kaspars Putninš brengt het koor Alfred Schnittke’s Concerto for Choir. Schnittke vond het zijn taak als componist om vooral te luisteren. Hij zag zijn rol als een soort medium dat contact zoekt met de wereld buiten zichzelf en die hoorbaar maakt voor anderen. Het Concerto voor Koor uit 1986 belichaamt deze visie overduidelijk. Het besef dat iets groters het eigen bestaan overstijgt was Schnittke’s drijfveer om mystieke middeleeuwse gebeden te verklanken in een van de machtigste cycli uit de hele koorliteratuur.

Speciaal voor Gent Festival laat Philippe Herreweghe ook zijn licht schijnen op de toekomst van klassieke muziek en na afloop van het concert klinken we samen op zijn verjaardag.

Praktische info :

Collegium Vocale Gent & Jan Michiels : Kurtag, Schnittke, Ligeti
Dinsdag 26 september 2017 om 20.00 u
Bozar - Brussel


Meer info : www.bozar.be en www.collegiumvocale.com
--------------------------------------
Collegium Vocale Gent & Jan Michiels : Kurtag, Schnittke, Ligeti
Woensdag 27 september 2017 om 20.00 u
AMUZ - Antwerpen


Meer info : www.inamuz.be en www.collegiumvocale.com
--------------------------------------
Collegium Vocale Gent : Alfred Schnittke, Concerto for Choir
Donderdag 28 september 2017 om 20.30 u
Sint-Jacobskerk - Gent


Meer info : www.gentfestival.be en www.collegiumvocale.com

Elders op Oorgetuige :
Flash Forward : Gent Festival omarmt de toekomst vol vertrouwen en nieuwsgierigheid, 8/09/2017

21:25 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Novecento neemt een frisse duik in het rijke repertorie van de 20ste eeuw

Novecento Het festival met de focus op de meest recente klassieke muziek komt er aan. Novecento neemt een frisse duik in het  rijke repertorie van de 20ste eeuw. Transit geeft inkijk in de nieuwe muziek van de 21ste eeuw.  Festival 20/21 wil vooral boeien, prikkelen en vonken van fascinatie doen overslaan op het publiek, met mar liefst 21 klassieke concerten: (11 Novecento- en 10 Transitconcerten) van 25 september t.e.m. 25 oktober 2017 op verschillende locaties in Leuven.

Novecento is verknocht aan de klassiekers van de 20ste eeuw, maar  wil die ook verbinden met composities die minstens evenveel kwaliteiten hebben, maar - om welke redenen dan ook - minder bekendheid genieten. In 2017 staan een  aantal van die 'dubbelportretten' op het programma: Sjostakovitsj en Oestvolskaja, Ravel en Enescu, Debussy en Szymanowski en Stravinski en Schulhoff... De musici zijn niet alleen uitstekende uitvoerders, maar bovendien ook bondgenoten in deze boeiende queeste.

Programma Novecento :

- Mahler: sprankelend én ingetogen op het openingsconcert - ma 25/09 om 20.30 u in de Aula Pieter De Somer
Eerst krijg je Des Knaben Wunderhorn te horen met sprankelende taferelen uit het dagelijkse leven. Daarna keert het tij met Der Abschied uit Das Lied von der Erde...  Eén van de absolute hoogtepunten uit de late romantiek met  top-Mahlervertolkers: Oxalys, Margriet van Reisen en Henk Neven.

- Silenzio ... Sofia Goebajdoelina - do 28/09 om 20.30 u in de Sint-Geertruikerk
Bram Bossier - An Raskin - Pieter Wispelwey

Sofia Goebajdoelina is een van de meest verinnerlijkte componisten uit de recente muziekgeschiedenis. In haar werken vertrekt ze van haast mystieke klankvoorstellingen die ze vervolgens in concrete composities tracht om te zetten. Voor de luisteraar lijkt het vaak alsof haar muziek ter plaatse geboren wordt, in al zijn ongereptheid. Luisteren naar de muziek van Goebajdoelina is dan ook een heel intieme gebeurtenis. Hoe weinig middelen ze ook gebruikt, steeds opnieuw verrast en ontroert ze door haar onwaarschijnlijke zin voor nuance en kwetsbaarheid. Zelfs het besef van tijd vervaagt erbij.

Dit concert is ook te horen op 1/12 in AMUZ.

- Façade - De wereld van Mata Hari - di 3/10 om 20.30 u in het STUK
Claron McFadden, Claire Chevallier, Josse De Pauw

Mata Hari houdt haar geheimen verborgen achter een façade van sluiers en mist in dit theatrale recital met Franse liederen uit de late 19de en vroege 20ste eeuw. In vredestijd werd ze als erotische danseres bejubeld en bemind door de machtigste mannen van het continent. In oorlogstijd werd ze als vermeende spionne door diezelfde mannen genadeloos terechtgesteld. Wat ging er om in de hoofden van haar bewonderaars en beulen, door welke verlangens, angsten en agressie werden zij bevangen? En waarom kunnen wij - honderd jaar na haar dood - het mysterie van Mata Hari nog altijd niet doorgronden?

Haar verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de vele mannen in (en na) haar leven, die verschijnen via video-opnames. Op het programma liederen van Claude Debussy, Maurice Ravel, Camille Saint-Saëns, Henri Duparc, Erik Satie, Gabriel Fauré en Jules Massenet.

- Impression de Pelléas (et Mélisande) - za 7/10 om 20.30 u in 30CC/Schouwburg
Jan Michiels, Inge Spinette, Lore Binon, Yves Saelens, Werner Van Mechelen, Jérôme Varnier, Angélique Noldus, Camille Bauer, Klaas Verpoest

Als we Olivier Messiaen mogen geloven, is Debussy's Pelléas et Mélisande het grootste meesterwerk uit de Franse muziek. Volgens hem werd "de diepgang van de menselijke gevoelens die erin ontwikkeld worden" en "het domein van het onderbewustzijn nooit eerder zo door muziek ontgonnen". Messiaen slaat de nagel op de kop: in Pelléas draait het niet om feiten, maar om emoties. De opera balanceert vervaarlijk langs de afgronden van het menselijk verlangen.

In de kamermuzikale versie van Marius Constant komt deze ingehouden afgrondelijkheid zo mogelijk nog sterker tot uiting. Ver van de retoriek van het grote gebaar, heerst hier een esthetiek van de subtiliteit. Claude Debussy en Maurice Maeterlinck spreken de taal van het onderhuidse, waarbij de essentie zich vertoont in rimpelingen en briesjes

- Gérard Grisey : De maalstroom van de tijd - ma 9/10 om 20.30 u in het Iers College
New European Ensemble programma

Het sextet Vortex Temporum van de Franse spectralist Gérard Grisey geldt meer en meer als een van dé grote kamermuziekwerken uit de late 20ste eeuw. Ondanks het grote succes dat Anne Teresa De Keersmaeker er enkele jaren geleden (en recent nog in het MOMA) mee haalde, blijft het werk vooralsnog onderbelicht. Daarom richt Novecento er volop de schijnwerpers op, en laat het dit werk niet één, maar twee maal horen. Dat geeft je alvast de gelegenheid om helemaal door te dringen in de wonderbaarlijke tijdsdimensies die Grisey in Vortex Temporum uittekent. Daarbij komt niet alleen het menselijke perspectief aan bod, maar ook dat van walvissen, vogels en insecten. Tussen de twee uitvoeringen is er een kort intermezzo, waarin de musici hun fascinatie voor dit werk zelf zullen toelichten.

- Karol Szymanowski, Claude Debussy - wo 11/10 om 20.30 u in het Maria Theresia College
Meccore String Quartet

Karol Szymanowski is één van de talrijke 20ste-eeuwse componisten van wie velen de naam, maar weinigen de muziek kennen. Eigenlijk is dat een onbegrijpelijk mysterie: één beluistering van de strijkkwartetten van deze Pool zal immers volstaan om u te overtuigen van de weergaloze kwaliteiten ervan. Net zoals het kwartet van Debussy betoveren deze werken van de eerste tot de laatste noot door hun onwaarschijnlijke subtiliteit en rijke schakeringen. Szymanowski slaagt er bovendien moeiteloos in om, ondanks de onmiskenbare Franse invloed, een uiterst authentieke stem te laten horen.

Zoals het Tsjechische Pavel Haas Quartet vorig jaar het publiek overrompelde met een indringend kwartet van de componist waaraan het zijn naam ontleent, zo krijgt dit jaar het Poolse Meccore String Quartet een forum om er één van zijn grootste kunstenaars in al zijn meeslepende finesse voor te stellen.

- Ravel & co - zo 15/10 van 11.00 u tot 19.30 u in 30CC/Schouwburg
Maurice Ravel is en blijft veruit de meest geliefde en gespeelde Franse componist uit de 20ste eeuw. Zijn Bolero is een deel van het collectief geheugen geworden, maar vormt slechts een fractie van een oeuvre dat uitsluitend uit meesterwerken bestaat. Novecento focust dit jaar op de kamermuziek van de Franse grootmeester. Verspreid over drie concerten krijgt u een volledig overzicht van zijn composities voor twee tot zeven instrumenten. In elk concert wordt Ravel vergezeld door één of meer tijd- en landgenoten, die voor het nodige perspectief en contrast zorgen.

11:00 - À la jazz: Maria Milstein, Hanna Shybayeva
Maria Milstein en Hanna Shybayeva presenteren Ravels volledige werken voor viool en piano, van de miniatuurtjes tot de twee grote sonates. Daarnaast plaatsen ze de vioolsonate van Francis Poulenc, een onvolprezen meesterwerk dat het duo in 2015 opnam voor zijn luid bejubelde cd Sounds of War.
14:00 - Ravel ontrafeld - Lezing Jan Christiaens
Jan Christiaens schreef in 2015 het boek Ravel Ontrafeld. In een lezing vol luistervoorbeelden kadert hij Ravels kamermuziek in zijn ruimere cultuurhistorische context.
15:30 - À l'ancienne : Trio Khaldei
Het Belgische Trio Khaldei gooide hoge ogen met zijn Sjostakovitsj-interpretatie tijdens het Novecento-openingsconcert vorig jaar. Reden genoeg om deze musici opnieuw uit te nodigen voor de uitvoering van één van hun favoriete componisten. Naast de twee meesterwerken van Ravel spelen ze een even schitterend als onbekend trio van de Franse Roemeen Georges Enescu.
18:00 - À la harpe : Quatuor Zaïde, Sophie Hallynck, Toon Fret, Ronald Van Spaendonck, Johan Van Cauwenberge
Samen met het Franse Quatuor Zaïde en enkele blazers opent harpiste Sophie Hallynck in dit slotconcert de meest feeërieke registers van de Franse kamermuziek. Naast Ravel maakt ook Debussy zijn opwachting. Maar de grootste verrassing komt allicht van de onbekende tijdgenoot André Caplet die met dit betoverende instrumentarium een gruwelverhaal van Edgar Allan Poe tot leven brengt.

- Een grote onbekende : Ervín Schulhoff - wo 18/10 om 20.30 u in het STUK
Daan Vandewalle - Johan Van Cauwenberge - Pieter Bergé - Klaas Coulembier

Ervín Schullhoff? Nooit van gehoord? Dat zou kunnen, maar het is doodjammer. Schulhoff is één van de meest flamboyante persoonlijkheden uit de jaren 1920. Hij beheerste zowat alle muzikale stijlen van zijn tijd, ongeacht of ze nu Frans, Duits, Tsjechisch of Amerikaans waren, en hield er bovendien heel uitgesproken meningen op na:

• hij klopte aan bij Debussy waar hij na één les buiten vloog;
• hij flirtte met Georges Grosz en het Duitse dadaïsme;
• hij dompelde zich onder in de nieuwe wereld van de jazz…

Hij was van alle markten thuis, en zo origineel en vastberaden dat hij op alles wat hij deed zijn eigen stempel drukte: soms brutaal en grootsprakerig, soms verfijnd en intiem, maar altijd aangedreven door het heilige vuur van de artistieke vernieuwing.

Je krijgt hier drie verrassende dubbelportretten telkens met muziek én tekst én beeld! Ervin Schulhoff versus Alban Berg - Igor Stravinski - Arnold Schönberg

- Dmitri Sjostakovitsj vs Galina Oestvolskaja - wo 25/10 om 20.30 in de Abdij Keizersberg
Spectra Ensemble - Gerard Bouwhuis

Alleen al het excentrieke instrumentarium doet het hoofd duizelen: piano, 'kist', 8 contrabassen, 4 fagotten, 4 fluiten, bastuba en piccolo. Sjostakovitsj versus Oestvolskaja: dat is het uitgangspunt van dit volledig Russische requiemconcert. De ultieme verstilling van het laatste strijkkwartet van Sjostakovitsj staat lijnrecht tegenover de onverbiddelijke hardheid van de drie Composities van Galina Oestvolskaja - ook soms "de componiste met de hamer" genoemd.

Waar Sjostakovitsj zich in een reeks verstilde en uiterst fragiele elegieën lijkt neer te leggen bij de nakende dood, bestormt Oestvalskaja eerder als een bezetene de schijnbaar gebetonneerde hemelpoorten. Onwrikbaar klinkt haar onverbiddelijke muziek. Maar achter alle geweld schuilt vooral een onpeilbare kwetsbaarheid, alsof de componiste ten eeuwigen tijde gedoemd is om zich tegen haar eigen wanhoop te verweren.

Je krijgt hier een indrukwekkende, confronterende en hoe dan ook volstrekt unieke muzikale ervaring voorgeschoteld. Op het programma : Dmitri Sjostakovitsj: Strijkkwartet n° 15 / Galina Oestvolskaja: Compositie n° 1 Dona Nobis Pacem, Compositie n° 2 Dies irae, Compositie n° 3 Benedictus, qui venit

Prakrische info :

Festival 20/21 - Novecento
Van maandag 25 september t.e.m. woensdag 25 oktober 2017
Op verschillende locaties in leuven


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.festival2021.be

Elders op Oorgetuige :
Luisteren naar de 20ste eeuw : festivalcursus meandert door de hoogtepunten van de nieuwe editie van Festival 20/21, 8/09/2017

20:32 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

18/09/2017

Complete pianowerken en een selectie liederen van Takemitsu in Gent en Kortrijk

Toru Takemitsu Deze en volgende week brengen Chia Fen Wu (zang) en Lukas Huisman (piano) drie concerten in Gent en Kortrijk met op het programma de complete pianowerken van de Japanse componist Toru Takemitsu (foto), afgewisseld met een selectie uit de liederen van Takemitsu/Brauel.

De Japanner Toru Takemitsu (1930-1996) ging na de oorlog compositie studeren bij Yasuji Kiyose, maar is hoofdzakelijk autodidact. Hij leerde de westerse muziek kennen via de jazzplaten van zijn vader. Als autodidact vermengde hij invloeden van Debussy en Messiaen met traditionele Japanse muziek.

In 1951 stichtte hij samen met artiesten van de meest uiteenlopende disciplines de 'Experimental Workshop', een multimedia groep die onmiddellijk van zich deed spreken door haar avant-garde projecten. Reeds in 1950 gebruikte hij bandopnemers om muzikale collages te maken van 'echte geluiden'. In de jaren 60 deden twee nieuwe invloeden hun intrede in zijn muziek: de natuur en de traditionele muziek van Japan. In zijn vroegste stukken merken we invloeden van Schönberg en Berg, maar het is de Franse stijl - en dan in het bijzonder die van Debussy - die zijn werk blijvend zou kenmerken. Hij was een echt instrumentaal componist: zelfs voor zijn 'musique concrète' gebruikt hij in zijn elektronische werken uitsluitend natuurlijke geluiden, nooit elektronische. Hij doceerde compositie aan de universiteit van Yale, was gastdocent aan vele universiteiten in de V.S., Canada en Australië en hij werd vereerd met talrijke internationale onderscheidingen.

Toru Takemitsu over zijn muziekesthetica: "Ik geloof in het bestaan van een stroom van klanken. Klanken coëxisteren met ons leven, en dat erkennen we doorgaans niet. Muziek is steeds hier en daar. De taak van een componist bestaat er dus in die klanken op maat te snijden en de vorm te geven van wat wij muziek noemen.
Ik gebruik geen tonen om een compositie te maken, ik werk samen met tonen. Mijn muzikale vorm is het directe en natuurlijke resultaat van wat de klanken zelf opleggen, en niets kan op voorhand het vertrekpunt bepalen. Ik probeer op geen enkele wijze mijzelf uit te drukken doorheen deze klanken, maar door met hen om te gaan brengt het werk zichzelf voort. Ik zou mijzelf in twee richtingen tegelijk willen ontwikkelen: als een Japanner met respect voor traditie en als een Westerling met respect voor innovatie. Diep in mijn binnenste zou ik beide muzikale lijnen willen bewaren, elk in zijn eigen legitieme vorm. Deze  fundamenteel onverzoenbare elementen enkel als vertrekpunt voor verschillend compositorisch gebruik nemen, is in mijn ogen niet meer dan een eerste stap. Ik wil de vruchtbare contradicties niet verwijderen, integendeel: ik zou willen dat de twee krachten met elkaar de strijd aanbonden. Op deze wijze kan ik voorkomen geïsoleerd te raken van de traditie en toch een stapje naar de toekomst te doen in elk nieuw werk.
Muziek is als een Japanse tuin waarin alles verenigd is als in de natuur, met een vaste grond van zand, de eindeloze stroom van het water, de rotsen waarvan het voorkomen verandert afhankelijk van het perspectief van de toeschouwer, de bomen die het water uit de aarde opzuigen, gras en bloemen die snel groeien... " (*)

Chia-Fen Wu behaalde haar masterdiploma zang aan de Nationale Universiteit voor de Kunsten in Taipei, in haar geboorteland Taiwan, waar ze talrijke zangwedstrijden won en snel uitgroeide tot een van de meest gevraagde solisten. Ze vervolmaakte zich in Europa waar ze een postgraduaat behaalde aan het Royal College of Music in Londen en vervolgens laureaat werd van de Operastudio Vlaanderen. Ze studeerde tevens kamermuziek aan het Orpheus Instituut (Gent). Chia-Fen Wu geeft hier en in Taiwan geregeld liedrecitals en treedt op als soliste in oratoria. Sinds 2008 is ze verbonden aan het Koor van de Vlaamse Opera. In de Vlaamse Opera treedt ze ook geregeld op in producties in samenwerking met Jeugd & Muziek zoals Het fantoom van de opera en zijn vriendjes en Prinses Aiko. Recent was er de kinderproductie ‘Als je slaapt’. Chia-Fen Wu verleende ook haar medewerking als soliste aan Die Frau ohne Schatten, Il Viaggio a Reims, Klassiek in de Stad en een middagconcert met liederen van Italiaanse operacomponisten.

Lukas Huisman (1987) volgde een professionele masteropleiding bij Daan Vandewalle aan het Gentse Conservatorium, waar hij eveneens met grootste onderscheiding afstudeerde. Hij ontving de prijs "De Blonde-Torck" als ‘meest verdienstelijke student’ en volgde al masterclasses bij Ian Pace (Ferneyhough, Finnissy), Jonathan Powell (Sorabji, Xenakis, Fernyehough, Finnissy), Geoffrey-Douglas Madge (Sorabji, Xenakis), Ciro Longobardi (Scriabin), Daniel Rivera (Busoni) en Carlo Mazzoli (Messiaen). In 2016 behaalde hij een doctoraat in de kunsten aan de School of Arts Gent over de pianowerken van Sorabji, Xenakis, Ferneyhough en Finnissy en hun notatie. Samen met Ivo Delaere vormt hij het Simplexity pianoduo. Aan het Orpheus Instituut volgen zij de reeks masterclasses kamermuziek.

Programma :

Romance (1948/9)
Litany (In Memory of Michael Vyner, 1950/89): I. Adagio
Litany (In Memory of Michael Vyner, 1950/89): II. lento Misterioso
In a Small Room (lied)
Small Sky (lied)
Uninterrupted rest (1952/60): I. Slowly, Sadly and as if to Converse with
Uninterrupted rest (1952/60): II. Quietly and With a Cruel Reverberation
Uninterrupted rest (1952/60): Ill. A Song of Love
Piano Distance (1961)
Snow (lied)
The Encounter (lied)
For Away (1973
Glowing Autumn (lied)

Les Yeux Clos (1979)
Les Yeux Clos II (1988)
Take Off for the Clouds (lied)
Rain Tree Sketch (1982)
Rain Tree Sketch II (In Memoriam Olivier Messiaen, 1992)
A Marvelous Kid (lied)
Piano Pieces for Children (1979): I. Breeze
Piano Pieces for Children (1979): II. Clouds
To the Island (lied)

Praktische info :

Lukas Huisman & : Chia Fen Wu : Toru Takemitsu
Donderdag 21 september 2017 om 20.00 u
Quatre Mains - Gent


Meer info : www.lukashuisman.be en quatremains.gent
--------------------------------
Zondag 24 september 2017 om 16.00 u
Hotel Focus - Kortrijk


Meer info : www.lukashuisman.be en www.respirodellarte.be
--------------------------------
Zondag 1 oktober 2017 om 11.00 u
HUSET kunstcafé & Galerij - Gent


Meer info : www.lukashuisman.be en husetgent.be

(*) Yves Knockaert voor De Munt, 16 september 2004

Extra :
Toru Takemitsu op en.wikipedia.org, www.allmusic.com en youtube
A guide to Toru Takemitsu's music, Tom Service op www.theguardian.com, 11/02/2013

20:49 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Permanent innoverende Logos robotorkest neemt nieuwe start

Logos robotorkest Een nieuwe start met het permanent innoverende Logos robotorkest onder leiding van Godfried-Willem Raes. Op het programma werk van Conlon Nancarrow, Carla Bley, Frederic Rzewski, Kristof Lauwers e.a. naast interaktief werk in de reeks Namuda studies, met experimentele dans.

Medewerkers in deze produktie zijn Xavier Verhelst, Kristof Lauwers, Laura Maes, Mattias Parent, Emilie de Vlam en Godfried-Willem Raes zelf.


Prakische info :

Logos Robotorkest : Start!
Donderdag 21 september 2017 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

19:57 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

In Koor! Muziektheaterproject van performance-kunstenares Myriam Van Imschoot en Willem de Wolf in het Kaaitheater

In Koor! In Koor! is een muziektheaterproject van de Brusselse performance-kunstenares Myriam Van Imschoot en Willem de Wolf, acteur en auteur bij de KOE. Samen met niet-geoefende zangers - theaterstudenten van KASK Gent en twaalf amateuracteurs - buigen ze zich over het repetitieproces van een zangstuk. In een koor oefenen mensen eindeloos om uiteindelijk tot eenstemmigheid en welluidendheid te komen. De missers, herhalingen en uitschuivers die zich daarbij voordoen vormen het speelmateriaal van deze voorstelling. Want mensen zijn het kwetsbaarst wanneer ze (nog) niet kunnen wat ze zo graag willen.

In Koor! is niet alleen een ode aan de foute aanhef, de valse noot en de nog wankele stem, uit balans én cadans. Het is tevens een carrousel waarin de makers in- en uitzoomen op het proces, de repetitie, de verbetering, de hoop, de (dis)harmonie, en op hoe individualiteit zich verhoudt tot samenhorigheid. Wie komt voor mooie cantates en virtuoze stempartijen, zal het moeten stellen met muziektheater dat van vals zingen een kunst weet te maken.

Praktische informatie :

Myriam Van Imschoot & Willem de Wolf : In Koor!
Donderdag 21 september 2017 om 20.30 u
Kaaitheater - Brussel


Meer info : www.kaaitheater.be

Extra :
In gesprek met Myriam Van Imschoot & Willem de Wolf, 18/09/2017
De klankperformances van Myriam Van Imschoot, Mia Vaerman op www.e-tcetera.be, 9/04/2015

19:41 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook