11/09/2017

Openingsfeest 10 jaar Muziekcentrum De Bijloke met minifestival met maar liefst 6 voorstellingen

Flat Earth Society In september blaast De Bijloke in Gent 10 kaarsjes uit als muziekcentrum. Het seizoen wordt daarom ook extra feestelijk geopend met een minifestivalletje voor de rechtgeaarde liefhebber. In de verschillende ruimtes van het gebouw kan je 6 voorstellingen bijwonen. De voorstellingen om 19.30 u zitten zo in elkaar dat je binnen en buiten kan lopen zodat je alle artiesten aan het werk zou kunnen zien. 

Als hoofdbrok is er het unieke filmproject 'SS Belgenland', een exotica-trip door de jaren '20 met Flat Earth Society olv Peter Vermeersch. Vooraf kan je proeven van 4 uiteenlopende genres in evenveel ruimtes: van energieke en uitzinnige muziek met af en toe een broeierig temperament, drive en groove tot eveneens rust en verstilling. Ervoor zorgen dat je goedgemutst terug naar huis vertrekt laten we over aan de prettig gestoorde Kleptomatics die na afloop de foyers en het Café onveilig komen maken.

Programma: 

Gabi Sultana - 19.30 u | café
De ambitieuze Gabi Sultana is een van de pianisten die zich bewust specialiseert in hedendaagse muziek. In het café van het Muziekcentrum presenteert ze muziek van twee reuzen van de 20ste eeuw die het minimalisme in hun hart dragen. Het subtiel gekleurde In a landscape (1940) van John Cage kun je interpreteren als een soort hommage aan Erik Satie. Het repetitieve element in Mad Rush (1981) van Philip Glass nodigt uit tot hypnotiserende bezwering, zelfreflexie en meditatie.

Frederik Croene & Elisa Medinilla - 19.30 u| dramastudio KASK
In Doppel (2009) voor twee piano's en video van Michael Beil worden de bewegingen en klanken van de pianisten live opgenomen, digitaal bewerkt en meteen weer uitgezonden. Er ontstaat een indrukwekkende, complexe, maar ook unheimliche choreografie tussen de muzikanten en hun gedigitaliseerde verleden. De nieuwe technologie dompelt je onder in een wervelend contrapunt van klank en beeld, de mens bespeelt de machine, de machine controleert de mens, hoogst expressief en toch bevreemdend. Muziek voor de 21ste eeuw.

Movable Types met special guest Liesa Van der Aa - 19.30 u| Kraakhuis
Dit ensemble rasmuzikanten vertrekt van het verassende uitgangspunt dat jazz-standards en oude muziekstukken vaak op de zelfde manier in elkaar geschroefd zitten. Al vroeg in de 16de eeuw ontwikkelden viruozen improvisatietechnieken om met hun instrumenten de stem te evenaren in schoonheid, kleur en narravititeit. Laat dat precies zijn wat de jazzmuzikant doet: op een verhaal vertellen zonder woorden.

Movable Types speelt dan ook een programma met songs uit de jaren 1550 en 1950, een dialoog tussen eeuwen. Klassieke stukken worden afgewisseld met jazzy werk, en het is er de muzikanten voornamelijk om te doen om een staalkaart te bieden van de mengeling van de muziekstijlen, zowel inhoudelijk als instrumentaal.

Too Noisy Fish & Claron McFadden - 19.30 u | Concertzaal
TNF is het pianotrio van Peter Vandenberghe, Kristof Roseeuw en Teun Verbruggen. Samen zijn zij ook de ritmesectie van Flat Earth Society. Hun mission statement in de gedaante van lawaaierige vissen? In totale vrijheid elke mogelijke stijl ontdekken, van jazz, film en klassiek tot ambient en rock. Een gespleten persoonlijkheid is niet noodzakelijk, maar wel aanbevolen. Wij steken onze hand ervoor in het vuur dat de Amerikaans-Amsterdamse sopraan en creatieve duizendpoot Claron McFadden zich als een vis in het water zal voelen.

Flat Earth Society: SS Belgenland - 21.00 u | Concertzaal
SS Belgenland was een schip van de legendarische rederij Red Star Line. Het werd in de jaren '20 omgebouwd tot een luxe cruiser voor rijke Britse en Amerikaanse toeristen en zakenlui, met allerlei voorzieningen zoals luxesuites, eet- en danszalen, een klassiek- én een jazzorkest, een kleiduifschietstand op dek en een strand met zand uit Oostende.

Dit tot de verbeelding sprekende vaartuig voer tussen 1924 tot 1931 zeven keer uit voor een winterse wereldcruise van 133 dagen. Een sprookjesachtig verhaal uit een ver verleden, tot in 2015 filmopnames werden ontdekt van een deelnemer aan één van die cruises. Het Red Star Line Museum in Antwerpen maakte er prompt een documentarie van. En wie is er beter geschikt om deze exotische beelden van een even exotische soundtrack te voorzien dan Peter Vermeersch en zijn ludieke bende? Juist. Vintage Flat Earth Society. Een filmconcert zoals je er nog nooit één zag.

Kleptomatics - ca. 22.15 u | Café
Zes blazers en één drumset, bemand door het kruim van de vaderlandse scène onder leiding van Yves Peeters. Brass en jazz, dansbare riffs en funky grooves: het zijn de ingrediënten waarmee Kleptomatics hun reputatie steeds weer aandikken. Ze spelen feestelijke 'brass & jazz', geïnspireerd op de muziek van hedendaagse brass bands uit New Orleans. Luisteren of dansen: aan jou de keus.

Praktische info :

10 Jaar De Bijloke : Flat Earth Society & 5 extra miniconcerten
Vrijdag 15 september 2017 om 19.30 u
Muziekcentrum de Bijloke - Gent


Meer info : www.bijloke.be

20:06 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

08/09/2017

Musica Sacra Maastricht : vier dagen vol muziek rond het thema 'In het begin'

Musica Sacra Maastricht De derde week van september staat Maastricht ook dit jaar weer in het teken van Musica Sacra Maastricht. De 35ste editie van dit festival vindt plaats van donderdag 14 t/m zondag 17 september. Wederom dienen vele historische locaties in Maastricht als decor voor verrassende concerten en voorstellingen. Een wervelend kunstenfestival met een rijk programma, dat is Musica Sacra Maastricht. Met muziek, dans, theater, performance, film en beeldende kunst, ieder jaar samengebracht vanuit een thema. Vier dagen vol muziek - van gregoriaans tot hedendaags, van west naar oost, van delicaat tot groots - dans, theater, performance, film en beeldende kunst, deze editie samengebracht rond het thema 'In het begin'. Musica Sacra Maastricht nodigt bezoekers uit om samen stil te staan bij deze actuele thematiek. Het uitgebreide festivalprogramma biedt voor elk wat wils, van jong tot oud, van ontdekker tot kenner. Naast (betalende) concerten met wereldpremières, voorstellingen en exposities zijn er ook veel gratis activiteiten.

Thema: In het begin
Musica Sacra Maastricht viert dit jaar zijn 35e verjaardag. En dat wordt gevierd met een nieuwe erkenning en meerjarige subsidiëring als toonaangevend kunstenfestival in Nederland. Welk thema past daar dan mooier bij dan In het begin?
Natuurlijk, vanuit de identiteit van het festival, omdat het zo verwijst naar dat ene ondeelbare, allesomvattende en tegelijk onbevattelijke moment. Voor wetenschappers het initiële van de Big Bang. Voor godsdiensten en mythologieën de schepping, als resultaat en bewijs van hogere machten. En de mens die dat moment vanuit zijn gebrekkige begrips- en voorstellingsvermogen met ongeloof benadert: "Maar er was toch zeker iets daarvóór?" Terwijl 'In den beginne' hem ook inspireert tot talloze interpretaties en uitingen in de kunsten.

Zeker past het thema mooi vanwege de weemoed die erin schuilt. Het nostalgische terugblikken op een geïdealiseerde of paradijselijke, maar verloren wereld. De mens die bijvoorbeeld verzucht: "In het begin waren we zo verliefd." En ook dat was aanleiding tot vele representaties in de kunsten.

Maar 'In het begin' past vooral zo mooi omdat het de onontkoombare levensdrift van de mens vervat en dus de opdracht in zijn leven. Namelijk om er individueel en samen iets van te maken. Om door goed waarnemen en aandachtig luisteren nieuwe inzichten te verwerven en daarnaar te handelen. Door nieuwe avonturen aan te gaan: oude onvruchtbare relaties in te wisselen voor nieuwe vruchtdragende, het vorige leven adieu te zeggen en te verkassen, uit de kast te komen en het over een andere boeg te gooien, een revolutie te ontketenen. Zo wordt ons bestaan er een van telkens opnieuw beginnen. Het repetitieve van het leven. Zo u wilt: de repetitie van het leven.

De kunsten waarop deze zevende lustrumeditie van Musica Sacra trakteert, brengen de bezoeker in de stemming om te reflecteren op de vraag of en hoe een nieuw begin voor jezelf, de ander, of de maatschappij noodzakelijk is. Het zijn deze bezinningsmomenten die de intrinsieke waarde van de kunsten blootleggen. Het bezoek aan dit verjaardagsfeest ruikt in elk geval naar een goed begin!

Enkele highlights :

Il Gardellino : Joseph Haydn, Die Schöpfung
Dit concert vind plaats op donderdag 14 september om 20.00 u in Sint Lutgardiskerk in Tongeren (B) en zondag 17 september om 16.30 u in de Sint Janskerk in Maastricht

Eind 18de eeuw beschikken veel hoven niet langer over de middelen om een orkest te onderhouden. Ze beperken zich tot een ‘Harmoniemusik’ voor houtblazers: deels originele werken, maar ook vaak zelf gemaakte arrangementen van symfonieën, opera’s en oratoria. Zo bewerkt hoboïst Jiří Družecký voor het ensemble van aartshertog Joseph Anton Johann in Buda, Haydns oratorium Die Schöpfung.

Haydn componeert het na zijn twee verblijven van telkens anderhalf jaar in Londen, en maakt gebruik van een libretto dat eigenlijk bedoeld was voor Händel, gebaseerd op het boek Genesis, Psalmen en Miltons Paradise Lost. Het werd bewerkt en vertaald door de keizerlijke bibliothecaris, de Nederlander Gottfried van Swieten. Binnen drie jaar na de première in 1799 in Wenen is het werk al in heel Europa uitgevoerd en geldt het als een van de grootste muzikale successen van die tijd.

Hoboïst Marcel Ponseele treedt voor het festival in de voetsporen van zijn 18de-eeuwse collega Družecký en bewerkt hoogtepunten uit Die Schöpfung voor twaalf musici: blazers en strijkers. Johan Van Cauwenberghe vertelt de zeven dagen van het scheppingsverhaal volgens Genesis. En zo klinkt een bekend werk dat in dit festivalthema thuishoort in een nog ongehoorde versie.

Micha Hamel - Kus de Regen, een wedergeboorte - Ensemble Michamix i.s.m. Toneelgroep Maastricht
donderdag 14/09 om 20.00 u, vrijdag 15/09 om 22.00 u, za 16/09 om 16.30 u en zo 17/09 om 13.00 u in de Bordenhal, Maastricht
Kus de Regen, een wedergeboorte is gebaseerd op Renascence, een 214 regels lang gedicht, dat leest als een levendig verslag van een ingrijpende gebeurtenis, namelijk een spirituele wedergeboorte. De dichteres Edna St. Vincent Millay won er in 1912 de belangrijkste debutantenprijs van de Verenigde Staten mee, en groeide uit tot de belangrijkste Amerikaanse dichteres van de eerste helft van de twintigste eeuw.

Een jonge vrouw loopt door de natuur en wordt gegrepen door de schoonheid van de bergen, de zee en de bossen. Ze besluit in het  gras te gaan liggen en naar de blauwe hemel te kijken. Daar wordt ze overweldigd door de wijdheid van de hemel, en ze ervaart het oneindige. Ze beseft dat ze zelf nietig is, alsook moet ze erkennen dat het zicht op de oneindigheid betekent dat haar eigen zonden en het oneindige leed op aarde zichtbaar worden. Overmand door wanhoop zinkt ze letterlijk in de grond, waardoor het lijkt alsof ze in haar eigen graf komt te liggen. Ze ondergaat een diepe ervaring van haar eigen eindigheid, waarop ze panikeert. Uiteindelijk wordt ze helemaal leeg van binnen. Dan pakken de wolken zich samen en begint het te regenen. De aarde waarmee ze bedekt is spoelt langzaam weg. Na een tijdje breekt de zon door en ligt ze weer gewoon in het frisse gras.  In het besef van haar ontmoeting met de oneindigheid staat ze op, in dankbaarheid voor haar leven en voor de schoonheid van de wereld om haar heen.

Ensemble Donatienne Michel-Dansac : Georges Aperghis, Sextuor, L'Origine des espèces (Nederlandse première)
zaterdag 16 september om 15.00 u in Gashouder, Het Radium in Maastricht

'Muziek maken van alles' is het devies van Georges Aperghis, Griek in Parijs. Vijfentwintig jaar geleden componeerde hij zijn Sextuor - L'Origine des espèces. Het libretto is gebaseerd op Darwins boek On the Origin of Species uit 1859, en op Wonderful Life - over fossielen en het toeval in de evolutie - uit 1989 van de paleontoloog Stephen Jay Gould, aangevuld met populair-wetenschappelijke teksten. Vijf vrouwenstemmen met een cello vertellen in zeventig kleine scènes, op kritische en humoristische wijze, in allerlei samenstellingen, sprekend tot lyrisch zingend, over het ontstaan van het leven in al zijn onvoorspelbare en soms onvoorstelbare vormen, van de oersoep tot de mens. In vijf intermezzi wordt telkens een aspect bezongen van het leven van de vrouw, de levengevende.

Donatienne Michel-Dansac is een van de voornaamste pleitbezorgers van de werken van Aperghis.

Stephen Shropshire : My Everlasting
zaterdag 16/09 om 15.00 u en zondag 17/09 om 16.30 u in Gashouder, Het Radium in Maastricht

Pierre Nora beschrijft in  Les Lieux de Mémoire de toenemende rol die de persoonlijke herinnering speelt in historisch besef en identiteit. Die herinnering is bij hem niet exclusief aan fysieke plaatsen gebonden, maar ook aan symbolen, voorwerpen, foto’s of bijvoorbeeld mensen. In My Everlasting zijn het gestes, poses, bewegingsfrases, waarmee een koppel niet aflatend de momenten van zijn geschiedenis oproept. Totdat zij sterft en hij, wanhopig en machteloos, haar en hun historie tot nieuw leven probeert te wekken. 

SPECTRA Ensemble : Tot slot : een begin
zondag 17 september om 20.00 u in Theater aan het Vrijthof, Maastricht

Tot slot terug naar het begin. Of beter, benadrukt componist Pintscher, Een Begin, één van vele denkbare. B(e)reshit is het eerste woord van de Hebreeuwse Tora, en daarmee ook van het boek Genesis in het Oude Testament van het Christendom.

Vóór dit spectaculaire slot van het festival klinkt Zum Wassermann, onderdeel van Karel Goeyvaerts' opera Aquarius, een soort initiatieritueel bij het aanbreken van een nieuw astrologisch tijdperk. In diens geboortejaar gebruikte Darius Milhaud, Joods zoals Pintscher, jazzelementen in zijn korte ballet  La Création du Monde, gebaseerd op Blaise Crendrars’ compilatie van Afrikaanse scheppingsmythen.
www.spectraensemble.com

Praktische info :

Musica Sacra Maastricht
Van donderdag 14 t/m zondag 17 september 2017
Op verschillende locaties in Maastricht


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.musicasacramaastricht.nl 

21:25 Gepost in Concert, Dans, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

16/10/2016

Gosses de Tokyo met nieuwe score van Gwenaël Grisi op Film Fest Gent

Gosses de Tokyo De beroemdste stille film Gosses de Tokyo van Yasujirō Ozu is te bewonderen tijdens het Film Fest Gent op 17 oktober. Het Ars Musica Festival en Film Fest Gent presenteren een nieuwe score door componist Gwenaël Grisi.

Gosses de Tokyo, gedraaid in 1932, is een betoverende komedie die de kiemen voor het latere œuvre van de regisseur bevatten. De laatste stille film van de regisseur raakt door zijn scherpe observatiezin en stelt sociale relaties in vraag.

Ver weg van alle gangbare clichés van de burleske cinema, slaagt Gwenaël Grisi er behendig in een hedendaagse taal met een narratieve klank te combineren. Dit door een muzikale structuur te bouwen die van dramaturgie kinderspel maakt. De focus ligt op de kinderen, zowel letterlijk als figuurlijk. Heel wat beelden zijn immers op kinderhoogte geschoten; de componist heeft dan ook beslist de gebeurtenissen te belichten vanuit dat perspectief.

Praktische info :

Cinéconcert : Les Gosses de Tokyo
Maandag 17 oktober 2016 om 20.00 u
Miryzaal - Gent


Meer info : www.miryconcertzaal.be

Het filmconcert Gosses de Tokyo zal eveneens te zien zijn gedurende het Ars Musica festival op 20 november in de Brigittines.

22:30 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

13/06/2016

Twee Dingen : Steffie Van Cauter presenteert getekende film en nieuwe cd in Gent

Steffie Van Cauter Het gebeurde toevallig, twee dingen af, terzelfdertijd en geheel verschillend van aard. Steffie Van Cauter breng ze voor jou graag samen: de getekende film 'Geen hond, wel een hok' en de cd-release van 'Honger' met eigenzinnig muziekrepertoire voor stem, accordeon en percussie. De muziek doet denken aan Brecht en Weill, maar dan met Vlaamse teksten. De film en de performancezijn uitéénlopende werken van dezelfde maker die samen een tweeluik vormen: de film wordt vertoond op groot scherm, aansluitend speelt Steffie het concert. Dit tweeluik gaat in première bij De Vieze Gasten in Gent op 16 juni 2016.

Geen hond, wel een hok
Steffie Van Cauter tekende voor elke dag een filmfragment. Ze verzamelde veel, uiteenlopend materiaal, waaruit ze verschillende filmische werken destilleerde. 'Geen hond, wel een hok' is een eindpunt, een komaf met de overvloed aan mogelijkheden, en tevens een koesteren en reanimeren van wat voor de maker zelf onzichtbaar geworden was.

Paul Demets: "... de niet te onderschatten Steffie Van Cauter, die met 'Geen hond, wel een hok' een beklemmende, fascinerende, niet-narratieve animatiefilm maakte."

Honger
Steffie Van Cauter : "Muzikaal gebricoleer. Een eigenzinnig muziekrepertoire voor accordeon, percussie en stem. In het Frans, Duits en Waaslands dialect. Surrealistisch expressief. Solo".

Praktische info :

Steffie Van Cauter : Twee Dingen
Donderdag 16 juni 2016 om 20.30 u
De Vieze Gasten - Gent


Meer info : www.deviezegasten.org

Extra :
Steffie Van Cauter : www.steffievancauter.be
Steffie Van Cauter op youtube

Elders op Oorgetuige :
Het rariteitenkabinet van Steffie Van Cauter, 21/07/2010
Die Fliege fliegt und stürzt verrückt : live soundtrack voor een boom en een eenzaam fietsje, 7/10/2008

Benieuwd : bekijk alvast deze compilatie in videobeelden:


Of beluister het interview met Steffie Van Cauter op urgentfm

00:50 Gepost in CD, Concert, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

14/03/2016

Nadar Ensemble brengt Doppelgänger Deluxe tijdens UUR KULtUUR in Leuven

Nadar Ensemble, Doppelgänger Deluxe Tijdens UUR KULtUUR in Leuven herneemt Nadar ensemble Doppelgänger Deluxe, een veelzijdig muzikaal en visueel verhaal, met virtuele dubbelgangers in de hoofdrol. Opener is de visionaire stille film 'L'Homme Orchestre' van Georges Méliès, waarin een orkest wordt opgebouwd uit dubbelgangers van Méliès zelf. Waar de werken van Simon Steen-Andersen en Serge Verstockt in een magische sfeer baden, presenteert Michael Beil een grimmiger wonderland vol Lynchiaanse vervreemding. In Generation Kill - offspring 1, tenslotte, vestigt Stefan Prins de blik op de gitzwarte schaduwzijde van het technologisch wonder. Een video-concert waarin beeld en geluid gelijk zijn.
Het Nadar ensemble kreeg in 2015 de Cultuurprijs KU Leuven.

Praktische info :

Nadar Ensemble : Doppelgänger Deluxe
Woensdag 16 maart 2016 om 21.00 u
Kunstencentrum STUK - Leuven


Meer info : www.kuleuven.be en www.nadarensemble.be

17:39 Gepost in Concert, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

Festival Angst : artistieke grenservaringen in de Bijloke

Festival Angst Niets menselijks is ons vreemd. Ook de angst niet. Ze hoeft niet verlammend of existentiëel te zijn, angst maakt deel uit van ons (dagelijks) leven. Het festival Angst - van dinsdag 15 t.e.m. zondag 20 maart in Muziekcentrum de Bijloke in Gent - gaat na hoe componisten en kunstenaars met deze emotie omgaan in hun werk. Een programma vol oude en nieuwe muziek, een kindervoorstelling, een filosofisch debat, film, twee afterparty's én beeldende kunst... 

De geboorte is, samen met de dood, de belangrijkste overgang die we in ons leven meemaken. Dat daar existentiële angst mee gepaard gaat, ook bij de baby die geboren worden, is een wetenschappelijke verworvenheid die niemand nog in vraag stelt. Als we het begrip angst ontleden - en we halen het uit de context van neurotische angst, angst als een of andere stoornis - dan gaan we te rade gaan bij de nieuwste bevindingen van de neurowetenschappen, de celbiologie en de ontwikkelingspsychologie. Die maken ons duidelijk dat de menselijke ontwikkeling vanaf de conceptie tot aan de dood één doel heeft: het veilig stellen van onze overleving, niet alleen in biologische, maar ook in psychologische zin.

Als foetus al - dus nog in de baarmoeder - blijken we erg actief, sensitief en communicatief. Veel meer dan tot recent ooit voor mogelijk werd gehouden, reageren we als foetus en baby op de omgeving. Het is ons menselijk lot dat het streven om te overleven op alle mogelijke manieren en terreinen bedreigd kan worden. We laveren ons hele leven lang op een continuüm waarbij aan het ene uiteinde sterke gevoelens van extatische verbondenheid met wie of wat dan ook staan tegenover overrompelende gevoelens van volledige verlatenheid.

De mens heeft heel wat technieken en trucjes tot zijn beschikking om verschillende vormen van angst onder ogen te zien. Kunst, rituelen, dromen, het scheppen van sprookjes, mythologische, religieuze verhalen, uiteindelijk draait veel van dit alles rond het probleem van het veilig stellen van onze overleving. In De Bijloke worden deze week verschillende facetten die refereren aan 'Angst' belicht.

Haydn die de Laatste Zeven Woorden van Christus aan het Kruis toonzet, wat een angst moet de zogenaamde zoon van God niet hebben gevoeld, in volle bewustzijn van zijn goddelijke status en toch de vreselijke kruisdood als mens tegemoet ziend. Of componiste Eva Reiter die zich verdiept in de donkere kanten van ons gemoed en haar existentie. Of Maud Vanhauwaert die zich inleeft in het kinderlijke brein bij het aanschouwen van de onmetelijke en overweldigende sterrenhemel. Alles te herleiden tot die overlevingsreflex? 

De grenzen van de kunst
Grenservaringen gaan inderdaad vaak gepaard met angst. De dood als grens tussen ons huidige leven en wat erop volgt. De grens tussen wat echt is en wat ingebeeld, illusies, hallucinaties en ingebeelde werelden en creaturen. Het is een gemene deler tussen Eva Reiters Lichtenberg Figures, waar de componiste niet enkel muziek voorziet maar ook aan de slag gaat met licht en multimedia, en de films Dementia en Vampyr. Tot slot doemt ook de kosmos op, de grens van onze vertrouwde fysieke wereld. Wat biedt het heelal ? Wacht ons - daarbuiten - het grote Niets? In haar muzikale vertelling Met Maurice en de theremin het heelal in verkent Maud Vanhauwaert samen met de kinderen het heelal.

Praktische info :

Festival Angst
Van dinsdag 15 t.e.m. zondag 20 maart 2016
Muziekcentrum de Bijloke in Gent


Meer info : www.debijloke.be

15:56 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

19/11/2015

Hitchcocks 'The Lodger' met nieuwe muziek van Joby Talbot

The Lodger "The Lodger" (1927) was de eerste film waarin Hitchcock een stijl en thema's introduceerde die zijn handelsmerk zouden worden. De film opent met een close-up in zwart-wit van een schreeuwende blonde vrouw. Wat er juist gebeurt en vooral wat de aanleiding is, blijft voorlopig verborgen. Personages zonder namen, een claustrofobische belichting, dreigende camerahoeken, kortom een thriller van formaat. De Britse componist Joby Talbot schreef er drieënzeventig jaar later een soundtrack voor. Hij wil met zijn muziek de toenmalige impact van de film herstellen. Thema's worden voortdurend herhaald, soms gelinkt aan karakters maar meer nog aan ideeën. Talbot opteerde er bewust voor sommige momenten in de film geluidloos te laten. Door het karakteristieke beeld wordt muziek overbodig en horen we de slachtoffers in gedachten schreeuwen.

Joby Talbot (1971) studeerde compositie aan de Guidhall School of Music and Drama bij Simon Bainbridge, en privé bij Brian Elias. Zijn "Luminiscence" voor strijkorkest ging in première in 1997 met het BBC Philharmonic onder Sir Peter Maxwell-Davies, en sindsdien werd zijn muziek uitgevoerd door tal van gerenommeerde orkesten en ensembles overal ter wereld. Talbot's muziek bij Hitchcock's klassieker 'The Lodger' was was zijn eerste opdracht voor het British Film Institute en werd in 1999 uitgebracht op video en uitgevoerd doorheen Europa en Amerika. In 2003 volgde "The Dying Swan", naar de gelijknamige stille film van Yevgeni Bauer uit 1917 die Talbot van een nieuwe soundtrack voorzag. Vanaf 2005 vestigde hij definitief zijn naam als filmcomponist met "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" en "The League of Gentlemen's Apocalypse". In 2006 schreef Joby Talbot drie filmscores: "Sixty-Six" in regie van Paul Weiland, met Eddie Marson en Helena Bonham-Carter, "Penelope" in regie van Mark Palansky, met Christina Ricci, Reese Witherspoon en James McAvoy, en de nieuwe Hammer&Tongs-film "Son of Rambow: an unauthorised home movie". Deze film was reeds een hit op het Sundance Film Festival 2007, en wordt deze zomer uitgebracht door Paramount Vantage.

Joby Talbot over "The Lodger" : "Composing the music for a film seventy-three years after it was made presents an interesting challenge. One cannot simply ignore the intervening years and respond to the movie as if it had been made yesterday but neither should one treat it as just a piece of historical nostalgia, especially when the film in question is as modern and forward looking as The Lodger. In my view the soundtrack's job is to help the film have a similar impact today as it did when it was released. My father was a ten year old boy, living in London at the time. He went to see the film and was terrified and not a little disturbed. My music aims to elicit these same responses from a modern audience.
The film is very long so I divided the score into movements, nine in all, to help give it a more comprehensible shape. Themes recur throughout, sometimes relating to characters but more often to the ideas with which the film concerns itself: love, suspicion, human weaknesses, and, of course, murder. The murders, or more specifically their screaming victims, punctuate the film and I have chosen to leave these moments silent. The images are so vivid the screams seem almost audible anyway. The crucial final murder is an exception and this is the musical climax of the film.
We now know, from Hitchcock's fascinating conversations with Truffaut and from Ivor Novello's 1932 remake, that both director and star were dissatisfied with the film's very dissatisfying denouement. I believe they'd have approved of my musical attempts to wrong-foot the forced happy ending. The clues are there in the final shot for those with sharp enough eyes to spot them." (*)

Het HERMESensemble verzorgt de live-uitvoering van deze monumentale filmscore ten voordele van Music Fund. HERMESensemble is een Antwerps collectief voor hedendaagse muziek en kunst. Het repertoire en de uitvoeringspraktijk van de klassieke avant-garde vormen steeds het startpunt van de producties, maar het ensemble streeft er bewust naar artistieke grenzen te verleggen. Enerzijds zoekt het confrontaties op met oude muziek, pop- en wereldmuziek, anderzijds onderzoekt het synergieën met andere disciplines zoals (muziek)theater, beeldende kunsten, video, film en multimedia. 'Antieke' film voorzien van nieuwe muziek is trouwens een concept dat ondertussen een beetje het handelsmerk is geworden van het ensemble. (o.a.met 'Ballet Mécanique', Fernand Léger & Man Ray/George Antheil, en 'La Chute de la Maison Usher', Jean Epstein/Ivan Fedele).

Praktische info :

HERMESensemble : 'The Lodger' (Alfred Hitchcock, 1927) met nieuwe muziek van Joby Talbot (1999)
Zondag 22 november 2015 om 20.30 u
Zaal Athena (Atheneum) - Antwerpen


Meer info : hermesensemble.be

Extra :
Joby Talbot : www.jobytalbot.com, www.musicsalesclassical.com (*) en youtube
The Lodger: The First 'Hitchcock' Film, op www.cinemademerde.com, september 2006

15:11 Gepost in Concert, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

16/10/2015

Art Cinema OFFoff focust op Britse expanded cinema

Spectral presence Art Cinema OFFoff is een uniek vertonings- en onderzoeksplatform voor experimentele film dat ons opnieuw katapulteert naar de zonderlinge wereld van de experimentele filmgeschiedenis. In het kader van het 42ste Film Fest Gent focust Art Cinema OFFoff in samenwerking met Vooruit op de Britse expanded cinema. Voor één avond sluiten ze de deuren van hun cinema en begeven ze zich naar de Balzaal van Vooruit. Ze laten de klassieke projectie voor wat ze is en richten zich op die werken die uit het kader knallen: het kader van het scherm en het kader van de traditionele filmvertoning. De toeschouwer vergaapt zich aan meervoudige projecties op een scherm, promoveert tot hoofdrolspeler en wordt getrakteerd op iconische of (nog) onbekende performances uit de Britse underground. En dat alles uitsluitend in 16mm-film! 

Anthony McCall - Line describing a cone
De vroege films van de Britse avant-garde filmmaker Anthony McCall documenteren performances waarin hij minimaal gebruik maakt van de natuurelementen en vuur in het bijzonder. Ook nadat
hij zich in 1973 in New York vestigde, ging hij op hetzelfde elan verder en ontwikkelde hij zijn 'solid light' filmserie, waaronder Line Describing a Cone. Deze 'lichtkegel' is wellicht het meest spraakmakende werk uit de Britse expanded cinema. De aandacht verschuift van het geprojecteerde naar het licht van de projector. In een ruimte gevuld met rook vormt een lichtstraal het onderwerp van de film en worden de toeschouwers de acteurs met dienst. 

Greg Pope - Cipher screen + Live soundtrack door Floris Vanhoof
Na omzwervingen in de punkrockscene richtte Greg Pope in 1986 Situation Cinema en in 1989 Loophole Cinema op. Met dat laatste, in Londen gevestigde, collectief toerde hij door Europa met Video-, Super 8- en 16mm-performances. Vanaf eind jaren '90 richtte hij zich ook op experimentele filmproducties, het cureren van filmprogramma's en zijn docentschap. Zijn oude liefde - de edgy performances vol noise, punk en destructie - is hij echter altijd trouw gebleven. Tijdens Spectral Presence zal Pope een nieuwe performance 'ten tonele' brengen. Vanuit de destructie van de film wordt live het werk gemaakt. Ruw en in lijn met de structuralistische Britse traditie is niet enkel het beeld, maar ook de handeling die het beeld tot stand brengt veelbetekenend. Floris Vanhoof is ongetwijfeld één van Belgiës meest bekende en veelbelovende film- en videokunstenaars. Gekenmerkt door zijn 'noisy sound' zoekt Vanhoof in zijn installaties en expanded werken de grenzen op van het beeld en het geluid. In de Vooruit sluit Vanhoof zich aan bij de destructieve performance van Pope, om vertrekkende van de abstractie en ruwheid in Cipher Screen op een gelijkaardige manier een soundtrack te creëren. 

Malcolm Le Grice
Malcolm Le Grice is een legendarische Britse kunstenaar, professor en schrijver over experimentele cinema. Hij was één van de oprichters van de London Film Maker's Cooperative in 1968 en lid van Filmaktion, een groep filmmakers die performances deden met filmprojectors. Geïnspireerd door ambachtelijke filmpraktijken en vroege computerkunst experimenteerde Le Grice doorheen zijn carrière met diverse media, telkens vanuit een fascinatie voor de eigenheid en specifieke vormparameters van elk medium. In zijn expanded cinema speelt hij vooral met licht en schaduw als de essentie van de filmkunst. In zijn meer recente, digitale projecties verkent Le Grice aan- en afwezigheid in het gepixelde beeld.

Lis Rhodes -Light Music
Oorspronkelijk werd Light Music in 1975 als performance gebracht. Lis Rhodes uitte met dit werk haar frustratie over de gebrekkige aandacht voor vrouwelijke muziekcomponisten. De abstracte tekening is niet enkel op de film, maar ook op de geluidsband aangebracht. Klank en beeld zijn op die manier direct met elkaar verbonden. Dit iconische werk uit de Britse expanded filmtraditie creëert een centrale rol voor de toeschouwer doordat hij door de dubbele projectie loopt in de met rook gevulde ruimte. De kijkervaring wordt zo getransformeerd in een sociale beleving. 

Cordula Ditz - You'd better run
Een hysterisch meisje rent weg, moord en brand schreeuwend. Het is een vertrouwde scène in horrorfilms en meteen de enige scène in You'd Better Run, een video-installatie van de Duitse kunstenares Cordula Ditz. Deze bizarre collectie van huivermomenten is tegelijk een feministische kritiek en een hilarische trip, waarbij de schreeuwkoningin eindeloos de horror herbeleeft.

Daïchi Saïto - Never a foot too far, even
In Never a Foot Too Far, Even neemt de Japans-Canadese kunstenaar Daïchi Saïto een fragment van een oude Kung Fu film en transformeert het tot een intens samenspel van stasis en beweging, ritme en textuur. In de dubbele projectie lijkt elk beeld het andere te schaduwen waardoor de gesilhouetteerde protagonist veroordeeld wordt tot een eeuwige terugkeer.

Unconscious Archives
Sally Golding combineert filmprojectie, licht en geluidscomposities in haar expanded cinema performances. Met gehackte en gemanipuleerde systemen en toestellen brengt ze pulsaties van licht, kleur en geluid tot een hypnotische intensiteit. In de programma's die ze samenstelt voor haar Londense undergroundplatform Unconscious Archives, onderzoekt ze de ruimtelijke spanning tussen noise en projectie doorheen een serie live events. Voor de eerste keer organiseert Sally Golding een extra-muros event van Unconscious Archive en wij hebben de eer dit mee te mogen maken. Naast de performance van Golding worden we ook ondergedompeld in het werk van de Spaanse Esperanza Collado en het Berlijnse collectief OJOBOCA, bestaande uit Anja Dornieden en Juan David González

Praktische info :

OFFoff : British Expanded Cinema
Vrijdag 23 oktober 2015 om 20.00 u
Kunstencentrum Vooruit - Gent


Meer info : www.offoff.be en www.filmfestival.be

23:59 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

13/10/2015

Terry Riley en zoon op Film Fest Gent

Terry Riley Terry Riley (foto) staat bekend als één van de grondleggers van het minimalisme; een stroming binnen avant-garde muziek die hij mee in gang stak met zijn revolutionaire compositie 'In C' uit 1964. Dit werk, bestaande uit repetitieve, in elkaar lopende patronen, inspireerde componisten als Steve Reich, Philip Glass, John Adams en rock groepen als Soft Machine, Tangerine Dream en The Who (die het nummer Baba O' Riley aan hem opdroegen). Riley's hypnotische en vol Oosterse invloeden bulkende klassiekers als 'A Rainbow in Curved Air', 'Shri Camel' en 'Persian Surgery Dervishes' verzekerden hem een ereplaats in het canon van 20e eeuwse vernieuwers. Terry Riley werkte verder ook samen met mensen als John Cale, Kronos Quartet, Pauline Oliveiros en Rova Saxophone Quartet.

Dit jaar werd Terry Riley 80 jaar en vierde dit ondermeer met een (uitverkocht) festival in het Amsterdamse Muziekgebouw. Voor Film Fest komt hij live de film 'L'Immortelle' van de Franse cineast Alain Robbe-Grillet op piano begeleiden, samen met zijn zoon Gyan Riley op gitaar. 

Naast Gyan en Terry Riley speelt ook Floris Vanhoof een nieuwe live set met projecties.

Praktische info :

The Rileys: Gyan & Terry Riley / Floris Vanhoof
Zaterdag 17 oktober 2015 om 20.00 u
Kunstencentrum Vooruit - Gent


Meer info : vooruit.be en www.filmfestival.be

20:40 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

04/05/2015

Spectra gaat voor internationale top met muziek van Jóhann Jóhannsson

Jóhann Jóhannsson Op zaterdag 9 mei gaat SPECTRA op het Festival van Vlaanderen Kortrijk voor internationale top. Ze brengen dan de muziek van de gelauwerde IJslandse filmcomponist Jóhann Jóhannsson bij de film Last and First Men. Meteen een creatie van wereldformaat.

Het filmconcert Last and First Men van Jóhann Jóhannsson zit op de grens tussen documentaire en fictie. Een mijmering over herinnering, oorlog en utopie. 16mm-beelden in zwartwit van cineast Sturla Brandth Grøvlen tonen futuristische en abstracte monumenten uit ex-Joegoslavië: stille, vergeten getuigen van slagvelden, concentratiekampen en genociden. Ondanks hun symbolische waarde werden deze bouwsels na de ontbinding van de republiek verwaarloosd en staan ze er vandaag bij als bevreemdende ruïnes. De film is geïnspireerd door Olaf Stapledons intrigerende roman Last and First Men (1930): het verhaal van de laatste man op aarde en de ultieme beschaving. De film en Jóhannssons muziek (voor strijkkwartet, houtblazers, gitaar, live electronics en geluidsopnames) bij de momumenten creëren samen een requiem voor de laatste man op aarde en het onbereikbare Utopia. Jóhann Jóhannsson won dit jaar o.a. een Golden Globe, een BAFTA Award en werd genomineerd voor een Oscar. Internationale top!

Praktische info :

Jóhann Jóhannsson / Spectra Ensemble : Last and First Men
Zaterdag 9 mei 2015 om 20.30 u
Schouwburg Kortrijk


Meer info : www.festivalkortrijk.be en www.spectraensemble.be

Elders op Oorgetuige :
Festival Kortrijk : ontdekkingstocht met verrassende concerten, geluidskunst en film, 23/04/2015

21:20 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende