18/09/2017

Nationaal Mannenkoor van Estland brengt bloemlezing van werken van Estse componisten in Bozar

Veljo Tormis Ter gelegenheid van het Estse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie ontvangt BOZAR een van de meest emblematische koren van het land: het Nationaal Mannenkoor van Estland. De Baltische staat heeft een bijzonder rijke cultuur en tijdens dit concert brengt het koor een bloemlezing van werken van Estse componisten. Veljo Tormis (foto), die in januari 2017 overleed, heeft een groot aantal hoogstaande koorwerken nagelaten. De minimalist Arvo Pärt is een van de componisten die gelukkig wel nog onder ons is. Zijn tijdloze meesterwerk De Profundis combineert intense zanglijnen met de kracht van het orgel en percussie. Een crescendo werkt gestaag naar een dramatische climax toe. Naast het koor hoor je ook het orgel aan het werk met als organist de weergaloze improvisator Toomas Trass.

Veljo Tormis (1930-2017) geldt als een van de grootste hedendaagse componisten voor koorwerk. Hij heeft zich in archaïsche vocale volksmuziek uit zijn omgeving, regilaul genoemd, verdiept en deze met behulp van moderne compositietechnieken en jarenlang veldwerk behoedzaam gereconstrueerd. Deze archaïsche zang en zijn compositionele reconstructie door Veljo Tormis verschilt duidelijk van de traditie van het Europese kunstlied. Kenmerkend voor de regilauls en Tormis' reconstructies is een sterke ritmische puls, een specifieke repetitieve structuur met aparte polyfonie en een open einde. Geen climax met een oplossende afloop. Het is alsof de basale klankenlijn (oneindig) doorloopt en de stemmen er op elk moment in kunnen voegen of er weer uit kunnen gaan. De muziek krijgt er een diepe fundering én een grote directheid door. Tormis' werk is onderdeel van een zeer vitale zangcultuur in Estland.

Tormis' vader was organist en koordirigent. Het koor oefende van zijn zesde af bij hen thuis. Toen hij 12 was ging hij naar het conservatorium van Tallinn om orgel te studeren. Zijn opleiding werd onderbroken door de Tweede Wereldoorlog, ziekte en de Russische inval. Omdat het instrument orgel aan het instituut kerk werd gekoppeld, maakten de Russen een einde aan de orgelopleiding aan het conservatorium. Tormis ging door als koordirigent en studeerde van 1951 tot 1956 aan het Moskouse Conservatorium.

Begin jaren zestig kwam zijn grote overstap naar moderne compositietechnieken en een anti-romantisch gebruik van volksmuziek. In afgelegen Estse dorpjes werd hij getroffen door de oorspronkelijke klanken en ritmes van de boerenliederen. Daarnaast werd hij geraakt de muziek van Carl Orf en van de Hongaarse koorcomponist Zoltán Kodály. Vanaf 1969 was Tormis, na een periode als muziekdocent, freelance componist. Tot zijn pensioen in 2000 componeerde hij meer dan vijfhonderd stukken.

Om de vijf jaar was er in Estland een groot koorfestival. Zingen in de eigen taal was, onder de druk van de bezetting door de Sovjet Unie, een vorm van jezelf blijven. Zijn pure Estse muziek gaf hem min of meer het aura van een dissident, maar als componist bediende hij zich louter van de symboolrijke taal van zijn muziek. De revolutie die in de Baltische staten tussen 1987 en 1990 plaats vond wordt ook wel de 'zingende revolutie' genoemd. Tormis speelde daarin zijn rol.

Programma :

  • Arvo Pärt, De Profundis
  • Toomas Trass, Improvisatie
  • Jean-Pierre Leguay, Missa Laudamus Te
  • Veljo Tormis, Hääled Tammsaare karjapõlvest (Voices from Tammsaare's Herdboy Days)
  • Veljo Tormis, Sampo tagumine (Forging the Sampo)
  • Veljo Tormis, Incantatio maris aestuosi
  • Veljo Tormis, Pärismaalase lauluke (An Aboriginal Song)
  • Veljo Tormis, Laulja (The Singer)

Praktische info :

Estonian National Male Choir & Toomas Trass : Pärt, Trass, Leguay, Tormis
Woensdag 20 september 2017 om 20.00 u
Bozar - Brussel


Meer info : www.bozar.be

Extra :
Veljo Tormis : www.tormis.ee, www.emic.ee, en.wikipedia.org en youtube

18:34 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Van de hel naar het paradijs met Bernard Foccroulle in Bozar

Bernard Foccroulle Bernard Foccroulle (foto) heeft vol enthousiasme meegeholpen aan de restauratie van het orgel van het Paleis voor Schone Kunsten. Het is dus niet meer dan logisch dat Bozar de gerenommeerde componist en organist uitnodigt om er de wereldpremière te brengen van E vidi quattro stelle, zijn nieuwe compositie geïnspireerd op Purgatorio van Dante, het tweede deel van zijn Goddelijke komedie. Samen met beroemde solisten zoals kornetspeler Lambert Colson, bariton Nikolaj Borchev en zijn eigen dochter, sopraan Alice Foccroulle, laat Bernard Foccroulle je kennismaken met de heerlijk poëtische wereld van Dante en Petrarca: een reis doorheen heden en verleden, paradijs en hel, waarbij de tijdloze klank van het orgel en het unieke timbre van het ensemble InAlto één worden.

Van de Hel naar het Paradijs
Het ensemble InAlto vertolkt enkele pareltjes uit de vroege barok, die een grote dramatische intensiteit ademen. Ze treden in dialoog met de nieuwe muziek van Bernard Foccroulle rond het verhaal Louteringsberg van Dante. Een reis tussen verleden en heden, tussen hel en paradijs, waarin de tijdloze klank van het orgel zich vermengt met de unieke kleur van de instrumenten van InAlto.

Van het verleden...
Het programma is opgebouwd rond twee auteurs die een markante plaats innemen in de Italiaanse poëzie en de geschiedenis van de Europese literatuur in het algemeen: Dante Alighieri en Francesco Petrarca. Hun teksten kenden een enorm succes bij componisten uit de zestiende en de zeventiende eeuw. Die waren immers op zoek naar diepgaande, emotioneel geladen poëzie, met thema’s die geliefd waren bij de madrigalisten en de eerste aanhangers van de seconda prattica, zoals Jacopo Peri, Giulio Caccini, Marco da Gagliano… Het verlies van een dierbare, de nietigheid van het leven, de rondzwervende ziel en de kracht van de liefde zijn inspiratiebronnen die de teksten van Dante en Petrarca met elkaar gemeen hebben.

... naar het heden

Bernard Foccroulle - Scena 'E vidi quattro stelle' (frammenti dal Purgatorio di Dante)
Bernard Foccroulle : "Ik heb tijdens mijn reizen de kans gehad om zeer verschillende orgels uit diverse periodes te ontdekken, in Frankrijk, Spanje, Italië, Noord- en Zuid-Duitsland. Ik hou me ook heel graag bezig met hedendaags repertoire. Tijdens mijn muzikale werkzaamheden is er dus altijd een band geweest tussen muziek uit het verleden en actuele creaties. Ik heb vaak programma’s uitgewerkt waarin beide aspecten aan bod kwamen en elkaar ophelderden. Dit is ook hier het geval. Bovendien heb ik het altijd belangrijk gevonden dat zoveel mogelijk mensen muziek met elkaar zouden delen, of het nu om opera of orgel gaat. Vandaag ben ik blij dat een instrument als het orgel een nieuw publiek de kans geeft om met het instrument in contact te komen en zijn verschillende aspecten te ontdekken.

Wanneer ik begon na te denken hoe ik een compositie aan dit instrument [het orgel van de Grote Zaal Henry Le Boeuf] kon wijden, kwam ik op het idee het orgel te verbinden met de menselijke stem en met verschillende andere instrumenten. De stem geldt voor mij als model voor alle muziek. Een uitvoerder kan niets beters doen dan zijn muziek te laten zingen. Voor dit nieuwe werk koos ik dus de instrumenten uit in functie van hun vocale kwaliteiten. De cornetto en de baroktrombones zijn zeer ‘vocale’ instrumenten. Het instrumentarium is dus vergelijkbaar met wat in gebruik was ten tijde van Monteverdi, tussen het einde van renaissance en het begin van de barok. De harp dient om een dynamische toets te geven, want hij kan de inzet geven, terwijl het orgel voor de resonantie zorgt.

Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een tekst. Louteringsberg (Purgatorio) van Dante, het centrale deel van de beroemde trilogie De goddelijke komedie, is een tekst met een onuitputtelijke rijkdom. Deze grote klassieker was dus een evidente keuze, zeker gezien hij mij al een hele tijd vertrouwd is. Mijn vader, aan wie ik mijn compositie heb opgedragen, was trouwens een groot bewonderaar van Dante. Deze tekst heeft mij enorm gevoed, zeker voor deze compositie. Het verhaal begint wanneer Dante en Vergilius de hel verlaten: een duistere, chaotische en pijnlijke plek. Ze begeven zich langzaamaan naar een berg. Tijdens de bestijging van de berg voegt Beatrice zich bij Dante. Hun ontmoeting is van een merkwaardige menselijkheid en bewogenheid. Ze is ook spanningsvol, want aanvankelijk verwijt Beatrice Dante zijn vroegere gedrag: ze vindt dat hij haar na haar dood niet trouw genoeg is gebleven. Toch lijken de verwijten te wijken voor de kracht van de liefde die hen verbindt. Dante duikt in de rivier de Lethe om gezuiverd te worden. Uiteindelijk stijgt hij op naar de sterren. Hiermee eindigt Louteringsberg.

In talrijke muziekstukken uit de renaissance is de rol van het orgel beperkt tot begeleidingsinstrument. Hier is het tegendeel waar. Ik heb het orgel een orkestrale functie willen geven. De nuances van het orgel gaan van zeer zacht tot een dynamisch niveau dat gelijk is aan, of hoger dan dat van de andere instrumenten; soms bereikt het zelfs een kracht die vergelijkbaar is met die van een symfonieorkest. Mijn stuk bekleedt een bijzondere plaats in het orgelrepertoire. Dit komt door de orkestrale rol van het orgel en het feit dat het werk zich halverwege tussen het oratorium en de opera bevindt."

Praktische info :

InAlto & Bernard Foccroulle : Des enfers au paradis
Maandag 18 september 2017 om 20.00 u
Bozar - Brussel


Meer info : www.bozar.be

Extra:
Bernard Foccroulle op nl.wikipedia.org, www.arsmusica.be en youtube

17:36 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Feestelijk openingsconcert Gent Festival met wereldcreatie Kalevi Aho

Anneleen Lenaerts De 60ste verjaardag van Gent Festival nodigt uit om even stil te staan bij het rijke verleden, maar het is tegelijk ook een moment om voluit de kaart van de toekomst te trekken. Tijdens het feestelijke openingsconcert laat het festival verleden en toekomst samenvloeien in een opwindende en verrassende mix van oud en nieuw werk: van Bach over Debussy tot Kalima en een wereldcreatie van Kalevi Aho. Dat ook Finland iets te vieren heeft dit jaar - 100 jaar onafhankelijkheid - maakt het openingsfeest compleet!

Ster van de avond is onze nationale trots Anneleen Lenaerts (foto). In 2010 werd ze soloharpiste van de wereldberoemde Wiener Philharmoniker en daarnaast timmert ze ook aan een indrukwekkende internationale solocarrière.

Ze laat enkele heerlijke dansen van Claude Debussy door de kathedraal fladderen en we horen haar ook in gloednieuw werk van de Finse toonaangevende componist Kalevi Aho. 'Mearra' schreef Aho speciaal voor het Gent Festival en gaat in wereldpremière op 18 september!

De romantische harp maakt tussendoor plaats voor een tokkelinstrument dat we niet meteen in de klassieke concertzaal zouden verwachten: elektrische gitaar. De Fin Kalle Kalima werkt aan een fascinerend parcours van improvisatie en experiment. Hij brengt zijn eigen 'Louhi' voor elektrische gitaar en strijkers mee en gaat ook aan de slag met Bach.
Lenaerts en Kalima delen het podium met het Duitse Ensemble Resonanz. Zij balanceren ergens tussen een kamerorkest en een solistenensemble en zijn in Hamburg in residentie in de splinternieuwe Elbphilharmonie. Hun missie om spannende hedendaagse muziek te verbinden met klassiek repertoire maakt van hen het geknipte ensemble om tijdens Gent Festival de verbinding te zoeken richting toekomst.

Kalevi Aho (1949) wordt vandaag de dag samen met Einojuhani Rautavaara, Aulis Sallinen, Kaija Saariaho, Magnus Lindberg en Esa-Pekka Salonen erkend als een van belangrijkste (en niet in het minst productieve) Finse componisten van nieuwe muziek. Hij studeerde compositie aan de Sibelius Akademie bij Einojuhani Rautavaara en bij Boris Blacher in Berlijn. Na aanvankelijk muziektheorie te hebben gedoceerd aan de universiteit van Helsinki en aan de Sibelius Academie is hij sinds 1993 als onafhankelijk componist actief. Zijn repertoire bevat voornamelijk grootschalige (orkest)werken waarin niet zelden de invloed en visie van Gustav Mahler weerklinkt. Zijn muziek bedient zich niet van geijkte parameters, maar zet zich voortdurend af tegen de verwachtingen van de doorsnee luisteraar. Dat alles maakt van hem een exemplarisch postmodernist die het archetypische credo van Claude Debussy hanteert: 'Ik neem alle klanken, maar laat diegene weg die mij niet bevallen'.
Met evenveel gemak sombineert hij traditionele vormen en genres met een 20ste-eeuws arsenaal aan speeltechnieken. Door de sterke dialektische spankracht in zijn muziek en zijn grote ervaring met orkesten is Aho dan ook altijd al een gedroomd leverancier van soloconcerto's geweest. Ook zijn talrijke symfonieën zijn rijkelijk bedeeld met uitgebreide instrumentensolo's. Deze Finse kameleon-componist rapsodieert dat het een aard heeft: in zijn indrukwekkend oeuvre is dan ook zowat elk muzikaal genre vertegenwoordigd.

Praktische info :

Ensemble Resonanz, Anneleen Lenaerts & Kalle Kalima : Flash Forward
Maandag 18 september 2017 om 20.30 u
Sint- Baafskthedraal Gent


Meer info : www.gentfestival.be, www.ensembleresonanz.com, kallekalima.com en www.anneleenlenaerts.com

Extra :
Kalevi Aho op en.wikipedia.org, www.boosey.com en youtube

Elders op Oorgetuige :
Flash Forward : Gent Festival omarmt de toekomst vol vertrouwen en nieuwsgierigheid, 8/09/2017

16:58 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

13/09/2017

Odegand : magisch stadsfestival op en langs het water

Odegand Op zaterdag 16 september palmt OdeGand de Gentse binnenstad helemaal in voor een uitzonderlijk muziekfeest op en langs het water. Meer dan 180 internationaal gerenommeerde artiesten en ensembles verzamelen zich in de idyllische binnenstad van Gent. Bezoekers varen van het ene naar het andere concert en ontdekken de hele dag tal van verrassende muziekgenres, van traditionele wereldmuziek tot klassiek van topniveau. Het decor van sprookjesachtige kanalen en gezellige hoekjes maakt de beleving van OdeGand een genot voor oren en ogen. 's Avonds volgt nog een adembenemend slotspektakel met muziek en vuurwerk op de Gras- en Korenlei.

OdeGand duurt dit jaar trouwens nog iets langer. Op vrijdag 15 september kan je 's avonds genieten van de mooiste klassieke muziek op het water, met OdeGand Ouverture. Casco Phil en dirigent Roberto Beltrán-Zavala brengen met hun muziek een ode aan het optimisme, de gelukzaligheid en de roes van de dans. Neem plaats in een bootje of installeer je op de Gras- en Korenlei en geniet van zwierige instrumentale weelde in de Slavische dansen van Dvorák, een volkse uitspatting met Bartók, wilde bokkensprongen bij Manuel De Falla of een idyllische Pavane van Fauré. Kortom, een muzikaal boeket van heerlijke positieve vibes.

Enkele highlights van Odegand :

Simeon ten Holt: Canto Ostinato
Stel je voor: een muziekwerk dat vastgelegd is op partituur maar dat je zo lang maakt als je zelf wil, en waarvoor je ook de instrumenten zelf mag kiezen. Zo’n werk is Canto Ostinato en de Nederlander Simeon ten Holt werd er op slag wereldberoemd mee. De vrije vorm van het werk maakt elke uitvoering uniek. Op OdeGand gaan voor het eerst drie pianisten aan de slag met deze hedendaagse klassieker: Polo de Haas, Arielle Vernède en Gerard Bouwhuis beloven een concert van vier doorlopende uren, een huzarenstukje. Schuif binnen op je sokken, installeer je in een strandstoel en zak weg in de bijna hypnotiserende werking van oneindige melodieën. Liefhebbers van minimal music: dit is een once in a lifetime!

Jacob Lekkerkerker & Marije Nie
Op OdeGand ontdek je de meest wonderlijke combinaties. Het Nederlandse duo Jacob Lekkerkerker en Marije Nie brengt twee schijnbaar onverzoenbare werelden samen: hij speelt orgel, zij tapdanst. Marije wordt ook wel eens een dansende muzikant genoemd, een percussionist met haar voeten. Hoe zij Bachs orgelmuziek naar haar hand (of voet) weet te zetten: nu eens ongedwongen en poëtisch, dan weer gepassioneerd en explosief. Of hoe een kerkorgel zomaar op de dansvloer getild wordt…

Naghash Ensemble
Mystieke Armeense volksmuziek, in een bad van hedendaags klassiek en met de energie van rock en jazz. Zo zou je het Naghash Ensemble het best kunnen omschrijven. Drie briljante vrouwenstemmen en instrumenten als de dhol, doudouk en oud vertalen het spirituele, middeleeuwse Armenië naar een 21e-eeuwse sound. Of hoe de Gentse kathedraal overpeinzingen en bezweringen van een Armeense monnik kan laten opbloeien met vurige en moderne schwung.

Virtueel klassiek
Altijd al benieuwd geweest hoe het voelt om deel uit te maken van een groot orkest? Neem plaats in deze 360 graden installatie en kruip in de huid van de verschillende muzikanten van een symfonisch orkest. Kom als eerste een knap staaltje virtual reality ontdekken!
Een initiatief van Evil Penguin Productions, in samenwerking met Crossing Zebra, Antwerp Symphony Orchestra, Orpheus Instituut en Gent Festival.

Benjamin Glorieux
2017 was het jaar van de eerste Elisabethwedstrijd voor cello. Maar waar komt die cello eigenlijk vandaan? Om dat verhaal te vertellen, hebben we nodig: 1 cellist, 6 cello’s en Bach, zijn eerste Cellosuite natuurlijk. Benjamin Glorieux vertelt het veelzijdige verhaal van de cello door de eeuwen heen: van viola da spalla over vijfsnarige barokcello tot elektrische cello en zelfs een gloednieuw instrument van… piepschuim!

Praktische info :

Odegand
Zaterdag 16 september 2017 vanaf 13.30 u
Op verschillende locaties in de Gentse binnenstadt


Meer info : www.odegand.gent

Elders op Oorgetuige :
Flash Forward : Gent Festival omarmt de toekomst vol vertrouwen en nieuwsgierigheid, 8/09/2017

20:16 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

11/09/2017

Openingsfeest 10 jaar Muziekcentrum De Bijloke met minifestival met maar liefst 6 voorstellingen

Flat Earth Society In september blaast De Bijloke in Gent 10 kaarsjes uit als muziekcentrum. Het seizoen wordt daarom ook extra feestelijk geopend met een minifestivalletje voor de rechtgeaarde liefhebber. In de verschillende ruimtes van het gebouw kan je 6 voorstellingen bijwonen. De voorstellingen om 19.30 u zitten zo in elkaar dat je binnen en buiten kan lopen zodat je alle artiesten aan het werk zou kunnen zien. 

Als hoofdbrok is er het unieke filmproject 'SS Belgenland', een exotica-trip door de jaren '20 met Flat Earth Society olv Peter Vermeersch. Vooraf kan je proeven van 4 uiteenlopende genres in evenveel ruimtes: van energieke en uitzinnige muziek met af en toe een broeierig temperament, drive en groove tot eveneens rust en verstilling. Ervoor zorgen dat je goedgemutst terug naar huis vertrekt laten we over aan de prettig gestoorde Kleptomatics die na afloop de foyers en het Café onveilig komen maken.

Programma: 

Gabi Sultana - 19.30 u | café
De ambitieuze Gabi Sultana is een van de pianisten die zich bewust specialiseert in hedendaagse muziek. In het café van het Muziekcentrum presenteert ze muziek van twee reuzen van de 20ste eeuw die het minimalisme in hun hart dragen. Het subtiel gekleurde In a landscape (1940) van John Cage kun je interpreteren als een soort hommage aan Erik Satie. Het repetitieve element in Mad Rush (1981) van Philip Glass nodigt uit tot hypnotiserende bezwering, zelfreflexie en meditatie.

Frederik Croene & Elisa Medinilla - 19.30 u| dramastudio KASK
In Doppel (2009) voor twee piano's en video van Michael Beil worden de bewegingen en klanken van de pianisten live opgenomen, digitaal bewerkt en meteen weer uitgezonden. Er ontstaat een indrukwekkende, complexe, maar ook unheimliche choreografie tussen de muzikanten en hun gedigitaliseerde verleden. De nieuwe technologie dompelt je onder in een wervelend contrapunt van klank en beeld, de mens bespeelt de machine, de machine controleert de mens, hoogst expressief en toch bevreemdend. Muziek voor de 21ste eeuw.

Movable Types met special guest Liesa Van der Aa - 19.30 u| Kraakhuis
Dit ensemble rasmuzikanten vertrekt van het verassende uitgangspunt dat jazz-standards en oude muziekstukken vaak op de zelfde manier in elkaar geschroefd zitten. Al vroeg in de 16de eeuw ontwikkelden viruozen improvisatietechnieken om met hun instrumenten de stem te evenaren in schoonheid, kleur en narravititeit. Laat dat precies zijn wat de jazzmuzikant doet: op een verhaal vertellen zonder woorden.

Movable Types speelt dan ook een programma met songs uit de jaren 1550 en 1950, een dialoog tussen eeuwen. Klassieke stukken worden afgewisseld met jazzy werk, en het is er de muzikanten voornamelijk om te doen om een staalkaart te bieden van de mengeling van de muziekstijlen, zowel inhoudelijk als instrumentaal.

Too Noisy Fish & Claron McFadden - 19.30 u | Concertzaal
TNF is het pianotrio van Peter Vandenberghe, Kristof Roseeuw en Teun Verbruggen. Samen zijn zij ook de ritmesectie van Flat Earth Society. Hun mission statement in de gedaante van lawaaierige vissen? In totale vrijheid elke mogelijke stijl ontdekken, van jazz, film en klassiek tot ambient en rock. Een gespleten persoonlijkheid is niet noodzakelijk, maar wel aanbevolen. Wij steken onze hand ervoor in het vuur dat de Amerikaans-Amsterdamse sopraan en creatieve duizendpoot Claron McFadden zich als een vis in het water zal voelen.

Flat Earth Society: SS Belgenland - 21.00 u | Concertzaal
SS Belgenland was een schip van de legendarische rederij Red Star Line. Het werd in de jaren '20 omgebouwd tot een luxe cruiser voor rijke Britse en Amerikaanse toeristen en zakenlui, met allerlei voorzieningen zoals luxesuites, eet- en danszalen, een klassiek- én een jazzorkest, een kleiduifschietstand op dek en een strand met zand uit Oostende.

Dit tot de verbeelding sprekende vaartuig voer tussen 1924 tot 1931 zeven keer uit voor een winterse wereldcruise van 133 dagen. Een sprookjesachtig verhaal uit een ver verleden, tot in 2015 filmopnames werden ontdekt van een deelnemer aan één van die cruises. Het Red Star Line Museum in Antwerpen maakte er prompt een documentarie van. En wie is er beter geschikt om deze exotische beelden van een even exotische soundtrack te voorzien dan Peter Vermeersch en zijn ludieke bende? Juist. Vintage Flat Earth Society. Een filmconcert zoals je er nog nooit één zag.

Kleptomatics - ca. 22.15 u | Café
Zes blazers en één drumset, bemand door het kruim van de vaderlandse scène onder leiding van Yves Peeters. Brass en jazz, dansbare riffs en funky grooves: het zijn de ingrediënten waarmee Kleptomatics hun reputatie steeds weer aandikken. Ze spelen feestelijke 'brass & jazz', geïnspireerd op de muziek van hedendaagse brass bands uit New Orleans. Luisteren of dansen: aan jou de keus.

Praktische info :

10 Jaar De Bijloke : Flat Earth Society & 5 extra miniconcerten
Vrijdag 15 september 2017 om 19.30 u
Muziekcentrum de Bijloke - Gent


Meer info : www.bijloke.be

20:06 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

Muziek met het aura van de Noorse fjorden in dialoog met Lucien Goethals

Benedicte Maurseth Twee topmusici, de romaanse kerk van de abdij van Postel verlicht door kaarsen en pure muziek: 100 % Musica Divina. De uit de Noorse Hardangerfjord afkomstige Benedicte Maurseth speelt en zingt onder andere zogenaamde Lydarslåtter, wat 'luisterliederen' betekent. Voor haar zijn deze oeroude melodieën sacrale muziek in de ware zin van het woord. Deze muziek met het aura van de Noorse fjorden wordt in dialoog gebracht met Paisajes Interiores (Innerlijke Landschappen) voor fluit solo van de Vlaamse componist Lucien Goethals (1931-2006). Benedicte Maurseth en Karin de Fleyt hebben een belangrijke en waardevolle kwaliteit gemeenschappelijk: het zijn musici die zich bezighouden met het 'niet-zijn' op het podium. Ze zien zich als vehikels voor de muziek. Niet meer, niet minder.

Praktische info :

Benedicte Maurseth & Karin de Fleyt : Lydarslåtter / Lucien Goethals
Vrijdag 15 september 2017 om 19.30 u
Abdij van Postel


Meer info : musica-divina.be

Extra :
Lucien Goethals op www.matrix-new-music.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Musica Divina op zoek naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, 11/09/2017
In memoriam Lucien Goethals : een gesprek uit de archieven, 14/12/2006

19:27 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Exclusieve voorstelling European Chamber Music Academy in de Bijloke

European Chamber Music Academy Samen met Muziekcentrum De Bijloke en School of Arts zal Gent Festival de European Chamber Music Academy (ECMA) hosten tijdens de tweede week van september. De ECMA biedt een doorgedreven opleiding aan kamermuziekensembles aan, in de schoot van toonaangevende Europese festivals, universiteiten en conservatoria. Een schare vermaarde docenten (met onder andere leden van het Artis Quartett, Ysaÿe Quartet, Fauré Quartett, Florestan Trio en vele andere klinkende namen) werkt intens met de jonge ensembles samen, om hen in navolging van hun muziekstudies, nieuwe artistieke impulsen te geven en hen onder te dompelen in de wereld van de kamermuziek. Een studie aan de ECMA beslaat verschillende jaren en volgt na een uitgelezen selectie.

Gent Festival wil dit buitengewone Europese netwerk nu ook een plek in België geven. Vijf dagen lang nemen musici uit de kamermuziekwereld enkele jonge ensembles onder hun vleugels. Als kers op de taart van deze intensieve masterclasses brengen zij op donderdag 14 september een exclusieve voorstelling. Dit unieke en intieme concert van aanstormend jong talent mag je zeker niet missen. Daarnaast kan je vrij in- en uitlopen om de masterclasses in het Muziekcentrum De Bijloke mee te maken.

Praktische info :

Exclusieve voorstelling European Chamber Music Academy
Donderdag 14 september 2017 om 20.00 u
Muziekcentrum de Bijloke - Gent


Meer info : www.gentfestival.be en www.bijloke.be

Elders op Oorgetuige :
Flash Forward : Gent Festival omarmt de toekomst vol vertrouwen en nieuwsgierigheid, 8/09/2017

19:07 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Musica Divina op zoek naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

Musica Divina Tussen 15 en 30 september 2017 zoekt Musica Divina 'een nieuwe hemel en een nieuwe aarde'. Met dit festivalmotto presenteert Jelle Dierickx zijn eerste programma als directeur van Festival van Vlaanderen Kempen. Het Festival en de Provincie Antwerpen nodigen talrijke Belgische en internationale topmusici uit in abdijen, begijnhoven en kerken in de Kempen. Ze laten liefhebbers genieten van een breed aanbod aan concerten, talrijke verdiepende activiteiten en het gloednieuwe project Poesia Divina, in het UNESCO werelderfgoed van de provincie.

Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde
Het motto Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde is ontleend aan Apokalyps 21,1: "En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde". "In deze turbulente tijden kan muziek ons helpen om ons bestaan en onze spiritualiteit op een nieuwe manier te definiëren", aldus directeur Jelle Dierickx. "Dit zoeken we niet enkel in hemelse muziek, maar ook in poëzie." In het nieuwe project Poesia Divina werden negen Vlaamse dichters waaronder Jeroen Theunissen en Sofie Verdoodt gevraagd om een 'psalm' te vervaardigen uitgaande van het motto. Jelle Dierickx: "Net als muziek kan poëzie ons helpen een glimp op te vangen van deze mogelijke nieuwe hemel en nieuwe aarde. Het is wat in het zenboeddhisme satori wordt genoemd: een verlicht moment."

Musica Divina Abdijenweekend
Musica Divina opent met het Musica Divina Abdijenweekend. In de abdijen van Postel, Tongerlo en Averbode brengen Benedicte Maurseth, Karin de Fleyt, het Goeyvaerts Strijktrio, Leandro Marziotte, Capriola Di Gioia en Cappella Amsterdam sacrale muziek die reikt van de renaissance tot vandaag. Voor wie zich verder wil verdiepen in het Festivalmotto en de muziek is er de populaire lezing De Grote Vragen van journalist en filosoof Joël De Ceulaer, de documentaire Het geheim van Boccherini en Poesia Divina waarbij enkele dichters hun nieuwe psalm komen voordragen. Om ten volle van de abdijsfeer te profiteren zijn er onder andere abdijmaaltijden en rondleidingen door de paters.

Vele verjaardagen
Vervolgens trekt Musica Divina langs de begijnhoven en kerken van Lier, Mechelen, Hoogstraten, Geel, Herentals en Turnhout. Opvallend zijn de vele verjaardagen die deze editie van Musica Divina met zijn artiesten viert. Het Ricercar Consort laat het Monteverdijaar niet aan hen voorbij gaan in de Sint-Amandskerk te Geel. In 2017 is het 450 jaar geleden dat de Italiaanse componist het levenslicht zag. In de Sint- Waldetrudiskerk te Herentals wekken het Lautten Compagney en het Calmus Ensemble vijfhonderd jaar reformatie tot leven. Goeyvaerts trio (20 jaar), Capriola di Gioa (10 jaar) en het Berlijnse niniwe (15 jaar) kunnen dan weer hun eigen kaarsjes uitblazen. Musica Divina laat zich verder niet beperken tot de Westerse muziek en levensbeschouwingen. Voor een unieke mix van Oost en West kan u bijvoorbeeld terecht in de Begijnhofkerk van Turnhout waar het Belgische Ausonia barokmuziek verbindt met Japans Nô-theater.

Praktische info :

Musica Divina
Vanvrijdag 15 t.e.m. zaterdag 30 september 2017
Op verschillende locaties in de provincie Antwerpe
n

Het volledige programma en alle verdere info vind je op musica-divina.be

Bekijk ook de nieuwe trailer van Musica Divina

18:42 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Bozar Electronic Arts Festival geeft zo breed mogelijke kijk op alle elektronische kunsten

Bozar Electronic Arts Festival Het multidisciplinaire Bozar Electronic Arts Festival (BEAF) palmt voor de zesde keer het hele Paleis voor Schone Kunsten in. Het meerdaagse festival geeft een zo breed mogelijke kijk op alle elektronische kunsten, op de cutting edge tussen kunst en technologie.

Met Jóhan Jóhannsson, componist van de soundtracks voor o.a. Arrival en de nieuwe Blade Runner, heeft het festival een minimalistische Oscar nominee als muzikale headliner. Tijdens het lange en bijzonder eclectische muziekweekend (26 tot 30.09) komt ook de veelzijdige Australiër Ben Frost z’n nieuwe plaat voorstellen, en de Amerikaanse componist William Basinski ziet de Belgische première van z’n emotionele eerbetoon aan David Bowie. Producer en shoegazer Pantha du Prince brengt een exclusieve show, en de Japanse avant-garde queen Phew komt na 20 jaar met een nieuw album. Onder de verschillende performances in de indrukwekkende Hortahal is er SpaceTime Helix,  waarvoor kunstenares Michela Pelusio zelf een opto-akoestisch instrument creëerde.

De laureaten van de internationale wedstrijd voor innovatie, STARTS Prize 2017, onthullen hun winnende installaties, en zes vrouwelijke Belgische kunstenaars gaan aan de slag met technologie en wetenschap in de expo Tendencies. De expo FEAT toont zes werken, het resultaat van collaboratief wetenschappelijk onderzoek, waarin kunstenaars uit hun comfort zone treden en oplossingen zoeken voor verschillende problemen, van CO2-opslag tot de monitoring van vervuiling.

Estland, digitaal pionier in Europa, neemt het Europees Voorzitterschap over en toont, naast state of the art cybertheater met Demultiplexia (op 14.09), een selectie verbluffende digitale videokunst in Archeology of the Screen. The Estonian Example, de tentoonstelling die ook BOZAR Lab zal inhuldigen, de gloednieuwe ruimte voor mediakunst bij BOZAR. Alle tentoonstellingen zijn gratis en lopen van 14 tot 30.09.

Praktische info :

Bozar Electronic Arts Festival
Van donderdag 14 t.e.m. zaterdag 30 september 2017
Bozar - Brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.bozar.be

08/09/2017

Musica Sacra Maastricht : vier dagen vol muziek rond het thema 'In het begin'

Musica Sacra Maastricht De derde week van september staat Maastricht ook dit jaar weer in het teken van Musica Sacra Maastricht. De 35ste editie van dit festival vindt plaats van donderdag 14 t/m zondag 17 september. Wederom dienen vele historische locaties in Maastricht als decor voor verrassende concerten en voorstellingen. Een wervelend kunstenfestival met een rijk programma, dat is Musica Sacra Maastricht. Met muziek, dans, theater, performance, film en beeldende kunst, ieder jaar samengebracht vanuit een thema. Vier dagen vol muziek - van gregoriaans tot hedendaags, van west naar oost, van delicaat tot groots - dans, theater, performance, film en beeldende kunst, deze editie samengebracht rond het thema 'In het begin'. Musica Sacra Maastricht nodigt bezoekers uit om samen stil te staan bij deze actuele thematiek. Het uitgebreide festivalprogramma biedt voor elk wat wils, van jong tot oud, van ontdekker tot kenner. Naast (betalende) concerten met wereldpremières, voorstellingen en exposities zijn er ook veel gratis activiteiten.

Thema: In het begin
Musica Sacra Maastricht viert dit jaar zijn 35e verjaardag. En dat wordt gevierd met een nieuwe erkenning en meerjarige subsidiëring als toonaangevend kunstenfestival in Nederland. Welk thema past daar dan mooier bij dan In het begin?
Natuurlijk, vanuit de identiteit van het festival, omdat het zo verwijst naar dat ene ondeelbare, allesomvattende en tegelijk onbevattelijke moment. Voor wetenschappers het initiële van de Big Bang. Voor godsdiensten en mythologieën de schepping, als resultaat en bewijs van hogere machten. En de mens die dat moment vanuit zijn gebrekkige begrips- en voorstellingsvermogen met ongeloof benadert: "Maar er was toch zeker iets daarvóór?" Terwijl 'In den beginne' hem ook inspireert tot talloze interpretaties en uitingen in de kunsten.

Zeker past het thema mooi vanwege de weemoed die erin schuilt. Het nostalgische terugblikken op een geïdealiseerde of paradijselijke, maar verloren wereld. De mens die bijvoorbeeld verzucht: "In het begin waren we zo verliefd." En ook dat was aanleiding tot vele representaties in de kunsten.

Maar 'In het begin' past vooral zo mooi omdat het de onontkoombare levensdrift van de mens vervat en dus de opdracht in zijn leven. Namelijk om er individueel en samen iets van te maken. Om door goed waarnemen en aandachtig luisteren nieuwe inzichten te verwerven en daarnaar te handelen. Door nieuwe avonturen aan te gaan: oude onvruchtbare relaties in te wisselen voor nieuwe vruchtdragende, het vorige leven adieu te zeggen en te verkassen, uit de kast te komen en het over een andere boeg te gooien, een revolutie te ontketenen. Zo wordt ons bestaan er een van telkens opnieuw beginnen. Het repetitieve van het leven. Zo u wilt: de repetitie van het leven.

De kunsten waarop deze zevende lustrumeditie van Musica Sacra trakteert, brengen de bezoeker in de stemming om te reflecteren op de vraag of en hoe een nieuw begin voor jezelf, de ander, of de maatschappij noodzakelijk is. Het zijn deze bezinningsmomenten die de intrinsieke waarde van de kunsten blootleggen. Het bezoek aan dit verjaardagsfeest ruikt in elk geval naar een goed begin!

Enkele highlights :

Il Gardellino : Joseph Haydn, Die Schöpfung
Dit concert vind plaats op donderdag 14 september om 20.00 u in Sint Lutgardiskerk in Tongeren (B) en zondag 17 september om 16.30 u in de Sint Janskerk in Maastricht

Eind 18de eeuw beschikken veel hoven niet langer over de middelen om een orkest te onderhouden. Ze beperken zich tot een ‘Harmoniemusik’ voor houtblazers: deels originele werken, maar ook vaak zelf gemaakte arrangementen van symfonieën, opera’s en oratoria. Zo bewerkt hoboïst Jiří Družecký voor het ensemble van aartshertog Joseph Anton Johann in Buda, Haydns oratorium Die Schöpfung.

Haydn componeert het na zijn twee verblijven van telkens anderhalf jaar in Londen, en maakt gebruik van een libretto dat eigenlijk bedoeld was voor Händel, gebaseerd op het boek Genesis, Psalmen en Miltons Paradise Lost. Het werd bewerkt en vertaald door de keizerlijke bibliothecaris, de Nederlander Gottfried van Swieten. Binnen drie jaar na de première in 1799 in Wenen is het werk al in heel Europa uitgevoerd en geldt het als een van de grootste muzikale successen van die tijd.

Hoboïst Marcel Ponseele treedt voor het festival in de voetsporen van zijn 18de-eeuwse collega Družecký en bewerkt hoogtepunten uit Die Schöpfung voor twaalf musici: blazers en strijkers. Johan Van Cauwenberghe vertelt de zeven dagen van het scheppingsverhaal volgens Genesis. En zo klinkt een bekend werk dat in dit festivalthema thuishoort in een nog ongehoorde versie.

Micha Hamel - Kus de Regen, een wedergeboorte - Ensemble Michamix i.s.m. Toneelgroep Maastricht
donderdag 14/09 om 20.00 u, vrijdag 15/09 om 22.00 u, za 16/09 om 16.30 u en zo 17/09 om 13.00 u in de Bordenhal, Maastricht
Kus de Regen, een wedergeboorte is gebaseerd op Renascence, een 214 regels lang gedicht, dat leest als een levendig verslag van een ingrijpende gebeurtenis, namelijk een spirituele wedergeboorte. De dichteres Edna St. Vincent Millay won er in 1912 de belangrijkste debutantenprijs van de Verenigde Staten mee, en groeide uit tot de belangrijkste Amerikaanse dichteres van de eerste helft van de twintigste eeuw.

Een jonge vrouw loopt door de natuur en wordt gegrepen door de schoonheid van de bergen, de zee en de bossen. Ze besluit in het  gras te gaan liggen en naar de blauwe hemel te kijken. Daar wordt ze overweldigd door de wijdheid van de hemel, en ze ervaart het oneindige. Ze beseft dat ze zelf nietig is, alsook moet ze erkennen dat het zicht op de oneindigheid betekent dat haar eigen zonden en het oneindige leed op aarde zichtbaar worden. Overmand door wanhoop zinkt ze letterlijk in de grond, waardoor het lijkt alsof ze in haar eigen graf komt te liggen. Ze ondergaat een diepe ervaring van haar eigen eindigheid, waarop ze panikeert. Uiteindelijk wordt ze helemaal leeg van binnen. Dan pakken de wolken zich samen en begint het te regenen. De aarde waarmee ze bedekt is spoelt langzaam weg. Na een tijdje breekt de zon door en ligt ze weer gewoon in het frisse gras.  In het besef van haar ontmoeting met de oneindigheid staat ze op, in dankbaarheid voor haar leven en voor de schoonheid van de wereld om haar heen.

Ensemble Donatienne Michel-Dansac : Georges Aperghis, Sextuor, L'Origine des espèces (Nederlandse première)
zaterdag 16 september om 15.00 u in Gashouder, Het Radium in Maastricht

'Muziek maken van alles' is het devies van Georges Aperghis, Griek in Parijs. Vijfentwintig jaar geleden componeerde hij zijn Sextuor - L'Origine des espèces. Het libretto is gebaseerd op Darwins boek On the Origin of Species uit 1859, en op Wonderful Life - over fossielen en het toeval in de evolutie - uit 1989 van de paleontoloog Stephen Jay Gould, aangevuld met populair-wetenschappelijke teksten. Vijf vrouwenstemmen met een cello vertellen in zeventig kleine scènes, op kritische en humoristische wijze, in allerlei samenstellingen, sprekend tot lyrisch zingend, over het ontstaan van het leven in al zijn onvoorspelbare en soms onvoorstelbare vormen, van de oersoep tot de mens. In vijf intermezzi wordt telkens een aspect bezongen van het leven van de vrouw, de levengevende.

Donatienne Michel-Dansac is een van de voornaamste pleitbezorgers van de werken van Aperghis.

Stephen Shropshire : My Everlasting
zaterdag 16/09 om 15.00 u en zondag 17/09 om 16.30 u in Gashouder, Het Radium in Maastricht

Pierre Nora beschrijft in  Les Lieux de Mémoire de toenemende rol die de persoonlijke herinnering speelt in historisch besef en identiteit. Die herinnering is bij hem niet exclusief aan fysieke plaatsen gebonden, maar ook aan symbolen, voorwerpen, foto’s of bijvoorbeeld mensen. In My Everlasting zijn het gestes, poses, bewegingsfrases, waarmee een koppel niet aflatend de momenten van zijn geschiedenis oproept. Totdat zij sterft en hij, wanhopig en machteloos, haar en hun historie tot nieuw leven probeert te wekken. 

SPECTRA Ensemble : Tot slot : een begin
zondag 17 september om 20.00 u in Theater aan het Vrijthof, Maastricht

Tot slot terug naar het begin. Of beter, benadrukt componist Pintscher, Een Begin, één van vele denkbare. B(e)reshit is het eerste woord van de Hebreeuwse Tora, en daarmee ook van het boek Genesis in het Oude Testament van het Christendom.

Vóór dit spectaculaire slot van het festival klinkt Zum Wassermann, onderdeel van Karel Goeyvaerts' opera Aquarius, een soort initiatieritueel bij het aanbreken van een nieuw astrologisch tijdperk. In diens geboortejaar gebruikte Darius Milhaud, Joods zoals Pintscher, jazzelementen in zijn korte ballet  La Création du Monde, gebaseerd op Blaise Crendrars’ compilatie van Afrikaanse scheppingsmythen.
www.spectraensemble.com

Praktische info :

Musica Sacra Maastricht
Van donderdag 14 t/m zondag 17 september 2017
Op verschillende locaties in Maastricht


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.musicasacramaastricht.nl 

21:25 Gepost in Concert, Dans, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende