08/09/2017

Musica Sacra Maastricht : vier dagen vol muziek rond het thema 'In het begin'

Musica Sacra Maastricht De derde week van september staat Maastricht ook dit jaar weer in het teken van Musica Sacra Maastricht. De 35ste editie van dit festival vindt plaats van donderdag 14 t/m zondag 17 september. Wederom dienen vele historische locaties in Maastricht als decor voor verrassende concerten en voorstellingen. Een wervelend kunstenfestival met een rijk programma, dat is Musica Sacra Maastricht. Met muziek, dans, theater, performance, film en beeldende kunst, ieder jaar samengebracht vanuit een thema. Vier dagen vol muziek - van gregoriaans tot hedendaags, van west naar oost, van delicaat tot groots - dans, theater, performance, film en beeldende kunst, deze editie samengebracht rond het thema 'In het begin'. Musica Sacra Maastricht nodigt bezoekers uit om samen stil te staan bij deze actuele thematiek. Het uitgebreide festivalprogramma biedt voor elk wat wils, van jong tot oud, van ontdekker tot kenner. Naast (betalende) concerten met wereldpremières, voorstellingen en exposities zijn er ook veel gratis activiteiten.

Thema: In het begin
Musica Sacra Maastricht viert dit jaar zijn 35e verjaardag. En dat wordt gevierd met een nieuwe erkenning en meerjarige subsidiëring als toonaangevend kunstenfestival in Nederland. Welk thema past daar dan mooier bij dan In het begin?
Natuurlijk, vanuit de identiteit van het festival, omdat het zo verwijst naar dat ene ondeelbare, allesomvattende en tegelijk onbevattelijke moment. Voor wetenschappers het initiële van de Big Bang. Voor godsdiensten en mythologieën de schepping, als resultaat en bewijs van hogere machten. En de mens die dat moment vanuit zijn gebrekkige begrips- en voorstellingsvermogen met ongeloof benadert: "Maar er was toch zeker iets daarvóór?" Terwijl 'In den beginne' hem ook inspireert tot talloze interpretaties en uitingen in de kunsten.

Zeker past het thema mooi vanwege de weemoed die erin schuilt. Het nostalgische terugblikken op een geïdealiseerde of paradijselijke, maar verloren wereld. De mens die bijvoorbeeld verzucht: "In het begin waren we zo verliefd." En ook dat was aanleiding tot vele representaties in de kunsten.

Maar 'In het begin' past vooral zo mooi omdat het de onontkoombare levensdrift van de mens vervat en dus de opdracht in zijn leven. Namelijk om er individueel en samen iets van te maken. Om door goed waarnemen en aandachtig luisteren nieuwe inzichten te verwerven en daarnaar te handelen. Door nieuwe avonturen aan te gaan: oude onvruchtbare relaties in te wisselen voor nieuwe vruchtdragende, het vorige leven adieu te zeggen en te verkassen, uit de kast te komen en het over een andere boeg te gooien, een revolutie te ontketenen. Zo wordt ons bestaan er een van telkens opnieuw beginnen. Het repetitieve van het leven. Zo u wilt: de repetitie van het leven.

De kunsten waarop deze zevende lustrumeditie van Musica Sacra trakteert, brengen de bezoeker in de stemming om te reflecteren op de vraag of en hoe een nieuw begin voor jezelf, de ander, of de maatschappij noodzakelijk is. Het zijn deze bezinningsmomenten die de intrinsieke waarde van de kunsten blootleggen. Het bezoek aan dit verjaardagsfeest ruikt in elk geval naar een goed begin!

Enkele highlights :

Il Gardellino : Joseph Haydn, Die Schöpfung
Dit concert vind plaats op donderdag 14 september om 20.00 u in Sint Lutgardiskerk in Tongeren (B) en zondag 17 september om 16.30 u in de Sint Janskerk in Maastricht

Eind 18de eeuw beschikken veel hoven niet langer over de middelen om een orkest te onderhouden. Ze beperken zich tot een ‘Harmoniemusik’ voor houtblazers: deels originele werken, maar ook vaak zelf gemaakte arrangementen van symfonieën, opera’s en oratoria. Zo bewerkt hoboïst Jiří Družecký voor het ensemble van aartshertog Joseph Anton Johann in Buda, Haydns oratorium Die Schöpfung.

Haydn componeert het na zijn twee verblijven van telkens anderhalf jaar in Londen, en maakt gebruik van een libretto dat eigenlijk bedoeld was voor Händel, gebaseerd op het boek Genesis, Psalmen en Miltons Paradise Lost. Het werd bewerkt en vertaald door de keizerlijke bibliothecaris, de Nederlander Gottfried van Swieten. Binnen drie jaar na de première in 1799 in Wenen is het werk al in heel Europa uitgevoerd en geldt het als een van de grootste muzikale successen van die tijd.

Hoboïst Marcel Ponseele treedt voor het festival in de voetsporen van zijn 18de-eeuwse collega Družecký en bewerkt hoogtepunten uit Die Schöpfung voor twaalf musici: blazers en strijkers. Johan Van Cauwenberghe vertelt de zeven dagen van het scheppingsverhaal volgens Genesis. En zo klinkt een bekend werk dat in dit festivalthema thuishoort in een nog ongehoorde versie.

Micha Hamel - Kus de Regen, een wedergeboorte - Ensemble Michamix i.s.m. Toneelgroep Maastricht
donderdag 14/09 om 20.00 u, vrijdag 15/09 om 22.00 u, za 16/09 om 16.30 u en zo 17/09 om 13.00 u in de Bordenhal, Maastricht
Kus de Regen, een wedergeboorte is gebaseerd op Renascence, een 214 regels lang gedicht, dat leest als een levendig verslag van een ingrijpende gebeurtenis, namelijk een spirituele wedergeboorte. De dichteres Edna St. Vincent Millay won er in 1912 de belangrijkste debutantenprijs van de Verenigde Staten mee, en groeide uit tot de belangrijkste Amerikaanse dichteres van de eerste helft van de twintigste eeuw.

Een jonge vrouw loopt door de natuur en wordt gegrepen door de schoonheid van de bergen, de zee en de bossen. Ze besluit in het  gras te gaan liggen en naar de blauwe hemel te kijken. Daar wordt ze overweldigd door de wijdheid van de hemel, en ze ervaart het oneindige. Ze beseft dat ze zelf nietig is, alsook moet ze erkennen dat het zicht op de oneindigheid betekent dat haar eigen zonden en het oneindige leed op aarde zichtbaar worden. Overmand door wanhoop zinkt ze letterlijk in de grond, waardoor het lijkt alsof ze in haar eigen graf komt te liggen. Ze ondergaat een diepe ervaring van haar eigen eindigheid, waarop ze panikeert. Uiteindelijk wordt ze helemaal leeg van binnen. Dan pakken de wolken zich samen en begint het te regenen. De aarde waarmee ze bedekt is spoelt langzaam weg. Na een tijdje breekt de zon door en ligt ze weer gewoon in het frisse gras.  In het besef van haar ontmoeting met de oneindigheid staat ze op, in dankbaarheid voor haar leven en voor de schoonheid van de wereld om haar heen.

Ensemble Donatienne Michel-Dansac : Georges Aperghis, Sextuor, L'Origine des espèces (Nederlandse première)
zaterdag 16 september om 15.00 u in Gashouder, Het Radium in Maastricht

'Muziek maken van alles' is het devies van Georges Aperghis, Griek in Parijs. Vijfentwintig jaar geleden componeerde hij zijn Sextuor - L'Origine des espèces. Het libretto is gebaseerd op Darwins boek On the Origin of Species uit 1859, en op Wonderful Life - over fossielen en het toeval in de evolutie - uit 1989 van de paleontoloog Stephen Jay Gould, aangevuld met populair-wetenschappelijke teksten. Vijf vrouwenstemmen met een cello vertellen in zeventig kleine scènes, op kritische en humoristische wijze, in allerlei samenstellingen, sprekend tot lyrisch zingend, over het ontstaan van het leven in al zijn onvoorspelbare en soms onvoorstelbare vormen, van de oersoep tot de mens. In vijf intermezzi wordt telkens een aspect bezongen van het leven van de vrouw, de levengevende.

Donatienne Michel-Dansac is een van de voornaamste pleitbezorgers van de werken van Aperghis.

Stephen Shropshire : My Everlasting
zaterdag 16/09 om 15.00 u en zondag 17/09 om 16.30 u in Gashouder, Het Radium in Maastricht

Pierre Nora beschrijft in  Les Lieux de Mémoire de toenemende rol die de persoonlijke herinnering speelt in historisch besef en identiteit. Die herinnering is bij hem niet exclusief aan fysieke plaatsen gebonden, maar ook aan symbolen, voorwerpen, foto’s of bijvoorbeeld mensen. In My Everlasting zijn het gestes, poses, bewegingsfrases, waarmee een koppel niet aflatend de momenten van zijn geschiedenis oproept. Totdat zij sterft en hij, wanhopig en machteloos, haar en hun historie tot nieuw leven probeert te wekken. 

SPECTRA Ensemble : Tot slot : een begin
zondag 17 september om 20.00 u in Theater aan het Vrijthof, Maastricht

Tot slot terug naar het begin. Of beter, benadrukt componist Pintscher, Een Begin, één van vele denkbare. B(e)reshit is het eerste woord van de Hebreeuwse Tora, en daarmee ook van het boek Genesis in het Oude Testament van het Christendom.

Vóór dit spectaculaire slot van het festival klinkt Zum Wassermann, onderdeel van Karel Goeyvaerts' opera Aquarius, een soort initiatieritueel bij het aanbreken van een nieuw astrologisch tijdperk. In diens geboortejaar gebruikte Darius Milhaud, Joods zoals Pintscher, jazzelementen in zijn korte ballet  La Création du Monde, gebaseerd op Blaise Crendrars’ compilatie van Afrikaanse scheppingsmythen.
www.spectraensemble.com

Praktische info :

Musica Sacra Maastricht
Van donderdag 14 t/m zondag 17 september 2017
Op verschillende locaties in Maastricht


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.musicasacramaastricht.nl 

21:25 Gepost in Concert, Dans, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

11/08/2017

Toonmoment ChampdAction.LAbO #6 in deSingel

ChampdAction Labo Studenten muziek (zowel uitvoerend als compositie), dans, beeldende kunsten en grafische vormgeving uit heel Europa bundelen een week lang hun krachten tijdens het multidisciplinair traject ChampdAction.LAbO. Onder het toeziend oog van vooraanstaande coaches, waaronder de Oostenrijkse componist-performer Marko Ciciliani, wordt een week lang gewerkt rond een creatie. Het resultaat daarvan is op vrijdag 18 augustus te aanschouwen in deSingel in Antwerpen.  Net als vorige jaren zal het toonmoment in de vorm van een parcours plaatsvinden.

Praktische info :

Toonmoment ChampdAction.LAbO #6
Vrijdag 18 augustus 2017 om 20.00 u
deSingel - Antwerpen


Meer info : desingel.be, www.champdactionlabo.be en www.champdaction.be

15:30 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook

28/07/2017

Creatie derde symfonie van Godfried-Willem Raes in Logos

Godfried-Willem Raes Godfried-Willem Raes, de bouwer van het Logos robotorkest, grasduint op woensdag 16 augustus in eigen werk gemaakt voor de muzikale robots. De bouw van het orkest strekt zich uit over een periode van meer dan 25 jaar.

Fall '95, een algoritmische compositie oorspronkelijk geschreven als een concerto voor player piano, zes automatische metronooms en evenveel instrumentale partijen, wordt voor deze gelegenheid herwerkt voor player piano en 8 robot blaasinstrumenten die in de laatste jaren het robotorkest zijn komen vervoegen: Ob, Klar, Korn of Bug, Heli, Fa, So, Horny en Bono.

Ook 'Summer'94' werd na 23 jaar eindelijk afgewerkt en opnieuw georkestreerd. Bij deze gelegenheid werden de vier seizoen-composities gecombineerd tot 'Die Jahreszeiten' ofwel, de derde symfonie van Godfried-Willem Raes, voor groot robot orkest. Voor het eerst zal deze overweldigende algoritmische symfonie nu in haar dissonante geheel te horen zijn. De eerste symfonie waarin het ook werkelijk zou kunnen gaan regenen...

Ook de Namuda studie, 'Forces' staat op dit programma. Voor deze compositie - een dansante performance - wordt gebruik gemaakt van het 'onzichtbaar muziekinstrument', een interface dat toelaat de robots via expressieve gestures interaktief te sturen en te bespelen.

Praktische info :

Logos Robotorkest : Godfried-Willem Raes - Hoop
Woensdag 16 augustus 2017 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent


Meer info : www.logosfoundation.org

Emders op Oorgetuige :
De toekomst van een verleden : thematisch portretconcert van Godfried-Willem Raes in Logos, 14/08/2016

16:27 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook

11/07/2017

Parade : gloednieuwe muziektheatrale dansperformance in Logos tijdens de Gentse Feesten

Emilie De Vlam Naar goede jaarlijkse gewoonte heeft Stichting Logos binnen het kader van de Gentse Feesten een avondvullende special in petto, en dat maar liefst drie dagen op rij. Parade is een gloednieuwe muziektheatrale dansperformance gebaseerd op het beroemde stuk van Erik Satie. Parade wordt voorafgegaan door de composities In a Landscape van John Cage en Satie's 3 Morceaux en Forme de Poire. Omdat In a Landscape op stilistisch vlak schatplichtig is aan het werk van Satie, vormen de drie werken samen een mooi geheel. 

Een nieuwe produktie van het beroemde stuk van Erik Satie, met Maja Jantar (regie), Emilie De Vlam (foto), Floesj, Moniek Darge en het robotorkest onder leiding van Godfried-Willem Raes. Orkestratie door Xavier Verhelst.

Een historische (re)construktie wordt het beslist niet, alleen al omwille van de originele decors en kostumes van Pablo Picasso ware dat uitgesloten, maar wel wordt de performance verplaatst naar onze tijd en de situatie waarin logos zelf is terecht gekomen. Daarbij gaan ze nauwgezet uit van de originele partituur, al vertaalden ze die voor het robotorkest dat immers alle mogelijkheden biedt om aan de in die partituur vereiste speciale effekten te kunnen voldoen.

Erik Satie - Parade (1917)
De eerste uitvoering van het ballet Parade door de Ballets Russes in het Théâtre du Chatelet in Parijs op 18 mei 1917 veroorzaakte een waar schandaal. De combinatie van instrumenten (vaudeville orkest) met typemachines, waterplassen, pistolen, sirenes en “bouteillophone” schoot bij het Parijse publiek in het verkeerde keelgat. De première werd dan ook onthaald op een luidruchtig boegeroep.
Jean Cocteau was verantwoordelijk voor het scenario en enkele muzikale toevoegingen, Erik Satie componeerde de muziek en Pablo Picasso verzorgde de kostuums en het decor. Parade werd geschreven voor de Russische impresario Diaghilev, leider van de Ballets Russes.
In een optocht proberen drie groepen van circusartiesten publiek te lokken naar hun voorstellingen. Er is een Chinese goochelaar, een Amerikaans meisje en een acrobatenduo.
De muziek combineert flarden van melodieën met een jazzachtig ritme met de verschillende noisemakers die door Cocteau aan de partituur werden toegevoegd.
Er is geen klassiek verhaal. Met Parade werd humor in het ballet geloodst.

John Cage - In a Landscape (1948)
In a Landscape is een vroeg werk van John Cage voor piano of harp. Cage gaf zelf aan dat deze compositie stilistisch schatplichtig is aan Erik Satie. Het werd oorspronkelijk gecomponeerd voor solodans. In a Landscape heeft een merkwaardige structuur van 15 x 15 maten.

Erik Satie - 3 morceaux en forme de poire (1910)
In tegenstelling tot wat je van de titel zou verwachten bestaat dit werk uit 7 korte composities voor piano. De destijds toonaangevende componist Claude Debussy raadde Satie aan om meer aandacht te schenken aan zijn muzikale vorm. Satie antwoordde ludiek met 3 morceaux en forme de poire. Naar aanleiding van het horen van dit werk, bestelde Cocteau de muziek voor het ballet Parade.

Praktische info :

Logos Robotorkest : Parade
Dinsdag 18, woensdag 19 en donderdag 20 juli 2017, telkens om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent


Meer info : www.logosfoundation.org

Bekijk nu al een voorsmaakje van deze voorstelling!



17:48 Gepost in Concert, Dans, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

05/03/2017

Giusy Caruso richt met haar onderzoeksproject ReOrient de blik oostwaarts

Giusy Caruso De roots van de Italiaanse Giusy Caruso mogen dan wel in de bakermat van onze westerse beschaving liggen, van navelstaarderij heeft deze spitante jonge muzikante geen last. Met haar onderzoeksproject ReOrient richt ze haar blik oostwaarts. Op het programma staat een met dans verweven selectie uit Jacques Charpentiers 72 Etudes Karnatiques, een monumentaal werk waarbij de componist zich liet inspireren door de raga's van Zuid-India. Met zulke interculturele exploten loert het gevaar van flets exotisme weliswaar steeds om de hoek. Precies daarom besloot Caruso zich volkomen onder te dompelen in de Karnatische traditie. Wat is de impact van een westerse opleiding? Is het mogelijk in deze context authentiek te zijn? Met vragen als deze gaat Caruso aan de slag. Een heroriëntatie van formaat dus, waarbij dansers, muzikanten en publiek samen het noorden kwijtraken.

Praktische info :

Giusy Caruso : ReOrient
Woensdag 8 maart 2017 om 20.00 u
Miryzaal - Gent


Meer info : www.miryconcertzaal.be en www.giusycaruso.com

21:59 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook

25/01/2017

Ictus & Fumiyo Ikeda leiden ons naar de essentie van Morton Feldmans kunst

Ictus en Fumiyo Ikeda Deze 'kamerdans-voorstelling' leidt ons naar de essentie van Morton Feldmans kunst. Centraal staat zijn 80 minuten durend werk voor piano en strijkers, waar een rustgevend licht van uit straalt en waarbij elke klank 'een echo is van het Niets'.

Danseres-choreografe Fumiyo Ikeda deelt de ruimte met haar vrienden-muzikanten, alsof ze de zesde muzikant is van het gezelschap. Geen decor, geen coulissen, geen kunstgrepen: één en al naakte soberheid. De “onjuist herhaalde” bewegingen van Ikeda geven de ruimte vorm, op een zachte manier, net zoals de muziek van Feldman dat doet met de tijd. De toeschouwers raken de weg kwijt in deze combinatie van het vertrouwde en het verrassende. Hun geheugen raakt vertroebeld, slaat op hol en laat hen uiteindelijk in de steek.

Fumiyo Ikeda: "Als ik luister naar het Piano and String Quartet van Morton Feldman, doe ik mijn ogen toe. En luister ik naar de onzichtbare klanken. Ik zweef, het golft om me heen… Ze brengen me naar een nieuwe plek, als naar een baarmoeder. De muziek heeft geen dramatische spanning, maar toch zou gelijk wat kunnen gebeuren, als in het hart van een golf. De mensen in het publiek kunnen de ogen sluiten terwijl ze naar de muziek luisteren,  en  ze ook weer opendoen als ze de dans willen zien. Je kijkt en luistert zoals je wandelt op een verlaten strand."

Praktische info :

Ictus & Fumiyo Ikeda : Morton Feldman, Piano and String Quartet
Vrijdag 27 en zaterdag 28 januari 2017, telkens om 20.30 u
Kaaitheater - Brussel


Meer info : kaaitheater.be en www.ictus.be

22:47 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook

27/11/2016

December Dance brengt top Britse danswereld naar Brugge

December Dance 2016 Na een focus op Montréal en Québec (DD08), Centraal Europa (DD10), Noord-Europa (DD12) en Azië (DD14) focust de tiende editie van December Dance op het hedendaagsedanslandschap van het Verenigd Koninkrijk. Onder de titel Crossing Channels presenteren het Concertgebouw en Cultuurcentrum Brugge tijdens deze editie van December Dance het beste uit de Britse dansscene. Tussen 1 en 11 december staan dertien voorstellingen op zes verschillende podia.

Kinderen toegelaten
Akram Khan, al verschillende keren te zien in Brugge, opent het festival met zijn uitverkochte voorstelling Until the Lions. De Bengaalse Brit sluit vervolgens het festival af met de familievoorstelling Chotto Desh, een hartverwarmend sprookje. Het scènebeeld is van de Chinese ontwerper Tim Yip, die een Oscar won voor zijn scenografie in de film Crouching Tiger, Hidden Dragon. Jocelyn Pook, componiste van onder meer de soundtrack van Stanley Kubricks Eyes Wide Shut, arrangeerde de muziek. Chotto Desh is een knappe ode aan de menselijke verbeeldingskracht.

David Bowie
Op zaterdag 3 december brengt danser en choreograaf Michael Clark op muziek van David Bowies allerlaatste album de Belgische première van to a simple, rock ’n’ roll . . . song. Samme Raeymaekers, artistiek coördinator December Dance: "Michael Clark is een icoon en valt met geen enkele andere choreograaf te vergelijken. Hij laat zich niet in hokje stoppen. En dat zie je onder meer in zijn muzikale keuze. Zo gebruikt hij in zijn nieuwste productie muziek van David Bowie, Patti Smith én Erik Satie."

Jonge makers
Naast gevestigde waarden als Wayne McGregor, Hofesh Shechter, Scottish Dance Theatre & Damien Jalet en Russell Maliphant ontdek je ook het nieuwe werk van onder meer Igor & Moreno, Vera Tussing, Lost Dog / Ben Duke en Robbie Synge. Wie meer wil, kan zich bovendien inschrijven voor een dansworkhop van de Akram Khan Company of Michael Clark Company.

Praktische info :

December Dance
Van donderdag 1 t.e.m. zondag 11 december 2016
Op verschillende locaties in Brugge


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.decemberdance.be 

22:14 Gepost in Concert, Dans, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

14/11/2016

Hors-champ : een filmdans voor vijf dansers en een cameraman

Hors-champ Al verschillende jaren bedenkt en bouwt Michèle Noiret bruggen tussen dans en film. In die mate dat criticus Gérard Mayen de uitdrukking “dansecinéma” gebruikte als omschrijving van haar werk. In Hors-champ (buiten beeld), zet de choreografe dat onderzoek voort en verlegt ze de grenzen van de overlapping tussen realiteit en fictie. Het is niet de bedoeling om beelden en dans tegenover elkaar te stellen, maar veeleer om het scenisch en cinematografisch zo aan te pakken dat de twee media met elkaar versmelten en elkaar voeden, en op die manier een werk te creëren op het kruispunt tussen genres. Ondergedompeld in de betoverende klankcomposities van Todor Todoroff bewonen vijf dansers de scenografie van Sabine Theunissen terwijl ze worden gefilmd; een echte filmset waardig. De manier van werken wijzigt het lineaire tijdsverloop van de voorstelling en deconstrueert het ruimtelijk perspectief. Ze transformeert het afgesloten gebied van de camera obscura: de gefilmde “buitenbeeldfragmenten” voegen een nieuwe ruimte toe aan de bestaande ruimte op de scène. De “hallucinante realiteit” die ons omringt en ons elke dag weer verrast dient als leidraad voor deze creatie. Hors-champ dompelt de toeschouwer onder in een multidimensionele wereld met een verscheidenheid aan gezichtspunten die ons fascineert en meesleept naar onverwachte en parallelle dimensies, reëel en virtueel, waar heden, verleden en toekomst in elkaar overlopen.

Praktische info :

Michèle Noiret  / Todor Todoroff - Hors-champ
Wo 16 november 2016 om 19.30 u
Fo 17, vrij 18 en za 19 november 2016 om 20.15 u
Théâtre National - Brussel


Meer info : www.arsmusica.be en www.theatrenational.be

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica plaatst Japanse hedendaagse muziek in de kijker, 13/11/2016

00:35 Gepost in Concert, Dans, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

17/07/2016

Driedaagse Namuda-special tijdens de Gentse Feesten in Logos

Namuda Naar goede jaarlijkse gewoonte heeft Stichting Logos binnen het kader van de Gentse Feesten een avondvullende Namuda-special in petto, en dat maar liefst drie dagen op rij. Een unieke vorm van muzikaal bewegingstheater waarin choreografie een volledige machinerie interactief aanstuurt.

Een namuda dansproduktie gedragen door het unieke Logos robotorkest met Emilie de Vlam, Dominica Eyckmans, Kristof Lauwers, Lara van Wynsberghe, Xavier Verhelst, Mattias Parent onder leiding van Godfried-Willem Raes.

De rode draad rond deze produktie is het begrip haram, wat staat voor het ongeoorloofde. Het sluit aan bij het kristelijke begrip 'zonde', zo wonderbaarlijk uitgebeeld door Hieronymus Bosch. Haram zijn onder meer muziek, dans, lust, naaktheid, homoseksualiteit en ja, ook wetenschap. In deze produktie wordt extensief gebruik gemaakt van de bij logos ontwikkelde technologie voor gesture recognition, waarvoor zowel radar- als sonartechnologie wordt gebruikt. De voorstelling, in het kader van de Gentse Feesten duurt exact 60 minuten.

Praktische info :

Logos Robotorkest : Namuda Produktie - Haram
Dinsdag 29, woensdag 20 en donderdag 21 juli 2016 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

22:17 Gepost in Concert, Dans, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

12/06/2016

Catherine Diverrès gaat confrontatie tussen muziek en dans aan in Blowin'

Catherine Diverrès : Blowin' Catherine Diverrès exploreert een nieuw type relatie tussen muziek en dans en focust in het creatieproces van Blowin' op toeval en improvisatie. Zo stelt ze radicaal haar eigen spel, taal en creatiemethode in vraag. Ze gaat er de grondslagen van te lijf, doet ze uiteenspatten en ontbindt ze om er vanuit andere invalshoeken opnieuw mee aan de slag te gaan. Ze peilt er de kracht en de zwakheid van door de confrontatie aan te gaan met andere uitdagingen en mogelijkheden.

Blowin' exploreert de vrije, directe relatie tussen dans en muziek door, in plaats van een beroep te doen op het schrijven en de compositie, via improvisatie voorrang te geven aan het moment en aan de vertolkers. De muziek komt tot stand in de onmiddellijke nabijheid van en als een directe reactie van de lichamen. Weliswaar vormt een schema het uitgangspunt, maar het is zo opgevat dat het ruimte laat voor improvisatie op het vlak van de muzikale structuur, de verplaatsingen en de bewegingen. Met of tegen de muziek wordt de confrontatie muziek-dans aangegaan, in de praktijk gebracht en ermee geëxperimenteerd om zo in te werken op de onmiddellijke intelligentie van de lichamen en op  de groepsverhoudingen. 

Praktische info :

Catherine Diverrès : Blowin'
Donderdag 16, vrijdag 17 en zaterdag 18 juni 2016, telkens om 20.30 u
Hallen van Schaarbeek


Meer info : www.arsmusica.be en www.halles.be

23:47 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende