Concert/cd-voorstelling Frederik Croene & Dominica Eyckmans

Frederik Croene / Dominica Eyckmans Op woensdag 6 december stellen pianist Frederik Croene en altvioliste Dominica Eyckmans in de Rode Pomp hun nieuwste cd voor met werk van Schumann, Sjostakovitsj en Waelbroeck

Jean Pierre Waelbroeck werd geboren in Brussel (1954) in een Belgisch-Deens gezin, met een stevige artistieke traditie. (Zijn overgrootvader was de Deense componist JPE Hartmann ) Hij studeerde rechten maar is muzikant in hart en nieren. In zijn muziektaal staat de melodie centraal. In vele van zijn werken gaat het om melodieën die zich als het ware organisch ontwikkelen, de ene voortspruitend uit de andere in een continu proces, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan een permanente ontwikkeling van de muzikale materie boven de herhaling van thema’s. Recent componeerde hij ook werken waarin de geldigheid van de van oude vormen voor de componist van vandaag wordt onderzocht. Waelbroeck schreef tot nog toe een honderdtal werken voor piano, bijna evenveel liederen en heel wat kamermuziekwerken. Op één van de volgende Rode Pomp Ensemble concerten wordt zijn eerste pianotrio gecreëerd.
In 2004 nam Frederik Croene ook reeds een cd op die volledig gewijd was aan de pianomuziek van de in Brussel vertoevende Gentse Componist Jean Pierre Waelbroeck

Het concert wordt besloten met de meest aangrijpende afscheidssonate uit de geschiedenis, de ‘Sonate voor altviool en piano’ opus 147 van Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975), geschreven tussen tussen april en begin juli 1975 voor de altviolist Fyodor Drusinin.
De laatste fase van de loopbaan van Sjostakovitsj wordt gekenmerkt door een toenemende introspectie. De kamermuziek nam toe in belang, terwijl zijn interesse in symfonische genres afnam. Onder invloed van zijn vele ziektes, hartproblemen en longkanker, en hun langdurige behandelingen reflecteerde Sjostakovitsj in zijn werk over de algemene problemen van de ‘condition humaine’ en over de dood in het bijzonder. De introspectie uit zich muzikaal in een toenemende uitzuivering van zijn stijl, een beperking van de middelen en een ascetische geest.

Voor zijn laatste werk, zijn Sonate voor altviool en piano, riep Sjostakovitsj het advies in van altviolist Fjodor Droezjinin i.v.m. technische details. Hij omschreef de inhoud van het werk als volgt: een novelle als eerste deel, gevolgd door een scherzo (met herneming van flarden muziek uit de onvoltooide opera ‘De gokkers’ uit 1941-1942) en een adagio ter herinnering aan Beethoven (met een verwijzing naar de Mondscheinsonate). Sjostakovitsj voltooide het werk net op tijd voor hij in het ziekenhuis werd opgenomen. Hij schreef Droezjinin dat hij de details zou afwerken bij zijn ontslag uit het hospitaal. Na twee dagen thuis te zijn geweest werd hij echter op 4 augustus opnieuw opgenomen. De kanker had zijn lever aangetast. Droezjinin studeerde de altvioolsonate in om haar zo vlug mogelijk voor de componist te kunnen voorspelen. Sjostakovitsj overleed echter al op 9 augustus 1975. Hij heeft de creatie ervan – op 25 september in Leningrad – niet meer kunnen meemaken.

Programma :
  • Robert Schumann, “Märchenbilder”, Vier Stücke für Viola und Klavier op 113 (1851)
  • Jean-Pierre Waelbroeck, Sonate voor altviool en piano (2006)
  • Dimitri Sjostakowitsj, Sonate voor altviool en piano op 147 (1975)
Frederik Croene, piano / Dominica Eyckmans, altviool

Tijd en plaats van het gebeuren:

Concert/cd-voorstelling Frederik Croene & Dominica Eyckmans
Woensdag 6 december 2006 om 20.30 u

De Rode Pomp
Nieuwpoort 59
9000 Gent

Meer info: www.rodepomp.be en www.frederikcroene.be

Elders op Oorgetuige : De revanche van Sjostakovitsj, 17/10/2006

Extra : ‘ Leven en werk van Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) ‘, T.Claerhout op www.liberales.be