18/09/2017

Complete pianowerken en een selectie liederen van Takemitsu in Gent en Kortrijk

Toru Takemitsu Deze en volgende week brengen Chia Fen Wu (zang) en Lukas Huisman (piano) drie concerten in Gent en Kortrijk met op het programma de complete pianowerken van de Japanse componist Toru Takemitsu (foto), afgewisseld met een selectie uit de liederen van Takemitsu/Brauel.

De Japanner Toru Takemitsu (1930-1996) ging na de oorlog compositie studeren bij Yasuji Kiyose, maar is hoofdzakelijk autodidact. Hij leerde de westerse muziek kennen via de jazzplaten van zijn vader. Als autodidact vermengde hij invloeden van Debussy en Messiaen met traditionele Japanse muziek.

In 1951 stichtte hij samen met artiesten van de meest uiteenlopende disciplines de 'Experimental Workshop', een multimedia groep die onmiddellijk van zich deed spreken door haar avant-garde projecten. Reeds in 1950 gebruikte hij bandopnemers om muzikale collages te maken van 'echte geluiden'. In de jaren 60 deden twee nieuwe invloeden hun intrede in zijn muziek: de natuur en de traditionele muziek van Japan. In zijn vroegste stukken merken we invloeden van Schönberg en Berg, maar het is de Franse stijl - en dan in het bijzonder die van Debussy - die zijn werk blijvend zou kenmerken. Hij was een echt instrumentaal componist: zelfs voor zijn 'musique concrète' gebruikt hij in zijn elektronische werken uitsluitend natuurlijke geluiden, nooit elektronische. Hij doceerde compositie aan de universiteit van Yale, was gastdocent aan vele universiteiten in de V.S., Canada en Australië en hij werd vereerd met talrijke internationale onderscheidingen.

Toru Takemitsu over zijn muziekesthetica: "Ik geloof in het bestaan van een stroom van klanken. Klanken coëxisteren met ons leven, en dat erkennen we doorgaans niet. Muziek is steeds hier en daar. De taak van een componist bestaat er dus in die klanken op maat te snijden en de vorm te geven van wat wij muziek noemen.
Ik gebruik geen tonen om een compositie te maken, ik werk samen met tonen. Mijn muzikale vorm is het directe en natuurlijke resultaat van wat de klanken zelf opleggen, en niets kan op voorhand het vertrekpunt bepalen. Ik probeer op geen enkele wijze mijzelf uit te drukken doorheen deze klanken, maar door met hen om te gaan brengt het werk zichzelf voort. Ik zou mijzelf in twee richtingen tegelijk willen ontwikkelen: als een Japanner met respect voor traditie en als een Westerling met respect voor innovatie. Diep in mijn binnenste zou ik beide muzikale lijnen willen bewaren, elk in zijn eigen legitieme vorm. Deze  fundamenteel onverzoenbare elementen enkel als vertrekpunt voor verschillend compositorisch gebruik nemen, is in mijn ogen niet meer dan een eerste stap. Ik wil de vruchtbare contradicties niet verwijderen, integendeel: ik zou willen dat de twee krachten met elkaar de strijd aanbonden. Op deze wijze kan ik voorkomen geïsoleerd te raken van de traditie en toch een stapje naar de toekomst te doen in elk nieuw werk.
Muziek is als een Japanse tuin waarin alles verenigd is als in de natuur, met een vaste grond van zand, de eindeloze stroom van het water, de rotsen waarvan het voorkomen verandert afhankelijk van het perspectief van de toeschouwer, de bomen die het water uit de aarde opzuigen, gras en bloemen die snel groeien... " (*)

Chia-Fen Wu behaalde haar masterdiploma zang aan de Nationale Universiteit voor de Kunsten in Taipei, in haar geboorteland Taiwan, waar ze talrijke zangwedstrijden won en snel uitgroeide tot een van de meest gevraagde solisten. Ze vervolmaakte zich in Europa waar ze een postgraduaat behaalde aan het Royal College of Music in Londen en vervolgens laureaat werd van de Operastudio Vlaanderen. Ze studeerde tevens kamermuziek aan het Orpheus Instituut (Gent). Chia-Fen Wu geeft hier en in Taiwan geregeld liedrecitals en treedt op als soliste in oratoria. Sinds 2008 is ze verbonden aan het Koor van de Vlaamse Opera. In de Vlaamse Opera treedt ze ook geregeld op in producties in samenwerking met Jeugd & Muziek zoals Het fantoom van de opera en zijn vriendjes en Prinses Aiko. Recent was er de kinderproductie ‘Als je slaapt’. Chia-Fen Wu verleende ook haar medewerking als soliste aan Die Frau ohne Schatten, Il Viaggio a Reims, Klassiek in de Stad en een middagconcert met liederen van Italiaanse operacomponisten.

Lukas Huisman (1987) volgde een professionele masteropleiding bij Daan Vandewalle aan het Gentse Conservatorium, waar hij eveneens met grootste onderscheiding afstudeerde. Hij ontving de prijs "De Blonde-Torck" als ‘meest verdienstelijke student’ en volgde al masterclasses bij Ian Pace (Ferneyhough, Finnissy), Jonathan Powell (Sorabji, Xenakis, Fernyehough, Finnissy), Geoffrey-Douglas Madge (Sorabji, Xenakis), Ciro Longobardi (Scriabin), Daniel Rivera (Busoni) en Carlo Mazzoli (Messiaen). In 2016 behaalde hij een doctoraat in de kunsten aan de School of Arts Gent over de pianowerken van Sorabji, Xenakis, Ferneyhough en Finnissy en hun notatie. Samen met Ivo Delaere vormt hij het Simplexity pianoduo. Aan het Orpheus Instituut volgen zij de reeks masterclasses kamermuziek.

Programma :

Romance (1948/9)
Litany (In Memory of Michael Vyner, 1950/89): I. Adagio
Litany (In Memory of Michael Vyner, 1950/89): II. lento Misterioso
In a Small Room (lied)
Small Sky (lied)
Uninterrupted rest (1952/60): I. Slowly, Sadly and as if to Converse with
Uninterrupted rest (1952/60): II. Quietly and With a Cruel Reverberation
Uninterrupted rest (1952/60): Ill. A Song of Love
Piano Distance (1961)
Snow (lied)
The Encounter (lied)
For Away (1973
Glowing Autumn (lied)

Les Yeux Clos (1979)
Les Yeux Clos II (1988)
Take Off for the Clouds (lied)
Rain Tree Sketch (1982)
Rain Tree Sketch II (In Memoriam Olivier Messiaen, 1992)
A Marvelous Kid (lied)
Piano Pieces for Children (1979): I. Breeze
Piano Pieces for Children (1979): II. Clouds
To the Island (lied)

Praktische info :

Lukas Huisman & : Chia Fen Wu : Toru Takemitsu
Donderdag 21 september 2017 om 20.00 u
Quatre Mains - Gent


Meer info : www.lukashuisman.be en quatremains.gent
--------------------------------
Zondag 24 september 2017 om 16.00 u
Hotel Focus - Kortrijk


Meer info : www.lukashuisman.be en www.respirodellarte.be
--------------------------------
Zondag 1 oktober 2017 om 11.00 u
HUSET kunstcafé & Galerij - Gent


Meer info : www.lukashuisman.be en husetgent.be

(*) Yves Knockaert voor De Munt, 16 september 2004

Extra :
Toru Takemitsu op en.wikipedia.org, www.allmusic.com en youtube
A guide to Toru Takemitsu's music, Tom Service op www.theguardian.com, 11/02/2013

20:49 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Permanent innoverende Logos robotorkest neemt nieuwe start

Logos robotorkest Een nieuwe start met het permanent innoverende Logos robotorkest onder leiding van Godfried-Willem Raes. Op het programma werk van Conlon Nancarrow, Carla Bley, Frederic Rzewski, Kristof Lauwers e.a. naast interaktief werk in de reeks Namuda studies, met experimentele dans.

Medewerkers in deze produktie zijn Xavier Verhelst, Kristof Lauwers, Laura Maes, Mattias Parent, Emilie de Vlam en Godfried-Willem Raes zelf.


Prakische info :

Logos Robotorkest : Start!
Donderdag 21 september 2017 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

19:57 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

In Koor! Muziektheaterproject van performance-kunstenares Myriam Van Imschoot en Willem de Wolf in het Kaaitheater

In Koor! In Koor! is een muziektheaterproject van de Brusselse performance-kunstenares Myriam Van Imschoot en Willem de Wolf, acteur en auteur bij de KOE. Samen met niet-geoefende zangers - theaterstudenten van KASK Gent en twaalf amateuracteurs - buigen ze zich over het repetitieproces van een zangstuk. In een koor oefenen mensen eindeloos om uiteindelijk tot eenstemmigheid en welluidendheid te komen. De missers, herhalingen en uitschuivers die zich daarbij voordoen vormen het speelmateriaal van deze voorstelling. Want mensen zijn het kwetsbaarst wanneer ze (nog) niet kunnen wat ze zo graag willen.

In Koor! is niet alleen een ode aan de foute aanhef, de valse noot en de nog wankele stem, uit balans én cadans. Het is tevens een carrousel waarin de makers in- en uitzoomen op het proces, de repetitie, de verbetering, de hoop, de (dis)harmonie, en op hoe individualiteit zich verhoudt tot samenhorigheid. Wie komt voor mooie cantates en virtuoze stempartijen, zal het moeten stellen met muziektheater dat van vals zingen een kunst weet te maken.

Praktische informatie :

Myriam Van Imschoot & Willem de Wolf : In Koor!
Donderdag 21 september 2017 om 20.30 u
Kaaitheater - Brussel


Meer info : www.kaaitheater.be

Extra :
In gesprek met Myriam Van Imschoot & Willem de Wolf, 18/09/2017
De klankperformances van Myriam Van Imschoot, Mia Vaerman op www.e-tcetera.be, 9/04/2015

19:41 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Josse De Pauw op zoek naar de betekenis van het hedendaagse heldendom

Josse De Pauw Gevallen helden, antihelden, would-be helden, helden tegen wil en dank. Wie zijn ze? Wat doen ze? In het eerste deel van de trifonie 'De Helden - De Mensheid - De Blinden' gaat Josse De Pauw (foto) op zoek naar de betekenis van het hedendaagse heldendom.

Is een mens in staat zijn leven te geven? Voor zijn land, voor zijn lief, voor zijn overtuiging? Kunnen helden echt bestaan of zijn ze enkel een onmisbaar element van het stichtend verhaal? En als ze hebben bestaan, was datgene waarvoor ze hun leven gaven, hun sterven waard? En als ze nog steeds bestaan, waar geven ze dan nu hun leven voor? En weten helden zélf dat ze helden zijn?

Voor De Helden schreef Josse De Pauw een monoloog waarin hij vraagtekens plaats bij het heldendom en de betekenis daarvan vandaag. Historica Sophie De Schaepdrijver stond hem bij in zijn zoektocht. Dominique Pauwels vertrok voor zijn compositie vanuit stemmen en concrete geluiden. Hoe zou het hoofd van degene die hier aan het woord is, klinken? Niet alles ligt vast in een partituur, de tekst is in direct contact met geluid en muziek. Met technicus Brecht Beuselinck live op de scène, wil Josse De Pauw elke avond weer bouwen aan de meerstemmigheid van het heldendom. Een productie van LOD muziektheater en KVS.

Een man, een foto van zijn kind, een vlag van zijn land, een stukgelezen boek van een groot denker die hem inspireerde, de toespraak van een groot leider, de honderdvijfenzeventig geboden van een oude god… Versleten stutten van een mensenleven. Alles heeft een eigen verhaal, alles heeft een eigen stem, een eigenheid. Zo klinkt het hoofd van die man. De man zélf: hij spreekt zijn twijfel uit.

Praktische info :

LOD / Josse De Pauw & Dominique Pauwels : De Helden
Woe 20, do 21, vrij 22 en za 23 september 2017, telkens om 20.00 u
Minardschouwburg - Gent


Meer info : minard.be en www.lod.be

Deze voorstelling is ook nog te zien op zaterdag 10 februari 2018 in Theater Malpertuis in Tielt, vrijdag 23 februari 2018 in CC Ter Vesten in Beveren, donderdag 1 maart 2018 in CC De Ploter in Ternat, zaterdag 10 maart 2018 in CC De Factorij in Zaventem, vrijdag 23 maar 2018 in CC Zwaneberg in Heist-op-den-Berg en vrijdag 30 maart 2018 in CC Ter Dilft in Bornem.

19:02 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Nationaal Mannenkoor van Estland brengt bloemlezing van werken van Estse componisten in Bozar

Veljo Tormis Ter gelegenheid van het Estse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie ontvangt BOZAR een van de meest emblematische koren van het land: het Nationaal Mannenkoor van Estland. De Baltische staat heeft een bijzonder rijke cultuur en tijdens dit concert brengt het koor een bloemlezing van werken van Estse componisten. Veljo Tormis (foto), die in januari 2017 overleed, heeft een groot aantal hoogstaande koorwerken nagelaten. De minimalist Arvo Pärt is een van de componisten die gelukkig wel nog onder ons is. Zijn tijdloze meesterwerk De Profundis combineert intense zanglijnen met de kracht van het orgel en percussie. Een crescendo werkt gestaag naar een dramatische climax toe. Naast het koor hoor je ook het orgel aan het werk met als organist de weergaloze improvisator Toomas Trass.

Veljo Tormis (1930-2017) geldt als een van de grootste hedendaagse componisten voor koorwerk. Hij heeft zich in archaïsche vocale volksmuziek uit zijn omgeving, regilaul genoemd, verdiept en deze met behulp van moderne compositietechnieken en jarenlang veldwerk behoedzaam gereconstrueerd. Deze archaïsche zang en zijn compositionele reconstructie door Veljo Tormis verschilt duidelijk van de traditie van het Europese kunstlied. Kenmerkend voor de regilauls en Tormis' reconstructies is een sterke ritmische puls, een specifieke repetitieve structuur met aparte polyfonie en een open einde. Geen climax met een oplossende afloop. Het is alsof de basale klankenlijn (oneindig) doorloopt en de stemmen er op elk moment in kunnen voegen of er weer uit kunnen gaan. De muziek krijgt er een diepe fundering én een grote directheid door. Tormis' werk is onderdeel van een zeer vitale zangcultuur in Estland.

Tormis' vader was organist en koordirigent. Het koor oefende van zijn zesde af bij hen thuis. Toen hij 12 was ging hij naar het conservatorium van Tallinn om orgel te studeren. Zijn opleiding werd onderbroken door de Tweede Wereldoorlog, ziekte en de Russische inval. Omdat het instrument orgel aan het instituut kerk werd gekoppeld, maakten de Russen een einde aan de orgelopleiding aan het conservatorium. Tormis ging door als koordirigent en studeerde van 1951 tot 1956 aan het Moskouse Conservatorium.

Begin jaren zestig kwam zijn grote overstap naar moderne compositietechnieken en een anti-romantisch gebruik van volksmuziek. In afgelegen Estse dorpjes werd hij getroffen door de oorspronkelijke klanken en ritmes van de boerenliederen. Daarnaast werd hij geraakt de muziek van Carl Orf en van de Hongaarse koorcomponist Zoltán Kodály. Vanaf 1969 was Tormis, na een periode als muziekdocent, freelance componist. Tot zijn pensioen in 2000 componeerde hij meer dan vijfhonderd stukken.

Om de vijf jaar was er in Estland een groot koorfestival. Zingen in de eigen taal was, onder de druk van de bezetting door de Sovjet Unie, een vorm van jezelf blijven. Zijn pure Estse muziek gaf hem min of meer het aura van een dissident, maar als componist bediende hij zich louter van de symboolrijke taal van zijn muziek. De revolutie die in de Baltische staten tussen 1987 en 1990 plaats vond wordt ook wel de 'zingende revolutie' genoemd. Tormis speelde daarin zijn rol.

Programma :

  • Arvo Pärt, De Profundis
  • Toomas Trass, Improvisatie
  • Jean-Pierre Leguay, Missa Laudamus Te
  • Veljo Tormis, Hääled Tammsaare karjapõlvest (Voices from Tammsaare's Herdboy Days)
  • Veljo Tormis, Sampo tagumine (Forging the Sampo)
  • Veljo Tormis, Incantatio maris aestuosi
  • Veljo Tormis, Pärismaalase lauluke (An Aboriginal Song)
  • Veljo Tormis, Laulja (The Singer)

Praktische info :

Estonian National Male Choir & Toomas Trass : Pärt, Trass, Leguay, Tormis
Woensdag 20 september 2017 om 20.00 u
Bozar - Brussel


Meer info : www.bozar.be

Extra :
Veljo Tormis : www.tormis.ee, www.emic.ee, en.wikipedia.org en youtube

18:34 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Van de hel naar het paradijs met Bernard Foccroulle in Bozar

Bernard Foccroulle Bernard Foccroulle (foto) heeft vol enthousiasme meegeholpen aan de restauratie van het orgel van het Paleis voor Schone Kunsten. Het is dus niet meer dan logisch dat Bozar de gerenommeerde componist en organist uitnodigt om er de wereldpremière te brengen van E vidi quattro stelle, zijn nieuwe compositie geïnspireerd op Purgatorio van Dante, het tweede deel van zijn Goddelijke komedie. Samen met beroemde solisten zoals kornetspeler Lambert Colson, bariton Nikolaj Borchev en zijn eigen dochter, sopraan Alice Foccroulle, laat Bernard Foccroulle je kennismaken met de heerlijk poëtische wereld van Dante en Petrarca: een reis doorheen heden en verleden, paradijs en hel, waarbij de tijdloze klank van het orgel en het unieke timbre van het ensemble InAlto één worden.

Van de Hel naar het Paradijs
Het ensemble InAlto vertolkt enkele pareltjes uit de vroege barok, die een grote dramatische intensiteit ademen. Ze treden in dialoog met de nieuwe muziek van Bernard Foccroulle rond het verhaal Louteringsberg van Dante. Een reis tussen verleden en heden, tussen hel en paradijs, waarin de tijdloze klank van het orgel zich vermengt met de unieke kleur van de instrumenten van InAlto.

Van het verleden...
Het programma is opgebouwd rond twee auteurs die een markante plaats innemen in de Italiaanse poëzie en de geschiedenis van de Europese literatuur in het algemeen: Dante Alighieri en Francesco Petrarca. Hun teksten kenden een enorm succes bij componisten uit de zestiende en de zeventiende eeuw. Die waren immers op zoek naar diepgaande, emotioneel geladen poëzie, met thema’s die geliefd waren bij de madrigalisten en de eerste aanhangers van de seconda prattica, zoals Jacopo Peri, Giulio Caccini, Marco da Gagliano… Het verlies van een dierbare, de nietigheid van het leven, de rondzwervende ziel en de kracht van de liefde zijn inspiratiebronnen die de teksten van Dante en Petrarca met elkaar gemeen hebben.

... naar het heden

Bernard Foccroulle - Scena 'E vidi quattro stelle' (frammenti dal Purgatorio di Dante)
Bernard Foccroulle : "Ik heb tijdens mijn reizen de kans gehad om zeer verschillende orgels uit diverse periodes te ontdekken, in Frankrijk, Spanje, Italië, Noord- en Zuid-Duitsland. Ik hou me ook heel graag bezig met hedendaags repertoire. Tijdens mijn muzikale werkzaamheden is er dus altijd een band geweest tussen muziek uit het verleden en actuele creaties. Ik heb vaak programma’s uitgewerkt waarin beide aspecten aan bod kwamen en elkaar ophelderden. Dit is ook hier het geval. Bovendien heb ik het altijd belangrijk gevonden dat zoveel mogelijk mensen muziek met elkaar zouden delen, of het nu om opera of orgel gaat. Vandaag ben ik blij dat een instrument als het orgel een nieuw publiek de kans geeft om met het instrument in contact te komen en zijn verschillende aspecten te ontdekken.

Wanneer ik begon na te denken hoe ik een compositie aan dit instrument [het orgel van de Grote Zaal Henry Le Boeuf] kon wijden, kwam ik op het idee het orgel te verbinden met de menselijke stem en met verschillende andere instrumenten. De stem geldt voor mij als model voor alle muziek. Een uitvoerder kan niets beters doen dan zijn muziek te laten zingen. Voor dit nieuwe werk koos ik dus de instrumenten uit in functie van hun vocale kwaliteiten. De cornetto en de baroktrombones zijn zeer ‘vocale’ instrumenten. Het instrumentarium is dus vergelijkbaar met wat in gebruik was ten tijde van Monteverdi, tussen het einde van renaissance en het begin van de barok. De harp dient om een dynamische toets te geven, want hij kan de inzet geven, terwijl het orgel voor de resonantie zorgt.

Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een tekst. Louteringsberg (Purgatorio) van Dante, het centrale deel van de beroemde trilogie De goddelijke komedie, is een tekst met een onuitputtelijke rijkdom. Deze grote klassieker was dus een evidente keuze, zeker gezien hij mij al een hele tijd vertrouwd is. Mijn vader, aan wie ik mijn compositie heb opgedragen, was trouwens een groot bewonderaar van Dante. Deze tekst heeft mij enorm gevoed, zeker voor deze compositie. Het verhaal begint wanneer Dante en Vergilius de hel verlaten: een duistere, chaotische en pijnlijke plek. Ze begeven zich langzaamaan naar een berg. Tijdens de bestijging van de berg voegt Beatrice zich bij Dante. Hun ontmoeting is van een merkwaardige menselijkheid en bewogenheid. Ze is ook spanningsvol, want aanvankelijk verwijt Beatrice Dante zijn vroegere gedrag: ze vindt dat hij haar na haar dood niet trouw genoeg is gebleven. Toch lijken de verwijten te wijken voor de kracht van de liefde die hen verbindt. Dante duikt in de rivier de Lethe om gezuiverd te worden. Uiteindelijk stijgt hij op naar de sterren. Hiermee eindigt Louteringsberg.

In talrijke muziekstukken uit de renaissance is de rol van het orgel beperkt tot begeleidingsinstrument. Hier is het tegendeel waar. Ik heb het orgel een orkestrale functie willen geven. De nuances van het orgel gaan van zeer zacht tot een dynamisch niveau dat gelijk is aan, of hoger dan dat van de andere instrumenten; soms bereikt het zelfs een kracht die vergelijkbaar is met die van een symfonieorkest. Mijn stuk bekleedt een bijzondere plaats in het orgelrepertoire. Dit komt door de orkestrale rol van het orgel en het feit dat het werk zich halverwege tussen het oratorium en de opera bevindt."

Praktische info :

InAlto & Bernard Foccroulle : Des enfers au paradis
Maandag 18 september 2017 om 20.00 u
Bozar - Brussel


Meer info : www.bozar.be

Extra:
Bernard Foccroulle op nl.wikipedia.org, www.arsmusica.be en youtube

17:36 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Feestelijk openingsconcert Gent Festival met wereldcreatie Kalevi Aho

Anneleen Lenaerts De 60ste verjaardag van Gent Festival nodigt uit om even stil te staan bij het rijke verleden, maar het is tegelijk ook een moment om voluit de kaart van de toekomst te trekken. Tijdens het feestelijke openingsconcert laat het festival verleden en toekomst samenvloeien in een opwindende en verrassende mix van oud en nieuw werk: van Bach over Debussy tot Kalima en een wereldcreatie van Kalevi Aho. Dat ook Finland iets te vieren heeft dit jaar - 100 jaar onafhankelijkheid - maakt het openingsfeest compleet!

Ster van de avond is onze nationale trots Anneleen Lenaerts (foto). In 2010 werd ze soloharpiste van de wereldberoemde Wiener Philharmoniker en daarnaast timmert ze ook aan een indrukwekkende internationale solocarrière.

Ze laat enkele heerlijke dansen van Claude Debussy door de kathedraal fladderen en we horen haar ook in gloednieuw werk van de Finse toonaangevende componist Kalevi Aho. 'Mearra' schreef Aho speciaal voor het Gent Festival en gaat in wereldpremière op 18 september!

De romantische harp maakt tussendoor plaats voor een tokkelinstrument dat we niet meteen in de klassieke concertzaal zouden verwachten: elektrische gitaar. De Fin Kalle Kalima werkt aan een fascinerend parcours van improvisatie en experiment. Hij brengt zijn eigen 'Louhi' voor elektrische gitaar en strijkers mee en gaat ook aan de slag met Bach.
Lenaerts en Kalima delen het podium met het Duitse Ensemble Resonanz. Zij balanceren ergens tussen een kamerorkest en een solistenensemble en zijn in Hamburg in residentie in de splinternieuwe Elbphilharmonie. Hun missie om spannende hedendaagse muziek te verbinden met klassiek repertoire maakt van hen het geknipte ensemble om tijdens Gent Festival de verbinding te zoeken richting toekomst.

Kalevi Aho (1949) wordt vandaag de dag samen met Einojuhani Rautavaara, Aulis Sallinen, Kaija Saariaho, Magnus Lindberg en Esa-Pekka Salonen erkend als een van belangrijkste (en niet in het minst productieve) Finse componisten van nieuwe muziek. Hij studeerde compositie aan de Sibelius Akademie bij Einojuhani Rautavaara en bij Boris Blacher in Berlijn. Na aanvankelijk muziektheorie te hebben gedoceerd aan de universiteit van Helsinki en aan de Sibelius Academie is hij sinds 1993 als onafhankelijk componist actief. Zijn repertoire bevat voornamelijk grootschalige (orkest)werken waarin niet zelden de invloed en visie van Gustav Mahler weerklinkt. Zijn muziek bedient zich niet van geijkte parameters, maar zet zich voortdurend af tegen de verwachtingen van de doorsnee luisteraar. Dat alles maakt van hem een exemplarisch postmodernist die het archetypische credo van Claude Debussy hanteert: 'Ik neem alle klanken, maar laat diegene weg die mij niet bevallen'.
Met evenveel gemak sombineert hij traditionele vormen en genres met een 20ste-eeuws arsenaal aan speeltechnieken. Door de sterke dialektische spankracht in zijn muziek en zijn grote ervaring met orkesten is Aho dan ook altijd al een gedroomd leverancier van soloconcerto's geweest. Ook zijn talrijke symfonieën zijn rijkelijk bedeeld met uitgebreide instrumentensolo's. Deze Finse kameleon-componist rapsodieert dat het een aard heeft: in zijn indrukwekkend oeuvre is dan ook zowat elk muzikaal genre vertegenwoordigd.

Praktische info :

Ensemble Resonanz, Anneleen Lenaerts & Kalle Kalima : Flash Forward
Maandag 18 september 2017 om 20.30 u
Sint- Baafskthedraal Gent


Meer info : www.gentfestival.be, www.ensembleresonanz.com, kallekalima.com en www.anneleenlenaerts.com

Extra :
Kalevi Aho op en.wikipedia.org, www.boosey.com en youtube

Elders op Oorgetuige :
Flash Forward : Gent Festival omarmt de toekomst vol vertrouwen en nieuwsgierigheid, 8/09/2017

16:58 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook