11/07/2017

Parade : gloednieuwe muziektheatrale dansperformance in Logos tijdens de Gentse Feesten

Emilie De Vlam Naar goede jaarlijkse gewoonte heeft Stichting Logos binnen het kader van de Gentse Feesten een avondvullende special in petto, en dat maar liefst drie dagen op rij. Parade is een gloednieuwe muziektheatrale dansperformance gebaseerd op het beroemde stuk van Erik Satie. Parade wordt voorafgegaan door de composities In a Landscape van John Cage en Satie's 3 Morceaux en Forme de Poire. Omdat In a Landscape op stilistisch vlak schatplichtig is aan het werk van Satie, vormen de drie werken samen een mooi geheel. 

Een nieuwe produktie van het beroemde stuk van Erik Satie, met Maja Jantar (regie), Emilie De Vlam (foto), Floesj, Moniek Darge en het robotorkest onder leiding van Godfried-Willem Raes. Orkestratie door Xavier Verhelst.

Een historische (re)construktie wordt het beslist niet, alleen al omwille van de originele decors en kostumes van Pablo Picasso ware dat uitgesloten, maar wel wordt de performance verplaatst naar onze tijd en de situatie waarin logos zelf is terecht gekomen. Daarbij gaan ze nauwgezet uit van de originele partituur, al vertaalden ze die voor het robotorkest dat immers alle mogelijkheden biedt om aan de in die partituur vereiste speciale effekten te kunnen voldoen.

Erik Satie - Parade (1917)
De eerste uitvoering van het ballet Parade door de Ballets Russes in het Théâtre du Chatelet in Parijs op 18 mei 1917 veroorzaakte een waar schandaal. De combinatie van instrumenten (vaudeville orkest) met typemachines, waterplassen, pistolen, sirenes en “bouteillophone” schoot bij het Parijse publiek in het verkeerde keelgat. De première werd dan ook onthaald op een luidruchtig boegeroep.
Jean Cocteau was verantwoordelijk voor het scenario en enkele muzikale toevoegingen, Erik Satie componeerde de muziek en Pablo Picasso verzorgde de kostuums en het decor. Parade werd geschreven voor de Russische impresario Diaghilev, leider van de Ballets Russes.
In een optocht proberen drie groepen van circusartiesten publiek te lokken naar hun voorstellingen. Er is een Chinese goochelaar, een Amerikaans meisje en een acrobatenduo.
De muziek combineert flarden van melodieën met een jazzachtig ritme met de verschillende noisemakers die door Cocteau aan de partituur werden toegevoegd.
Er is geen klassiek verhaal. Met Parade werd humor in het ballet geloodst.

John Cage - In a Landscape (1948)
In a Landscape is een vroeg werk van John Cage voor piano of harp. Cage gaf zelf aan dat deze compositie stilistisch schatplichtig is aan Erik Satie. Het werd oorspronkelijk gecomponeerd voor solodans. In a Landscape heeft een merkwaardige structuur van 15 x 15 maten.

Erik Satie - 3 morceaux en forme de poire (1910)
In tegenstelling tot wat je van de titel zou verwachten bestaat dit werk uit 7 korte composities voor piano. De destijds toonaangevende componist Claude Debussy raadde Satie aan om meer aandacht te schenken aan zijn muzikale vorm. Satie antwoordde ludiek met 3 morceaux en forme de poire. Naar aanleiding van het horen van dit werk, bestelde Cocteau de muziek voor het ballet Parade.

Praktische info :

Logos Robotorkest : Parade
Dinsdag 18, woensdag 19 en donderdag 20 juli 2017, telkens om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent


Meer info : www.logosfoundation.org

Bekijk nu al een voorsmaakje van deze voorstelling!



17:48 Gepost in Concert, Dans, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

10/07/2017

Klara viert 11 juli met Vlaamse componisten

Vlaanderen feest Met velen zijn ze, de creatieve Vlamingen, die door de eeuwen heen hun muzikale ideeën aan het papier hebben toevertrouwd. Op 11 juli neemt Klara de gelegenheid te baat om ze een gezamenlijk podium te geven. Voor één keer dus geen Mozart of Bach, geen Schubert of Beethoven. Al hadden ze voor die laatste misschien nog wel een uitzondering willen maken...

Vlaamse componisten dus, van pakweg 1500 tot heden. Maar een geschiedkundig overzicht wordt het allerminst. Overdag staan oud en nieuw broederlijk naast elkaar. Bekend volgt op minder bekend. Van sommige namen zul je allicht nog nooit gehoord hebben. En omdat de plaatsen nu eenmaal beperkt zijn, zal je misschien tevergeefs op zoek gaan naar je favoriet... Maar waarom je niet gewoon laten verrassen?

's Avonds, in Klara Live, ligt de klemtoon uitgesproken op hedendaags werk. Hoofdbrok vormt de opera 'Private View' van Annelies Van Parys, een werk uit 2015. De setting is exemplarisch: een flatgebouw, waarin de bewoners elkaar nog nauwelijks kennen en een geïsoleerd bestaan leiden.

Het 'Concerto voor qanun en orkest' van Martin Valcke is bij uitstek een geëngageerd werk. De solist, de Iraakse qanun-speler Osama Abdulrasol, vluchtte in 1997 uit het Irak van Saddam Hoessein. De componist kwam met hem in contact en liet zich door z’n lange omzwervingen muzikaal inspireren.

Raadpleeg de speellijsten via het dagoverzicht van Klara voor alle details.

11 juli op Klara, van 7 tot 23 uur, met uitsluitend Vlaamse componisten. Je kan de programma's nadien nog herbeluisteren via radioplus.be

10:34 Gepost in Algemeen, Muziek, radio | Permalink |  Facebook