05/03/2017

home sweet home: Klarafestival 2017 in het teken van 'ver-plaats-ing'

Klarafestival 'home sweet home': het Klarafestival brengt in 2017 werken die verwijzen naar plaats en verplaatsing, naar verbanning en identiteit, en naar de invloed van een omgeving op een componist en omgekeerd. Verrassende creaties, toporkesten die zelden ons land aandoen of hun Belgisch debuut maken en een symbolisch concert van het Nationaal Orkest van België samen met een formatie van uit Syrië gevluchte musici: het zijn maar enkele van de hoogtepunten van deze editie.
 
Het Klarafestival maakt er zijn missie van om aan te knopen bij relevante en actuele maatschappelijke thema’s. Deze editie is daar geen uitzondering op. Onder de noemer home sweet home zoomt het programma van het festival van 2017 in op migratie en verplaatsing, ballingschap en identiteit.

De bloedige oorlog in Syrie bracht een enorme vluchtelingenstroom op gang. Nationalistische en protectionistische reacties bleven niet uit. De sociale en politieke gevolgen zijn ontluisterend en schrijnend. In Europa worden binnengrenzen na tientallen jaren van integratie weer gesloten. Hekken worden opgetrokken, muren gebouwd en spreidingsplannen verworpen. De reden voor deze kramp? Onze ideeën en gevoelens over onze westerse identiteit, over wat ons verbindt en verdeelt, worden uitgedaagd. Onze waarden en normen - vaak met het etiket verlicht - zouden onder druk staan. Onze identiteit, ons huis wordt bedreigd, zo luidt het. Aan de basis van deze reactie ligt de drang om het eigene te bewaren en te bewaken, en het ongeloof in de verenigbaarheid van culturen.

Maar de cultuur-, kunst- en muziekgeschiedenis leert dat deze opvatting ongegrond is. Kunst, en muziek bij uitstek, is bijna altijd het resultaat van een vruchtbare vermenging van de meest uiteenlopende culturele invloeden. Nergens ter wereld is sprake van eenzijdige, pure muziek. Inter- en transculturele processen en uitwisselingen zijn de norm. Het is precies deze dynamiek die culturen levend maakt, en muziek is er het kloppend hart van.

Het Klarafestival 2017 focust op componisten en muzikanten voor wie plaats en verplaatsing, al dan niet gedwongen, een bepalende rol hebben gespeeld. Twee weken lang weerklinken in Brussel, Antwerpen en Brugge de meest indrukwekkende, ontroerende en fascinerende werken die uiting geven aan nu eens trots, nostalgie en heimwee, dan weer vervreemding, hunkering en hoop. Met componisten als Dvořák, Smetana, Rachmaninov, Sjostakovitsj en Gershwin speelt ons verhaal zich hoofdzakelijk af in de 19de en de 20ste eeuw, in Centraal-Europa, Rusland en de VS.

Maar dit verhaal is natuurlijk van alle tijden en plaatsen: van de mythische Odysseus uit de klassieke oudheid, tot leven gewekt in Monteverdi’s Il ritorno d'Ulisse in patria, tot de Syrische muzikanten in ballingschap die zich hebben verenigd in het Syrian Expat Philharmonic Orchestra. Hun concert aan de vooravond van de herdenking van de aanslagen van 22 maart 2016 in Brussel belooft onvergetelijk te worden.

Zoals elke editie, nodigt het Klarafestival ook nu weer enkele artiesten van wereldfaam uit. Daaronder bevindt zich een aantal vaste waarden, vrienden van het Klarafestival, zoals barokspecialist René Jacobs en de Griekse dirigent en beeldenstormer Teodor Currentzis. Ook topdirigent Alan Gilbert, het New York Philharmonic, het Mahler Chamber Orchestra, vioolvirtuoos Ray Chen, Taiwan Philharmonic, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, mezzosopraan Magdalena Kožená en het Zehetmair Quartett sieren de affiche. Zij krijgen het gezelschap van de sterren van morgen, zoals het verfrissende Nadar Ensemble en de laureaten van onze jonge talentenwedstrijd Supernova.

Het Klarafestival vormt ook al enkele jaren een belangrijk podium voor muziektheater uit eigen land. Muziektheater Transparant creeert The diary of one who disappeared, in een regie van Ivo Van Hove. De gloednieuwe productie is een intrigerende, diep-emotionele reflectie over liefde en verlies, op muziek van de Tsjechische componist Leoš Janáček.

Een zo breed mogelijk publiek de schoonheid van muziek en muziektheater laten ontdekken, dat is het doel van het Klarefestival. Daarom geniet je naast de concerten van een uitgebreide reeks activiteiten in de context van het festival. Radio Klara zorgt ervoor dat een zo groot mogelijk publiek kan genieten van de concerten en kennis maakt met de thematiek, de uitgevoerde werken en de musici. Zowat alle concerten worden live uitgezonden. Er zijn verdiepende inleidingen en thema-uitzendingen. Op Klara maak je het festival mee van op de eerste rij. En het Klarafestivalcafé is de ideale plaats om na te kaarten over concerten en muzikanten te ontmoeten.

Praktische info :

Klarafestival 2017 : home sweet home
Van donderdag 9 t.e.m. vrijdag 24 maart 2017
Op verschillende locaties in Brussel, in Brugge en Antwerpen


Het volledige programma en alle verdere info vind je op klarafestival.be

23:00 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Giusy Caruso richt met haar onderzoeksproject ReOrient de blik oostwaarts

Giusy Caruso De roots van de Italiaanse Giusy Caruso mogen dan wel in de bakermat van onze westerse beschaving liggen, van navelstaarderij heeft deze spitante jonge muzikante geen last. Met haar onderzoeksproject ReOrient richt ze haar blik oostwaarts. Op het programma staat een met dans verweven selectie uit Jacques Charpentiers 72 Etudes Karnatiques, een monumentaal werk waarbij de componist zich liet inspireren door de raga's van Zuid-India. Met zulke interculturele exploten loert het gevaar van flets exotisme weliswaar steeds om de hoek. Precies daarom besloot Caruso zich volkomen onder te dompelen in de Karnatische traditie. Wat is de impact van een westerse opleiding? Is het mogelijk in deze context authentiek te zijn? Met vragen als deze gaat Caruso aan de slag. Een heroriëntatie van formaat dus, waarbij dansers, muzikanten en publiek samen het noorden kwijtraken.

Praktische info :

Giusy Caruso : ReOrient
Woensdag 8 maart 2017 om 20.00 u
Miryzaal - Gent


Meer info : www.miryconcertzaal.be en www.giusycaruso.com

21:59 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook

Sarah Kirkland Snider en Nathaniel Bellows grijpen terug naar bizarre jeugdervaringen in 'Unremembered'

Sarah Kirkland Snider en Nathaniel Bellows Het kostte componiste Sarah Kirkland Snider en dichter/beeldend kunstenaar Nathaniel Bellows vier jaar om de in americana gedrenkte plaat 'Unremembered' te maken. Voor deze meditatie over herinneringen, onschuld en de spookachtige grandeur van de natuur grijpen ze terug naar bizarre jeugdervaringen in het rurale Massachusetts: een jongen doet een schokkende ontdekking op de rivierbedding, een meisje verdwijnt in het woud, geesten brengen berichten voor de levenden, …

Zij worden in de live-uitvoering bijgestaan door een 45-koppig orkest, bestaande uit de aanvoerders van het De Doelen Ensemble en masterstudenten van Codarts Rotterdam. Tekeningen, foto’s en film van Nathaniel Bellows, gemaakt op verschillende rurale locaties in New England, verrijken de live performance.

Praktische info :

Sarah Kirkland Snider, De Doelen & Codarts Orchestra : Unremembered
Dinsdag 7 maart 2017 om 20.00 u
deSingel - Antwerpen


Meer info : desingel.be

21:22 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Perfect Strings : Holland Baroque meets Theo Loevendie

Theo Loevendie De wereld van barokmuziek is een goudmijn voor componisten, avant-gardisten, avonturiers en realisten. In deze weelde beweegt Holland Baroque, een toonaangevend Nederlands ensemble van barokmusici, dat met zijn producties een breed publiek weet te overtuigen van de flexibiliteit en de vitaliteit van (barok-)muziek.

Holland Baroque wil barokmuziek op een innovatieve manier programmeren en zowel levendig als historisch verantwoord voor het voetlicht brengen. Een rode draad door de programmering is de samenwerking met andere ensembles (Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam) en solisten (Giovanni Sollima, Emma Kirkby, Amandine Beyer), met wie Holland Baroque oude muziek in het hier en nu plaatst en bruggen slaat naar andere tradities en kunsten.

Zo ook in het programma Perfect Strings, waarmee het ensemble deze week door Vlaanderen en Nederland tourt. Verwacht je aan een nieuw blokfluitconcert van Theo Loevendie (foto) door blokfluitist Erik Bosgraaf, aan een speciaal voor Holland Baroque geschreven bewerking van Fratres van Arvo Pärt (gearrangeerd door Frank Agsteribbe) en aan het Derde Brandenburgse Concert van Bach, een favoriet van het ensemble. Alle werken hebben een basis-strijkersbezetting van drie violen, drie altviolen en drie celli gemeen: vandaar de titel Perfect Strings, knipogend naar de Heilige Drievuldigheid.

Theo Loevendie - Nachklang (2016)
Theo Loevendie over zijn compositie Nachklang : "De titel 'Nachklang', Duits voor echo, naklank, is op meerdere wijzen van toepassing op het stuk. Het meestal polyfone idioom van het strijkorkest is een echo van het idioom dat in de Barok, vooral bij Johann Sebastian Bach gehanteerd werd. Hoewel de solist op blokfluit zich toch enigszins los daarvan opstelt en aan het polyfone weefsel zelden deelneemt. Tegelijkertijd is het stuk een echo van mijn eigen jeugd waarin ik, verstoken van contact met klassieke muziek, WEL in contact kwam met de orgelwerken van Bach, wat een diepe indruk op mij als 9- en 10- jarig kind maakte. Het was aanleiding om voor het instrumentarium dat op de lagere school beschikbaar was polyfone bedenksels te spelen, en door andere kinderen te laten spelen, waaraan ik nogal hoogdravend de titel ‘fuga’ gaf. Naast deze echo van mijn kinderjaren is de titel echter ook van toepassing op het polyfone aspect van het idioom van het stuk waar, natuurlijk in navolging van Bach, de strijkers elkaar in snelle opeenvolging imiteren. Holland Baroue vroeg mij de bezetting van het 3e Brandenburgse Concert over te nemen; gezien de hierboven beschreven voorgeschiedenis spreekt het vanzelf dat ik daar geen bezwaar tegen had. Integendeel.." (*)

Programma :

  • Michael Oesterle (1968), Snow White
  • Luciano Berio, Gesti (1966)
  • A. Pärt, Fratres (1977)
  • Theo Loevendie, Reflex (2016) (Première)
  • J.S. Bach, Brandenburgs Concerto nr. 3 in G, BWV 1048
  • T. Loevendie, Nachklang (2016) (een nieuw werk voor strijkers en blokfluit)

Praktische info :

Holland Baroque : Perfect Strings
Maandag 6 maart 2017 om 20.15 u
Sint-Pieterskerk Leut


Meer info : www.ccmaasmechelen.be en www.hollandbaroque.com
----------------------------
Woensdag 8 maart 2017 om 20.15 u
Handelsbeurs - Gent


Meer info : www.handelsbeurs.be en www.hollandbaroque.com

Bekijk alvast deze video



(*) : Bron : tekst programmaboekje De Handelsbeurs

21:06 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook