22/11/2017

MATRIX wordt nieuwe Vlaamse afdeling van ISCM

ISCM Tijdens de ISCM World New Music Days eerder deze maand in Vancouver, Canada, werd MATRIX officieel erkend als vertegenwoordiger van Vlaanderen binnen de International Society for Contemporary Music (ISCM). Matrix neemt daarmee de fakkel over van de vzw ISCM-Vlaanderen, die werd opgericht in 2006 en de drijvende kracht was achter de World Music Days in ons land in 2012.

De kerntaken als ISCM-afdeling omvatten o.a. het uitschrijven van een jaarlijkse Call for Works in functie van de World Music Days en de vertegenwoordiging van Vlaanderen in de General Assembly van ISCM. Aansluitend bij haar eigen opdracht, zal MATRIX zich als ISCM-afdeling engageren voor het promoten van nieuwe muziek in Vlaanderen en de verspreiding van het werk van Vlaamse componisten. Dit kan zich vertalen in bv. sectormomenten en studiedagen, het faciliteren van samenwerkingen of (medewerking aan) publicaties of presentaties. MATRIX kan bovendien rekenen op de steun van Kunstenpunt om dit alles, waar mogelijk, ook een internationale dimensie te geven.

“Als mede-oprichter van ISCM-Vlaanderen ben ik fier op wat de vzw in beweging heeft gebracht en nog steeds brengt in Vlaanderen. Als voorzitter van de wereldwijde International Society for Contemporary Music ben ik tegelijk erg opgetogen over de nieuwe vertegenwoordiging door Matrix. Zoals ook bleek uit de verschillende positieve reacties naar aanleiding van de overdracht begin november tijdens de Algemene Vergadering in Vancouver, zijn de opdracht en structuur van Matrix uitermate geschikt om Vlaanderen te vertegenwoordigen op het internationale toneel, zeker door de intense samenwerking met Kunstenpunt.”, reageert Peter Swinnen, voorzitter ISCM.

Jeroen Vanacker, voorzitter ISCM Vlaanderen: “De vzw ISCM Vlaanderen heeft in zijn 12-jarig bestaan een steen verlegd, met diverse ontmoetingen rond hedendaagse muziek en de organisatie van de World Music Days in 2012 als kers op de taart. Het vrijwilligersbestuur heeft na consultatie van de leden besloten dat de opdracht van ISCM Vlaanderen beter behartigd kan worden in de professionele context van Matrix, met steun van Kunstenpunt. Ik dank de vele partners en leden die in de afgelopen jaren betrokken waren rondom de vzw ISCM Vlaanderen en wens Matrix veel succes bij deze opdracht.

Om de opdracht als ISCM-afdeling op een kwalitatieve en gedragen manier te kunnen aanvatten, wordt de voormalige ledenwerking omgevormd tot een tweeledige structuur, met enerzijds een ruime ‘vriendenkring’ en anderzijds een stuurgroep. Die stuurgroep zal MATRIX bijstaan in de ontwikkeling van de werking als ISCM-afdeling.

Meer info : ISCM.org en matrix-new-music.be

Vier jaargetijden in de versie van Piazzolla

Ensembl'Arenski Wie denkt aan de vier seizoenen, houdt meteen Vivaldi’s kleurrijke barokke evergreen voor ogen. Minstens even ingenieus is Astor Piazzolla’s versie waarin jazz, Argentijnse tango en klassiek versmelten tot een bijna sensitieve trip doorheen de seizoenen. Diezelfde onuitputtelijke verbeeldingskracht, sprankelende melodieën en virtuoze dialogen horen we ook in ShostakovichTweede pianotrio. Al slaat daar de toon om in mineur. De Russische grootmeester schreef het werk als een meeslepend afscheid aan zijn beste vriend Ivan Sollertinsky.     

Een rustig klanklandschap, met broze penseelstreken van klankkleur, zo zou je ook het pianotrio Vagheggiamento (It.: hunkering, smachtend verlangen) van Frederik Neyrinck kunnen typeren. Het begint als een stille hunkering, opgeroepen door gefluisterde, zacht getokkelde tonen, en een markant klokken-motief in de piano. Wat Shostakovich deed met de cello-melodie, doet Neyrinck met de piano: hij laat de pianist de snaar tokkelen met de vingers, zodat niet de eigenlijke toonhoogte van die snaar maar een van haar boventonen klinkt. Dat ijle, broze snaargeluid versmelt wondermooi met het mysterieuze gefluister van de gedempte strijkers. Halverwege dit stuk wordt de hunkering een smachtend verlangen, met nerveuze staccato-tonen en forse piano-akkoorden. Uiteindelijk brengt het delicate klokkenmotief alles weer tot bedaren: het verlangen is gestild, de hunkering wordt aan de stilte teruggegeven.

Zo ijzingwekkend en broos als Shostakovich en Neyrinck klinken, zo hoog zet Astor Piazzolla de warme Argentijse zon aan de klankhemel. De Vier seizoenen van Buenos Aires (Cuatro Estaciones Porteñas) (1965- 70) zijn een verzameling van vier tangocomposities, geïnspireerd op de gelijknamige klassieker van Antonio Vivaldi. Oorspronkelijk waren de vier stukken geschreven voor het kwintet waarmee Piazzolla zijn muziek uitvoerde (viool, piano, elektrische gitaar, contrabas en bandoneón), maar in de loop der jaren werden talrijke transcripties voor andere instrumentencombinaties gemaakt, ook voor pianotrio.

Programma :

  • Dmitry Shostakovich (1906-1975), Pianotrio nr. 2 in e, opus 67
  • Astor Piazzolla (1921-1992), Four Seasons of Buenos Aires
  • Frederik Neyrinck (1985), Vagheggiamento

Praktische info :

Ensembl'Arenski : Sjostakovitsj, Piazzolla, Neyrinck
Donderdag 23 november 2017 om 20.00 u
Concertgebouw - Brugge


Meer info : www.concertgebouw.be en supernovaclassic.be/supernova/ensemblarenski

Bron : Tekst Jan Christiaens voor programmabrochure Concertgebouw

19:47 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Miry.reset : Glasheldere elektronicamuziek met Alexandra Cárdenas

Alexandra Cárdenas Alexandra Cárdenas is de absolute vreemde eend in de omvangrijke MIRY­bijt. Geboren en getogen in Bogotá, residerend in Berlijn. Wiskundige, klassiek gitariste, componiste en pionier in live coding. ¿Qué? Live coding! Met behulp van open source klankgeneratiesoftware ontwikkelt Cárdenas een arsenaal aan computergestuurde technieken, die evenwel in real time voor het publiek op scherm worden geprojecteerd. Op die manier zie én hoor je bijvoorbeeld hoe een simpele sinustoon kan uitgroeien tot een complexe algoritmische compositie. Ook van de computer mag je tegenwoordig transparantie eisen. Geen slechte zaak, dunkt ons. Vaarwel dus hermetische trukendoos en welkom glasheldere elektronicamuziek.

Praktische info :

Miry.reset : Alexandra Cárdenas
Donderdag 23 november 2017 om 20.00 u
Miryzaal - Gent


Meer info : www.miryconcertzaal.be

18:46 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Logos Robotorkest in het teken van de dood

Logos Robotorkest Een programma in het teken van de dood, met het permanent innoverende Logos robotorkest onder leiding van Godfried-Willem Raes. Met epitafiums, lamento's, funerals, adagio's en meer typische muzikale vormen verwijzend naar het thema dood en sterfelijkheid. Naar aanleiding van deze concertproduktie wordt ook de nieuw interaktief geworden robot Aeio voorgesteld, dit in een dansperformance met Emilie De Vlam. Aeio werd uitgerust met een gloednieuwe radar sensor waardoor hij autonoom kan reageren op bewegingen van dansers en publiek.

Praktische info :

Logos Robotorkest : Dood
Donderdag 23 november 2017 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent


Meer info : www.logosfoundation.org

18:13 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook