13/10/2017

Festival Dag in de Branding in het teken van de piano

Saskia Lankhoorn Deze editie van Festival Dag in de Branding draait om de piano. Dit is trouwens de eerste editie van Festival Dag in de Branding onder curator Saskia Lankhoorn (foto). Kate Moore gebruikt er maar liefst acht voor haar werk Sensitive Spot. Cello8ctet Amsterdam viert de 80ste verjaardag van Philip Glass met een programma met nieuwe bewerkingen, ditmaal van zijn filmmuziek voor Dracula en The Hours.

Op uitnodiging van het festival komt de Amerikaanse componist en pianist Michael Hersch naar Nederland voor een uniek, eenmalig optreden. Hij vertolkt zijn eigen The Vanishing Pavilions, een aangrijpende cyclus voor solo piano.

Ensemble Klang werpt een eigenwijs licht op de piano en Roi Nachshon pakt uit met de ‘Percano’ (percussie en piano in één) en een rijdende vleugel.

Ten slotte brengt het Residentie Orkest in het Koninklijk Conservatorium een bijzondere première van het pianoconcert van Ton de Leeuw. De partituur werd onlangs herontdekt en aan de bekende pianist Ralph van Raat voorgelegd. Die was er zo enthousiast over, dat Festival Dag in de Branding niet anders kon dan dit ongehoorde werk zijn wereldpremière te laten beleven.

Saskia Lankhoorn nieuwe curator Festival Dag in de Branding
"De muziek van de 21ste eeuw!" Daar draait het de komende twee jaar in Festival Dag in de Branding om, aldus pianiste Saskia Lankhoorn. Als nieuwe curator van het Haagse festival voor nieuwe muziek mag zij haar stempel drukken op de programmering. Tijdens de eerstvolgende editie op zaterdag 14 oktober is haar invloed al goed merkbaar.

De veelzijdige en eigenzinnige pianiste Saskia Lankhoorn (1979) is actief op het gebied van solo en kamermuziek in de hedendaagse muziek scene. Ze trad op met ensembles als Asko|Schönberg, ELECTRA en Slagwerk Den Haag en is als medeoprichter vast verbonden aan ensemble Klang. Ook vormt Saskia het pianoduo X88 met de Canadese pianiste Vicky Chow, bekend van de Bang on a Can All Stars. Afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium heeft Lankhoorn stevige banden met Den Haag.

De eerste editie van Festival Dag in de Branding in 2017-2018 op zaterdag 14 oktober is een ode aan de pianist. Saskia Lankhoorn treedt zelf op, maar wil vooral ruimte maken voor collega-pianisten, zoals Michael Hersch en de befaamde Michael Riesman, sinds jaar en dag de rechterhand van Philip Glass. Hij is muzikaal leider van het Philip Glass Ensemble en hij dirigeerde al diens filmscores.

De muziek van Glass weerspiegelt volgens Lankhoorn een belangrijke trend van dit moment: het zoeken naar lengte en ruimte in muziek. ‘Het minimalisme in nieuwe vorm is weer terug’, stelt ze. ‘Kijk maar naar alle minimal musicfestivals. Luisteraars verlangen naar een soort uitgestrektheid, langere stukken die gaan over tijdsbesef en tijdservaring. Het is een behoefte aan een andere wereld – zoals je ook met de smartphone allerlei werelden onder handbereik hebt. In het universum dat je met minimal music oproept kun je met een vergrootglas naar muzikale patronen kijken, bestaande muzikale effecten als nieuw ervaren en de fascinerende opbouw ervan zien. Het is haast een wetenschappelijke benadering, maar met die andere tijdsbeleving als doel.’

Festival Dag in de Branding vindt dit seizoen plaats op za 14 oktober 2017, za 2 december 2017, za 10 maart 2018 en za 26 mei 2018. De editie van maart is de eerste die volledig uit de koker van Lankhoorn komt. In de komende twee seizoenen van Festival Dag in de Branding wil ze de nieuwe ontwikkelingen in de muziek van de 21ste eeuw laten zien. De trefwoorden daarbij zijn: lengte en ruimte in muziek, interdisciplinariteit, contrasten, flexibele opstellingen (van zowel musici als luisteraars) en intimiteit.

Praktische info :

Dag in de Branding # 45 : 8 x 88 toetsen
Zaterdag 14 oktober 2017 vanaf 13.00 u
Op verschillende locaties in Den Haag


Meer info : www.dagindebranding.nl

21:49 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.