23/06/2017

2017-2018 : niet zomaar een nieuw seizoen voor Concertgebouw Brugge

Concertgebouw Brugge Seizoen 2017-2018 is niet zomaar een nieuw seizoen. Het is het eerste seizoen van Concertgebouw Brugge als kunstinstelling, met een vernieuwde missie en ambitie. Het Concertgebouw wordt een open huis dat betrekt, verwondert, verdiept, vleugels geeft en vanuit zijn plek middenin de samenleving bovenal verbindt. Ze willen de metamorfose voelbaar en zichtbaar maken, o.a. met een nieuw logo en bijbehorende huisstijl.

Nieuwe beleidsperiode, nieuwe ambities
Als Vlaamse Kunstinstelling start Concertgebouw Brugge een nieuwe beleidsperiode voor 2017-2021. Met aandacht voor creatie en creativiteit focust het op presentatie, productie, ontwikkeling, participatie en reflectie. Om deze vijf artistieke functies waar te maken zet het Concertgebouw in op een heldere communicatie en een klantgerichte aanpak. Dit resulteerde in de vraag naar een nog sterker merk en een solide communicatiepartner. Na een grondige selectieprocedure koos het in mei 2016 voor een rebranding door skinn branding agency. Katrien Van Eeckhoutte, algemeen directeur: "Onze gloednieuwe huisstijl onder-lijnt ons vernieuwde profiel. Het laat zich kenmerken door lijnen: verticale in de architectuur en in instrumenten; horizontale in muziekpartituren en choreografieën; verbindende tussen mensen, over disciplines en genres heen. Het Concertgebouw gooit lijnen uit naar de stad, de maatschappij en de wereld."

Rebranding van Brugs landmark
De twee creatieve spelers ontwikkelden samen een nieuwe future-proof corporate identity. Het nieuwe merk van het Concertgebouw is meer dan ooit geconnecteerd met de toekomst en de nieuwe ambities van het huis. Het opzet was van bij het begin om de gelaagdheid van het Concertgebouw in de nieuwe look en feel over te brengen. Jeroen Vanacker, artistiek directeur: "Een nieuwe stijl was nodig om de veelzijdige artistieke werking uit te dragen: het Concertgebouw wil verwonderen, verdiepen en betrekken, en lanceert in 2017 heel wat nieuwe formats, programma-onderdelen, huisartiesten en partners."

De uitgangspositie was van bij het begin de creatie van een 'dynamic brand'. "Het Concertgebouw ademt emotie en dynamisme. Bezoekers moeten diezelfde merkbeleving doorheen alle communicatie-tools ervaren, zowel op print als online", verduidelijkt Bert Vanlaere, coördinator communicatie, marketing en sales bij het Concertgebouw. "Eén van de basisclaims werd het lijnenspel. Deze zijn nu eens prominent, dan weer speels aanwezig en vormen ook de basis van het nieuwe logo."

Kurt De Vlieghere, creative director skinn branding agency: “Verder werd ook de unieke architectuur mee opgenomen: naast de typerende lijnen zijn ook de kleuren, de puurheid en openheid van de ruimtes en de brute materialen terugkerende elementen. Het merk werd bewust niet te eng gedefinieerd en biedt de mogelijkheid te evolueren zonder eigenheid te verliezen. Net zoals Concertgebouw Brugge constant streeft naar vernieuwing.”

Nieuwe thema's en festivals en een opvallend nieuw programma-onderdeel: de Topstukweken
Tijdens seizoen 2017-2018 krijg je - hoe kan het ook anders met 'Metamorfose' als seizoensthema - het Concertgebouw in een nieuwe gedaante te zien. Met nieuwe thema's voor de succesvolle festivals December Dance, Bach Academie
Brugge, MAfestival en Budapest Festival én het gloednieuwe polyfoniefestival Gold biedet het Concertgebouw opnieuw onschatbare momenten van vervoering en verrassing. Maar ze willen je ook verwonderen met nieuwe creaties, onder meer tijdens het festival Beat it! en tijdens Opera21, dat voor het eerst ook in Brugge neerstrijkt.

Vanaf seizoen 2017-2018 pakt het Concertgebouw uit met een opvallend nieuw programma-onderdeel: de Topstukweken. Daarin krijgt telkens een ander meesterwerk uit de muziekgeschiedenis de volle aandacht: vijf topstukken uit vijf eeuwen.

Ontdek het volledige aanbod op www.concertgebouw.be of doorblader de nieuwe seizoensbrochure.

15:48 Gepost in Algemeen, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.