31/01/2017

Piano+ viert veelzijdigheid van de piano met klassiek repertoire en nieuw, spannend werk

Piano+ Festival Na een bijzonder geslaagd EXTASE festival kijken we halsreikend uit naar het volgende festivalweekend in Muziekcentrum De Bijloke in Gent. Tijdens Piano+ wordt de veelzijdigheid van de piano gevierd. De driedaagse is een huwelijk tussen het klassieke repertoire en nieuw, spannend werk. Naast de concerten presenteert De Bijloke samen met Piano's Maene een tentoonstelling van bijzondere exemplaren van dit populaire meubel/instrument.

Toen eind zeventiende eeuw de moderne piano werd uitgevonden was ze het toppunt van technisch vernuft, evenals de ultieme exponent van de Westerse muziekcultuur. Meer dan drie eeuwen later is ze dat nog steeds. Met haar veelzijdigheid en dynamisch bereik veroverde het instrument al snel een prominente plaats op de podia van concerthuizen. Het beeld van een groot podium met een glimmende Steinway of Bösendorfer (met een prijskaartje van een bescheiden gezinswoning) is ook vandaag een ultiem symbool van de klassieke muziekcultuur, als ware de piano een religieus object in een tempel. 

Van alle markten thuis
Tijdens de achttiende en negentiende eeuw werd de piano ook populair als huiskamerinstrument. Zo hadden (hebben?) de meeste componisten een piano in hun werkkamer om melodieën en harmonieën uit te proberen. De piano verscheen als meubel ook in menige huiskamer: in een wereld zonder grammofoons of radio's bracht de piano zowel arrangementen van symfonieën als saloneske en volkse stukken naar de burgelijke woonkamer. Maar niet alleen de elite ontdekte de piano, het instrument kent ook de binnenkant van het cabaret, de vuile kroeg en zelfs de cabardouche als geen ander. Als eenmansorkest waar je bovendien op kan dansen. 

Klavier als interface
Op het einde van de twintigste eeuw groeide het klavier - en dan bedoelen we niet het toetsenbord - uit tot de interface tussen synthesizer en muzikant. Als muzikale creatieveling heb je tegenwoordig niet meer nodig dan een laptop en een midi-keyboard van enkele tientallen euro's om je idee om te zetten in een opname. Misschien is het klavier op die manier het meest democratische instrument van allemaal.  

Catalina Vicens : Kagels Recital voor zingende klaveciniste - do 2/02 om 20.00 u
Eens je de eerste noten hebt gehoord, is de muziek eigenlijk al even bezig. Na afloop sterft de klank ook uit buiten het bereik van gezicht en gehoor. Het geluid komt uit onverwachte hoek: de zangstem van de klaveciniste.

Kagels originele aanpak van het concertoptreden is slechts een van de vele verrassende troeven die de jonge klaveciniste Catalina Vicens uit haar hoed tovert: ze zingt, speelt heel wat klavieren en slagwerk. En laat je prachtige klaviermuziek ontdekken, van eeuwenoud tot net gecomponeerd. Een ontdekkingsreis langs ongehoorde repertoires en instrumenten!

Daan Vandewalle : Concord to Damascus - vrij 3 /02 om 20.00 u
Dit seizoen is de Gentse pianist Daan Vandewalle in De Bijloke te gast met een niet te missen hoogtepunt uit de 20ste-eeuwse pianoliteratuur: Charles Ives' Second Piano Sonata, 'Concord, Mass., 1840-1860'. Concord is een stad in Massachusetts en de delen van de sonate verwijzen naar belangrijke figuren die er omstreeks het midden van de 19de eeuw te vinden waren. Het stuk, gecomponeerd tussen 1904 en 1915, is een ongewoon meesterwerk, net als de componist zelf nog steeds onvolprezen. Misschien omdat het zo moeilijk te plaatsen valt?

Het is modern, op z'n Amerikaans, nieuwe muziek voor een continent dat duidelijk loskomt van het Europese moederland, een eigen geschiedenis bouwt én die bezingt. Met een nieuwe muzikale taal. De tonaliteit wordt getart, de harmonieën zijn spannend. Pianotoetsen worden ingedrukt met een houten plankje en Beethoven wordt geciteerd naast Amerikaanse (religieuze) liederen. Plots duikt er een fluitist op en dan weer een violist, om snel weer te verdwijnen.

Ook Marc Sabats To Damascus (2007), het tweede werk op het programma, werd genoemd naar een stad. Damascus. Politiek beladen, ja, en toch gecomponeerd voor de uitbarsting. Het hightech-werk wordt door de pianist uitgevoerd op een computergestuurde piano en resulteert in een zinderend, ongehoord netwerk van klanken.

Voyages au bout du piano - De Lange pianonacht - za 4/02 vanaf 19.00 u
Drie jonge pianisten creëren met hulp van andere kunstenaars, scenografen en onze productieploeg een lange avond vol nieuwe pianomuziek. Elisa Medinilla, Frederik Croene & Heloisa Amaral verbinden de piano met elektronica en computertechnologie, video en performance. Het resultaat is geen gewoon concert maar een parcours door de zalen en gangen van De Bijloke waar je de piano vanuit heel wat perspectieven leert kennen.

Ze brengen 4 concerten, een warm-up met Julius Eastman's Evil Nigger, een permanente installatie van Dick Raaijmakers' Der Leiermann, een clicktrack corner en nog enkele verrassingen...

Praktische info :

Piano+ Festival
Van donderdag 2 t.e.m. zaterdag 4 februari 2016
Muziekcentrum De Bijloke - Gent


Meer info : www.bijloke.be/piano

De commentaren zijn gesloten.