16/10/2016

Nieuw werk van Jörg Widmann in Conservatorium Brussel

Jörg Widmann Een muziekstuk componeren tijdens een spelletje kegelen: Wolfgang Amadeus Mozart draaide er zijn hand niet voor om, als we de mythe mogen geloven. Hij componeerde het trio voor klarinet, piano en altviool voor de dochter van zijn vrienden, Franziska von Jacquin, die als eerste de pianopartij voor haar rekening nam. Robert Schumann brengt ons in sprookjesachtige sferen, net als Jörg Widmann (foto) in zijn opdrachtwerk Es war einmal… De muzikale duizendpoot speelt zijn eigen compositie samen met de Duitse altvioliste Tabea Zimmermann en de Hongaarse pianist Dénes Várjon.

Bozar wijdt dit seizoen een 'Portret' aan klarinettist en componist Jörg Widmann. Tijdens dit tweede concert in een reeks van zeven speelt hij de Belgische première van Es war einmal... (Er was eens), dat als ondertitel heeft: Vijf stukken in sprookjesachtige stijl, voor klarinet, altviool en piano - een directe referentie aan schumanns Vijf stukken in volkstoon en Sprookjesvertellingen. Over de oorsprong van het werk vertelt Jörg Widmann: “Zolang ik me kan herinneren, ben ik gefascineerd door sprookjes, met hun archetypische karakters en vaste uitdrukkingen als ‘Er was eens...’ en ‘Ze leefden nog lang en gelukkig en kregen veel kinderen’. Sprookjes waren voor mij echter ook een bron van onrust omdat ze een seismograaf zijn van de diepere angsten en verlangens van de mens. Daarom heb ik als uitvoerder en componist in Robert Schumanns Märchenerzählungen (geschreven voor dezelfde bezetting als mijn eigen compositie) altijd een onbestemd, complex hedendaags werk gezien - ondanks de eerste aanblik van onschuld en naïviteit. Met mijn eigen Es war einmal... had ik dan ook geen louter sentimentele, nostalgische vlucht naar een ver verleden voor ogen, maar eerder een onbevangen en fantasierijk alternatief voor onze wereld vol ontreddering.”

Fantasie voor soloklarinet, Widmanns tweede werk op het programma van deze aavond zet de klarinettist en zijn instrument in de schijnwerpers. Daarover vertelt de componist: “De Fantasie voor soloklarinet is mijn eerste echte werk voor mijn eigen instrument, de klarinet. Door een excentrieke virtuositeit en de opgewekte, ironische toon weerspiegelt het werk de Drie stukken voor soloklarinet van Stravinski uit 1919 en de tonale vernieuwingen sinds de klarinetschriftuur van Carl Maria von Weber. Mijn werk zet daar zelfs nog een stap verder in. Het is een kort imaginair tafereel waarin de dialogen tussen verschillende personages met elkaar verweven worden in de sfeer van de commedia dell'arte.” Volgens de componist vergt het werk een heel specifiek bevattingsvermogen van de uitvoerder. “Het is belangrijk”, aldus Widmann, “om de titel heel letterlijk te nemen - daarom moet de uitvoerder met de nodige vindingrijkheid spelen. Compositorisch is het belangrijkste kenmerk de totale afwezigheid van maatstrepen. Wanneer ik het stuk hoor spelen door mijn studenten of door anderen, ben ik altijd blij met de inbreng van de uitvoerder en met het feit dat alle aanduidingen qua dynamiek en articulatie in de partituur heel letterlijk en serieus worden genomen, maar dat de uitvoering tegelijk vol leven en fantasie zit. Anderzijds merk ik wel dat de ritmisch snelle passage vaak als een etude gespeeld wordt, in plaats van met meer fantasie. Voor mij persoonlijk is het belangrijkste om plezier te vinden in het aanbrengen van tonale nuances, ook al is de timing soms strikt.” Ten slotte een suggestie van Widmann aan alle klarinettisten die het werk willen uitvoeren: “Gebruik je verbeelding en geniet bij het spelen van mijn Fantasie !”

Praktische info :

Jörg Widmann, Tabea Zimmermann & Dénes Várjon : Schumann, Widmann, Mozart
Maandag 17 oktober 2016 om 20.00 u
Koninklijk Conservatorium Brussel


Meer info : www.bozar.be

Extra :
Jörg Widmann : www.joergwidmann.com en www.youtube.com

22:48 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.