14/08/2016

Jongerenopera rond 500 jaar Jheronimous Bosch in deSingel

ParadiseHell Aan het eind van de zomer mag een twintigtal jongeren in deSingel opnieuw een muziektheatervoorstelling maken onder professionele begeleiding. 'ParadiseHell' kadert in het herdenkingsproject rond de 500ste verjaardag van de dood van de Nederlandse renaissanceschilder Jeroen Bosch. Zijn beeldtaal vol monsterlijke figuren en fantastische taferelen inspireert tot het onder de loep nemen van de (dubbele) moraal waarin we vaak gevangen zitten. Op het kruispunt van uiteenlopende stijlen als pop, 15de-eeuwse gezangen, hedendaags klassiek en improvisatie ontstaat een nieuwe muzikale taal, dankzij de inzet van alle deelnemers. 

Muziektheater Transparant zocht twee topmuzikanten aan voor de muzikale begeleiding: Liesa Van der Aa, zangeres en violiste, en Michael Rauter, cellist, componist en artistiek leider van het Berlijnse Solistenensemble Kaleidoskop. Bianca van der Schoot en Suzan Boogaerdt, twee van de meest spraakmakende Nederlandse theatermakers van het moment die furore maken met sterk beeldende voorstellingen, tekenen voor de regie.

Praktische info :

ParadiseHell
Vrijdag 19 en zaterdag 20 augustus 2016 om 20.00 u
Zondag 21 augustus 2016 om 15.00 u
deSingel - Antwerpen


Meer info : desingel.be en www.transparant.be

23:26 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De toekomst van een verleden : thematisch portretconcert van Godfried-Willem Raes in Logos

Godfried-Willem Raes In dit concert blikt Godfried-Willem Raes terug op enkele mijlpalen uit zijn carrière als componist en experimentele instrumentenbouwer en kijkt hij tegelijkertijd vooruit naar de toekomst. Zijn magnum opus, het Logos robotorkest, waaraan hij meer dan 25 jaar bouwde, speelt in deze voorstelling een prominente rol. De toekomst van een verleden : een thematisch portretconcert. Met medewerking van Emilie De Vlam, Lara Van Wynsberghe en Godfried-Willem Raes.

Godfried-Willem Raes, een geboren en getogen Gentenaar, wordt wereldwijd beschouwd als het boegbeeld van de avant-garde muziek in Vlaanderen. In 1968 lag hij aan de basis van het ontstaan van Logos, toen nog een 'ge-engageerde werkgroep voor avant-garde muziek' in het jargon van die tijd. Door de jaren heen wist Logos zich te profileren als het centrum voor muzikale vernieuwing bij uitstek in onze contreien en het groeide ook uit tot veel meer dan zomaar een musicerend groepje. Niet alleen wist het een podium te bieden aan de internationale avant-garde en experimentele muziek, maar het leverde ook niet onaanzienlijke eigen bijdragen tot de ontwikkeling van nieuwe expressievormen in de nieuwste muziek. Aan Godfried-Willem Raes' brein ontsproten produkties zoals 'Pneumafoon', 'Holosound' en 'A Book of Moves' die over de gehele wereld werden gebracht.

In de laatste twee decennia trok vooral de spektaculaire ontplooing van het robotorkest de internationale aandacht. Dat betekent evenwel geenszins dat hij ook in eigen stad en regio een overeenkomstige populariteit zou genieten. Wel integendeel, hij staat eerder bekend als een intelektuele, moeilijk toegankelijke en wellicht zelfs ietwat esoterische figuur in het muziekleven. Daarvoor zijn wel enige verklaringen te geven... Zijn radikale afkeer van het auteursrecht en de hele maffia eromheen (waardoor hij in de media met een ban wordt bedacht), zijn rabiaat verzet tegen post-modernisme en academisme, zijn afkeer van religies, zijn anarchisme, zijn strijd tegen de pop-muziek, de opera en tegen zowat alle geïnstitutionaliseerde muzikale expressievormen, zijn anti-Belgicisme, zijn streng wetenschappelijke houding, zijn geloof in de geweldige mogelijkheden van de technologie, zijn pleidooien voor naaktheid... kortom, een waslijst van elementen die een stevig fundament kunnen vormen voor controverse. Een controverse die -het mag worden gezegd- het artistieke werk soms aan de perceptie lijkt te doen ontglippen, om Karel Goeyvaerts te citeren. Daarom besloten ze bij Stichting Logos om in deze zomerse augustusmaand een een thematisch portretconcert gewijd aan Godfried-Willem Raes te brengen.

Praktische info :

Logos Robotorkest : Godfried-Willem Raes
Woensdag 17 augustus 2016 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

23:03 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

05/08/2016

Tiptoe Company & Maurizio Pisati exploreren eeuwenoude dans La Folia

Tiptoe Company Het narrenschip is een populair thema uit de middeleeuwse satire. In 2015 kreeg het een tragische pendant in dagelijkse beelden van gammele boten vol vluchtelingen. Geïnspireerd door die visuele associatie exploreren Tiptoe Company en componist Maurizio Pisati de eeuwenoude dans La Folia. Daarbij gaan de grenzen tussen heden en verleden onvoorwaardelijk open.

De toeschouwer reist mee op een imaginaire trip aan boord van het "schip der dwazen". Het Narrenschif is een populair thema uit de Middeleeuwse satirische literatuur en kunst, maar blijft ook vandaag nog heel wat associaties oproepen. Onschuldige "cartoons" uit een ver verleden brengen ons via omwegen tot de waanzin van de hedendaagse realiteit. Vluchtelingen uit Syrië en Somalië, die de overtocht naar Europa wagen per boot, met dramatische afloop tot gevolg.

Ook in de muziek in Folia lopen verleden en heden in elkaar over. Flarden weerklinken van "la Folia", in oorsprong een wildendans en een van de oudste thema's in de Europese muziekgeschiedenis. Het zeskoppig ensemble, bestaande uit zowel historische als hedendaagse instrumenten, transformeert zich tijdens virtuoze en ritmische cadenza's tot een "prepared-hands ensemble". De focus wordt verschoven naar een "instrumentaal theater" van handen, vingers en objecten.

Daarnaast is Folia een reis doorheen de verbeelding van de kunstenaar, de componist, de excentriek, de gek? Het is een associatieve zoektocht naar de mechanismen van het creatieve proces. Beelden tonen ogen, handen en handschrift. We horen stemmen, verschillende talen, soms onherkenbaar. Een palimpsest van klank, beeld, taal en schrift dat de toeschouwer uitnodigt associaties te maken òf zich simpelweg te laten meevoeren in een hitsige dans.

Praktische info :

Tiptoe Company & Champdaction : Folia
Vrijdag 12 augustus 2016 om 22.30 u
Concertgebouw - Brugge


Meer info : www.mafestival.be, champdaction.be en www.tiptoecompany.com

Elders op Oorgetuige :
MAfestival 2016 flirt met muzikale waanzin, satire en humor, 4/08/2016

Bekijk nu alvast de trailer van deze voorstelling

22:58 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Klankschappen van over de hele wereld in Logos

Moniek Darge Op dinsdag 9 augustus kan je in Logos terecht voor een concert geheel gewijd aan een heel bijzondere wereld van de elektroakoestische muziek, die van het klankschap. Voor dit programma putten ze uit internationale recente produkties o.m. gedragen door het Kye label met componisten zoals Marc Harwood, Graham Lambkin, Moniek Darge (foto). Het klankmateriaal bestrijkt zowat de gehele planeet aarde.
Medewerkers: Moniek Darge



Praktische info :

Elektro-akoestische ontdekkingen : Soundscapes from all over the world
Dinsdag 9 augustus 2016 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

20:47 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

04/08/2016

De Grooten Oorlog en de strijd van de kunstenaar

Egon Schiele, portret van Russische krijgsgevangene Tijdens het wereldwijde conflict van de Grooten Oorlog zochten componisten en kunstenaars naar vernieuwing en houvast. Werken van 100 jaar geleden van Debussy, Ives, Stravinski, Satie en Berg worden afgewisseld met nieuw werk van het componisten-collectief ‘Headliners’ (Jonathan Bonny, Koen Quintyn en Mirek Coutigny). Hoe kijken zij vandaag naar onze nog even conflictueuze wereld?

In de aanloop van en tijdens de Eerste Wereldoorlog broeit een wereldwijd maatschappelijk en internationaal conflict. Alle zekerheden verdwijnen. Modernistische kunstenaars leveren hierin hun persoonlijk strijd en vinden heil in een extreem individualisme, dat is onderbouwd met eigen theorieën, of in een vlucht of redding waarbij de zelfovertuigde noodzaak van originaliteit en vernieuwing houvast biedt. Debussy, Ives, Stravinski, Satie en de Tweede Weense School vormen hier vijf exemplarische richtingaanwijzers naar toen ongehoorde wegen.

Headliner
Het componisten-collectief Headliner (Jonathan Bonny, Koen Quintyn en Mirek Coutigny), drie jonge twintigers, staan een eeuw later in een even conflictueuze wereld. Hoe kijken zij aan tegen deze innerlijke strijd? En zoeken ook zij die breuklijnen op? Hebben hun modernistische voorgangers met hun vermengingen van volkscultuur, jazz-pop en verschillende genres de weg reeds geëffend?

Praktische info :

Spectra Ensemble : De Groote Oorlog
Zaterdag 6 augustus 2016 om 20.30 u
St.-Bernarduskerk - Nieuwpoort


Meer info : www.nieuwpoort.be en www.spectraensemble.com

Dit concert is ook nog te horen op 6/11/2016 in De Spil in Roeselare en op 01/02/2017 in de Stedelijke muziekacademie van Izegem

22:40 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

MAfestival 2016 flirt met muzikale waanzin, satire en humor

MAfestival MAfestival 2016 is opgedragen aan Erasmus' Lof der Zotheid. In dit satirische traktaat neemt Vrouwe Zotheid de mens genadeloos op de korrel. Toen het werk in 1511 verscheen, voelden velen zich aangesproken. Die controverse kreeg een dramatische echo na de recente aanslagen op de redactie van Charlie Hebdo. Hoe ver kan satire gaan? Anno 2016 zijn we er nog steeds niet uit.

In het spoor van Erasmus' woordvoerster weeft het MAfestival een web van associaties met de zotheid. Zo evoceren meerdere concerten de fantasie en naïeve verwondering van de kindertijd. Ook dromen, magie en muzikaal illusionisme zetten de natuurlijke logica vrolijk op zijn kop. Maar zotheid kan ook waanzin zijn, een fascinerend fenomeen dat tijdens het festival diverse muzikale gedaanten aanneemt. Melancholie, jaloezie, mystieke extase, liefdesverdriet en de roes: stuk voor stuk passeren ze de revue. Daarnaast treden enkele illustere outsiders voor het voetlicht, van Don Quichot tot 'Bess of Bedlam'. Muziek blijkt niet alleen een therapeutisch wondermiddel, maar ook een uitstekend chroniqueur van de waanzin. Dat bewijst ook La Folia, de tijdloze dans die een hoofdrol speelt in deze festivaleditie.

Net als de beste satire gaat de concertdag in Lissewege zich te buiten aan grensoverschrijdend gedrag. Onder het motto Over the edge sneuvelen de bakens tussen folk en barok, geestelijk en profaan repertoire. En ook de subversieve kracht van carnaval staat in de schijnwerpers. Deze delirische editie van MAfestival Brugge gooit de grenzen tussen ernst en absurdisme, heden en verleden onvoorwaardelijk open.

Niemand kan deze festivaleditie beter openen dan Don Quichot, Cervantes' legendarische edelman die zich een dolende ridder waant. De gelijknamige opéra comique van Joseph Bodin de Boismortier is in goede handen bij Le Concert Spirituel, Hervé Niquet en verteller Stefaan Degand. Intense emoties staan centraal in de melancholische songs van Dowland, in Händels cantate Delirio amoroso en in talrijke mad songs van Purcell, Blow en tijdgenoten. Ensembles als Imago Mundi, Arcangelo en Tictatus gaan met dit repertoire aan de slag.

Waanzin speelt ook door in sommige muzikale vormen. Zo gonst de maniëristische ars subtilior van extreme ritmes en zinnelijke melodieën. En ook La Folia speelt een hoofdrol in deze festivaleditie. In een coproductie met ChampdAction exploreren Tiptoe Company en componist Maurizio Pisati deze eeuwenoude dans. Daarbij gaan de grenzen tussen heden en verleden onvoorwaardelijk open.

Onder het motto Over the edge sloopt de concertdag in Lissewege de bakens tussen folk en barok, geestelijk en profaan repertoire. Onder andere Leonardo García Alarcón en zijn Cappella Mediterranea plaatsen er de subversieve kracht van carnaval en de commedia dell' arte in de schijwerpers.

Accademia Bizantina en Ottavio Dantone besluiten deze delirische editie van het MAfestival Met Händels oratorium Belshazzar, waarin de capricieuze kroonprins van Babylonië zijn imperium in een dronken roes ten onder ziet gaan. Een internationale coproductie met gerenommeerde solisten als Thomas Walker, Christophe Dumaux en Rosemary Joshua.

De muzikale fietstocht Vélo Baroque is opnieuw het orgelpunt van het festival. Op zondag 14 augustus wordt een nieuw parcours via Oostkamp, Zedelgem en Loppem verkend. De gerenommeerde Internationale Wedstrijd Musica Antiqua focust dit jaar op pianoforte. Tijdens de gratis Fringe-concertreeks krijgen jonge, professionele ensembles een podium. Daarnaast staaan ook opnieuw verschillende lezingen, cursussen en activiteiten voor kinderen op het programma. En het Museum Dr. Guislain bouwt in Concertgebouw Brugge een kleine tentoonstelling rond het festivalthema.

Praktische info :

MAfestival
Van vrijdag 5 t.e.m. zondag 14 augustus 2016
Op verschillende locaties in Brugge en omstreken


Het volledige programma en alle verdere info vind je op mafestival.be