14/03/2016

Klarafestival in het teken van passie en compassie

Klarafestival Onder de titel 'Erbarme dich' presenteert het Klarafestival zich in 2016 als een collage van universele verhalen over de passie van de mens en zijn compassie met de medemens. Met religieuze en spirituele muziek als vertrekpunt wordt stilgestaan bij de rol van religie, spiritualiteit, verzoening, identiteit, lijden en - vooral - medelijden in ons tijdperk van superdiversiteit en toenemende polarisering. Toch blijft het Klarafestival één groot feest: een ode aan de universele en helende kracht van muziek én aan de nooit ophoudende instroom van nieuwe ideeën en verrassende concepten rond muziek, film en beeldende kunst.

Het programma is een staalkaart van passiemuziek, van oud tot splinternieuw, van Oost tot West, van traditioneel tot innovatief. Zo zijn er drie verschillende passie-producties. Naast de uitvoering van de traditionele Mattheuspassievan Johann Sebastian Bach door grootmeester Sir John Eliot Gardiner en zijn Monteverdi Choir & English Baroque Soloists (23 maart in BOZAR) brengt het Klarafestival twee vernieuwende interpretaties van het lijdensverhaal van Christus. And You Must Suffer - St John Passion (op 10, 11 en 12 maart in het Kaaitheater) is een geënsceneerde versie van Bachs Johannespassie. Water Passion van Tan Dun (op 19 maart in BOZAR, met het Vlaams Radio Koor & Brussels Philharmonic Soloists) vertrekt van Bachs Mattheuspassie, maar de hedendaagse Chinese componist breidt de compositie uit met eigen teksten en met de klank van water, om het tijdloze en universele karakter van het passieverhaal te onderstrepen.

De kruisdood staat ook centraal in het Stabat Mater. Het Klarafestival presenteert er drie versies van, uit drie verschillende eeuwen en belevingswerelden: behalve die van Giovanni Battista Pergolesi (op 12 maart in BOZAR), ook de minder bekende versies van Franz Schubert (op 21 maart in deSingel, Antwerpen) en van Karol Szymanowski (op 11 maart in BOZAR). Daarnaast staan ook enkele muzikale zettingen van de zeven laatste woorden van Christus aan het kruis op het programma: de sobere, instrumentale versie van de hedendaagse Russische componiste Sofia Gubaidulina (op 11 maart in BOZAR), twee composities van Joseph Haydn (op 14 maart de grootse versie met koor, orkest en solisten in BOZAR en op 18 maart de kamermuziekversie gebracht door Küss Quartet in het Brussels Conservatorium) en tenslotte de Septem Verba van Pergolesi onder leiding van René Jacobs (12 maart in BOZAR).

Ook dit jaar staan een aantal opvallende producties op het programma. Vooreerst is er de wereldpremière van de creatie And You Must Suffer - St John Passion, uitgevoerd door het Belgische barokorkest B'Rock en het Poolse NFM Choir in een sobere regie van de Frans-Libanese Pierre Audi en met beelden van Wim Delvoye als decor. Bijzonder hieraan is dat Bachs Johannespassie wordt aangevuld met een hedendaagse compositie van de Joods-Palestijnse componist Samir Odeh-Tamimi, die westerse avant-garde en eeuwenoude soefi-klanken combineert. Annelies Van Parys, huiscomponist van Muziektheater Transparant, voorziet de Johannespassie van een proloog en epiloog. Ze laat Bachs passie ontstaan vanuit stilte, die ook na de laatste noot oorverdovend nazindert. Een andere opmerkelijke productie is de Belgische première van human requiem (op 18 en 19 maart in Les Halles de Schaerbeek): Johannes Brahms' Ein Deutsches Requiem weerklinkt in een sobere piano-uitvoering in de grote open ruimte van de Schaarbeekse hallen. De luisteraars hebben geen vaste plaatsen en de zangers bewegen tussen hen in.

Daarnaast staan werken op het programma die een abstracter verband hebben met het thema 'passie en compassie'. Het wereldberoemde Parijse Ensemble Intercontemporain brengt Das Lied von der Erde, Gustav Mahlers eigen innige dialoog met de dood (op 17 maart in BOZAR). De drang naar het absolute komt aan bod in Mahlers Derde symfonie (op 16 maart in BOZAR) en Anton Bruckners Negende (op 20 maart in BOZAR, met het Nationaal Orkest van België). In Igor Stravinsky's Le Sacre du Printemps (op 9 maart in BOZAR) staat een heidens offerritueel op de voorgrond en Alessandro Scarlatti's Il primo omicidio (op 19 maart in Concertgebouw Brugge) is een barokke verklanking van het verhaal uit het Oude Testament over Kaïn & Abel.

Voor de succesvolle Yellow Lounge-formule, die klassieke muziek in een nachtclub laat weerklinken, tekenen dit jaar alvast gitarist Miloš Karadaglić, dj's Mengel & Berg en Brussels Philharmonic (op 24 maart in Mirano). De jonge kinderen van de multiculturele zanggroep Shanti! Shanti! en kinderorkest Zwap bijten zicht ook weer vast in het festivalthema, nu met een nieuw familieconcert met oude en hedendaagse liedjes over passie, compassie, hoop en lijden (op 13 maart in Flagey).

Tijdens deze festivaleditie komen naast pure muziek ook weer andere kunstvormen aan bod, zoals muziektheater, film en beeldende kunst. In samenwerking met het Pools Cultureel Instituut in Brussel vindt een screening plaats van alle tien delen van Krzysztof Kieślowski's klassieker Dekalog, gevolgd door een concert met de belangrijkste muzikale thema's uit de films, onder leiding van componist Zbigniew Preisner (op 13 maart in Flagey). De kers op de taart is het werk Martyrs van de vermaarde Amerikaanse videokunstenaar Bill Viola. Deze video-installatie komt speciaal voor het Klarafestival voor de eerste keer naar België en is gratis te bezoeken gedurende de hele periode van het festival (van 9 tot en met 24 maart) in de Sint-Michiels en Sint-Goedelekathedraal).

Highlights
De festivaleditie van 2016 is opgevat als een collage van universele verhalen over de passie van de mens en zijn compassie met de medemens. Verwacht je aan een staalkaart van passiemuziek, van oud tot splinternieuw, van Oost tot West, van traditioneel tot innovatief van puur muziek tot muziektheater, film en beeldende kunst. We highlighten er 6 voor jou!

- Radio Filharmonisch Orkest : The Rite of Spring - 9/03 in Bozar
Voordat Martin Grubinger op het podium verscheen, stonden percussionisten achterin het orkest. Nu schrijven componisten werken speciaal voor hem, zo ook Tan Dun met "Tears of Nature". Zet Diego Matheuz erbij en het openingsconcert wordt gegarandeerd een levendige avond!

- Muziektheater Transparant & B'Rock : And you must suffer/St.John Passion - 10-11-12/03 in het Kaaitheater (Wereldpremière!)
"Misschien geloven niet alle muzikanten in God, maar ze geloven wel allemaal in Bach" - Mauricio Kagel. Een nieuwe productie over Bachs sterkste, meest intense en controversiële passie in een theatrale en visuele outfit in het Kaaitheater. Annelies Van Parys, huiscomponist van Muziektheater Transparant, voorziet de Johannespassie van een proloog en epiloog. Ze laat Bachs passie ontstaan vanuit stilte, die ook na de laatste noot oorverdovend nazindert.

- NFM Wrocław Philharmonic, Orchestra & Choir : Kieślowski's Decalogue in music - 13/03 in Flagey
Het Klarafestival brengt een tribuut aan de overleden filmregisseur Kieślowski. Beleef samen met de dirigent en componist van de filmmuziek, Zbigniew Preisner, een onvergetelijke avond!

- Ensemble Intercontemporain : EIC 360º - 17/03 in Bozar
Het befaamde orkest Ensemble Intercontemporain uit Parijs brengt een uniek concert waarbij de avond in twee delen wordt geknipt. Bij het eerste deel sta je rondom de muzikanten om daarna weer te verzamelen voor het tweede stuk in Bozars magische Henry Le Boeuf zaal.

- VRK & Brussels Philharmonic : Water Passion - 19/03 in Bozar
In Tan Duns passieverhaal volgen Oosterse mythologie en Westerse avant-garde, eeuwenoud en gloednieuw elkaar naadloos op. In zijn passie is het verhaal niet rechtlijning, van terechtstelling over lijden tot de dood. Tan Dan zijn passie is cyclisch, volgens het ritme van de natuur. In de compositie heeft water, volgens Tan Dun het krachtige, scheppende element van al wat leeft, een centrale rol. Ook Mahler bezong de schoonheid van het aardse leven en de natuur, onder meer in Das Lied von der Erde en zijn Derde symfonie.

- Rundfunkchor Berlin : human requiem - 18 - 19/03 in de Hallen van Schaarbeek
human requiem is zo veel meer dan een uitvoering van Brahms comfortabele requiem. Je wordt omringd door koorzangers, solisten en pianisten in een theatrale setting.
De meest zuivere menselijke liefde is moederliefde. Die wordt hartverscheurend zichtbaar bij het verlies van een kind. Vertaal deze thematiek in muziek, en je ervaart momenten van tergende ontroering. Beleef ze tijdens het Stabat Mater, in versies van Schubert, Pergolesi en Szymanowski. Ook Brahms' Ein deutsches Requiem is een ode aan de mens. Het werk biedt troost voor zij die achterblijven. Zeker in de benadering van regisseur Jochen Sandig wordt het een human requiem.

Klarafestival live
Het Klarafestival is niet alleen in de zalen, maar ook on air een feest. Klara maakt er een erezaak van om alle concerten live uit te zenden, zodat u het festival ook thuis, in de auto of waar ook kan meemaken. De programma's Espresso, Maestro, Pompidou, Happy Hour en natuurlijk Klara Live volgen het Klarafestival op de voet en diepen de thematiek van het festival verder uit. Zo hoort u de hele dag door hoe bijzondere mensen het thema 'Erbarme dich' invullen. Wat betekent compassie in deze woelige, vaak agressieve en koude tijden? Wat is de rol die kunst en muziek daarin spelen?

Praktische info :

Klarafestival
Van dinsdag 9 t.e.m. donderdag 24 maart 2016
Op verschillende locaties in brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.klarafestival.be

15:01 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.