08/12/2015

Spectra voor de tweede keer in S.M.A.K. met Sol LeWitt en Minimal Music

Loops Voor het eerst sinds de opening van het museum in 1999 is Wall Drawing no. 36 van de Amerikaanse conceptuele en minimalistische kunstenaar Sol LeWitt te zien in het S.M.A.K. Deze monumentale, geometrische muurtekening is, bijna dertig jaar na aankoop van het werk, nu gerealiseerd op basis van heldere en strikte instructies van de kunstenaar.

In het kader van de tentoonstelling 'Sol LeWitt. Uit de collectie' brengt Spectra vier concerten met Minimal Music en performances vertrekkend van, en gebouwd rond Lewitt’s werk. Sol Lewitt zelf was gefascineerd door muziek en bevriend met een aantal protagonisten uit het genre.

Loops
Op dit tweede concert experimenteert Spectra met opnames die in een repetitief proces, in een loop, worden afgespeeld. Steve Reich maakte Come out op basis van opgenomen stemmen en Alvin Lucier speelde de opname van zijn eigen narratieve stem herhaaldelijk af in de ruimte, wat de basis vormde voor een nieuwe opname. The Disintegration Loops van William Basinski zijn initieel opnames van snel aftakelende cassettes die de Amerikaanse componist later akoestisch simuleerde. Joris Blanckaert bewerkte ze voor deze happening.

Praktische info :

Spectra Ensemble : Sol LeWitt - Loops
Donderdag 10 december 2015 om 20.00 u
SMAK - Gent


Meer info : www.spectraensemble.com en smak.be

23:45 Gepost in Concert, expositie, Muziek | Permalink |  Facebook

Marc-André Hamelin brengt Schubert, Cage, Stockhausen en eigen werk in deSingel

Marc-André Hamelin Als piano-omnivoor wijdt de Canadees Marc-André Hamelin (foto) zijn vingers graag aan uitdagend repertoire en onbetreden pianistiek terrein. Van Franz Schubert tot John Cage en Karlheinz Stockhausen: stuk voor stuk kolfjes naar de grote, soepele handen van Hamelin. Daarnaast ook eigen composities. In zijn Chaconne grijpt Hamelin terug naar Bach en het doorwrochte ‘Pavane variée’ is een reeks dromerige variaties op een 16de-eeuws Frans voorbeeld. 

‘The Perilous Night’ is Cage’s eerste grootschalige beproeving van de geprepareerde piano. Stockhausen ventileerde eenzelfde drang om te moderniseren in zijn ‘Klavierstücke’. Zijn hoogst originele ‘Klavierstück IX’ doorbreekt de lineaire tijdsbeleving en geeft de uitvoerder de ruimte om de richting van het werk zelf uit te stippelen. Schuberts beroemde laatste sonate drukt een diep emotionele en persoonlijke inhoud uit, zonder evenwel het contact met de realiteit te verliezen. Een goede uitvoering vraagt naast een groot inlevingsvermogen ook een enorme kalmte, beheersing en elegantie. Marc-André Hamelin kan het allemaal.

De Frans Canadese pianist-componist Marc-André Hamelin (1961) is voornamelijk bekend om de moeiteloze wijze waarop hij de meest uitdagende pianomuziek interpreteert tijdens zijn optredens. Minder bekend zijn de diverse composities die hij al sinds zijn vijfde schrijft. Het componeren is voor Hamelin een wezenlijk deel van zijn ontwikkeling als muzikant. "Want", zo stelt hij, "het is veel te gemakkelijk om het wonder van het creatieve proces als vanzelfsprekend te nemen." De nood om te componeren heeft hij als pianist altijd gevoeld: "Het componeren kan de muziekwerken die men aan het instuderen is op zoveel manieren belichten: het cultiveren en het verfijnen van het innerlijke gehoor, het bewust worden van stijl en muzikale taal, het appreciëren van hoe muziek is gestructureerd, ... Maar als belangrijkste aspect: het laat toe om zich dichter te voelen bij wat een componist ervoer tijdens het moment van de creatie".

Programma :

  • John Cage, The Perilous Night' voor prepared piano
  • Karlheinz Stockhausen, Klavierstück IX
  • Marc-André Hamelin, Chaconne - Pavane variée
  • Franz Schubert , Sonate voor piano nr 21 in Bes, D960

Praktische info :

Pianorecital Marc-André Hamelin
Donderdag 10 december 2015 om 20.00 u
deSingel - Antwerpen


Meer info : www.desingel.be

Beluister alvast Karlheinz Stockhausens Klavierstück IX



en John Cage's The Perilous Night

23:25 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

All Connected # 10 : US synths uit de jaren '70 en Belgische robots uit de toekomst

Charlemagne Palestine Voor de 10de en laatste editie van All Connected heeft de AB de legendarische Charlemagne Palestine (foto) kunnen strikken die een live stuk met enkele synthesizers uit de jaren ’70 zal brengen. Kristof Lauwers brengt enkele composities met de robots van Logos Foundation die o.a. ook gebruikt worden door Aphex Twin. Tenslotte zal ook Floris Vanhoof een nieuw werk live brengen. Er zullen gelijktijdig oude posters van Logos tentoongesteld worden.

Charlemagne Palestine
Deze New Yorkse (°1945), in Brussel residerende, componist/performer/visual artist valt moeilijk in een vakje te steken. Meest bekend is hij voor zijn intens gebracht pianowerk maar hij behoorde samen met o.a. Terry Riley en Steven Reich ook tot de eerste lichting minimale componisten en wordt aanzien als één van de vroege electronica pioniers uit de late jaren ’60 vroege jaren ’70. Palestine schreef werk voor beiaard, orgel, piano, electronica, creëerde multi-media installaties, performances en videoart. Hij werkte al samen met o.a. Pan Sonic, Oren Ambarchi, Tony Conrad, Michael Gira en Z’ev.

Op deze laatste All Connected-avond zal hij, voor de eerste keer sinds 3 decennia werk brengen met 3 synthesizer-systemen uit de jaren ’70: enkele oude Buchla Octave Filters (die Charlemagne in 1973 als verjaardagscadeau van Don Buchla kreeg), 8 Serge oscillator prototypes en een Oberheim synth. 
Zoals bij alles dat Charlemagne Palestine in zijn leven doet is het moeilijk te voorspellen wat we zullen te zien en horen krijgen maar zeker is dat het erg intens en boeiend wordt.

Kristof Lauwers
Kristof Lauwers behaalde meestergraden in gitaar bij Ida Polck en in experimentele kompositie bij prof Dr.Godfried-Willem Raes, bij wie hij zich specialiseerde in elektro-akoestische muziek, live-electronics en algoritmische kompositie.

Hij is werkzaam bij Stichting Logos, een stichting voor experimentele muziek te Gent. Daar werkt hij mee aan de ontwikkeling van <GMT>, een programmeertaal voor o.a. real-time algoritmische en interactieve kompositie.

Hij is als komponist/software-ontwikkelaar en uitvoerder verbonden aan het Logos Robotorkest , waar hij de mogelijkheid heeft om de nieuwste technologieën op gebied van interactieve muziek te verkennen, zoals daar zijn een orkest van robots, radar en sonar bewegingssensoren en real-time polyfone toonhoogtedetectie.

Deze avond zal Kristof Lauwers 3 werken brengen voor 3 verschillende robots. Het volledige programma zal binnenkort bekend gemaakt worden.

Floris Vanhoof
Floris is muzikant/componist/filmaker/visual artist. Hij is geïnteresseerd in de hybride vorm van muziek, foto en film. Projecties en muziek uit een modulaire synthesizer staan centraal in zijn werk. Zijn eerste projecties waren experimentele films op 16 millimeter die evolueerden naar zuiver visuele ervaringen waarbij hij kijkpatronen in vraag stelt. Zijn inspiratiebronnen zijn de structurele film en de vroege elektronische muziek.

Vanhoof maakt zijn instrumenten en installaties zelf en verkent het grensgebied tussen beeld (film of dia’s) en licht (projectie). Als media-archeoloog, confronteert Floris Vanhoof de digitaal verwende bezoeker met flikkerende 16 mm-films en dia-installaties, formaten die gedoemd zijn te verdwijnen. Hij kiest doelbewust voor analoge technologie, niet om nostalgische redenen, maar omdat hij wil experimenteren met wat vroeger als hightech werd beschouwd. Zijn werk bevat ook nieuwe technologieën zoals microprocessoren. Technologie is geen doel op zich maar een middel om nieuwe beelden, ideeën en klanken op een poëtische manier te verkennen. In september won Floris de Young Belgian Artist ING publieksprijs.

Tijdens deze laatste All Connected, de reeks waarvan hij de 10 edities cureerde, zal hij een nieuw werk brengen gebaseerd op zijn Stripes installatie. Voor deze performance stuurt hij zijn hersengolven naar een lamp en wordt zijn modulaire synthesizer aangesloten op flikkerende diaprojectoren om totaal andere beeld en klankritmes te verkennen dan de gewoonlijke 24 beelden / seconde.

Praktische info :

All Connected # 10: Charlemagne Palestine - Kristof Lauwers (Logos Foundation) - Floris Vanhoof
Woensdag 9 december 2015 om 20.00 u
AB - Brussel


Meer info : www.abconcerts.be

22:37 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Quatuor Ébène graaft naar de kern van het strijkkwartetrepertoire

Henri Dutilleux Het Quatuor Ébène heeft een uiteenlopende en omvangrijke muzikale smaak, dat merk je dit seizoen tijdens drie concerten in Bozar. Woensdag graaft het kwartet naar de kern van het strijkkwartetrepertoire. Je krijgt een van Joseph Haydns 'zonnekwartetten' te horen, net als 'Ainsi la nuit' van de twintigste-eeuwse Franse componist Henri Dutilleux. Tot slot trakteert de grote Japanse pianiste Mitsuko Uchida op een Pianokwintet van Robert Schumann, groots in zijn genre en een hoogtepunt van de romantische muziek.

Zeg niet zomaar strijkkwartet tegen Quatuor Ébène. Niet alleen hebben de vier zich op korte tijd naar de wereldtop gekatapulteerd met klassiek repertoire, ondertussen blijkt er ook nog een grensverleggend jazzcombo in hen schuil te gaan. Het Franse Quatuor Ebène is dan ook ongelooflijk veelzijdig. Het beweegt zich soepel van klassieke muziek naar jazz en speelt met absolute controle van klank en vorm, zonder aan elegantie te verliezen. Het viertal is herhaaldelijk onderscheiden. Zo kreeg het prijzen tijdens het ARD Concours in München (2004) en was het onderdeel van het BBC New Generation Artists Scheme (2006). Recentelijk waren de musici Artists in Residence in Wigmore Hall. Gramophone riep hun cd met strijkkwartetten van Debussy, Ravel en Fauré in 2013 uit tot 'Opname van het jaar'.

'Ainsi la Nuit' uit 1976 van Henri Dutilleux (foto) is het enige werk voor strijkkwartet van de Fransman en een van zijn weinige kamermuziekwerken: de meeste andere werken voor kleine bezetting waren jeugdwerken en worden niet opgenomen in zijn officiële werkencatalogus. Muzikaal gesproken is Dutilleux net als zijn ondertussen al gestorven tijdgenoot Olivier Messiaen gefascineerd door heldere, briljante klankkleuren. Anders dan Messiaen probeert Dutilleux grotendeels trouw te blijven aan bestaande vormstructuren. Bij hem vindt men dus niet de grillige ritmes en oriëntalistische invloeden terug die Messiaens werk zo herkenbaar maken. De evocatieve titels van de afzonderlijke delen kenschetsen een bepaalde gemoedsgesteldheid maar hoeven zeker niet als letterlijke taferelen gezien te worden. Wel is het concept van tijd en tijdsverloop erg belangrijk bij Dutilleux en dat concept vindt zijn weerslag in de complexe structuur van Ainsi la Nuit, waarbij korte muziekfragmenten van eerder gespeelde muziek ("Parentheses" noemt Dutilleux ze) tussen de grotere delen ingevoegd worden om zo op een inventieve manier abstracte concepten als herinnering en vergetelheid te illustreren.

Programma :

  • Joseph Haydn, Strijkkwartet, op. 20/2, Hob.III:32
  • Henri Dutilleux, Ainsi la nuit
  • Robert Schumann, Pianokwintet, op. 44

Praktische info :

Quatuor Ébène & Mitsuko Uchida : Haydn, Dutilleux, Schumann
Woensdag 9 december 2015 om 20.00 u
Bozar - Brussel


Meer info : www.bozar.be en www.quatuorebene.com

Extra :
Henri Dutilleux op www.schott-music.com en youtube
Dutilleux en kamermuziek: zonnebloemen uit de schaduw gehaald, op www.nopapers.nl

Beluister alvast Dutilleux' Ainsi la Nuit, uitgevoerd door het Belcea Quartet

22:22 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Paradis van Hof van Eede / LOD & Thomas Smetryns op tournee door Vlaanderen en Nederland

Paradis Op hoeveel manieren kan een mens vallen? Uit het paradijs, je jeugd, een relatie, uit de taal. Hoe kan je jezelf oefenen in rouw voor een verdriet dat nog moet komen? Hoeveel fictie hebben we nodig om écht authentiek te worden? Hoeveel sentimentaliteit ook, om écht te kunnen meevoelen? Hof van Eede oefent zich in empathie. Het vertrekpunt: een toevallige tragedie. LODcomponist Thomas Smetryns koopt online een oude foto van een jonge danseres. Even later valt er een volledig fotoboek in de brievenbus; een leven in puzzelvorm.

Een villa met bloemen in de Provence [‘Bienvenue dans le paradis’]. Oudere man met jongere vrouw en zoontje tussen de bloemen. [Een vleugje harp uit het open raam] Postkaarten van man uit sanatorium naar vrouw, die alleen achterblijft met zoontje. [Donkere pianoklanken, dreigend onheil] Zoontje op de fiets. Politiefoto’s, haastig ingekleefd: een jongensfiets en een bromfiets, jongensjas tussen het spatbord gedraaid. En een overlijdensbericht: de zoon is gestorven. Zestien jaar. [Paukeslag, treurige langgerekte vioolnoot].

Hof van Eede, het jonge theatercollectief rond de zussen Ans en Louise Van den Eede en Wannes Gyselinck, onderneemt samen met componist Thomas Smetryns en Ensemble Besides een reeks oefeningen in empathie, op het slappe koord tussen het alledaags tragische en het onbedoeld komische, tussen het documentaire en het fictieve. Geen opera, geen zingende personages, wel muziek als strategie om emoties te sturen, of in de weg te zitten. Want hoeveel soundtrack verdraagt het ware leven?

De productie Paradis van Hof van Eede / LOD & Thomas Smetryns toert nog tot 23 januari 2016 in Vlaanderen en Nederland. De exacte speeldata vind je op www.lod.be

 Bekijk hier de trailer van Paradis

22:00 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

MARS II : poëtisch relaas over hoe catastrofes een impact hebben op ons denken

Karl Van Welden, Mars II Een van de meest memorabele performances in Vooruit van de afgelopen jaren was 'SATURN II' van de Gentse kunstenaar Karl van Welden. Daarin kon je als bezoeker vanop het dak van de Arteveldehogeschool door telescopen kijken naar acteurs die op verschillende plekken in de stad allerlei scènes verbeeldden, als tableaux vivants in het stadslandschap.

Van Welden presenteert nu 'MARS II', een poëtisch relaas over hoe catastrofes een impact hebben op ons denken. Ecologische rampen, economische crisissen, terroristische aanvallen, … Er lijkt ons tegenwoordig voortdurend iets boven het hoofd te hangen. We leven in een zogenaamde 'risicomaatschappij': volkomen in de ban van risico's, organiseren we onze samenleving zoveel mogelijk om die risico's te voorkomen. Hebben we als mensheid nood aan dergelijke verhalen, zoals een kind geniet van een griezelig sprookje? Want dit soort dreigingen activeert ons immers ook: de angst voor een mogelijke ramp maakt ons gedreven om die met alle middelen af te wenden. In die zin is elk apocalyptisch scenario, hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk ook, een soort 'memento mori' - een herinnering aan onze sterfelijkheid. Karl Van Welden laat in deze performance pianist Frederik Croene spelen onder een regen van as, waardoor het beeld en het geluid langzaam transformeren. 

Praktische info :

Karl Van Welden : MARS II
Dinsdag 8 en woensdag 9 december 2015 om 20.00 u
Kunstencentrum Vooruit - Gent


Meer info : vooruit.be

19:16 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook