25/11/2015

Muziek voor de overtocht : een voorstelling met literatuur, muziek en beeld

Muziek voor de overtocht In Muziek voor de overtocht bundelen drie grote kunstenaars hun krachten : Stefan Hertmans leest voor uit eigen werk, Koenraad Tinel schildert en tekent live op podium en Oleg Lysenko speelt op zijn unieke manier bajan. Drie kunstenaars die de overtocht wagen van muziek naar verhalen, van kunst naar leven, van oorlog tot aan de migratiestromen van vandaag. Met fragmenten uit de roman 'Oorlog en Terpentijn', een cyclus over de danser Nijinsky en recente gedichten over Kos en Lampedusa. Oleg Lysenko brengt de Goelagsuite van Vlasov. En dat alles visueel tot leven gebracht door de adembenemende inkttekeningen van Koenraad Tinel. Het belooft een onvergetelijke avond te worden.

Praktische info :

Stefan Hertmans, Oleg Lysenko & Koenraad Tinel : Muziek voor de overtocht
Dinsdag 1 december 2015 om 20.15 u
Flagey - Brussel


Meer info : www.flagey.be

18:18 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Oxalys voert je mee naar de urban vibes van New York

John Adams De muzikanten van Oxalys komen maandag naar het Brusselse Conservatorium met een Stars and Stripes-programma. Dit Belgische kamermuziekorkest voert je mee naar de urban vibes van New York, de stad die nooit slaapt. Samen met de Franse pianist Wilhem Latchoumia ontdek je enkele van de grote Amerikaanse componisten, van Samuel Barber en John Adams (foto) tot Leonard Bernstein en Aaron Copland.

Opgericht in 1993 aan het Brussels conservatorium, groeide Oxalys in korte tijd uit tot een kamermuziekensemble met een sterke reputatie in het Belgische muzieklandschap. Het ensemble verenigt muzikanten die met veel plezier vernieuwende muzikale avonturen aangaan. Voor hun concerten put Oxalys uit het brede kamermuziekrepertoire, gaande van Mozart en Haydn over romantiek en impressionisme tot en met hedendaagse werken. Oxalys is sinds een aantal jaren teruggekeerd naar de plaats waar het allemaal begon: het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar het ensemble sinds 1998 in residentie is.

John Adams (1947) geldt als een vertegenwoordiger van de tweede generatie minimalisten: componisten die te jong waren om de pioniersdagen van het minimalisme mee te maken, maar op het toneel verschenen op het moment dat de stijl zich al gevestigd had - de late jaren '70 - en ook de componisten van de eerste generatie stilaan op zoek gingen naar manieren om de harde, stringente principes van het minimalisme open te breken. Het hoeft dan ook geen betoog dat John Adams al van in zijn vroege werken een vrijere benadering van de minimalistische principes hanteert, waaronder een brede melodische flair en een fijn gevoel voor orkestrale kleuren - zijn vaardigheid als symfonicus wordt zeer gewaardeerd: Adams is naar verluidt de vaakst gespeelde levende componist in concertprogramma's van Amerikaanse symfonieorkesten.

Voor John Adams was 'Shaker Loops' (1978) het werk dat zijn grote doorbraak betekende. Allicht mee om die reden maakte Adams er later ook een bewerking voor strijkorkest van, maar op dit concert wordt de originele versie voor strijkseptet gespeeld - een slankere en dus transparantere bezetting die doorgaans de scherpte van het muzikale materiaal sterker naar voor kan brengen (al kan de massievere orkestversie de beukende, imposante momenten zoals naar de climax van het derde deel, 'Loops and Verses' een gespierde impact meegeven die de zeven solostrijkers om begrijpelijke redenen moeilijk kunnen evenaren). Het basismateriaal en de systematische, rechtlijnige uitwerking ervan in 'Shaker Loops', ligt duidelijk in het verlengde van de minimal music. Adams koos om te werken met melodische en ritmische modules die met elkaar gecombineerd kunnen worden tot patronen, soms als een vlechtwerk van motieven waarbij hetzelfde materiaal als het ware van instrument tot instrument doorgegeven wordt, soms als woeste, vaag Stravinskiaanse herhaalde ostinati die, op het hoogtepunt van het werk - het slot van 'Loops and Verses' - uitmonden in een pompende versnellende beweging. De energie die heel het werk lang voelbaar aanwezig is (zelfs de hoge flageolettonen van het langzame deel lijken de adem in te houden voor de smachtende cellosolo en de uitbarsting die erop volgt) wordt gekanaliseerd in een extatisch ritueel. De referentie die Adams in zijn titel maakt naar de Shakers, een Amerikaanse religieuze gemeenschap die in religieuze bijeenkomsten al dansend een staat van transcendentie probeert te bereiken, geeft een mooie analogie voor de opzwepende, obsessieve aard van Adams' muziek. (Een uitbeelding van het leven van de Shakers is het allerminst - het andere deel van de titel - 'loops' - verwijst duidelijk naar het abstracte karakter, de zichzelf herhalende patronen zoals de minimalisten die hadden ontwikkeld.)

Programma :

  • Leonard Bernstein, Pianotrio
  • Gian Carlo Menotti, Trio voor viool, klarinet en piano
  • Samuel Barber, Summermusic, op. 31
  • Aaron Copland, Septet
  • John Adams, Shaker loops

Praktische info :

Oxalys & Wilhem Latchoumia : New York
Maandag 30 november 2015 om 20.00 u
Koninklijk Conservatorium - Brussel


Meer info : www.bozar.be en www.oxalys.be

Extra :
John Adams op www.boosey.com, www.musicsalesclassical.com, en.wikipedia.org en youtube
John Adams : speelse minimalist, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl

18:02 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Hedendinsdagen in december : aan de slag(werk) op dinsdagavond!

Philippe Spiesser De decembermaand staat in het teken van percussie bij Ars Musica met drie unieke musici die ons de mogelijkheden en de grenzen van dit instrumentarium laten zien.
De tamboer uit de renaissance verbleekt naast de elektronische instrumenten die Philippe Spiesser (foto) ons voorschotelt. je hoort werk voor pauken van Elliott Carter, uitzonderlijk virtuoos uitgevoerd door Pierre Quiriny en je ervaart de rijkdom van de Afrikaans getinte timbres bij Lukas Ligeti. Deze maand een nieuwe dosis muziek van componisten met een ontembare drang naar vrijheid.

Di 1/12 - Pierre Quiriny - Théâtre Poème
Pierre Quiriny onderzoekt het percussierepertoire, met onder meer acht stukken voor pauken van Elliott Carter uit 1950, die ons tot op vandaag blijven verbazen. Daarnaast wordt ook En 2011, toutes les 4 secondes van Jean-Luc Fafchamps gecreëerd. 

Di 8/12 - Jean-Marc Fessard - Théâtre Poème
Als laatste luik van zijn triptiek bij de Hedendinsdagen in 2015 stelt Jean-Marc Fessard opnieuw een afwisselend programma voor. Deze keer met Allain Gaussin, Steve Reich, Sylvain Kassap, Giacinto Scelsi en een creatie van de jonge componist Blaise Ubaldini in de hoofdrol.

Di 15/12 - Jeanne Maisonhaute - PointCulture Brussel
De celliste Jeanne Maisonhaute is gespecialiseerd in het hedendaagse repertoire. Als lid van het Ensemble Musiques Nouvelles en het Tana Kwartet kiest ze er resoluut voor om de onbegane paden te bewandelen en deelt met ons in deze vreugde op 15 december. Je hoort onder meer een creatie van Juan Arroyo voor hybride cello.

Di 22/12 - Charles Michiels - Atelier Marcel Hastir

De Hedendinsdagen sluiten het jaar af met klarinettist Charles Michiels. Het concert is typerend voor het concept van deze reeks door zijn uiteenlopende selectie van werken binnen het hedendaagse repertoire. Gaande van Jörg Widmann tot Christian Lauba en van David Lang tot Edwin Clapuyt belooft het een boeiende en verrassende avond te worden.

Vrij 11/12 - Double Bill: Philippe Spiesser + Lukas Ligeti - Les Ateliers Claus
De masterclass met Philippe Spiesser, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium van Brussel, vormt de ideale gelegenheid voor een concert waarbij Spiesser de resultaten kan voorstellen van zijn onderzoek naar nieuw - door elektronica getransformeerd - instrumentarium. Het concert biedt naast de klanken van vervormde drums tevens het werk van de Italiaanse componist Michelangelo Lupone.

Tijdens het tweede deel van de avond kan je de iconoclast, slagwerker en componist, Lukas Ligeti aan het werk zien met stukken die balanceren op de grens tussen improvisatie en geschreven muziek. Ligeti combineert meervoudige ritmische structuren en tempi met onreine stemmingen en uitheemse invloeden.

Praktische info :

Hedendinsdagen
Elke dinsdag tot en met 22 december 2015, telkens om 19.00 u
Verschillende locaties in Brussel


Meer info : www.arsmusica.be
--------------------------------
Masterclass met Philippe Spiesser op 10/12
Concert op 11/12 in Les Ateliers Claus
20.30 u - Philippe Spiesser : Martin Matalon, Octavi Rumbau, Michelangelo Lupone
21.30 u - Lukas Ligeti : Electronic percussion solo (Marimba Lumina)


Meer info : www.arsmusica.be en www.lesateliersclaus.com

Elders op Oorgetuige :
Hedendinsdagen : concerten met nieuwe muziek op dinsdagavond in Brussel, 14/09/2015

17:40 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

SPECTRA brengt performance bij tentoonstelling van Joris Van de Moortel in Waregem

December Dance Zaterdag brengt SPECTRA in BE-PART, het platform voor actuele kunst in Waregem, Fieldrecordings of my own environment, een performance bij de tentoonstelling ça vous intéresse l'architecture? van Joris Van de Moortel. Deze veelzijdige kunstenaar componeerde samen met Thomas De Prins de muziek.

Joris Van de Moortel is schilder, beeldhouwer, performer en muzikant. Hij maakt gebruik van de architectuur en de context van een specifieke plaats om er zijn veelzijdige werken op te stellen en laat bewust sporen van zijn creatief proces na. Zijn aanpak is geïnspireerd op de provocerende houding van Mike Kelley en de vernielzucht van Steven Parrino, die zijn schilderijen met een hamer te lijf ging.

Wat Van de Moortel met zijn performances afbreekt, bouwt hij weer op met zijn installaties volgens een heel eigen proces van omkering, improvisatie en instabiliteit. Pas als hij daarmee klaar is, krijgt het werk zijn sculpturale dimensie.

Elektrische delay
Voor de muziek werkte Van de Moortel samen met Thomas De Prins, die zijn sporen heeft verdiend bij o.a. Internationals, Les Messieurs en The New Radio Kings en mee El Tattoo del Tigre heeft opgericht. Op basis van jamsessies van Van de Moortel op elektrische gitaar, werkte De Prins in Fieldrecordings of my own environment het idee van elektrische delay uit voor ensemble.

SPECTRA brengt de muziek op de opening van de tentoonstelling ça vous intéresse l'architecture? Op de finissage in januari verzorgt het ensemble nog een tweede happening.

Praktische info :

Fieldrecordings of my own environment - performance
Zaterdag 28 november 2015 om 17.00 u
BE-PART - Westerlaan 17 - Waregem


Expo Joris Van de Moortel Ça vous intéresse l'architecture ? Botanical vibrations travel through the air tangled as wires, attempting to play with the rhythmic structure. De tentoonstelling loopt van 29 november t/m 31 januari 2016. Van zondag tot en met vrijdag van 11.00 u tot 17.00 u, gesloten op zaterdag, op 25 december en op 1 januari. Gratis toegang

Bij de tentoonstelling horen ook een boek en een cd. Die zijn vanaf zaterdag verkrijgbaar in BE-PART. 

Meer info : www.jorisvandemoortel.eu en www.spectraensemble.com

16:55 Gepost in Concert, expositie, Muziek | Permalink |  Facebook

December Dance 15 : een ode aan de performer

December Dance Van 2 tot 13 december verzamelen dansliefhebbers uit binnen- en buitenland weer in Brugge voor het jaarlijks terugkerende festival December Dance. Dit keer cureert Jan Fabre het festival. Hij brengt er onder meer de Belgische première van zijn 24 uur durende spektakel Mount Olympus. Verder krijg je werk van Wim Vandekeybus, Lisbeth Gruwez, Olivier Dubois en nog vele andere.

Eigen smoel
De performer bij Jan Fabre is geen uitvoerder, maar mede-schepper. In deze editie van December Dance worden artiesten getoond die ooit met Fabre hebben samengewerkt of er nog mee samenwerken, en die via die inspiratie een eigen weg in theater en dans hebben gekozen. Ze hebben allen een eigen smoel, zijn niet bang, durven extreem zijn en maken honderd procent hun eigen werk, los van trends of hypes.

Buiten de lijnen
Jan Fabre kleurt buiten de lijnen van het alledaagse. Met zijn huzarenstuk Mount Olympus brengt hij een voorstelling van 24 uur. Voor deze Belgische première voorziet het Concertgebouw slaapruimte, yoga-sessies en eet- en drankvoorzieningen. "Mount Olympus is fantastische waanzin. Het is één grote trip. Tijdens de voorstelling van 24 uur kan het publiek binnen en buiten om een dutje te doen, deel te nemen aan een yogasessie, om een kop koffie te drinken of om even te passeren bij een waarzegster. Het wordt een beleving die in ieders kleren zal blijven plakken", vertelt Samme Raeymaekers, coördinator van het festival.

Fabre biedt tijdens December Dance ruimte voor meerdere generaties acteurs, dansers en zangers die door hem zijn opgeleid in zijn specifieke, vaak expliciete theatertaal. Hij noemt ze zijn krijgers van de schoonheid. Ze vechten voor een ideaal, ze hebben een missie, ze laten namelijk zien waartoe een mens in staat is: voorbij alle angsten, voorbij de schaamte, voorbij wat hoort of beschaafd is.

Jong volk
Onder de noemer 'December Dance Platform' krijgt ook jong danstalent telkens een podium op het festival. In de Stadsschouwburg, De Biekorf en de MaZ proef je een heel weekend van een nieuwe generatie dansers en choreografen.

Voor het eerst staat er tijdens December Dance een kindervoorstelling op het programma. "DaDaKaka van Tuning People is een op hol geslagen cabaret voor kinderen en hun (groot)ouders", legt Samme Raeymakers uit.

De festivalervaring wordt compleet met een salon met Jan Fabre, film in cinema Liberty, een foto-expo en een gezellig dansfeest na de slotvoorstelling.

Praktische info :

December Dance 15
Van woensdag 2 t.e.m. zondag 13 december 2015
Op verschillende locaties in Brugge


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.decemberdance.be

16:23 Gepost in Concert, Dans, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

19/11/2015

Buma Classical Convention met focus op Vlaanderen

Buma Classical Convention Na een achttal edities van de Staten Generaal van de Klassieke Muziek, slaan we onder de nieuwe vlag van Kunstenpunt een andere weg in. Die weg leidt ons dit najaar naar Nederland, waar we voor het eerst de krachten bundelen met onze noorderburen voor een gezamenlijk ontmoetingsmoment, een ontdekkingsreis én een live-uitzending over en met klassieke muziek uit beide landen. 

Buma Classical Convention
In 2014 ontstond in Nederland een nieuw initiatief om één keer per jaar de klassiekemuzieksector bij elkaar te brengen. Onder de naam Buma Classical komen zo'n 500 mensen uit de sector bijeen in TivoliVredenburg te Utrecht om elkaar te ontmoeten, te praten over, te luisteren naar, geïnspireerd te raken door en na te denken over de ontwikkelingen van hun vakgebied.

In 2015 kijken onze noorderburen niet alleen naar hun eigen landschap maar stappen ze als sector ook over de eigen grenzen heen. Onder het credo Beter een goede buur dan een verre vriend is Vlaanderen dit jaar eregast op de Buma Classical Convention.

Jong talent uit beide landen wordt gepresenteerd op het showcase-podium, cultuur(beleid) wordt met elkaar vergeleken in verdiepende sessies en NPO Radio 4 en Klara slaan de handen ineen voor een gezamenlijke live radio-uitzending vanaf de conferentie.

Op Safari!
In de aanloop naar het event zelf, op donderdag 26 november, zal een 25-tal professionals uit Nederland op bezoek komen naar Vlaanderen, meer bepaald naar Gent - 'Unesco Creative City of Music'. Op die manier kunnen zij kennismaken met interessante en relevante actoren & projecten van de klassieke muziekscene in Gent en daarbuiten. Dezelfde dag zal ook een delegatie Vlaamse professionals te gast zijn in Amsterdam en Utrecht voor een ontdekkingstocht langs het Nederlandse klassiekemuzieklandschap.

Klara & NPO Radio 4: 'Beste Buren'!
Op 27 november maken Radio 4 en Klara samen een radio-uitzending vanaf de Buma Classical 2015, in het teken van 'de verwondering'. Het wordt een dag waarbij België en Nederland elkaar o.a. het beste, leukste en meest in het oog springende op het gebied van klassieke muziek laten horen.

Praktische info :

Buma Classical Convention
Donderdag 26 en vrijdag 27 november 2015
TivoliVredenburg - Utrecht (NL)


Meer info : www.bumaclassical.com

Extra :
Buma Classical brengt klassieke muzieksector samen op www.besteburen.eu, 28/09/2015

17:07 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Het Collectief overschouwt honderd jaar Europese kamermuziek met Brahms, Schönberg en Ligeti

György Ligeti Met een van de laatste werken van Johannes Brahms als vertrekpunt overschouwt Het Collectief honderd jaar Europese kamermuziek. Het is enigszins verbazend dat het œuvre van deze oude, bezadigde romanticus ook jonge avant-gardisten als Arnold Schönberg inspireerde tot composities als de Kammersymphonie. Die onstuimige, uit zijn voegen barstende brok hoogromantiek zette anno 1906 de hele westerse muziekesthetiek op losse schroeven. Maar ook de latere generaties lieten Brahms niet los. In 1982 schreef de Hongaar György Ligeti (foto) een hoorntrio ter ere van de meester. Traditie en moderniteit gaan in dit werk op een lichtjes ironische manier hand in hand.

Het 'Hoorntrio' (1982) van Ligeti (1923-2006) gaat nog een stap verder: hier wordt een nieuw, verfrissend avant-garde gecreëerd door op een licht ironische manier een synthese te maken van de barokmuziek, de muziek van Brahms, maar ook de Midden-Europese volksmuziek.

Je zou Ligeti's Trio als een terugkeer naar het verleden kunnen beschouwen, al zegt de componist zelf: "Er is een zeker conservatisme, niet in de zin van het eclectische neoromantische en neo-expressionistische, ook niet in de zin van Stravinsky's neoclassicisme. Maar het omgaan met het verleden is voor mij niet meer gebaseerd op het gebruik van het citaat of de allusie zoals in de opera Le grand Macabre. Dat is voorbij. Het Trio is een synthese". Met synthese wil Ligeti zeggen dat de aanzet tot een compositie vanaf nu steeds gebeurt vanuit de vaststelling, de samenvatting, de catalogus van het reeds bestaande. Daaraan voegt hij zijn eigen zienswijze toe. Dat kan leiden tot het oproepen van een zekere nostalgie, tot het gebruik van klassieke vormschema's, tot het maken van syntheses van alle (hem bekende) middelen binnen een bepaalde expressie (voor Ligeti is dat dan heel specifiek het lamento bijvoorbeeld). Ligeti gaat zover dat hij alle genres muziek uit de meest diverse culturele kringen in zijn synthese wil betrekken: ook de volksmuziek en de niet-europese muziek horen erbij. Hij spreekt van de synthese als keuze in de grote verzameling van niet samenhangende culturele elementen. Hij kiest voor "what fits my musical needs. Ik maak mijn eigen muziek, een nieuwe muziek, maar ik verloochen de traditie niet, ik voel mij eerder als haar erfgenaam. Mijn muziek is persoonlijk, maar stelt geen verandering in de traditie voor. Voor mij tellen enkel het niveau, de originaliteit en de emotionele intensiteit. In de hoop geen eclecticus te zijn, schrijf ik onreine muziek. Ik word geïnspireerd door een groot aantal muzikale en buitenmuzikale bronnen: literatuur, verschillende culturele tradities, de dagelijkse politiek, enz. Dat vindt allemaal indirect ingang in mijn componeren."

Na zijn zware ziekte rond 1980 verlegt Ligeti enkele accenten in zijn esthetiek, wat zeker niet wil zeggen dat hij niet aansluit bij zijn vroegere muziek. Hij knoopt nauwer aan bij de muziek van het verleden, hij stelt geen enkele avant-garde- of vernieuwende eis meer. Zijn muziek is hierdoor expressieve zelfbelijdenis. De biografische elementen worden explicieter gesteld. Hij aanvaardt ziekte en ouder worden, hij zegt de dood niet meer zo sterk te vrezen. Toch beheerst de dood de hoekdelen van het Trio voor viool, hoorn en piano.

Het eerste deel gaat uit van de beginakkoorden van Beethovens pianosonate Les Adieux, de zogenaamde hoornkwinten. Het afscheid is een verwijzing naar de dood. Alleen al in de bezetting zit een tweede verbinding met de romantiek: het grote en enige voorbeeld voor deze kamermuziekbezetting is het Hoorntrio van Johannes Brahms. Maar inhoudelijk grijpt Ligeti niet naar Brahms terug. In het tweede deel Vivacissimo, molto ritmico komen aksak-ritmes voor, wat Bartok het Bulgaarse ritme noemt. Ligeti gaat hoe langer hoe meer werken met etnische inspiratie, wat reeds voorkwam in Hungarian Rock voor klavecimbel. Hij vindt een hernieuwde interesse in de Hongaarse volksmuziek, die hij in de jaren vijftig ontkende. De etnische inspiratie is mondiaal: ook folklore van de Caraïben is in dit deel aanwijsbaar.

Na het derde deel Alla Marcia, is de finale Lamento getiteld, weer een historische verwijzing. De Lamento idee komt in vele recente stukken terug: in de zesde piano-étude Automne à Varsovie, in het tweede deel van het Pianoconcerto. Maar het allereerste lamento ostinaat is te vinden in de Ricercare - Omaggio a Frescobaldi uit de Musica Ricercata. Bepaalde ideeën blijven bij Ligeti zeer lang gisten, eer ze (weer) aan de oppervlakte komen en muzikaal uitgewerkt worden. Het lamento heeft op zijn beurt een aantal historische voorbeelden: Monteverdi (Lamento d'Arianna), Purcell (Dido and Aeneas), Gesualdo da Venosa (Moro Lasso), de middeleeuwse planctus en de déploration in de renaissance, en verder bij Bach, Haydn, Mozart en Beethoven. Lamento's komen ook voor in de traditionele volksmuziek, waar het zingen voor de afgestorvene een belangrijk gegeven is. Ligeti refereert aan de Andaloesische cante jondo, aan de Roemeense Bocet, de klaagzang van de vrouwen en aan begrafenisliederen uit Transsylvanië. Centraal in zijn lamento staat een diatonisch chromatische dalende lijn als een ostinato, dat vanuit de piano steeds sterker en aangrijpender wordt en tenslotte de twee medespelers meesleept in de ostinato ontwikkeling. Wat de instrumenten ook pogen te ondernemen om in steeds hogere regionen het ostinato van zich af te schudden, het laat hen niet los. Ligeti laat het ostinato in vele varianten horen in de piano en combineert het met een akkoordmotief in de viool, dat afgeleid is uit de hoornkwinten van het eerste deel.

Praktische info :

Het Collectief : Brahms, Ligeti, Schönberg
Donderdag 26 november 2015 om 20.00 u
Miryzaal - Conservatorium Gent


Meer info : www.debijloke.be en hetcollectief.be

Extra :
György Ligeti : www.schott-musik.de en youtube
Györgi Ligeti (1923 - 2006): emotioneel scepticus, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl, juni 2006

Bron: tekst Yves Knockaert voor deSingel, september 2000

16:49 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Zesde editie ['tactus] : Forum voor Jonge Componisten in Brussel en Mons

['tactus] Young Composers' Forum De zesde editie van ['tactus] Young Composers' Forum vindt plaats van 23 tot en met 27 november 2015 in Flagey, Brussel en in Arsonic, Mons in aanwezigheid van de masters Ann McKay, Jeroen D'Hoe, Jean-Paul Dessy, Kimmo Hakola; Annelies Van Parys en Luc van Hove. De eerste sessie, in samenwerking met het Brussels Philharmonic, onder leiding van Frank Ollu gaat door in Flagey van 23 tot en met 25 november. Deze sessie heeft als objectief 'Compositie voor een symfonisch orkest'. De tweede sessie, samen met het kamermuziekensemble Musiques Nouvelles, gaat door van 25 tot en met 27 november in Arsonic, Mons. 'Compositie voor kamermuziekensemble' is het centrale uitgangspunt tijdens deze tweede sessie. Het forum wordt afgesloten door een slotconcert van het Ensemble Musiques Nouvelles, onder leiding van Jean-Paul Dessy, op 27 november.

['tactus] is een tweejaarlijks gebeuren, dat jonge componisten de kans geeft hun kennis van het symfonisch orkest of van het kamermuziekensemble te ontwikkelen en zich deze schriftuur eigen te maken. Debuterende componisten die voor symfonisch orkest of kamermuziekensemble willen schrijven, worden vaak met verschillende problemen geconfronteerd. Een orkest of ensemble zijn peperdure producties, die niet vlot beschikbaar zijn waardoor opdrachten vaak worden toevertrouwd aan ervaren componisten met naam. Daarom richtte Gilles Ledure, vandaag algemeen directeur van Flagey, in oktober 2003 een forum op dat jonge componisten aanspoort tot het schrijven van orkestwerken. ['tactus] biedt deze jonge componisten de kans om een leerproces te doorlopen onder leiding van professionele muzikanten. De sleutelmomenten binnen dit leerproces zijn sessies met orkest, masterclasses en uiteindelijke de uitvoering voor een breed publiek.

['tactus] leunt dit jaar aan bij de thematiek van de Bergense polyfonist Roland de Lassus, een van de meest gewaagde polyfonisten uit de Renaissanceperiode - in het kader van Mons 2015, Europese Culturele Hoofdstad. Dat is de reden waarom de kandidaten die geselecteerd zijn voor de sessie kamermuziek zich dit jaar vrij konden laten inspireren door zijn werk.

Voor deze zesde editie werden negen kandidaten tussen 24 en 35 jaar van over heel de wereld weerhouden. De kandidaten die woor de sessie orkest weerhouden werden zijn Daan Janssens (België), Giulia Lorusso (Italië), David Mettens (USA) en Hoi Chak Roydon Tse (Canada). Voor de sessie kamermuziek werden de volgende kandiaten weerhouden; Guillaume Auvray (België), Hana Do (Zuid-Korea), Burynska Nikolet (Polen), Emma-Ruth Richards (Verenigd-Koninkrijk) en Maria Romanova (Italië).

Alle verdere info vind je op www.tactus.be

16:32 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Vredesoratorium Onvoltooid Landschap in Antwerpen

Maarten van Ingelgem en Annelies Verbeke De verwoestingen en verschrikkingen van de Groote Oorlog blijven tot op vandaag in het collectieve geheugen gegrift. Ze voeden de roep naar vrede, naar nooit meer oorlog, zelfs bij generaties die nooit een wereldoorlog hebben meegemaakt. Het vredesoratorium Onvoltooid Landschap op tekst van Annelies Verbeke en muziek van Maarten van Ingelgem neemt die Groote Oorlog als uitgangspunt. Op 22 november voeren een 200-tal zangers uit het Basilicakoor Edegem, Carmina Ekeren, A-koor, Jeugdkoor van de!Kunsthumaniora en Vocaal Ensemble Reflection samen met het saxofoonensemble [Sic] en verteller Kurt Defrancq dit vredesoratorium uit in de Sint-Pauluskerk in Antwerpen. Het geheel staat onder leiding van Patrick Windmolders.

Maarten Van Ingelgem (1976) studeerde piano bij Jan Michiels (conservatorium Brussel) en compositie bij Wim Henderickx (conservatorium Antwerpen). Hij is begeleider en leerkracht piano aan de muziekacademies van Dilbeek en Ninove. Maarten is dirigent van het kamerkoor voor hedendaagse muziek De 2de Adem uit Gent en zingt bij Aquarius dat zich eveneens toelegt op hedendaagse vocale muziek.

Als componist schreef hij reeds een vijftigtal composities gaande van solowerk over strijkkwartetten, een kameropera tot een pianoconcerto. Voor dit laatste werk kreeg hij de Prijs voor nieuwe muziek 2005 van de provincie Oost-Vlaanderen. In 2008 reikte Sabam hem de Gouden Klaproos uit voor koorcompositie en in 2012 won hij de European Award for Choral Composers.

Praktische info :

Maarten Van Ingelghem : Onvoltooid Landschap
Zondag 22 november 2015 om 17.00 u
Sint-Pauluskerk Antwerpen


Meer info : www.onvoltooid-landschap.be

Extra :
Maarten Van Ingelgem op www.matrix-new-music.be, www.muziekcentrum.be, nl.wikipedia.org en youtube

15:37 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Hitchcocks 'The Lodger' met nieuwe muziek van Joby Talbot

The Lodger "The Lodger" (1927) was de eerste film waarin Hitchcock een stijl en thema's introduceerde die zijn handelsmerk zouden worden. De film opent met een close-up in zwart-wit van een schreeuwende blonde vrouw. Wat er juist gebeurt en vooral wat de aanleiding is, blijft voorlopig verborgen. Personages zonder namen, een claustrofobische belichting, dreigende camerahoeken, kortom een thriller van formaat. De Britse componist Joby Talbot schreef er drieënzeventig jaar later een soundtrack voor. Hij wil met zijn muziek de toenmalige impact van de film herstellen. Thema's worden voortdurend herhaald, soms gelinkt aan karakters maar meer nog aan ideeën. Talbot opteerde er bewust voor sommige momenten in de film geluidloos te laten. Door het karakteristieke beeld wordt muziek overbodig en horen we de slachtoffers in gedachten schreeuwen.

Joby Talbot (1971) studeerde compositie aan de Guidhall School of Music and Drama bij Simon Bainbridge, en privé bij Brian Elias. Zijn "Luminiscence" voor strijkorkest ging in première in 1997 met het BBC Philharmonic onder Sir Peter Maxwell-Davies, en sindsdien werd zijn muziek uitgevoerd door tal van gerenommeerde orkesten en ensembles overal ter wereld. Talbot's muziek bij Hitchcock's klassieker 'The Lodger' was was zijn eerste opdracht voor het British Film Institute en werd in 1999 uitgebracht op video en uitgevoerd doorheen Europa en Amerika. In 2003 volgde "The Dying Swan", naar de gelijknamige stille film van Yevgeni Bauer uit 1917 die Talbot van een nieuwe soundtrack voorzag. Vanaf 2005 vestigde hij definitief zijn naam als filmcomponist met "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" en "The League of Gentlemen's Apocalypse". In 2006 schreef Joby Talbot drie filmscores: "Sixty-Six" in regie van Paul Weiland, met Eddie Marson en Helena Bonham-Carter, "Penelope" in regie van Mark Palansky, met Christina Ricci, Reese Witherspoon en James McAvoy, en de nieuwe Hammer&Tongs-film "Son of Rambow: an unauthorised home movie". Deze film was reeds een hit op het Sundance Film Festival 2007, en wordt deze zomer uitgebracht door Paramount Vantage.

Joby Talbot over "The Lodger" : "Composing the music for a film seventy-three years after it was made presents an interesting challenge. One cannot simply ignore the intervening years and respond to the movie as if it had been made yesterday but neither should one treat it as just a piece of historical nostalgia, especially when the film in question is as modern and forward looking as The Lodger. In my view the soundtrack's job is to help the film have a similar impact today as it did when it was released. My father was a ten year old boy, living in London at the time. He went to see the film and was terrified and not a little disturbed. My music aims to elicit these same responses from a modern audience.
The film is very long so I divided the score into movements, nine in all, to help give it a more comprehensible shape. Themes recur throughout, sometimes relating to characters but more often to the ideas with which the film concerns itself: love, suspicion, human weaknesses, and, of course, murder. The murders, or more specifically their screaming victims, punctuate the film and I have chosen to leave these moments silent. The images are so vivid the screams seem almost audible anyway. The crucial final murder is an exception and this is the musical climax of the film.
We now know, from Hitchcock's fascinating conversations with Truffaut and from Ivor Novello's 1932 remake, that both director and star were dissatisfied with the film's very dissatisfying denouement. I believe they'd have approved of my musical attempts to wrong-foot the forced happy ending. The clues are there in the final shot for those with sharp enough eyes to spot them." (*)

Het HERMESensemble verzorgt de live-uitvoering van deze monumentale filmscore ten voordele van Music Fund. HERMESensemble is een Antwerps collectief voor hedendaagse muziek en kunst. Het repertoire en de uitvoeringspraktijk van de klassieke avant-garde vormen steeds het startpunt van de producties, maar het ensemble streeft er bewust naar artistieke grenzen te verleggen. Enerzijds zoekt het confrontaties op met oude muziek, pop- en wereldmuziek, anderzijds onderzoekt het synergieën met andere disciplines zoals (muziek)theater, beeldende kunsten, video, film en multimedia. 'Antieke' film voorzien van nieuwe muziek is trouwens een concept dat ondertussen een beetje het handelsmerk is geworden van het ensemble. (o.a.met 'Ballet Mécanique', Fernand Léger & Man Ray/George Antheil, en 'La Chute de la Maison Usher', Jean Epstein/Ivan Fedele).

Praktische info :

HERMESensemble : 'The Lodger' (Alfred Hitchcock, 1927) met nieuwe muziek van Joby Talbot (1999)
Zondag 22 november 2015 om 20.30 u
Zaal Athena (Atheneum) - Antwerpen


Meer info : hermesensemble.be

Extra :
Joby Talbot : www.jobytalbot.com, www.musicsalesclassical.com (*) en youtube
The Lodger: The First 'Hitchcock' Film, op www.cinemademerde.com, september 2006

15:11 Gepost in Concert, Film, Muziek | Permalink |  Facebook