22/09/2015

Schalkse kameropera Powder her face in de Hallen van Schaarbeek

Powder Her Face "Wat zou je denken van een 'pijp-aria'? Begint met woorden, eindigt met geneurie." Met deze woorden bracht librettist Philip Hensher een berucht schandaal onder de aandacht van Thomas Adès. De Britse componist was 23 toen hij dit meesterwerk componeerde over het opmerkelijke verhaal van Margaret Campbell, de 'Dirty Duchess'. Powder Her Face is gebaseerd op een seksschandaal waardoor de hertogin van Argyll, een beruchte libertijnse salonfiguur, in 1963 in ongenade viel bij de Britse high society. Adès schreef een schalkse partituur, die speels reageert op de populaire cultuur van cabaret, musical en tango en tegelijk een eerbetoon is aan Berg en Stravinsky. Alejo Pérez is voor het eerst gastdirigent bij de Munt. De opera- en filmregisseur Mariusz Treliński voelt menige burgerlijke sociale conventie aan de tand. "Wees discreet, wees goed, wees brutaal," zingt de vrouwelijke avatar van Don Juan."

Powder Her Face is een kameropera voor vier solisten en vijfentwintig muzikanten, een jeugdwerk met een nog ietwat aarzelende stijl die niettemin duidelijk een geraffineerde muzikale schriftuur, ritmische complexiteit - gebaseerd op voortdurende veranderingen van atmosfeer - en lyrische expressiviteit naar voor brengt.

Het hedendaagse onderwerp is gebaseerd op waargebeurde feiten die bij de creatie een heus schandaal ontketenden. Margaret, de hertogin van Argyll, choqueerde de goede zeden van haar tijd in een zeer publieke scheiding waarin haar seksuele voorkeuren en "verdorvenheden" breed uitgesmeerd werden. Thomas Adès en zijn librettist Philip Hensher hebben op een meesterlijke manier de twee gezichten van deze vrouw afgebeeld: enerzijds is ze ijdel, snobistisch en manipulatief, anderzijds een vrije vrouw wiens enorme levenslust iedereen choqueerde in een tijdperk waarin dergelijke uitspattingen enkel aan mannen waren toegestaan. De eerste scène toont ons de geruïneerde wereld van de hertogin, bespot door kamermeisje en een electricien in haar eigen kamer. De volgende scènes beschrijven haar sociale klim en ondergang in een serie flashbacks waarin alle personages vertolkt worden door de vier solisten.

Het verval van deze aristocrate, die afkomstig was uit het gewone volk, en die geadoreerd werd door het publiek vooraleer ze door het slijk werd gehaald, doet denken aan een andere gevallen heldin, Lulu van Berg. Adès en Hensher maakten van deze tragedie een bittere sociale satire, met een burlesk, theatraal en spottend kantje. Toch is de emotie nooit veraf, dankzij de vrijheid van de muzikale taal met verschillende invloeden, zoals cabaret, tango, Berg, Britten, Sjostakovitsj of Stravinsky, die Adès gebruikt als begeleiding van verschillende emotionele atmosferen.

De Munt presenteert deze nieuwe productie in Les Halles De Schaerbeek. De opera wordt voor het eerst in de volledige versie uitgevoerd, onder leiding van dirigent Alejo Pérez. Aan zijn zijde vinden we Mariusz Treliński, regisseur van Manon Lescaut in 2013 en directeur van de Nationale Opera van Warschau. Deze Poolse regisseur zal worden omringd door Boris Kudlicka voor de decors, Felice Ross voor de belichting en Krystian Lada voor de dramaturgie. De kostuums zijn ontworpen door Marek Adamski en Bartek Macias neemt de video voor zijn rekening.

Cast
De cast voor deze nieuwe productie bestaat uit de Britse mezzosopraan Alisson Cook, de Australische bariton Peter Coleman-Wright, de Zweedse sopraan Kerstin Avemo en de jonge Amerikaanse tenor van Italiaanse afkomst Leonardo Capalbo. Alisson Cook (Duchess) oogstte veel bijval in New York en Québec voor haar vertolking van de hertogin; zij maakt haar debuut in de Munt. De grote bariton Peter Coleman-Wright debuteert eveneens in de Munt als de Hotel manager. De terugkeer van Kerstin Avemo naar de Munt als Maid, Confidante, Waitress, Mistress, Rubbernecker & Society journalist, is een uitgelezen kans om deze uitzonderlijke zangeres terug te zien en horen: ze was een prachtige Despina in de Cosi fan tutte van Michael Haneke in 2013. Leonardo Capalbo debuteert in de Munt in de rollen van Electrician, Lounge Lizard, Waiter, Rubbernecker, en Delivery boy.

Componist
Thomas Adès (1971) wordt vandaag beschouwd als een van de meest vooraanstaande componisten van zijn generatie. Hij componeerde een veertigtal werken en is laureaat van heel wat prijzen, waaronder de prestigieuze prijs van de Salzburger Osterfestspiele, de Ernst von Siemens Musikpreis voor jonge componisten in 1999, en de Paul-Hindemith-Preis in 2001. Daarnaast is hij ook pianist en dirigent, en was hij artistiek directeur van het Aldeburgh Festival van 1999 tot 2008.

Na zijn muziekopleiding aan de Guildhall School in Londen en King's College in Cambridge begon de jonge componist zijn carrière op de Britse muziekscène in 1993. Zijn eerste opera Powder Her Face was een opdracht van  het Cheltenham Music Festival in Londen in 1995. De opera werd sinds zijn creatie al meer dan 200 keer uitgevoerd, en behoort vandaag tot de 'klassiekers' van de Angelsaksische hedendaagse muziek. Tien jaar later bestelde het Royal Opera House Covent Garden een tweede opera, The Tempest, die de prijs van de Royal Philharmonic Society van Londen won in 2005. De componist dirigeerde The Tempest zelf in de Metropolitan Opera van New York alvorens hij het werk zal hernemen in Wenen dit jaar aan het hoofd van de Wiener Philharmoniker. Momenteel bereidt hij voor de Salzburger Festspiele zijn derde opera voor. Thomas Adès componeerde eveneens heel wat symfonische werken en kamermuziek, zoals Asyla (Prijs van de Royal Philharmonic Society van Londen in 1997, Mercury Music Prize in 1999 en Grawemeyer Award in 2000), Violin Concerto Concentric Paths (2005), gecreëerd op de Berliner Festspiele en de BBC Proms, Tevot (2007), op bestelling van de Berliner Philharmoniker en Carnegie Hall, Polaris gecreëerd door de New World Symphony in de Frank Gehry Hall in Miami in januari 2011, of Totentanz voor mezzosopraan, bariton en orkest voor de London Proms in 2013, een werk dat later dit seizoen op ons concertprogramma staat.

Praktische info :

Thomas Adès : Powder her face
Di 22, do 24, vrij 25 september 2015, telkens om 19.30 u
Zo 27 september 2015 om 15.00 u
Di 29, wo 30 september en vrij 2 en zaterdag 3 oktober 2015, telkens om 19.30 u
Les Halles de Schaerbeek - Brussel


Meer info : www.demunt.be

Extra :
Thomas Adès : thomasades.com, en.wikipedia.org, brahms.ircam.fr, www.fabermusic.com en youtube
Thomas Adès (1971 - ): Cultfiguur , Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl

16:06 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.