10/05/2015

Opera XXI : crème van het hedendaagse muziektheater strijkt neer in Antwerpen en Gent

Opera XXI Liefhebbers van hedendaagse opera komen de komende twee weken aan hun trekken op het festival Opera XXI. Dit tweejaarlijkse festival investeert in de toekomst van muziektheater en opera door de productie van nieuwe creaties te stimuleren. Opnieuw staan onderzoek en experiment voorop. Een staalkaart van het genre in Vlaanderen en een gebald aandachtsmoment voor creaties van Opera Vlaanderen, deSingelMuziektheater Transparant, LOD muziektheater, ChampdAction en speciale gasten NTGent en les ballets C de la B.

Op het programma staat werk van regisseurs en componisten die intussen een internationaal gewaardeerd palmares wisten op te bouwen. Je mag je aan inspirerende scenografen en verbeeldingsrijke videasten verwachten, orkesten en ensembles afwisselend in de orkestbak of op de theaterscène, en zangers, acteurs en performers die het beste van zichzelf geven in onwaarschijnlijke settings. Alle ingrediënten voor een festival dat grote publieksgroepen weet te mobiliseren voor nieuw werk, en bijdraagt aan de toekomst van het repertoire. In mei strijkt de crème van het hedendaagse muziektheater neer in Antwerpen en Gent met maar liefst vijf nieuwe producties.

Private View
Annelies Van Parys, huiscomponiste bij Muziektheater Transparant, schreef voor het festival Opera XXI Private View, haar eerste opera. Voor Private View werkt ze samen met de Schotse dichteres Jen Hadfield en de Ierse regisseur Tom Creed. Het Nederlandse 33 1⁄3Collective tekent voor het video- en decorontwerp.

In Private View wordt het verhaal niet enkel via muziek maar ook en vooral via videoprojectie verteld. Er wordt een sfeer van paranoia en vervreemding gecreëerd, waarbij spanning en humor in elkaar overlopen. De toeschouwer wordt meegezogen in de blik van een voyeur die in de levens van anderen binnendringt en op zoek gaat naar betekenis. De actie vindt plaats op het terrein waar fictie en realiteit elkaar ontmoeten. Private View confronteert ons met de inherente dubbelzinnigheid van kijken en bekeken worden - een vraag die vandaag relevanter lijkt dan ooit.

L'autre hiver
L'autre hiver is onmiskenbaar een opera van deze tijd. Onderwerp is de turbulente relatie tussen de Franse dichters Arthur Rimbaud en Paul Verlaine. Hun verhaal wordt in L’autre hiver op scène gebracht met 2 zangeressen, 6 muzikanten, videoprojecties, een kinderkoor en een vrouwenkoor. Een deel daarvan is van vlees en bloed, een deel bestaat uit geprojecteerde personages. De videopersonages lijken levensecht, toch hebben hun gezichten iets ongrijpbaar en vervreemdend… Live stemmen golven door het opgenomen gezang, de grenzen vervagen,…

De ambigue wereld, die componist Dominique Pauwels en regisseurs Denis Marleau en Stéphanie Jasmin zo op scène creëren, ligt in de lijn van het verhaal: wat op papier zo dichterlijk romantisch is, zal in realiteit een dodelijke passie blijken. Dat contrast tussen de dagelijkse realiteit en de wereld van woorden ligt in een grijze zone. Een grijze zee waarin twee reizigers op een boot door het ijskoude water varen…

En avant, marche!
Al decennia lang maken fanfares, harmonies, blaaskorpsen en andere muziekverenigingen deel uit van het sociale en culturele weefsel. Het is deze traditie die regisseursduo Alain Platel en Frank Van Laecke inspireert voor En avant, marche! De muzikale leiding is in handen van componist Steven Prengels, die bij aanvang van de creatie vertelt: 'En avant, marche! zal zich niet beperken tot het marsrepertoire, maar vertrekt ook vanuit het gekende klassieke repertoire uit de negentiende en vroege twintigste eeuw: van Giuseppe Verdi en Richard Strauss, over Gustav Holst en Jacques-Nicolas Lemmens, tot de Brabançonne. Deze muziek bewerken we, soms voor koperblazers en slagwerk, soms voor louter samenzang.’

De vier acteurs en zeven muzikanten krijgen op scène telkens het gezelschap van een plaatselijke harmonie of fanfare, van de plek waar de voorstelling speelt. De acteurs musiceren mee, de muzikanten acteren mee. En avant marche! weerspiegelt een samenleving, die de anekdotiek van een fanfare overstijgt.

- there is no why here -
Het onderscheid tussen goed en kwaad lijkt niet alleen voor religieuze leiders klaar en duidelijk. Ook George Bush wist zeker dat zijn war on terror een war of good against evil was. Bij nader inzien, lijkt het nochtans onmogelijk om in een geglobaliseerde en multiculturele wereld een objectieve, door iedereen aanvaarde definitie van beide categorieën te geven. De titel -there is no why here- komt uit If This Is A Man van Primo Levi: hij kreeg dit antwoord van een bewaker in Auschwitz nadat die een ijspegel van hem afpakte die hij wou smelten om zijn dorst te lessen.

De voorstelling wil geen klare oplossingen of duidelijke statements bieden, maar veeleer een veelheid aan verschillende, soms contradictorische bijdragen. Videobeelden, live gefilmd door camera’s on stage of door externe webcams, vormen een organisch contrapunt bij de voorstelling. De muziek is van Andrea Molino en Wouter Van Looy staat in voor de regie.

HRZSCHMRZ
Liefde en lichamen. Dat wat er is en dat wat niet er is: zwetende lijven, virtuele romances, bloedende harten, digitale porno. In HRZSCHMRZ buigen Serge Verstockt en ChampdAction zich over de liefde. Ze gaan op zoek naar de betekenis van het verlangen in een wereld waarin tastbare werkelijkheid en virtuele dromen steeds meer in elkaar lijken te haken. Heeft de liefde nog lichamen nodig? En wat met het verlangen om het vege lijf te offeren aan een liefde die groter is?

Na Hold Your Horses schreef Serge Verstockt opnieuw een Grand Opéra de Trash, het tweede deel van wat uiteindelijk een trilogie zal worden. Verwacht je aan een waanzinnige roadtrip dwars door tijd en ruimte, cyberspace en real space: langs gamende Japanners, biddende nonnen, zingende avatars, een koor van megafoons, Buddy Holly, Guido Belcanto en duizend brandende harten.

Praktische info :

Opera XXI
Van woensdag 13 tot en met zaterdag 25 mei 2015
Op verschillende locaties in Antwerpen en Gent


Meer info : www.operaxxi.be

22:51 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.