31/03/2015

World Minimal Music Festival in Amsterdam : vijf dagen minimal music met Terry Riley als special guest

Terry Riley Minimal music componist van het eerste uur Terry Riley (foto) staat centraal tijdens de vierde editie van dit tweejaarlijkse World Minimal Music Festival in Amsterdam. In Muziekgebouw aan 't IJ is tijdens het festival van 8 t/m 12 april veel van zijn werk te horen. Van In C waarmee hij in 1964 muzikaal doorbrak, tot zijn allernieuwste: de wereldpremière van Children of Gaza, dat tijdens het openingsconcert op 8 april klinkt. Ook vindt Hello Terry Riley plaats: een legacy concert door drie Britse toonaangevende producers van elektronische muziek: James Holden, Koreless en Luke Abbott. Hypnotiserende ritmes en trance-opwekkende melodieën met als special guest Terry Riley, een van de originele minimalisten. Het festival biedt een groots en veelzijdig programma met minimal music van verschillende generaties uit vele delen van de wereld.

De Amerikaan Riley behoort tot de grote minimal music-componisten. Anders dan het werk van zijn collega-musici Steve Reich en Philip Glass, is zijn werk sterk beïnvloed door jazz en Indiase klassieke muziek. De impact van zijn compositie In C wordt vergeleken met die van Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky. Het was de start van de minimalistische, pulsgebaseerde muziek, die velen kennen van Glass en Reich. Riley zal het hele festival in Amsterdam aanwezig zijn en zelf ook verschillende keren spelen.

Nachtelijke pianomarathon
Tijdens het festival staan twaalf concerten op het programma. Daaronder een pianomarathon van zeven uur op zaterdagnacht 11 april door Ralph van Raat en Saskia Lankhoorn, met onder meer November van Dennis Johnson. Naast zijn soloconcert zal Terry Riley ook samen spelen met de Indiase muziekgrootheid Nayan Ghosh op vrijdagavond 10 april. Verder in het festival concerten van onder meer James Holden, Koreless, Luke Abbott, The Necks, Colin Currie Group, Asko|Schönberg en het Ives Ensemble. Ook is er een minimal filmroom, een minimal ambient room en zijn er muzikale activiteiten in het Festivalcafé in samenwerking met Subbacultcha!, 22tracks, Gonzo(circus), dOeK en Red Light Radio.

Legacy concert Hello Terry Riley
Als hommage aan Terry Riley geven de Britten James Holden, Koreless en Luke Abbott op zaterdag 11 april in de Grote Zaal van het Muziekgebouw een bijzonder concert. Zij maken ieder speciaal voor het festival een op Riley geïnspireerd werk. Een eerbetoon aan de componist die hun grote inspiratiebron vormde. Op initiatief van het Muziekgebouw zal dit concert als coproductie op 9 april ook in de Londense cultuurtempel Barbican plaatsvinden.

Indian Night met Nayan Ghosh
Tijdens het festival zal Terry Riley samen spelen met de Indiase muziekgrootheid Nayan Ghosh op vrijdagavond 10 april tijdens een Indian Night. Riley is sterk beïnvloed door de Indiase muziek en woonde ook jaren in India.

Praktische info :

World Minimal Music Festival
Van woensdag 8 t.e.m. zondag 12 april 2015
Muziekgebouw aan 't IJ - Amsterdam
(NL)

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.minimalmusicfestival.nl

19:47 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

30/03/2015

De Nacht van de Experimentele Film : uitdagend, deviant en grensverleggend

De Nacht van de Experimentele Film Op 3 april organiseert Art Cinema OFFoff 'De Nacht van de Experimentele Film' in 019, een industriële site naast de blauwe kraan aan Dok-Noord in Gent. Naast film krijgt echter ook muziek uit binnen- en buitenland een zeer belangrijke rol die nacht. De films worden namelijk gelijktijdig voorzien van livemuziek, gebracht door moderne bands uit België, Groot-Brittannië en Zweden. Tijdens de 'Nacht' wil OFFoff een eigenzinnige omgeving creëren waar een cross-over tussen de verschillende disciplines voor een onvergetelijke ervaring moet zorgen, alles voorzien van een duidelijke 'OFFoff-signature'. Film en muziek blijven evenwel centraal staan.

Het succesverhaal van de programmaconcepten rond film en livemuziek stimuleert OFFoff om opnieuw bijzondere hedendaagse muzikanten te koppelen aan al even uitzonderlijke films tijdens een totaalevenement. OFFoff houdt de vinger aan de pols van de tijd en klopte dus aan bij een rijzende ster aan het muzikale firmament, het gloednieuwe platenlabel B.A.A.D.M. Zij slaan de handen in elkaar met dr. Sofie Verdoodt, filmwetenschapper en voormalig artistiek leider van Art Cinema OFFoff voor de inhoudelijke invulling van de nieuwe editie op 3 april.

De Nacht van de Experimentele Film staat zoals steeds voor uitzonderlijke films met een hoog cultgehalte die zelden getoond worden in origineel formaat. De curatoren diepten voor deze editie bewust erg zeldzame films op die inhoudelijk gelinkt zijn aan het universum van de gekozen muzikanten. Tijdens de Nacht tonen we een staalkaart aan subgenres binnen de experimentele cinema: van documentaire, gemanipuleerde beelden over surrealistisch geïnspireerd werk tot trance film. B.A.A.D.M. selecteerde voor de live soundtracks zowel lokaal talent dat zich verankerd heeft in de experimentele muziekwereld als internationale grote namen.

De derde editie van 'De Nacht van de Experimentele Film' belooft alweer uitdagend, deviant en grensverleggend te worden. Het wordt een professioneel onderbouwd event, bol van creativi- teit en positieve energie. Zowel gevestigde waarden als jong talent krijgen aandacht.

Programma :

Young Vagrants
"Young Vagrants" is een internationale open call voor experimentele producties van film- makers jonger dan 35 jaar en georganiseerd door OFFoff. Het kan gaan over fictie, animatie, documentaires, ..., zolang het maar van experimentele aard is. Het is de 5e keer dat dit plaats vindt, 4 keer nationaal en nu voor de eerste keer internationaal. Voor de eerste keer laten we de selectie ook reizen binnen Europa nadat het in première ging op de Nacht van de Experimentele Film.

De oproep werd in september 2014 gelanceerd en liep tot 1 maart 2015. De selectie wordt nadien wereldwijd verspreid, o.a. via de 40 leden van het Europese netwerk van experimentele film- zalen waar OFFoff lid van is. Precieze namen kunnen we nog niet geven, maar we kregen nu al een 80-tal inzendingen vanuit o.a. België, Turkije, Burkina Faso, Tsjechië, Australië, Brazilië, Israël, Frankrijk en Griekenland.

Jack Chambers
Mosaic - CA, 1965, 9', zwart-wit 16mm

Denys Colomb de Daunant
Le Songe des chevaux sauvages (Dream of the Wild Horses) - FR, 1960, 11', kleur, 16mm
Livemuziek: Camargue
Mosaic (1965) is de debuutfilm van de schilder-cineast Jack Chambers uit Canada. Zijn kleine filmoeuvre telt de veelgeprezen langspeler The Hart of London (1970), waarin vergankelijkheid, zintuiglijkheid en de cyclus van de natuur belangrijke motieven zijn. De dood van een dier is al even symbolisch geladen in zijn eerste kortfilm Mosaic, een lyrische montage van beelden die de mogelijkheid tot wedergeboorte suggereren. Niemand minder dan Stan Brakhage verdedigde het werk van Chambers als een magistraal statement binnen het 'perceptueel realisme'.

Het werk van de Franse cineast Denys Colomb de Daunant is nauwelijks gekend in onze contreien. Deze dandy-aristocraat leeft in de harten van een oudere generatie Fransen die zijn pastorale fictiefilm Crin Blanc te zien kregen in de jaren 1950. De cineast was een gekende figuur in de Camarguestreek en filmde meters documentair materiaal in de plaatselijke natuur. Obscuur zijn echter zijn twee kortfilms die een meer experimentele inslag hebben. La Corrida Interdite (1959) wordt geprezen in het standaardwerk Film as Subversive Art van Amos Vogel: documentaire beelden van een stierengevecht krijgen een maximaal aangrijpend effect door het gebruik van slow motion. Al even impressionant zijn de aanstormende en vechtende paarden uit zijn kortfilm Le songe des chevaux sauvages (1960). Van dit uitzonderlijke werk zijn enkel clandestiene beelden te vinden. De dromerige cinematografie van Colomb de Daunant werd nog nooit eerder in België op originele pellicule getoond. Dr. Mark Goodall (GB) introduceert voor OFFoff de kopij uit zijn privécollectie. Als professor aan de University of Bradford doceert Mark Goodall mediastudies. Hij publiceerde onder meer Crash Cinema: Representation in Film bij Cambridge Scholars Press, Sweet and Savage: the world through the shockumentary film lens en Gathering of the Tribe: music and heavy conscious creation, bij Headpress in Londen. Hij is tevens de zanger en gitarist van de band Rudolf Rocker, en schreef in die hoedanigheid het illustere nummer Voodoo Lady voor de fictieve band Crème Brûlée uit de BBC-reeks 'The League of Gentlemen'.

Het jonge Belgische duo Camargue voorziet Le songe des chevaux sauvages en Mosaic live van een nieuwe soundtrack. Camargue wordt gevormd door Tim Depraetere (van de Gentse band Maan met releases op Smeltkop en KRAAK) en Linde Carrijn.

Peter Hutton
Landscape (for Manon) - US, 1987, 18', zwart-wit, 16mm

Derek Jarman
A Journey to Avebury - GB, 1971, 10', kleur, 16mm
Livemuziek: Sewer Election
Peter Hutton reisde zijn leven lang de wereld rond over zee en documenteerde de meest indrukwekkende verschijnselen en panorama's. Als audiovisueel kunstenaar staat hij bekend om zijn atmosferische natuurbeelden en eigenzinnige perceptie van tijd en ruimte. Door zijn gevoelige en ongewone benadering verkrijgen de beelden metafysische trekjes. Landscape (for Manon) (1987), opgedragen aan zijn dochter, is één van de knapste voorbeelden van hoe zijn landschapsobservaties omgewerkt worden tot pure experimentele cinema. Minder gekend dan zijn langspeelfilms zijn de vroege kortfilms van Derek Jarman, de Britse cineast, kunstenaar en queer activist die ruim twintig jaar geleden overleed aan de gevolgen van HIV. Journey to Avebury uit 1971 ademt de gevoeligheden van de tegencultuur uit door een focus op het sacrale.

Het Engelse landschap van Avebury schurkt zich als deel van het UNESCO werelderfgoed van Wiltshire aan tegen Stonehenge. Klassieke panoramische shots van prehistorische monolieten onder een okerkleurige hemel passeren in een pulserend ritme. Langzaamaan neemt de duur van de takes echter af tot een meditatief tempo, waardoor we de statische kaders aandachtiger tot ons kunnen nemen. De horizon verschuift met elk shot. Deze trance film boorde- vol picturale elementen werd ooit voorzien van een soundtrack door de experimentele band Coil.

Sewer Election, het soloproject van Dan Johansson, voorziet beide films van nieuwe muziek voor deze speciale screenings. Deze Zweedse noise-muzikant staat gekend voor zijn oncomfortabele en duistere soundscapes. Zijn vele projecten, waaronder Ättestupa en Neutral, maken hem tot een spilfiguur binnen de hedendaagse Scandinavische noise-scene.

Andy Warhol
Blow Job - US, 1963, 35', 16mm, zwart-wit, zonder geluid
Werner Herzog
Herakles - DE, 1962, 12', zwart-wit, digitaal (gerestaureerde versie)
Livemuziek: Helm
Pop artist Andy Warhol behoeft nauwelijks introductie: naast zijn alomgekende zeefdrukken is hij ook het enfant terrible van de Amerikaanse experimentele cinema uit de sixties. Met zijn reeks statische films in real time, vaak nog afgespeeld op vertraagde snelheid, verblufte hij het publiek en de critici: Eat, Kiss, en Sleep zijn enkele films waarin letterlijk niets meer gebeurt dan wat de titel aangeeft. Zo ook met Blow Job (1963). Het gezicht van een mooie man (acteur DeVeren Bookwalter) in close-up, genietend van fellatio en gepresenteerd in slow-motion is een onvergetelijk stukje provocerende filmgeschiedenis. Betrouwbare geruchten noemden de cineast Willard Maas als de onzichtbare minnaar, terwijl Warhol stelde dat de blow job gegeven werd door "vijf mooie mannen".

Meer masculien vertier in de debuutfilm van de Duitser Werner Herzog. In Herakles (1962), een film waar hij zelf allesbehalve trots op is, zien we bodybuilders aan het werk. Beelden van de trainende mannen in het krachthonk staan in juxtapositie met shots van explosies en marcherende vrouwen in uniform. Een dynamische en martiale kortfilm dus die het begin inluidt van de filmcarrière van Herzog, de regisseur van onder meer Aguirre, der Zorn Gottes (1972), Fitzcarraldo (1982) en Grizzly Man (2005). De intussen onbeschikbaar geworden 16mm kopij werd opgefrist tot digitaal materiaal dat net als de bodybuilders in uitstekende conditie is.

Het Londense Helm werd uitgenodigd om een nieuwe soundtrack te componeren voor beide titels. Luke Younger van Helm desoriënteert de luisteraar met abstracte electronica. Zijn indrukwekkende platen laveren tussen drone en noise en verschenen op toonaangevende labels als PAN, Kye en het door hemzelf gerunde Alter.

Aanvullend worden nog kortfilms met geluid vertoond die corresponderen met de hoofdacts. De nacht sluiten we feestelijk af met DJ's M.A.V, Nosedrip en Raf.

Praktische info :

De Nacht van de Experimentele Film
Vrijdag 3 april 2015 vanaf 19.30 u
19 - Dok Noord - Gent


Meer info : www.offoff.be

20:07 Gepost in Concert, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

Apparatus : Nico Couck bengt multimediaal evenement waarin psychische en mechanische dualiteit de noemer is

Nico Couck Apparatus is het systeem van relaties die worden aangeknoopt tussen twee elementen: het muziekinstrument en de speler. Terwijl elk element de mogelijkheid heeft om de gebaren van het ander element te vatten, te interpreteren, te modelleren, te controleren of te verzekeren is het de interactie en het veranderen van de rol van elk element dat Aparatus vormgeeft. Het gaat over het mechanische  van het bespelen van de gitaar en hoe het lichaam een extensie kan worden van het instrument, zijn grootste manipulator, of gewoon allebei.

Nico Couck (foto) speelt muziek van Simon Steen-Andersen en Tiziano Manca en nieuw werk van Brigitta Muntendorf, Kai Johannes Polzhofer en Dam Tramte. In het project worden gitaren, choreografie, Johan Sebastian Bach, elektronica en zelfs Youtube geïntegreerd. Apparatus is een multimediaal evenement waarin psychische en mechanische dualiteit de noemer is.

Praktische info :

Nico Couck : Apparatus
Donderdag 2 april 2015 om 20.00 u
deSingel - Antwerpen
Gratis toegang  

Meer info : champdaction.be en nicocouck.com

19:31 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Muzikaal parcours Soundspotting in de Bijloke

Soundspotting Met het muzikale parcours Soundspotting gaat de Miry Concertzaal op locatie. Een hele avond lang wordt de Bijloke Campus een speeltuin voor de waarneming, een museum van gebaren en geluiden. Centraal staat het klankobject. Tijdens een verkenningstocht door verschillende ruimtes wordt de grens tussen bezielde en niet bezielde geluidsbronnen soms erg dun. Uitvoerders van vlees en bloed worden onderdeel van klinkende machines. Klanksculpturen en installaties krijgen haast menselijke trekken wanneer ze speels wiekend geluid voortbrengen. Ten slotte wordt de ruimte zelf een klankobject. In de Ohrstücke van David Helbich bijvoorbeeld grijpt het publiek zelf in op het omgevingsgeluid door middel van georkestreerde oor-acrobatiek.

Praktische info :

Soundspotting
Donderdag 2 april 2015 om 19.00 u
Bijloke Campus Gent


Meer info : www.miryconcertzaal.be

18:35 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Thomas Zehetmair en Ruth Killius brengen repertoire voor viool en altviool uit heden en verleden

Heinz Holliger In 2012 was het Zehetmair Quartett, behorend tot de absolute wereldtop van strijkkwartetten, te gast in Maasmechelen met een intens concert dat de perfectie benaderde, wat des te meer opmerkelijk is, omdat het kwartet er een handelsmerk van maakt om zonder het houvast van partituren te spelen.

Violist en aanvoerder van het kwartet, Thomas Zehetmair, is een man die leeft bij gratie van de muziek. Naast zijn bezigheden met het Zehetmair Quartett, is hij actief als dirigent én vormt hij met zijn echtgenote - altvioliste Ruth Killius - een markant, avontuurlijk en virtuoos strijkduo dat, naast de uitvoering van een breed repertoire, veel aandacht besteedt aan actuele kunstmuziek.

In 2011 verscheen bij ECM de magistrale cd Manto and Madrigals, waarop viool en altviool als partners, als reisgezellen, als familieleden of als object en schaduw naar voren treden, maar nog des te meer een relatie vertonen, waarvoor er nog geen namen of metaforen bestaan.

Thomas Zehetmair en Ruth Killius bewijzen met verve dat klassieke muziek niet museaal is, maar een organische en hedendaagse kunstvorm die ademt en leeft. Samen snijden ze het verrassend uitgebreid repertoire voor viool en altviool aan, met werken voor deze bezetting uit verleden en heden. Heinz Holliger (foto) componeerde voor hen zijn Drei Skizzen für Violine und Viola.

Programma :

  • Heinz Holliger, Drei Skizzen für Violine und Viola ('For Ruth and Thomas') (2006)
  • Bohuslav Martinů, Madrigalen voor viool & altviool nr. 1-3 (1947)
  • W.A. Mozart, Duo in G KV 423, Duo in Bes KV 424
  • Nikos Skalkottas, Duo voor viool & altviool (1939)

Praktische info :

Thomas Zehetmair & Ruth Killius : Holliger, Martinů, Mozart, Skalkottas
Donderdag 2 april 2015 om 20.15 u
Sint-Pieterskerk Leut


Meer info : www.ccmaasmechelen.be

Extra :
Heinz Holliger op www.schott-music.com en youtube

16:47 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

The New What Now zet jonge componisten aan het werk

The New What Now, The art of forgetting The New What Now is een collectief van jonge musici en componisten die elkaar ontmoetten aan het Gentse Conservatorium. Samen breken ze een lans voor hedendaags klassieke muziek van de jongste generatie componisten. Ze doen dat door concerten te organiseren waarin jonge musici zich laten horen in werk van jonge componisten. In samenwerking met Conservatorium / School of Arts Gent organiseert The New What Now dit seizoen twee concerten. In februari namen vijf componisten je tijdens het concert Music for Comic Book mee naar de fantastische wereld van het stripverhaal. In april speelt het pianotrio Lysesco werk van jonge componisten die voor de gelegenheid graven in de krochten van het eigen verleden. Ontdek tijdens deze concerten wereldpremières van onder andere Pieter Corten, Nikos Ioakeim, Koen Quintyn, Ruben De Gheselle, Frank Nuyts.

"Graaf diep in jezelf en ga op zoek naar vergeten herinneringen: trigger je geest en vertaal enkele belangrijke elementen uit jouw verleden in muziek." Met deze moeilijke opdracht zette The New What Now een aantal jonge componisten aan het werk. De componisten geven u een inkijk in hun muzikale en emotionele wereld. De muzikale blik in het brein van deze jonge componisten wordt verzorgd door het veelbelovende pianotrio Lysesco.

Praktische info :

The New What Now - Pianotrio Lysesco : The art of forgetting
Woensdag 1 april 2015 om 20.30 u
Kunstencentrum Vooruit - Gent


Meer info : www.miryconcertzaal.be en www.thenewwhatnow.com

13:45 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

If trees had ears : geluidsperformance van Robin Jonsson in Q-O2

Robin Jonsson 'If trees had ears' van de Zweedse choregraaf en sound designer Robin Jonsson (foto) is een geluidsperformance van 1 uur die gespeeld zal worden in een volledig donkere zaal. Robin Jonsson : "Ik ga uit van de veronderstelling dat bomen zich bewust zijn van en met reflexen reageren op hun omgeving. De performance zal weergeven wat een boom van zijn wereld gewaarwordt. Dit zal vooral gebeuren aan de hand van vaste en draagbare luidsprekers maar ook met geur, tast en temperatuur. Op 1 en 2 april houd ik enkele vroege try-outs met publiek. Tijdens deze kleinschalige try-outs zal ik experimenteren met eenvoudige mechanismen en ideeën zodat ik kan ontdekken hoe ze werken in aanwezigheid van een publiek. "

Praktische info :

Robin Jonsson : If trees had ears
Woensdag 1 april 2015 om 15.00 u
Donderdag 2 april 2015 om 20.30 u
Q-O2 Brussel
Gratis toegang


Meer info : www.q-o2.be en www.robinjonsson.net

13:12 Gepost in Concert, interview | Permalink |  Facebook

Gratis naar de producties in Logos !

Namuda Oorgetuige geeft voor elk concert in Logos 2 gratis tickets of 1 duoticket weg. Wil jij erbij zijn, stuur dan een mailtje naar christel@vastenavont.com met de vermelding van welk concert je wil bijwonen. De gelukkige winnaars worden verwittigd per e-mail en de tickets zullen klaarliggen aan de avondkassa.

Neem gerust al eens een kijkje op logosfoundation.org voor de volgende concerten.

11:59 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Courtisane Festival : een avontuurlijke reis door de wereld van cinema

Courtisane Festival De veertiende editie van het Courtisane Festival belooft opnieuw een avontuurlijke reis door de wereld van cinema die vaak onzichtbaar blijft. Het programma biedt een staalkaart van uitdagend cinematografisch werk, wars van conventies, genres of disciplines. In die geest stelt Courtisane zich open als een hub voor dialogen en ontmoetingen tussen beeld en verbeelding, zien en inzien, kijken en leren. Films om te ontdekken, beklijvende gesprekken en verrassende performances vormen de line-up van deze editie. Want cinema kan immers meer in beweging zetten dan enkel de verbeelding.

Performances
Courtisane Festival heeft naast een stevige dosis filmwerk ook drie muziekavonden i.s.m. Vooruit in petto. Op het programma staat een performance van William Hooker tijdens de openingsavond, een drieledig concert met John Wiese - Piotr Kurek - Pauwel De Buck en tot slot een avondvullende muziekervaring met werk van Jakob Ullman. Waar de muziek van Hooker om 'drum power' gaat als live begeleiding van de invloedrijke film Body and Soul van Oscar Micheaux, contrasteert werk van Ullman door de grenzen van het hoorbare af te tasten. Hij stelt dat "Hoe minder luid muziek is, hoe beter ik het kan horen". En inderdaad, zijn muziek bevat allicht de stilste geluiden die je ooit waarnam, maar is net daardoor van een enigmatische, diepe schoonheid. Geluidsalchemist John Wiese brouwt solo een mengsel van abstracte, koortsachtige noise die wiskundige chaostheorie doorprikt met onverwachte stiltes, hypergedetailleerde gelaagdheid en brutale spasmes. De met nostalgie doordrenkte geluidscollages van Piotr Kurek balanceren op analoge synths en vintage studio materiaal, terwijl Pauwel De Buck zich op het podium aan stemmanipulaties en vrije improvisatie waagt.

William Hooker : Body and Soul - wo 1/04 om 22.30 u in de Minard
Percussionist William Hooker verkent reeds vele decennia free music met zielsverwanten als David Murray, David Ware, Thurston Moore, Zeena Parkins, Elliot Sharp, Christian Marclay en anderen. In deze performance begeleidt hij live een belangrijke en invloedrijke film van Oscar Micheaux, één van de eerste Afrikaans-Amerikaanse filmmakers die stereotypes en racistische representaties van 'blackness' uitdaagde en ontwrichtte. Deze vergeten regisseur, producent, distributeur en auteur realiseerde meer dan 40 onafhankelijke films. In Body and Soul (1925) speelt de legendarische en activistische acteur Paul Robeson een dubbele rol als een corrupte dominee en een goedaardige uitvinder. Het was de enige keer dat hij in zijn carrière met een zwarte regisseur kon werken.

John Wiese / Piotr Kurek / Pauwel De Buck - do 2/04 om 20.30 u in de Minard
ds begin jaren 2000 bestookt de in Los Angeles residerende geluidsalchemist John Wiese de wereld met de brutale harsh noise van zijn avant-grindcore band Sissy Spacek. Solo brouwt hij een mengsel van abstracte, koortsachtige noise die wiskundige chaostheorie doorprikt met onverwachte stiltes, hyper gedetailleerde gelaagdheid en brutale spasmes. Wiese werkte samen met o.a.Wolf Eyes, No Age, Merzbow, Prurient, Evan Parker, C. Spencer Yeh, Lasse Marhaug, Sunn O))), Smegma, ... Hij is ongetwijfeld één van de meest intens originele artiesten in het genre van extreme muziek en staat garant voor een meer dan oorverdovende live ervaring.

Wie de met nostalgie doordrenkte geluidscollages van Piotr Kurek beluistert, zal weinig verbaasd zijn dat de uit Polen afkomstige componist een verwoed verzamelaar is van analoge synths en vintage studio materiaal. De veelzijdige Kurek gaat van free jazz en pastorale folk doortrokken psychedelica naar minimalistische en melodische kraut drones.

Pauwel De Buck is een jonge componist uit Gent die tape loops, field recordings en ruwe elektronica combineert tot sculpturaal aanvoelende lagen geluid. Oorspronkelijk was zijn werk meer gericht op installatie, maar tegenwoordig vind je hem meer en meer op het podium terug waar hij zijn werk doorspekt met stemmanipulaties en vrije improvisatie.

Ellen Fallowfield, Jane Dickson & Dafne Vicente-Sandoval : Jakob Ullmann - za 4/04 om 22.00 u in de Minard
"Dat wrede geluid". Het is de eerste herinnering die componist Jakob Ullmann zich helder voor de geest kan halen. Het vreselijke lawaai van liederen en marsen die door de Oost-Duitse regering eindeloos door luidsprekers in zijn dorp werden gejaagd om landbouwers te overtuigen zich aan te sluiten bij staatscoöperatieven. De reden waarom Ullmann muziek maakt is volgens zijn eigen woorden een poging om dat lawaai te verdrijven, om ruimtes te creëren waar die wreedheid wordt opgeheven, al is het maar voor even: "Hoe minder luid muziek is, hoe beter ik het kan horen". Het resultaat is een verstillend en compromisloos oeuvre met een radicale zachtheid, lange duurtijden, traag ritme en zeer laag volume. De muziek is vaak zo fragiel dat ze door een zachte stille bries verstoord zou worden of verdwijnen. De complexiteit van Ullmanns betoverende microdrama's, voorzichtig opgebouwd rond kleine gebaren en zeer hoge concentratie bij de uitvoerders, verklaart deels waarom veel van zijn werk nooit is uitgevoerd of opgenomen. Ter gelegenheid van het Courtisane festival worden naast een fragment uit zijn A catalogue of Sounds ook drie nieuwe solo's voor het eerst uitgevoerd.

Praktische info :

Courtisane Festival
Van woensdag 1 t.e.m. zondag 5 april 2015
Op verschillende locaties in Gent


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.courtisane.be

11:46 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

29/03/2015

Wereldcreatie van Pascal Dusapins Penthesilea in De Munt

Pascal Dusapin Penthesilea, de trotse koningin der Amazonen ! Na de accidentele dood van haar zus Hippolyta nam ze deel aan de Trojaanse oorlog om de moed van de Amazonen te bewijzen. Tussen Penthesilea en Achilles ontstond een complex en dodelijk spel van haat en liefde, aantrekken en afstoten. Het was Heinrich von Kleist (1808) die het onderwerp in de moderne tijd binnenbracht. Bij hem is het niet Achilles die Penthesilea doodt, maar omgekeerd : in een moment van tragische zinsverbijstering verscheurt ze met haar tanden degene van wie ze houdt... Pascal Dusapin (foto) levert met Penthesilea zijn zevende opera af. In zijn partituur noteert hij een citaat van Christa Wolf : "Het is geen mooi schouwspel, het moderne tijdperk vangt aan."

Pascal Dusapinschreef Penthesilea in opdracht van de Munt. De wereldcreatie van de zevende opera van deze Franse componist die vandaag overal in Europa te gast is, wordt een belangrijk evenement. Als basis koos hij Penthesilea van Heinrich von Kleist (1777-1811). Dit tragische verhaal over een vreselijke liefde, een gewelddadig gevecht tussen leven en dood doordrongen van een bizarre tederheid, interesseerde de componist al geruime tijd. Samen met Beate Haeckl schreef hij het libretto voor een opera met proloog, 11 scènes en epiloog.

Kleist baseerde zich op een oude Griekse legende om een van zijn meest bekende theaterstukken te schrijven. De amazones zijn een volk van vrouwelijke strijders die mannen uit hun leven bannen. Ze gaan enkel met mannen om een kind te krijgen, en het is hen verboden om zelf hun partner te kiezen. Penthesilea, de koningin van de amazones, en de Griek Achilles waartegen ze vecht tijdens de Trojaanse oorlog, zijn echter smoorverliefd op elkaar. De koningin is verscheurd tussen de trouw aan de wetten van haar volk en haar overweldigende liefde voor Achilles. Uiteindelijk beslist ze zich bij hem aan te sluiten, maar dan denkt ze dat hij haar verraden heeft. Volledig in trance vermoordt ze hem en rukt ze zijn tanden uit. Wanneer ze ontwaakt uit haar trance beseft ze welke volkomen tegennatuurlijke daad ze gepleegd heeft. Ze keert zich af van de wetten van de amazonegemeenschap, en beveelt de amazones om elders hun geluk te zoeken. Uiteindelijk berooft Penthesilea zichzelf van het leven.

Kleist schreef zijn theaterstuk in 1807 en choqueerde zijn tijdsgenoten door het donkere romantisme, de wreedheid van de emoties en het abrupte geweld van zijn taalgebruik. De muzikale taal van Dusapin, met zijn gebruik van impulsen, energie en discontinuïteit van het discours om uiteindelijk eenheid te bereiken, en zijn organische benadering van de muzikale structuur vinden perfect hun weerklank in de kwetsende, poëtische taal van de Duitse dichter.

In het voorwoord bij de vertaling schreef Julian Gracq dat dit meesterwerk hem altijd een verontrustend gevoel van vreemdheid meegaf. "Alles ontploft in een soevereine vrijheid", de personages zijn "te vol, te hard, te brandend, te fascinerend" en zoals "een natuurlijke, elementaire ramp, zoals een lavastroom die zijn weg baant langs de flanken van een vulkaan". Is dit voorwoord van Gracq niet de perfecte beschrijving van "gula", de zonde van de gulzigheid? Het gaat hier eerder om vraatzucht dan om houden van lekker eten, want de zonde wordt pas echt een zonde in haar buitensporigheid en overvloed. Penthesilea zelf is buitensporig en overzadigbaar. Ze is gek van verlangen en wordt verteerd door haar passie, gekweld door haar plicht, meegesleurd door het geweld van de leegte die ze slechts kan opvullen door te verslinden.

De banden tussen de Munt en Pascal Dusapin bestaan al jaren. De Munt heeft het werk van deze componist altijd verdedigd, zo werd hier zijn eerste opera Medeamaterial gecreëerd in 1992, en hernomen in de productie van Sasha Waltz in 2010. Veel van zijn composities werden uitgevoerd op concerten, zoals Attacca en La melancholia in 1992, Go solo n°1 pour orchestre in 1995, of Extenso in 1999. In 2013 brachten we de Belgische première van O Mensch! Nach Gedichten von Friedrich Nietzsche met de tenor Georg Nigl, en Passion met Nigl en Barbara Hannigan.         

De Franse dirigent Franck Ollu neemt de muzikale leiding over van Ludovic Morlot. Hij zal deze productie ook dirigeren bij onze coproducent, de Opéra National du Rhin, later dit jaar.
Wij zijn de collega’s bij het orkest in Malmö en het Ensemble Modern zeer dankbaar dat ze Franck Ollu hebben vrijgemaakt van zijn eerder aangegane engagementen om bij ons Penthesilea te kunnen dirigeren. Franck Ollu was eerder in de Munt te gast voor Thanks to my Eyes van Oscar Bianchi. Hij dirigeerde eveneens de creatie van Sasha Waltz’ nieuwe Sacre du Printemps en de nieuwe productie van Jakob Lenz in februari/maart 2015. Het koor wordt voorbereid door Martino Faggiani.

Sinds de aankondiging van dit project in de seizoensbrochure vorig jaar onderging het artistieke team belangrijke wijzigingen: centraal staat de Belgische beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere die voor het eerst haar medewerking verleent aan een operaproject. Zij werkt hiervoor samen met regisseur Pierre Audi.

Pierre Audi was de regisseur van Tamerlano en Alcina (Handel), uitgevoerd in januari 2015. Hij debuteerde in de Munt met Pelléas et Mélisande (Debussy) in 2008, hernomen in het Teatro dell'Opera van Rome en in de Munt in 2013. Hij regisseerde eveneens Iphigénie en Aulide & Iphigénie en Tauride (Gluck) en Orlando (Handel), projecten die later ook in Amsterdam werden gepresenteerd.

Berlinde de Bruyckere begint met deze samenwerking aan een nieuw avontuur. Deze grote Belgische kunstenares, die ons land vertegenwoordigde op de 55e Biënnale van Venetië, werkt voor het eerst mee aan een operaproductie. Zoals in de Vlaamse of Duitse gotische beeldhouwkunst zijn de werken van Berlinde De Bruyckere gekenmerkt door hun grote verbeeldingskracht. Onafgewerkte en bleke lichamen, vrouwensilhouetten met lang paardenhaar, opgehangen paarden, bomen met gouden schors, … De sculpturen van Berlinde De Bruyckere zijn hybride vormen waarin lichamen, die ontstaan uit de versmelting van dierlijke, plantaardige en menselijke elementen, convergentiepunten worden van lijden, verlangen en onwezenlijkheid. De aanwezigheid van dagelijkse voorwerpen, tafels, ladders, vitrines of harnassen versterkt de verwarring alleen maar.

Praktische info :

Pascal Dusapin, Penthesilea
Van di 31 maart t.e.m. zaterdag 18 april 2015
De Munt - Brussel


Meer info : www.demunt.be

Extra :
Pascal Dusapin op en.wikipedia.org, brahms.ircam.fr en youtube

23:09 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook