30/03/2015

De Nacht van de Experimentele Film : uitdagend, deviant en grensverleggend

De Nacht van de Experimentele Film Op 3 april organiseert Art Cinema OFFoff 'De Nacht van de Experimentele Film' in 019, een industriële site naast de blauwe kraan aan Dok-Noord in Gent. Naast film krijgt echter ook muziek uit binnen- en buitenland een zeer belangrijke rol die nacht. De films worden namelijk gelijktijdig voorzien van livemuziek, gebracht door moderne bands uit België, Groot-Brittannië en Zweden. Tijdens de 'Nacht' wil OFFoff een eigenzinnige omgeving creëren waar een cross-over tussen de verschillende disciplines voor een onvergetelijke ervaring moet zorgen, alles voorzien van een duidelijke 'OFFoff-signature'. Film en muziek blijven evenwel centraal staan.

Het succesverhaal van de programmaconcepten rond film en livemuziek stimuleert OFFoff om opnieuw bijzondere hedendaagse muzikanten te koppelen aan al even uitzonderlijke films tijdens een totaalevenement. OFFoff houdt de vinger aan de pols van de tijd en klopte dus aan bij een rijzende ster aan het muzikale firmament, het gloednieuwe platenlabel B.A.A.D.M. Zij slaan de handen in elkaar met dr. Sofie Verdoodt, filmwetenschapper en voormalig artistiek leider van Art Cinema OFFoff voor de inhoudelijke invulling van de nieuwe editie op 3 april.

De Nacht van de Experimentele Film staat zoals steeds voor uitzonderlijke films met een hoog cultgehalte die zelden getoond worden in origineel formaat. De curatoren diepten voor deze editie bewust erg zeldzame films op die inhoudelijk gelinkt zijn aan het universum van de gekozen muzikanten. Tijdens de Nacht tonen we een staalkaart aan subgenres binnen de experimentele cinema: van documentaire, gemanipuleerde beelden over surrealistisch geïnspireerd werk tot trance film. B.A.A.D.M. selecteerde voor de live soundtracks zowel lokaal talent dat zich verankerd heeft in de experimentele muziekwereld als internationale grote namen.

De derde editie van 'De Nacht van de Experimentele Film' belooft alweer uitdagend, deviant en grensverleggend te worden. Het wordt een professioneel onderbouwd event, bol van creativi- teit en positieve energie. Zowel gevestigde waarden als jong talent krijgen aandacht.

Programma :

Young Vagrants
"Young Vagrants" is een internationale open call voor experimentele producties van film- makers jonger dan 35 jaar en georganiseerd door OFFoff. Het kan gaan over fictie, animatie, documentaires, ..., zolang het maar van experimentele aard is. Het is de 5e keer dat dit plaats vindt, 4 keer nationaal en nu voor de eerste keer internationaal. Voor de eerste keer laten we de selectie ook reizen binnen Europa nadat het in première ging op de Nacht van de Experimentele Film.

De oproep werd in september 2014 gelanceerd en liep tot 1 maart 2015. De selectie wordt nadien wereldwijd verspreid, o.a. via de 40 leden van het Europese netwerk van experimentele film- zalen waar OFFoff lid van is. Precieze namen kunnen we nog niet geven, maar we kregen nu al een 80-tal inzendingen vanuit o.a. België, Turkije, Burkina Faso, Tsjechië, Australië, Brazilië, Israël, Frankrijk en Griekenland.

Jack Chambers
Mosaic - CA, 1965, 9', zwart-wit 16mm

Denys Colomb de Daunant
Le Songe des chevaux sauvages (Dream of the Wild Horses) - FR, 1960, 11', kleur, 16mm
Livemuziek: Camargue
Mosaic (1965) is de debuutfilm van de schilder-cineast Jack Chambers uit Canada. Zijn kleine filmoeuvre telt de veelgeprezen langspeler The Hart of London (1970), waarin vergankelijkheid, zintuiglijkheid en de cyclus van de natuur belangrijke motieven zijn. De dood van een dier is al even symbolisch geladen in zijn eerste kortfilm Mosaic, een lyrische montage van beelden die de mogelijkheid tot wedergeboorte suggereren. Niemand minder dan Stan Brakhage verdedigde het werk van Chambers als een magistraal statement binnen het 'perceptueel realisme'.

Het werk van de Franse cineast Denys Colomb de Daunant is nauwelijks gekend in onze contreien. Deze dandy-aristocraat leeft in de harten van een oudere generatie Fransen die zijn pastorale fictiefilm Crin Blanc te zien kregen in de jaren 1950. De cineast was een gekende figuur in de Camarguestreek en filmde meters documentair materiaal in de plaatselijke natuur. Obscuur zijn echter zijn twee kortfilms die een meer experimentele inslag hebben. La Corrida Interdite (1959) wordt geprezen in het standaardwerk Film as Subversive Art van Amos Vogel: documentaire beelden van een stierengevecht krijgen een maximaal aangrijpend effect door het gebruik van slow motion. Al even impressionant zijn de aanstormende en vechtende paarden uit zijn kortfilm Le songe des chevaux sauvages (1960). Van dit uitzonderlijke werk zijn enkel clandestiene beelden te vinden. De dromerige cinematografie van Colomb de Daunant werd nog nooit eerder in België op originele pellicule getoond. Dr. Mark Goodall (GB) introduceert voor OFFoff de kopij uit zijn privécollectie. Als professor aan de University of Bradford doceert Mark Goodall mediastudies. Hij publiceerde onder meer Crash Cinema: Representation in Film bij Cambridge Scholars Press, Sweet and Savage: the world through the shockumentary film lens en Gathering of the Tribe: music and heavy conscious creation, bij Headpress in Londen. Hij is tevens de zanger en gitarist van de band Rudolf Rocker, en schreef in die hoedanigheid het illustere nummer Voodoo Lady voor de fictieve band Crème Brûlée uit de BBC-reeks 'The League of Gentlemen'.

Het jonge Belgische duo Camargue voorziet Le songe des chevaux sauvages en Mosaic live van een nieuwe soundtrack. Camargue wordt gevormd door Tim Depraetere (van de Gentse band Maan met releases op Smeltkop en KRAAK) en Linde Carrijn.

Peter Hutton
Landscape (for Manon) - US, 1987, 18', zwart-wit, 16mm

Derek Jarman
A Journey to Avebury - GB, 1971, 10', kleur, 16mm
Livemuziek: Sewer Election
Peter Hutton reisde zijn leven lang de wereld rond over zee en documenteerde de meest indrukwekkende verschijnselen en panorama's. Als audiovisueel kunstenaar staat hij bekend om zijn atmosferische natuurbeelden en eigenzinnige perceptie van tijd en ruimte. Door zijn gevoelige en ongewone benadering verkrijgen de beelden metafysische trekjes. Landscape (for Manon) (1987), opgedragen aan zijn dochter, is één van de knapste voorbeelden van hoe zijn landschapsobservaties omgewerkt worden tot pure experimentele cinema. Minder gekend dan zijn langspeelfilms zijn de vroege kortfilms van Derek Jarman, de Britse cineast, kunstenaar en queer activist die ruim twintig jaar geleden overleed aan de gevolgen van HIV. Journey to Avebury uit 1971 ademt de gevoeligheden van de tegencultuur uit door een focus op het sacrale.

Het Engelse landschap van Avebury schurkt zich als deel van het UNESCO werelderfgoed van Wiltshire aan tegen Stonehenge. Klassieke panoramische shots van prehistorische monolieten onder een okerkleurige hemel passeren in een pulserend ritme. Langzaamaan neemt de duur van de takes echter af tot een meditatief tempo, waardoor we de statische kaders aandachtiger tot ons kunnen nemen. De horizon verschuift met elk shot. Deze trance film boorde- vol picturale elementen werd ooit voorzien van een soundtrack door de experimentele band Coil.

Sewer Election, het soloproject van Dan Johansson, voorziet beide films van nieuwe muziek voor deze speciale screenings. Deze Zweedse noise-muzikant staat gekend voor zijn oncomfortabele en duistere soundscapes. Zijn vele projecten, waaronder Ättestupa en Neutral, maken hem tot een spilfiguur binnen de hedendaagse Scandinavische noise-scene.

Andy Warhol
Blow Job - US, 1963, 35', 16mm, zwart-wit, zonder geluid
Werner Herzog
Herakles - DE, 1962, 12', zwart-wit, digitaal (gerestaureerde versie)
Livemuziek: Helm
Pop artist Andy Warhol behoeft nauwelijks introductie: naast zijn alomgekende zeefdrukken is hij ook het enfant terrible van de Amerikaanse experimentele cinema uit de sixties. Met zijn reeks statische films in real time, vaak nog afgespeeld op vertraagde snelheid, verblufte hij het publiek en de critici: Eat, Kiss, en Sleep zijn enkele films waarin letterlijk niets meer gebeurt dan wat de titel aangeeft. Zo ook met Blow Job (1963). Het gezicht van een mooie man (acteur DeVeren Bookwalter) in close-up, genietend van fellatio en gepresenteerd in slow-motion is een onvergetelijk stukje provocerende filmgeschiedenis. Betrouwbare geruchten noemden de cineast Willard Maas als de onzichtbare minnaar, terwijl Warhol stelde dat de blow job gegeven werd door "vijf mooie mannen".

Meer masculien vertier in de debuutfilm van de Duitser Werner Herzog. In Herakles (1962), een film waar hij zelf allesbehalve trots op is, zien we bodybuilders aan het werk. Beelden van de trainende mannen in het krachthonk staan in juxtapositie met shots van explosies en marcherende vrouwen in uniform. Een dynamische en martiale kortfilm dus die het begin inluidt van de filmcarrière van Herzog, de regisseur van onder meer Aguirre, der Zorn Gottes (1972), Fitzcarraldo (1982) en Grizzly Man (2005). De intussen onbeschikbaar geworden 16mm kopij werd opgefrist tot digitaal materiaal dat net als de bodybuilders in uitstekende conditie is.

Het Londense Helm werd uitgenodigd om een nieuwe soundtrack te componeren voor beide titels. Luke Younger van Helm desoriënteert de luisteraar met abstracte electronica. Zijn indrukwekkende platen laveren tussen drone en noise en verschenen op toonaangevende labels als PAN, Kye en het door hemzelf gerunde Alter.

Aanvullend worden nog kortfilms met geluid vertoond die corresponderen met de hoofdacts. De nacht sluiten we feestelijk af met DJ's M.A.V, Nosedrip en Raf.

Praktische info :

De Nacht van de Experimentele Film
Vrijdag 3 april 2015 vanaf 19.30 u
19 - Dok Noord - Gent


Meer info : www.offoff.be

20:07 Gepost in Concert, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.