30/03/2015

Courtisane Festival : een avontuurlijke reis door de wereld van cinema

Courtisane Festival De veertiende editie van het Courtisane Festival belooft opnieuw een avontuurlijke reis door de wereld van cinema die vaak onzichtbaar blijft. Het programma biedt een staalkaart van uitdagend cinematografisch werk, wars van conventies, genres of disciplines. In die geest stelt Courtisane zich open als een hub voor dialogen en ontmoetingen tussen beeld en verbeelding, zien en inzien, kijken en leren. Films om te ontdekken, beklijvende gesprekken en verrassende performances vormen de line-up van deze editie. Want cinema kan immers meer in beweging zetten dan enkel de verbeelding.

Performances
Courtisane Festival heeft naast een stevige dosis filmwerk ook drie muziekavonden i.s.m. Vooruit in petto. Op het programma staat een performance van William Hooker tijdens de openingsavond, een drieledig concert met John Wiese - Piotr Kurek - Pauwel De Buck en tot slot een avondvullende muziekervaring met werk van Jakob Ullman. Waar de muziek van Hooker om 'drum power' gaat als live begeleiding van de invloedrijke film Body and Soul van Oscar Micheaux, contrasteert werk van Ullman door de grenzen van het hoorbare af te tasten. Hij stelt dat "Hoe minder luid muziek is, hoe beter ik het kan horen". En inderdaad, zijn muziek bevat allicht de stilste geluiden die je ooit waarnam, maar is net daardoor van een enigmatische, diepe schoonheid. Geluidsalchemist John Wiese brouwt solo een mengsel van abstracte, koortsachtige noise die wiskundige chaostheorie doorprikt met onverwachte stiltes, hypergedetailleerde gelaagdheid en brutale spasmes. De met nostalgie doordrenkte geluidscollages van Piotr Kurek balanceren op analoge synths en vintage studio materiaal, terwijl Pauwel De Buck zich op het podium aan stemmanipulaties en vrije improvisatie waagt.

William Hooker : Body and Soul - wo 1/04 om 22.30 u in de Minard
Percussionist William Hooker verkent reeds vele decennia free music met zielsverwanten als David Murray, David Ware, Thurston Moore, Zeena Parkins, Elliot Sharp, Christian Marclay en anderen. In deze performance begeleidt hij live een belangrijke en invloedrijke film van Oscar Micheaux, één van de eerste Afrikaans-Amerikaanse filmmakers die stereotypes en racistische representaties van 'blackness' uitdaagde en ontwrichtte. Deze vergeten regisseur, producent, distributeur en auteur realiseerde meer dan 40 onafhankelijke films. In Body and Soul (1925) speelt de legendarische en activistische acteur Paul Robeson een dubbele rol als een corrupte dominee en een goedaardige uitvinder. Het was de enige keer dat hij in zijn carrière met een zwarte regisseur kon werken.

John Wiese / Piotr Kurek / Pauwel De Buck - do 2/04 om 20.30 u in de Minard
ds begin jaren 2000 bestookt de in Los Angeles residerende geluidsalchemist John Wiese de wereld met de brutale harsh noise van zijn avant-grindcore band Sissy Spacek. Solo brouwt hij een mengsel van abstracte, koortsachtige noise die wiskundige chaostheorie doorprikt met onverwachte stiltes, hyper gedetailleerde gelaagdheid en brutale spasmes. Wiese werkte samen met o.a.Wolf Eyes, No Age, Merzbow, Prurient, Evan Parker, C. Spencer Yeh, Lasse Marhaug, Sunn O))), Smegma, ... Hij is ongetwijfeld één van de meest intens originele artiesten in het genre van extreme muziek en staat garant voor een meer dan oorverdovende live ervaring.

Wie de met nostalgie doordrenkte geluidscollages van Piotr Kurek beluistert, zal weinig verbaasd zijn dat de uit Polen afkomstige componist een verwoed verzamelaar is van analoge synths en vintage studio materiaal. De veelzijdige Kurek gaat van free jazz en pastorale folk doortrokken psychedelica naar minimalistische en melodische kraut drones.

Pauwel De Buck is een jonge componist uit Gent die tape loops, field recordings en ruwe elektronica combineert tot sculpturaal aanvoelende lagen geluid. Oorspronkelijk was zijn werk meer gericht op installatie, maar tegenwoordig vind je hem meer en meer op het podium terug waar hij zijn werk doorspekt met stemmanipulaties en vrije improvisatie.

Ellen Fallowfield, Jane Dickson & Dafne Vicente-Sandoval : Jakob Ullmann - za 4/04 om 22.00 u in de Minard
"Dat wrede geluid". Het is de eerste herinnering die componist Jakob Ullmann zich helder voor de geest kan halen. Het vreselijke lawaai van liederen en marsen die door de Oost-Duitse regering eindeloos door luidsprekers in zijn dorp werden gejaagd om landbouwers te overtuigen zich aan te sluiten bij staatscoöperatieven. De reden waarom Ullmann muziek maakt is volgens zijn eigen woorden een poging om dat lawaai te verdrijven, om ruimtes te creëren waar die wreedheid wordt opgeheven, al is het maar voor even: "Hoe minder luid muziek is, hoe beter ik het kan horen". Het resultaat is een verstillend en compromisloos oeuvre met een radicale zachtheid, lange duurtijden, traag ritme en zeer laag volume. De muziek is vaak zo fragiel dat ze door een zachte stille bries verstoord zou worden of verdwijnen. De complexiteit van Ullmanns betoverende microdrama's, voorzichtig opgebouwd rond kleine gebaren en zeer hoge concentratie bij de uitvoerders, verklaart deels waarom veel van zijn werk nooit is uitgevoerd of opgenomen. Ter gelegenheid van het Courtisane festival worden naast een fragment uit zijn A catalogue of Sounds ook drie nieuwe solo's voor het eerst uitgevoerd.

Praktische info :

Courtisane Festival
Van woensdag 1 t.e.m. zondag 5 april 2015
Op verschillende locaties in Gent


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.courtisane.be

11:46 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.