29/11/2014

Percussioniste Jessica Ryckewaert verkent verschillende muzikale continenten

Jessica Ryckewaert Dit recital voor percussie, opgebouwd rond een creatie van Claude Ledoux (in opdracht van Ars Musica), verkent niet enkel verschillende muzikale continenten, maar keert ook terug naar de bronnen van het minimalisme. Geschreven in 1968 was 1+1 van Philip Glass inderdaad zijn eerste stuk dat op strenge wijze dàt principe van compositie hanteerde waarbij elementen gaandeweg worden toegevoegd. Eén jaar eerder betekende Piano Phase (vervolgens uitgeschreven voor marimba) Steve Reichs allereerste poging om de techniek van de defasering toe te passen op het instrument. Twee decennia later mengde de Zuid-Afrikaanse postminimalist Kevin Volans deze verworvenheden met elementen eigen aan de traditionele Afrikaanse muziek, al is Who She Sleeps With a Small Blanket uit 1985 in de eerste plaats ontworpen als een studie van de virtuositeit. Gegrepen door niet-Europese culturen stelt François-Bernard Mâche Phénix (1982) voor, een indrukwekkende auditieve beproeving die zijn verleden als concreet muzikant verraadt. Even wonderlijk is Fertility Rites van de Griek-Canadees Christos Hatzis (1997), de vrucht van zijn fascinatie voor de Eskimocultuur, waarin de marimba in dialoog treedt met elektronisch bewerkte keelgezangen.

Praktische info :

Jessica Ryckewaert : Volans, Mâche, Glass, Hatzis, Reich
Zaterdag 29 november 2014 om 20.00 u
Volkshuis - Brussel


Meer info : www.arsmusica.be

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica slaat brug tussen minimalisme en Maximalist!, 20/11/2014

00:48 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.