28/11/2014

Quatuor Amôn & Sylvain Kassap in het Muziekinstrumentenmuseum

Quatuor Amôn Een familieverhaal. Of liever een verhaal over families. John Zorn en Fred Firth hebben in duo meerdere platen uitgebracht. Eerstgenoemde heeft laatstgenoemde regelmatig op zijn label Tzadik verwelkomd, dat ook twee platen heeft gewijd aan Pierre-Yves Macé's muziek. Fred Firth werkte trouwens samen met de contrabassist Barre Phillips en vormde ooit een trio met Denis Levaillant... Familie of geen familie, de hier aanwezige muzikanten - naast de gedeelde affiniteiten die hen dichter bij elkaar brengen - munten uit in het neerhalen van de obstakels die onophoudelijk de muzikale stromingen verdelen. Allen hebben zich, naast hun praktijk van geschreven muziek, ook opengesteld voor de niet-klassieke muziek, of het nu gaat om jazz, experimentele rock of geïmproviseerde en elektronische muziek. Allen - zoals Bruno Letort schreef over Philippe Valembois - beschouwen "de exploratie als het enige aanvaardbare credo van de artiest."  Lelekovice (1990) is het eerste strijkkwartet van Fred Frith: het draagt de naam van het dorp uit de Tsjechische Republiek, waar destijds de violiste Iva Bittova woonde en die de componist net ontmoet had. Hij droeg deze wonderlijk geïnspireerde en ontroerende suite in negen bewegingen - gekleurd door en verwijzend naar de Tsjechische folklore - aan haar op. Volgens John Zorn was het de opdracht voor de Cat O' Nine Tails, in 1998 gegeven door het Kronos Kwartet die zijn hernieuwde interesse voor de klassieke compositie op gang bracht: vele subtiele citaties en teugelloze energie laten zich opvolgen door krankzinnige stijlbreuken, waarbij de passages met grote zorg worden afgewisseld en waarvan het geruis doet denken aan het foltertuig waarvan de titel van deze partituur afstamt. Ontdekt door John Zorn, die in 2002 zijn eerste plaat Faux-Jumeaux uitbracht, heeft Pierre-Yves Macé voor deze opdracht van Ars Musica willen werken aan het principe van de lus: een vrij lange lus, niet onmiddellijk repetitief, waarvan elke iteratie samengaat met de wijziging van één enkele parameter - soms nagenoeg onmerkbaar - en die de componist toelaat een zekere vormelijke continuïteit te ervaren terwijl hij verblijft in het register van de fragmentatie dat hem eigen is… Niet minder hybride en panoramisch zijn de universa van Denis Levaillant en Philippe Valembois. In het bijzonder eerstgenoemde greep de kans, na twintig jaar lang het 'klassieke' milieu ontvlucht te hebben, om nagenoeg alle denkbare werelden te verkennen. Hij werkte hiervoor onder meer samen met de voornaamste Franse choreografen, regisseurs en circusartiesten; evenveel ervaringen die het werk hebben gevoed waaraan hij zich sinds de jaren '90 wijdde. Herwerkte familiegeschiedenissen, in zekere zin.

Praktische info :

Quatuor Amôn & Sylvain Kassap : Macé, Valembois, Levaillant
Zaterdag 29 november 2014 om 15.00 u
MIM - Brussel


Meer info : www.arsmusica.be

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica slaat brug tussen minimalisme en Maximalist!, 20/11/2014

20:25 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.