27/11/2014

Tweeluik festival Présences électronique in Brussel

Présences électronique Bruxelles In 2014 vierde het festival Présences électronique zijn tienjarig bestaan. Opgericht in Parijs door de Groupe de recherches musicales (in 1958, door Pierre Schaeffer) als een elektroakoestisch verlengstuk van het festival voor hedendaagse muziek Présences (georganiseerd door Radio France) had dit festival al van meet af aan de intuïtie om de grenzen van de klassieke muziek open te breken en zich open te stellen voor "alle muzikale expressiemogelijkheden gestoeld op de uitvinding van het elektronische geluid", aldus Christian Zanési. Het eerste luik van een reeks van twee Brusselse concerten laat toe de contouren vast te stellen waarbinnen een stuk uit de concrete muziek - Daniel Teruggi's Instants d'hiver (1996) - geconfronteerd wordt met de transformatieve techno van Mark Fell. Middenin twee hybride projecten: het tellurische trio Kyzyl - een ontmoeting tussen Christian Zanési, bassist Frederick Galiay en drummer-elektronicus Edward Perraud - en het duo Supernova, wordt gevormd door twee figuren uit de muzikale en digitale scene van Federatie Wallonië-Brussel : Philippe Franck (directeur van Transcultures en City Sonic festival te Bergen) en Gauthier Keyaerts (Sub Rosa, Transonic), evolueren vrij tussen pop 2.0, geluidspëzie en electro.

Beduidend sfeervoller, maar daarom niet mindereclectisch is het tweede luik van de Brusselse versie van Présences Electronique op zaterdag: het confronteert drie musici uit de 'popsfeer' met een van de pioniers uit de elektroakoestische scène. Onder de naam Biosphere laat de Noor Geir Jenssen zich gelden als één van de meest intrigerende artiesten uit de ambient scène. Zijn abstracte texturen verschillen niet eens zo veel van de eindeloze drones van de Finse celliste Hildur Gudnadóttir. De Japanse Yôko Higashin alias Hama Yôko - afkomstig uit de wereld van de performance - daarentegen gebruikt haar stem op een radicale manier die ons herinnert aan het theater Nô… Het vocale staat centraal in het werk van de Belgische elektroakoestische componist Leo Kupper, getuige hiervan zijn diptiek Paroles sur lèvres/Paroles sur langue uit 2005-06 waarin opnames van orthodoxe gezangen worden vermengd met elektronische bewerkingen. De twee werken vormen een middenweg tussen religieuze muziek en de soundtrack van een sciencefictionfilm waarbij, zo verduidelijkt de auteur: "de vertolking het overgrote deel van het muzikale werk vertegenwoordigt."

Praktische info :

Présences électronique Bruxelles 1- Parmegiani, Supernova, Kyzyl, Mark Fell & Christian Zanési
Vrijdag 28 november 2014 om 22.00 u
La Raffinerie - Brussel


Meer info : www.arsmusica.be
-----------------------------
Présences électronique Bruxelles 2 - Kupper, Gu∂nadóttir, Higashi, Biosphere
Zaterdag 29 november 2014 om 22.00 u
La Raffinerie - Brussel


Meer info : www.arsmusica.be

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica slaat brug tussen minimalisme en Maximalist!, 20/11/2014

12:49 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.