25/11/2014

Studenten Conservatorium van Brussel brengen oude en nieuwe muziek tijdens Ars Musica

Karel Goeyvaerts A priori geïsoleerd in tijd en ruimte vertonen de oeuvres - vertolkt door studenten oude muziek aan het Conservatorium van Brussel - wel degelijk gemeenschappelijke punten. Pour que les fruits mûrissent cet été (1975) van de Belgische componist Karel Goeyvaerts (foto) - opgedragen aan een muziekgezelschap gespecialiseerd in oude muziek - vormt de sleutelpartituur van dit programma. Het berust op de herhaling van min of meer gelijkaardige 'reductie'-motieven. Het levert meteen een geschikt voorwendsel om dit werk te verbinden met werken uit de vroege barok, waarin - net zoals bij improvisatie - eenzelfde techniek van reductie van toepassing is. Het andere aspect van deze compositie betreft de herhaling van motieven en structuren, een element dat we ook terugvinden in een chanson van Tarquinio Merula en in andere mate in de Fantaisie van Henry Purcell, geschreven driehonderd jaar voor Goeyvaerts' werk. Gebaseerd 'op één noot' leidt dit stuk ons natuurlijkerwijs naar In C, het mythische oeuvre van Terry Riley. Het programma besteedt met een werk van Grégory d'Hoop - een oud-student van de sectie oude muziek - ook aanzienlijk aandacht aan de creatie, daar het in zekere zin de componist-vertolker toelaat de draad weer op te nemen met een fundamenteel beginsel uit de barokmuziek.

Praktische info :

Concert Klas oude muziek CRB
Donderdag 27 november 2014 om 18.00 u
Koninklijk Conservatorium Brussel
Gratis toegang

Meer info : www.arsmusica.be

Extra :
Karel Goeyvaerts op www.matrix-new-music.be, www.cebedem.be en youtube
Grégory d'Hoop : gregorydhoop.com, www.compositeurs.be en op youtube

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica slaat brug tussen minimalisme en Maximalist!, 20/11/2014

20:26 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.