24/11/2014

Onvervangbaar live event met Walter Hus & Frederic Rzewski

Walter Hus & Frederic Rzewski De twee bundels van Das Wohltemperierte Klavier vanJohann Sebastian Bach (1722 en 1744) - die elk 24 preludes en fuga's omvatten - vormen een historisch zwaargewicht in de muziekgeschiedenis en inspireerden de componist Walter Hus, die - tussen 2000 en 2005 - vier volumes van zes preludes en fuga's schreef, waarvan het eerste voor solopiano en de drie andere voor twee piano's. Een decennium na de creatie ontmoeten Walter Hus en de componist Frederic Rzewski elkaar opnieuw en brengen een programma waarbij enkele van hun werken voor quatre mains worden vervlochten met improvisaties. Aan een selectie van Preludes and Fugues van Walter Hus beantwoordt daarom o.a. de Winnsboro Cotton Mill Blues van Rzewski. Op haar manier is ook deze partituur een middel om aan een 'klassieker' hulde te brengen - in dit geval een standaardwerk uit de blues - waarvan Rzewski ons een virtuoze en verbluffende herwerking aanbiedt. Dit duel van de hoogste rang tussen twee vrijschutters uit de muziekwereld van vandaag draagt alvast de belofte van onbeteugelde begeestering in zich.

De twee bundels Das Wohltemperierte Klavier vanJohann Sebastian Bach (1722 en 1744) - die elk 24 preludes en fuga's omvatten - vormen een historisch zwaargewicht in de muziekgeschiedenis. Dit monumentale stuk oefende invloed uit op heel wat componisten. Onder hen Dmitri Sjostakovitsj - die in 1950 de 24 Preludes en Fuga's van zijn Opus 87 componeerde ter nagedachtenis van de tweehonderdste verjaardag van de dood van Bach) en Walter Hus, die op zijn beurt - tussen 2000 en 2005 - vier volumes van zes preludes en fuga's schreef - goed voor 300 pagina's aan muziek - waarvan het eerste volume werd geschreven voor solopiano en de drie andere volumes voor twee piano's. In 2005 vertolkte Hus in Brussel, met de Amerikaanse componist en pianist Frederic Rzewski, de integrale cyclus tijdens een marathonconcert van bijna vijf uur, doorspekt met improvisaties. Een decennium later ontmoeten deze twee muzikanten elkaar opnieuw in levenden lijve en brengen een programma van nieuwe improvisaties, alsook herwerkingen voor quatre mains van sommige van hun composities. Aan een selectie van Preludes and Fugues van Walter Hus beantwoordt o.a. Winnsboro Cotton Mill Blues van Rzewski, een fragment uit zijn cyclus van Four North American Ballads. Op haar manier is deze partituur een middel om een ‘klassieker' - in dit geval een standaardwerk uit de blues - te herinterpreteren. Dit bijzonder moeilijk uit te voeren stuk vangt aan met een soort van geluidsmuur, een gebulder dat verdacht veel lijkt op het lawaai van de katoen-spinmachines uit South-Carolina, alwaar dit nummer het daglicht zag. Geleidelijk aan rijzen fragmenten op, die vervolgens in vijf secties worden onderworpen aan virtuoze variaties waarin verschillende schrifturen worden verkend: minimalistische echo's (herhaling, defasering) die herinneren aan boogiewoogie, een streng contrapunt en modernistische bewegingen. Dit duel van de hoogste rang tussen twee vrijschutters uit de muziekwereld draagt de belofte van onbeteugelde begeestering in zich.

Praktische info :

Walter Hus & Frederic Rzewski : Two pianos
Maandag 24 november 2014 om 20.30 u
Kaaitheater - Brussel


Meer info : www.arsmusica.be en www.kaaitheater.be

Extra :
Walter Hus op fr.wikipedia.org en www.matrix-new-music.be
Frederic Rzewski op www.composers21.com en youtube
Perfect Sound Forever: Interview with Frederic Rzweski , Daniel Varela op www.furious.com, maart 2003
Composer/Pianist Frederic Rzewski. A Conversation with Bruce Duffie op www.kcstudio.com, januari 1995

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica slaat brug tussen minimalisme en Maximalist!, 20/11/2014

00:04 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.