19/10/2014

Eerste portretconcert Duitse pianist Herbert Schuch in Brussel

Herbert Schuch De Duitse pianist Herbert Schuch, geboren in Roemenië en gevormd in Salzburg, is een vaste waarde van de jonge generatie, de grote Alfred Brendel is fan. Zijn programma's zitten altijd uitstekend in elkaar. Profiteer van het eerste concert van zijn portret om kennis te maken met zijn talent in een bonte reeks werken in het teken van klokgelui. Een hogelijk spirituele reis, tussen katholicisme en protestantisme, geloof en twijfel, virtuositeit en meditatie.

De Fransman Tristan Murail (Le Havre, 1947) is een gevestigde waarde binnen het Parijse centrum voor actuele muziek IRCAM. Na het voltooien van zijn universitaire studies Economische en Politieke Wetenschappen, Klassiek en Magrebijns Arabisch en Oosterse Filologie, volgde hij vanaf 1967 les aan het Conservatoire national supérieur de musique de Paris bij Olivier Messiaen, waar hij een Eerste Prijs compositie behaalde in 1971. Tot 1973 woont hij in de Villa de Medici - Académie de France te Rome -, waar hij kennis maakt met Giacinto Scelsi, alvorens mee te werken aan de oprichting in 1973 van l'Itinéraire, en zich te storten op de ontwikkeling van verschillende soorten klavierspel: Martenotgolven, elektronische orgels, synthesizers. Als auteur van artikels over spectrale muziek - 'La révolution des sons complexes, Spectres et lutins ou Questions de cible' - voert hij onderzoek naar computergebruik in composities en hij doceert tegenwoordig muzikale informatica aan het Conservatoire national supérieur de musique de Paris en aan het IRCAM. Hij neemt ook geregeld deel aan internationale conferenties en seminaries, voornamelijk de Internationale Ferienkurse für neue Musik te Darmstadt

Tristan Murail over 'Cloches d'adieu, et un sourire... in memoriam Olivier Messiaen' : "Peu après la disparition d'Olivier Messiaen, la revue allemande Musiktexte réunit en une sorte de "tombeau musical" des textes et courtes pièces écrits en hommage au grand compositeur. C'est donc dans ce cadre que Cloches d'adieu, et un sourire... a été composé.
C'est une petite pièce sans prétention, qui reprend quelques aspects (la conduite du discours et les trois notes finales, "l'adieu") d'une des premières oeuvres de Messiaen, son prélude pour piano Cloches d'angoisse et larmes d'adieu.
J'ai tenté d'y mêler, entre autres allusions, quelques échos des cloches qui jouent dans beaucoup de mes propres oeuvres, auxquels répondent résonances lumineuses et grappes d'accords aux tonalités souriantes, car le "sourire" des dernières oeuvres de Messiaen a su triompher pour toujours des "angoisse et larmes" d'autrefois..." (*)

Programma :

  • Tristan Murail, Cloches d'adieu, et un sourire... in memoriam Olivier Messiaen (1992)
  • Franz Liszt, Pater noster (Harmonies poétiques et religieuses), Bénédiction de Dieu dans la solitude (Harmonies poétiques et religieuses), Funérailles (Harmonies poétiques et religieuses)
  • Johann Sebastian Bach, Koraal "Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ", BWV 639 (transcr.voor piano door F. B. Busoni), Aria "Die Seele ruht in Jesu Händen", BWV 127 (bew. H. Bauer)
  • Olivier Messiaen, Cloches d'angoisse et larmes d'adieu (Huit préludes)
  • Maurice Ravel, La vallée des cloches (Miroirs)

Praktische info :

Pianorecital Herbert Schuch : Invocation
Woensdag 22 oktober 2014 om 20.00 u
Conservatorium - Brussel


Meer info : www.bozar.be en www.herbertschuch.com

Extra :
Tristan Murail : www.tristanmurail.com(*), brahms.ircam.fr, www.compositiontoday.com en youtube

01:57 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.