03/08/2014

Verrassende tijdreis van Guillaume de Machaut met Robin Verheyen in Brugge

Robin  Verheyen Voor 'The modern sound of Guillaume de Machaut' gaat saxofonist Robin Verheyen (foto) gaat een samenwerking aan met I Solisti del Vento, Aton' &Armide en trompettist Russ Johnson. Samen drijven deze musici de visionaire kracht van Guillaume de Machaut op de spits. Verheyen en zijn collectief construeren een hedendaagse suite op basis van melodieën, harmonieën en ritmes van de Machaut, en overbruggen zo meer dan zes eeuwen muziek.

Op vraag van het MAfestival creëert de Belgische jazz-saxofonist Robin Verheyen een hedendaagse suite gebaseerd op muziek van de 14de-eeuwse componist Guillaume de Machaut. Robin Verheyen behoort tot de Euopese top en werkte samen met zwaargewichten uit de jazz als Gary Peacock, Marc Copland, Ralph Alessi, Bill Carrothers en Drew Gress. Met zijn NY Quartet scheert hij hoge toppen en met  jazzensemble Narcissus werkte hij onlangs een tournee af ter gelegenheid van hun 10de verjaardag.

Voor dit project verdiept hij zich in het werk van Guillaume de Machaut (1300-1377), een van de belangrijkste beoefenaars van de Ars Nova. "Ik houd van de Machauts opmerkelijke samenklanken, het grillige stemverloop met harmonische spanningen die zich soms wel en niet oplossen", motiveert Verheyen zijn keuze. De Franse componist experimenteerde met gecompliceerde ritmiek en ingewikkelde mutaties in het hexachordenstelsel en droeg daarmee bij aan de evoluties in het toonsysteem, die zich in de eeuw na hem zouden voltrekken. Centraal in de compositie van Verheyen staat zijn Messe de Nostre Dame, voor zover bekend het oudste voorbeeld van een mis die kan toegeschreven worden aan één componist. "Dit is niet zo maar een genre dat we als onderontwikkelde voorloper van de latere polyfonie terzijde kunnen schuiven", aldus Verheyen.

In de handen van de Belgische jazz-saxofonist ondergaat deze illustere mis een boeiende metamorfose. Verheyen betreedt het podium met jazz-trompettist Russ Johnson, maar ook met de klassieke blazers van I Solisti del Vento en de strijkers van Aton'&Armide, topmuzikanten die vooral reproductief werken. Het was dus zoeken naar een balans tussen voorgeschreven en vrij in de compositie. "Vrijwel alles voor de blazers en strijkers is uitgeschreven, maar in de textuur zitten openingen die Russ Johnson en mij toelaten te improviseren op het gepresenteerde materiaal", legt Verheyen uit. Een historische afstand van meer dan zes eeuwen wordt moeiteloos overbrugd tijdens de wereldpremière van deze unieke creatie. En hoort het publiek in De Werf vooral de Machaut of vooral Verheyen? "Ik hoop in de eerste plaats dat het werk als Robin Verheyen klinkt, al hoop ik tegelijk dat mijn bewerking de moderniteit van de Machaut toont, en de relevantie van zijn kunst voor de muziek die we vandaag horen."

Robin Verheyen, Russ Johnson, I Solisti del Vento & Aton'&Armide : The modern sound of Guillaume de Machaut
Dinsdag 5 augustus 2014 om 20.00 u
Kunstencentrum De Werf - Brugge

Werfstraat 108
8000 Brugge

Meer info : mafestival.be en www.dewerf.be

Elders op Oorgetuige :
MAfestival gaat op zoek naar gedaanteveranderingen in de muziek, 27/07/2014

15:12 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.