28/07/2014

MAfestival in Lissewege met Dowland op elektrische gitaar en de hedendaagse sound van de pianoforte

Zwerm Op zondag 3 augustus trekt het MAfestival voor de zesde keer naar Lissewege voor een minifestival met een gevarieerd concertaanbod in het pittoreske dorp. Op het programma staan vier boeiende en verrassende concerten. Vivaldi's Vier Seizoenen op blokfluit, de hedendaagse sound van de pianoforte, Schotse airs, jigs & reels en Dowland op elektrische gitaar! Zwerm (foto) is een kwartet van elektrische gitaren, dat geregeld samenwerkt met componisten, gastmusici en beeldend kunstenaars. Voor deze gelegenheid neemt het ensemble de gedaante aan van een consort uit het 17de-eeuwse Engeland. Op hun moderne instrumentarium brengen de gitaristen hulde aan oude meesters als Christopher Tye, Thomas Tallis, William Byrd en John Dowland. En vanuit zijn brede muzikale horizon verlegt jazzpianist Rembrandt Frerichs de grenzen tussen klassieke muziek, improvisatie en wereldmuziek. Zijn interesse voor de Iraanse santur en Arabische qanun bracht hem in contact met de pianoforte. Hij brengt muziek uit het Midden-Oosten naar ons toe en improviseert op oude én minder oude thema’s, om zo te laten horen hoe modern een pianoforte kan klinken.

Zwerm : Electric Consort - Zo 03/08 om 11.00 u - Schuur Ter Doest Lissewege
In Electric Consort gaan de vier jonge gitaristen van Zwerm total loss op de consortmuziek van onder andere Tallis en Byrd. Ook composities van Dowland - de bluesy god van de 17de-eeuwse melancholie- en folkdeuntjes van Thomas Ravencroft zoeken krakend, zacht ruisend of frivool fluitend hun weg door de gitaarversterkers.

Het Belgisch-Nederlands elektrisch gitaarkwartet begon in 2007 in de geest van een klassiek kwartet. Naar eigen zeggen danig onder de indruk van Champ d’Action en een creatie van Serge Verstockt, voelden ze zelf snel de neiging de stap naar hedendaagse muziek te zetten. Ze werden een elektrisch gitaarkwartet en wilden nieuw repertoire voor deze bezetting creëren. Daarvoor werkten ze samen met verschillende componisten, gastmuzikanten en beeldend kunstenaars, maar de leden van het gitaartkwartet schreven zelf ook meer en meer muziek. Zo getuige ook hun laatste cd “One-Page Pieces”. Het recept slaat aan. Zwerm en hun performances werden in de pers al omschreven als: 'Ein imposantes Surround-Hörerlebnis' (Kronenzeitung, 2010), 'Een prikkelende, soms bevreemdende en steeds eigenzinnige muzikale ontdekkingstocht zoals je ze zelden te horen krijgt' (Goddeau, 2011), 'Het lef en de verbeeldingskracht van de muziek spreekt uit hun vertolkingen' (De Standaard, 2010), 'Onacademisch, maar de geest van de experimentele avant-garde hebben ze eigenzinnig en fris vertaald naar het heden' (De Standaard, 2013).

Nu zetten ze ook hun eerste stappen in de oude muziek. Voor hun keuze uit het repertoire, gingen ze ten rade bij luitist Jürgen De bruyn (Zefiro Torna). Hij introduceerde hen in het repertoire van de consortmuziek en dat sloeg meteen aan. Daar is het idee van Electric Consort geboren. Een van de rode draden doorheen het programma is dan ook het In Nomine. De cantus firmus van het In Nomine wordt voor Zwerm een nieuw 'One Page Piece', waarop ze hun eigen variaties creëren.

De melancholie-cultus in het Elizabethaanse Engeland, waarvan Dowland de grootmeester was, is een ander thema dat aan bod komt. Daarnaast is er nog één belangrijke rode draad in het programma. Via het repertoire van de consort songs stuitten de muzikanten op de verzameling volksliedjes van de Engelse componist Thomas Ravenscroft (1611). Enkele van deze liedjes keren ook terug in de American Anthology of Folk Music, zowat de basis van alle popmuziek van vandaag, en dient als laatste inspiratiebron voor dit nieuwe project.
De muzikanten van Zwerm creëren een eigen klankwereld als een commentaar op deze opgediepte partituren.

Rembrandt Frerichs Trio : The contemporary pianoforte - Zo 03/08 om 16.00 - Spiegeltent Lissewege
' One size fits nobody', dat is het devies van de Nederlandse jazzpianist Rembrandt Frerichs. Als musicus en componist was hij al een tijd opzoek naar een ander, lichter pianogeluid, dat hij wel hoorde in zijn verbeelding, maar nog nooit een oplossing voor gevonden had in de wereld van de jazz- en geïmproviseerde muziek. Het was zijn liefde voor de kunstmuziek uit Iran en het Midden-Oosten die hem leidde naar de mogelijkheden van de pianoforte. Zijn interesse voor niet-westerse instrumenten als de Iraanse santur en Arabische qanun bracht hem in contact met de pianoforte, een instrument dat door Napoleon naar Perzië werd geëxporteerd. Voor dit project maakt Frerichs de omgekeerde beweging. Hij brengt muziek uit het Midden-Oosten naar ons toe en improviseert op oude én minder oude thema’s, om zo te laten horen hoe hedendaags een pianoforte kan klinken.

Vanuit zijn brede muzikale horizon verlegt hij in dit project de grenzen tussen klassieke muziek, improvisatie en wereldmuziek. Daarbij vertrekt hij vanuit vier invalshoeken. Ten eerste wil hij de fascinerende klanken laten horen die je krijgt als je hedendaagse muziek speelt op Mozarts piano. Ten tweede improviseert hij op muziek die eigenlijk is geschreven voor andere instrumenten dan de piano, zoals Bachs cellosuites en cantates. Daarnaast gaat hij de uitdaging aan om de prachtige klanken van instrumenten als de Iraanse Santur en Arabische Qanun te vertalen naar de pianoforte en ten slotte componeert hij nieuw werk voor de historische pianoforte.

Praktische info :

MAfestival in Lissewege
Zondag 3 augustus 2014 vanaf 11.00 u
Op verschillende locaties in Lissewege


Meer info : mafestival.be

Elders op Oorgetuige :
MAfestival gaat op zoek naar gedaanteveranderingen in de muziek, 27/07/2014

00:24 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.