27/07/2014

MAfestival gaat op zoek naar gedaanteveranderingen in de muziek

MAfestival Het Brugse MAfestival staat dit jaar helemaal in het teken van Metamorfosen en gaat tussen 1 en 10 augustus op zoek naar gedaanteveranderingen in de muziek. Kleppers als Il Giardino Armonico o.l.v. Giovanni Antonini, Jordi Savall en zijn Hespèrion XXI of Le Poème Harmonique bieden een antwoord. Ook de nieuwste generatie musici, met dirigenten Leonardo García Alarcón en Sébastian Daucé, veelzijdig blokfluitist Erik Bosgraaf en gereputeerd violiste Amandine Beyer bewijzen elk op hun eigen manier dat de muziekgeschiedenis een aaneenschakeling van metamorfosen is. De gebruikelijke dosis avontuur keert terug in programma's als 'The Modern Sound of Guillaume de Machaut', het experimentele antwoord van jazzsaxofonist Robin Verheyen op het oeuvre van de 14de-eeuwse componist Guillaume de Machaut. MAfestival sluit af met de tweede editie van het succesvolle Vélo Baroque, een muzikale fietstocht door het Brugse Ommeland.

Aan de basis van MAfestival 2014 ligt een van de grootste literaire meesterwerken aller tijden: Ovidius’ Metamorfosen. Uiteraard passeren daarbij meerdere mythologische personages de revue, in programma's met een metamorfose als thematisch uitgangspunt. Zo wijdt Il Giardino Armonico een concert aan Händels Aci, Galatea e Polifemo en vertolkt Cappella Mediterranea La Dafne van Marco da Gagliano. Sergei Istomin, Viviana Sofronitsky, Olivier Fortin en Hespèrion XXI illustreren de weelde aan gedaanteveranderingen die muzikale thema's in de loop van een variatiereeks, fuga of fantasia kunnen ondergaan. Dat ook de muziekgeschiedenis een aaneenschakeling van metamorfosen is, bewijzen onder meer Elizaveta Miller, Les Musiciens de Saint-Julien, Le Poème Harmonique en Tiburtina Ensemble, die elk op hun eigen manier een stilistische ontwikkeling of omwenteling tastbaar maken. Bovendien laat MAfestival meerdere musici aan het woord die bestaand repertoire heruitvinden. Jazzsaxofonist Robin Verheyen formuleert een hedendaags antwoord op het oeuvre van Guillaume de Machaut, het elektrische gitaarkwartet Zwerm kruipt in de huid van een 17de-eeuws consort en Rembrandt Frerichs laat de moderne sound van de pianoforte horen. 

The future sound of early music
Niets ontstaat uit het niets. Deze ovidiaanse gedachte is een mooie parafrase van de missie die het MAfestival uitdraagt. We willen de evolutie van de oudemuziekbeweging niet alleen vanop de eerste rij meemaken, maar er ook actief aan bijdragen, door ruimte te scheppen voor creatie, improvisatie en experiment. Het MAfestival ziet een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd in het stimuleren van projecten die het muzikale verleden naar het nu katapulteren.  Ook dit jaar koppelen originele voorstellingen een solide basis in de historische uitvoeringspraktijk aan een gezonde dosis nieuwsgierigheid en avontuur. De historische afstand wordt vlot overbrugd en verleden, heden en toekomst blijken dichter bij elkaar te liggen dan gedacht.

Op zondag 3 augustus verschuift het zwaartepunt van de reeks concerten even naar Lissewege. Verwacht je aan een dag vol sfeervolle concerten op unieke locaties en verrassende randactiviteiten. Voor de gelegenheid vermomt gitaarkwartet Zwerm zich als een 'electric consort'. Zwerm is een kwartet van elektrische gitaren, dat geregeld samenwerkt met componisten, gastmusici en beeldend kunstenaars. Voor deze gelegenheid neemt het ensemble de gedaante aan van een consort uit het 17de-eeuwse Engeland. Op hun moderne instrumentarium brengen de gitaristen hulde aan oude meesters als Christopher Tye, Thomas Tallis, William Byrd en John Dowland.

Jazz wordt evenmin van de affiche geweerd. Wat betekent een pianoforte wanneer Nederlander Rembrandt Frerichs daarover begint na te denken? Het resultaat laat zich in trioverband beluisteren. 'One size fits nobody': dat is het devies van jazzpianist Rembrandt Frerichs. Vanuit zijn brede muzikale horizon verlegt hij de grenzen tussen klassieke muziek, improvisatie en wereldmuziek. Zijn interesse voor de Iraanse santur en Arabische qanun bracht hem in contact met de pianoforte. Hij brengt muziek uit het Midden-Oosten naar ons toe en improviseert op oude én minder oude thema's, om zo te laten horen hoe modern een pianoforte kan klinken.

Met de ontroerende 'Messe de Nostre Dame' van Guillaume de Machaut trekt men de kaart van pure vocale piëteit. Ook Kunstencentrum (en jazztempel) De Werf leent overigens zijn hebben en houden aan de tiendaagse rondom oude muziek. Op dinsdag 5 augustus mag saxofonist Robin Verheyen er een moderne suite creëren, vertrekkend van eeuwenoud materiaal. Hij gaat daarvoor een samenwerking aan met I Solisti del Vento, Aton'&Armide en trompettist Russ Johnson. Samen drijven deze musici de visionaire kracht van Guillaume de Machaut op de spits. Verheyen en zijn collectief construeren een hedendaagse suite op basis van melodieën, harmonieën en ritmes van Machaut, en overbruggen zo meer dan zes eeuwen muziek.

Praktische info :

MAfestival
Van vrijdag 1 t.e.m. zondag 10 augustus 2014
Op verschillende locaties in Brugge en omstreken


Het volledige programma en alle verdere info vind je op mafestival.be

Extra :
MAfestival 2014. Oude muziek en haar hartenklop, Hildegart Maertens op Kwadratuur.be, 20/07/2014

23:56 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.