28/06/2014

Een hele zomer vol heerlijke lunchconcerten in Brussel en Leuven

Midis-Minimes Tijdens de zomer vindt in Brussel traditioneel het Midis-Minimes Festival plaats. De 28ste editie van dit zomerfestival loopt alle werkdagen vanaf 1 juli tot en met 29 augustus 2014 met telkens om 12.15 u een concert van 35 minuten in het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Dit jaar is het festival ook al toe aan de 13de Zomer van Sint-Pieter in Leuven - een coproductie met 30CC Leuven - met vier concerten per week. Een hele zomer vol heerlijke lunchconcerten in het historische hart van Leuven, dat blijft het succesrecept van Zomer van Sint-Pieter. De dertiende editie betovert twee maanden lang met zowel het vertrouwde repertoire als nieuwe ontdekkingen in de Sint-Michielskerk en het 30CC/Schouwburg.

Diversiteit en kwaliteit zijn ook tijdens deze editie van Midis-Minimes de twee 'leidmotieven' van het programma, met werk uit het grote repertoire evenals ontdekkingen, uitgevoerd door gevestigde namen of getalenteerde jonge artiesten van bij ons en uit het buitenland, die een eerste keer in België optreden. Deze editie wordt gekenmerkt door twee nieuwigheden: de concertserie op maandag, die bekend stond als de cyclus 'wereldmuziek' gaat verder onder de naam 'open muziek'. Daarnaast staat er ook een thematische week 'strijkkwartetten' op het programma, naast de traditionele 'pianoweek'. 

Het is inmiddels een traditie geworden om het festival te openen en af te sluiten door concerten met een uitgebreide bezetting. Achtentwintig jaar na de opening van de eerste editie van Midis-Minimes, in 1986, zal het Orchestre de Chambre de Wallonie, dat intussen het predicaat 'Royal' heeft gekregen, opnieuw het festival openen, deze keer met een programma gewijd aan Bach en Mendelssohn, met Frank Braley op piano en als dirigent. Op 29 augustus, spelen Esther Yoo en Nuove Musiche het concerto van Tsjaikovski.

Traditiegetrouw is het programma van het Midis-Minimes Festival onderverdeeld in 5 cycli, voor elke weekdag één: 'open muziek' op maandag en tijdens de andere vier dagen komen de verschillende periodes uit de muziekgeschiedenis -  van middeleeuws tot hedendaags - aan bod.

De cyclus open muziek op maandag betreft muziek van elders en geldt als een verkenning van de wereld van het stilistische, genrematige of historische 'elders'. Het wordt de gelegenheid om nieuwe creatieve initiatieven voor te stellen die verschillende genres met elkaar combineren, zoals bijvoorbeeld de Messe de Notre-Dame van Machaut in de vrije interpretatie van een saxofoonkwartet. Of de ontmoeting van oude muziek met jazz en traditionele muziek, dankzij de ensembles Amorroma, Zefiro Torna en Traces. Maar ook verre gebieden zoals Mongolië of Syrië worden niet over het hoofd gezien.

Dinsdag is gewijd aan oude muziek, met een reis door de muziekgeschiedenis van de XIIIe tot de XVIIe eeuw. Met uitzondering van het concert van Clematis, waarin de contratenor Paulin Bündgen wordt begeleid in Duitse motetten - beperkt deze cyclus zich uitsluitend tot profane muziek; Scherzi Musicali stelt de mythe van Orpheus voor. Terwijl Nicolas Achten de nadruk legt op de vocale ontwikkeling van de nuove musiche, presenteren Les Timbres de verdere ontwikkeling ervan in de instrumentale muziek.

De woensdagen zijn een ontdekking van de XVIIIde eeuw aan de hand van de fundamentele stijlontwikkelingen die deze periode doormaakte, van barok naar classicisme. Zoals vader en zonen Bach, Haydn en Mozart, maar eveneens Rameau, aangezien de 250ste verjaardag van diens overlijden wordt gevierd.

Donderdag concentreert zich op muziek uit de XIXe eeuw, met onder meer de Sonate nr. 1 voor cello en piano van Brahms door Marie Hallynck en Muhiddin Dürrüoğlu; La Bonne Chanson van Fauré, voor stem, piano en strijkkwartet; Grand nonetto van Edmond Jouvin (Les Cuivres Romantiques onder leiding van Jean-François Madeuf), in samenwerking met het Muziekinstrumentenmuseum (MIM).

De week wordt vrijdag afgesloten met muziek uit de XXste en XXIste eeuw met veel aandacht voor Russische werken van o.a. Sjostakovitsj, Tsjaikovski, Scriabin, Prokofiev en Rachmaninov. Anderzijds wordt ook de twintigste eeuw van Latijns-Amerika verkend, met Aster Piazolla en Villa-Lobos. Terwijl de negentiende eeuw een creatieve evolutie beleefde in de richting van een groter individualisme , waarbij de componist de muziekstijl aanpaste aan zijn eigen emoties, bracht de twintigste eeuw het doorbreken van alle conventies, alle stilistische en formele barrières, om zo de act van het comp oneren opnieuw uit te vinden. Onder andere op het programm a; het duo Toon Fret (fluit) en Thomas Dieltjens (piano) met werken van Kagel en Prokofiev. Dit jaar besteedt deze cyclus trouwens bijzondere aandacht aan de Russische muziek, met werken van Sjostakovitsj, Tsjaikovski, Scriabin, Prokofiev en Rachmaninov tijdens concerten van respectievelijk Het Collectief , Yu-Fen Chang , Tatiana Samouil en Irina Lankova , Katia Veekmans. Anderzijds verkent het festival de twintigste eeuw in Latijns-Amerika, met zowel Astor Piazzolla en de tango nuevo - in diens beroemde Histoire du Tango, een werk opgedragen aan de Belgische fluitist Marc Grauwels. Die laatste vertolkt het werk zelf samen met het ensemble Astoria. De eenentwintigste eeuw komt aan bod met de marimbaspeler Jean-Louis Maton, met in wereldpremière een werk van de jonge Belgische componist Grégory d'Hoop.

De cycli worden onderbroken door een thematische pianoweek, van 14 tot en met 18 juli, die van start gaat met de François Dumont (Frankrijk), die het enige romantische programma in deze cyclus brengt. Na hem volgen de pianisten: Yu-Fen Chang (Taiwan), Katia Veekmans (België), Evgeny Starodubtsev (Rusland) en Sylvia Thereza (Brazilië). Zij leggen zich toe op een XXste eeuws repertoire. Volgens hetzelfde idee staat er een thematische week strijkkwartetten op het programma van 22 tot en met 25 juli. Tijdens deze week zullen enkele van de beroemdste composities voor deze bezetting te horen zijn: Schubert door het Varèse Kwartet, Debussy door Hermès Kwartet, Beethoven door het Taurus Kwartet en Sjostakovitsj door het Ludwig Kwartet.

Praktische info :

Midis-Minimes
Van dinsdag 1 juli t.e.m. vrijdag 29 augustus 2014

Elke weekdag om 12. 15 u
Koninklijk Conservatorium Brussel
Regentschapsstraat 30
1000 Brussel
-------------------------
Zomer van Sint-Pieter
Elke dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 1 juli en 29 augustus 2014
, telkens om 12. 15 u
30CC/Schouwburg - Leuven
Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven

Sint-Michielskerk - Leuven
Naamsestraat 57A
3000 Leuven

Het volledige progamma en alle verdere info vind je op www.midis-minimes.be en www.zomer-van-sint-pieter.be

23:13 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.