27/04/2014

Zweedse choreografe en danseres Alma Söderberg creëert duet met Belgische tekenaar Hendrik Willekens op het Kunstenfestivaldesarts

Idioter De in Brussel werkende Zweedse choreografe en danseres Alma Söderberg doet al enkele jaren van zich spreken met eigenaardige solo's waarin ze speelt met ritmes en de muzikaliteit van lichaam en taal. Op het Kunstenfestivaldesarts 2014 creëert ze met de Belgische tekenaar Hendrik Willekens een duet. Idioter - de titel verwijst naar de zoektocht naar iets wat we nog niet kunnen benoemen - ontvouwt zich op twee niveaus. Alma ontwikkelt een choreografische score voor taal, stem en beweging, Hendrik maakt perspectieftekeningen. Samen componeren ze muziek met een sampler en een drummachine. Alle elementen hebben hun eigen plek maar zijn nauw verstrengeld. De voorstelling ontpopt zich als een live concert/performance die elke keer opnieuw van nul begint. Idioter is een audiovisueel avontuur, een gedurfde collage van bewegingen, geluiden en beelden van twee buitengewone artiesten. Het ontdekken waard!

Praktische info :

Alma Söderberg & Hendrik Willekens : Idioter
Zondag 4, maandag 5, dinsdag 6, donderdag 8 en zondag 11 mei 2014, telkens om 20.30 u
Vrijdag 9 en zaterdag 10 mei 2014 om 22.00 u
Beursschouwburg - Brussel

Auguste Ortsstraat 20-28
1000 Brussel

Meer info : www.kfda.be

Elders op Oorgetuige :
Negentiende editie van het Kunstenfestivaldesarts in Brussel, 27/04/2014

22:06 Gepost in Concert, Dans, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Negentiende editie van het Kunstenfestivaldesarts in Brussel

Kunstenfestivaldesarts Vrijdag gaat de negentiende editie van het Kunstenfestivaldesarts van start in Brussel. Het festival plaats dat de internationale hedendaagse creatie centraal. Het Kunstenfestivaldesarts durft het aan om compromisloze kunstvormen aan het grote publiek te tonen. Het biedt de nodige creatieve ruimte om te experimenteren en dingen uit te proberen. Een ruimte die drie weken lang verlangen, nieuwsgierigheid, durf en kwaliteit ademt. Esthetische en formele verscheidenheid gaan er samen met een confrontatie van ideeën. Werk van internationaal erkende kunstenaars staat naast dat van te ontdekken talent. Er wordt een veelheid aan talen gesproken. De fysieke ruimte van de stad deint uit, de mentale ruimte verlegt haar grenzen.

De 19de editie van het Kunstenfestivaldesarts loopt van 2 tot en met 24 mei 2014 in 18 kunsthuizen of op stedelijke locaties. Het programma zit zoals steeds goed vol, met 34 artistieke projecten en de deelname van kunstenaars uit 16 verschillende landen, 170 voorstellingen en drie tentoonstellingen.

De nieuwe editie van het Kunstenfestivaldesarts gaat van start met een uniek, grootschalig en symbolisch project. Voor 100% Brussels verzamelt het Duitse collectief Rimini Protokoll honderd Brusselaars op het podium. Het resultaat is een portret van de hoofdstad dat de middelmaat resoluut schuwt. Altijd al is de ondergewaardeerde, te vaak bekritiseerde stad een belangrijke inspiratiebron geweest voor het festival. De stedelijke complexiteit motiveert en leidt ons. De stad helpt ons om niet in veralgemeningen te vervallen en onze standpunten te verfijnen.

Een ander evenement geeft mee kleur aan het openingsweekend. De grote cineast Tsai Ming-liang, een van de eregasten van het festival, creëert een unieke voorstelling op maat van een voormalige Brusselse fi lmzaal. Zijn meditatieve oeuvre zoomt in op de tegenstelling tussen enerzijds informatieovervloed en hypermobiliteit, en anderzijds het ritme van de mens en zijn verhouding tot de wereld, die in slow motion, stap voor stap, worden ervaren.

Beide projecten liggen in de lijn van het weidse, veelzijdige programma van het Kunstenfestivaldesarts. Esthetische schoonheid, politiek engagement, kritisch denken en uitgesproken debat vinden tijdens het festival een kristallisatiepunt en gaan er in elkaar over. Het tijdloze en spectrale werk van Claude Régy staat naast dat van geëngageerde kunstenaars die zich laten voeden door de politieke actualiteit. Milo Rau bijt zich vast in uiteenlopende uitingen van extremisme en onderzoekt de drijvende krachten achter burgeroorlogen. Árpád Schilling omringt zich met een groep Hongaarse studenten om de teloorgang van de democratie in zijn land aan te klagen. Het verkiezingsthema komt regelmatig terug in het festivalprogramma. Voor twee projecten neemt het festival zelf het initiatief en staat het in voor de productie. Vertrekkend van getuigenissen van mensen die geen stemrecht hebben, realiseert Tim Etchells een reeks affiches die overal in de stad te zien zullen zijn. De briljante Braziliaanse choreograaf Marcelo Evelin laat zich inspireren door de massabijeenkomsten in zijn land, van carnaval tot protestmars, en bezingt zo de expressieve en politieke kracht van lichamen in beweging.

Een bezoek aan een privéappartement, de individuele ontdekking van schermen of alledaagse objecten… Het festival trekt de kaart van ongebruikelijke formats. Benjamin Verdonck, Berlin en Kate McIntosh denken theatrale vormen uit die zijn opgevat als een tafel waarrond het publiek zich kan scharen. Een stoet, een vergadering (zoals in de nieuwe creatie van de Catalaan Roger Bernat, opgevat als een algemene vergadering!)… Het passeert allemaal de revue in een festivaleditie die het publiek niet alleen voorstellingen serveert maar het ook een eigen bijdrage laat leveren.

In het festivalcentrum, dé ontmoetingsplek bij uitstek, kun je terecht voor een reeks debatten en feestelijkheden. Het neemt zijn intrek in een buitengewone maar weinig bekende ruimte: de voormalige Cinéma Marivaux.

Praktische info :

Kunstenfestivaldesarts
Van vrijdag 2 t.e.m. zaterdag 24 mei 2014
Op verschillende locaties in Brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.kfda.be

Cd-voorstelling Chicha Morada in Brussel: Ward De Vleeschhouwer neemt je mee naar Peru

Chicha Morada Op zondag 4 mei stelt pianist en componist Ward De Vleeschhouwer zijn nieuwste cd 'Chicha Morada' voor in Art Base in Brussel. Tijdens de voorstelling neemt hij je met pianomuziek mee op reis door Peru en zal je kennis maken met Peruaanse componisten en verschillende Peruaanse dansen. Ook de wereldberoemde 'El Conder Pasa', gebaseerd op Peruaanse volksdansen, zal niet ontbreken.

Ward De Vleeschhouwer is zowel pianist als componist. Als pianist is hij actief als solist en in kamermuziekverband (Thelema Trio). Als componist schreef Ward composities voor piano, kamermuziek (o.a. Thelema Trio, Aranis en Spectra Ensemble), theater (o.a. Toneelgroep Nunc en fABULEUS) en film. In zijn creaties laat hij zich voornamelijk inspireren en fascineren door volksmuziek. Verschillende van zijn werken werden reeds opgenomen en ook uitgegeven. Als uitvoerende muzikant speelde hij op prestigieuze festivals en in gerenommeerde concertzalen in Japan, Europa, Verenigde Staten en in Zuid-Amerika.
 
Voor het opnemen van deze CD baseerde hij zich op Peru, en wel om deze reden : "Ik werd verliefd op Peru, niet enkel vanwege de heerlijke smaak van Chicha Morada en het lekkere eten die het land te bieden heeft, maar ook omwille van de pracht en de diversiteit van z'n landschappen en z'n muzikale diversiteit, die niet tot één genre gereduceerd kan worden. Om deze reden, en nog vele andere waarover ik hier niet kan uitweiden, wou ik met dit album mijn grote liefde en dankbaarheid voor de Peruviaanse cultuur en het Peruviaanse volk tot uitdrukking brengen."

Praktische info :

Ward De Vleeschhouwer : CD-voorstelling Chicha Morada
Zondag 4 mei 2014 om 15.00 u
Art Base - Brussel

Zandstraat 29
1000 Brussel

Meer info : www.art-base.be

Extra :
Ward De Vleeschhouwer op www.muziekcentrum.be en www.matrix-new-music.be

20:51 Gepost in CD, Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Klankentappers : Kalès Guitar Quartet brengt programma rond Willy Vandersteen

Kalès Guitar Quartet Voor hun projekt 'Klankentappers' deed het akoestische gitaarkwartet Kalès een oproep aan vijf jonge Vlaamse componisten. De opdracht luidde: maak een stuk rond het werk van een striptekenaar die onuitwisbaar zijn stempel heeft gedrukt op ons nationaal geheugen : Willy Vandersteen. Het resultaat zijn vijf fantasierijke, fijnbesnaarde creaties van Lukas Huisman, Jeroen De Brauwer, Frederik Neyrinck, Tomas Hendriks en Jelle Tassyns. Tekenaar Michel Verkinderen illustreert hun composities met tekeningen die een brug slaan tussen de muziek en de verbeelding van het publiek. Een muzikale primeur.

Kalès is een Gents gitaarkwartet dat 6 jaar geleden ontstond vanuit het Gentse conservatorium, waar het kwartet in 2009 als enige grootste onderscheiding behaalde voor klein ensemble. Hun vorig project, waarbij jonge componisten en gevestigde namen nieuwe werken voor hen schreven, werd meermaals uitgezonden op Klara. Het kwartet speelde ook op o.a. Cultuurmarkt Antwerpen, Theater aan Zee, Concertgebouw Brugge en Festival van Vlaanderen, naast vele andere plaatsen in België, Nederland en Duitsland. Kalès staat voor zuiver akoestisch en vernieuwend. Doel van het kwartet is het verkennen van de grenzen van een klassiek gitaarensemble door middel van experiment. Ze willen door nauwe samenwerking met jong talent vernieuwing brengen in het gekende klankbeeld van de gitaar en jonge componisten de kans geven voor het ensemble te schrijven.

Praktische info :

Kalès Guitar Quartet : Klankentappers
Vrijdag 2 mei 2014 om 20.00 u
Lakenhal Herentals

Grote Markt z/n
2200 Herentals

Meer info : www.schaliken.be en www.kalesguitarquartet.be

Extra :
Lukas Huisman : www.lukashuisman.be
Frederik Neyrinck : www.frederikneyrinck.be, www.muziekcentrum.be en www.goldenrivermusic.be
Tomas Hendriks : tomashendriks.be
Jelle Tassyns : www.jelletassyns.be, www.muziekcentrum.be en youtube

20:32 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Avontuurlijke mix uit New York met EVIYAN in Brugge

EVIYAN EVIYAN is het gloednieuwe ensemble van violiste en stemkunstenares Iva Bittová, gitarist Gyan Riley (zoon van Terry) en (bas)klarinettist en voormalig Bang on a Can-lid Evan Ziporyn. Drie unieke componisten-muzikanten die samensmelten in een zeldzame sound, een intieme mengeling van Oost-Europese volksmuziek, Indiase klassieke muziek, gamelan (Indonesisch slaginstrument), jazz, rock, cabaret en minimalisme. Stilistische begrenzingen zijn in deze formatie irrelevant. De muzikanten hebben stuk voor stuk het vermogen om zich op diverse muzikale terreinen te manifesteren en de klanken die in hun hoofden opborrelen prompt in muziek te vertalen. Tijdens de concerten glijden ze zo moeiteloos van het ene register in het andere. Ze tonen zich afwisselend teer en bezeten, frivool en demonisch, uitbundig jubelend en ingetogen mijmerend.

Praktische info :

EVIYAN: Bittóva, Riley & Ziporyn
Donderdag 1 mei 2014 om 20.00 u
Concertgebouw - Brugge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.concertgebouw.be

20:15 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Unieke samenwerking tussen Gents Universitair Koor en Gents Universitair Symfonisch Orkest voor Michael Tippetts A Child of our Time

A Child of our Time Dit voorjaar werken het Gents Universitair Koor (GUK) en het Gents Universitair Symfonisch Orkest (GUSO) voor het eerst sinds hun bestaan samen. Op 1 en 2 mei voeren zij samen, onder leiding van Joris Derder, 'A Child of Our Time' van Michael Tippett op. Daarbij worden zij ondersteund door Endless Voices, het koor van Hogeschool Gent en de solisten Martine Reyners (sopraan), Els Mondelaers (alt),Teun Michiels (tenor) en Marc Meersman (bas). Als voorprogramma brengt het GUSO de orkestsuite ‘El Sombrero de Tres Picos' van Manuel De Falla.

De inspiratiebron van Michael Tippett voor het schrijven van dit werk was de Tweede Wereldoorlog en meer specifiek de aanleiding van de kristallnacht: de moord op een Duitse diplomaat. Met dit werk wil Tippett ons wakker schudden voor een wereld vol geweld, armoede en verdrukking. Het unieke samenwerkingsproject van het GUK en het GUSO belooft dan ook een intense avond te worden voor de luisteraar. Een reis van duisternis naar licht waarin vervolging en geweld, angst en hoop, goed en kwaad centraal staan.

Praktische info :

GUK & GUSO : Michael Tippett, A Child of our Time
Donderdag 1 mei 2014 om 20.00 u
Sint-Pauluskerk Gent

Smidsestraat 1
9000 Gent
------------------------
Vrijdag 2 mei 2014 om 20.00 u
Muziekcentrum De Bijloke Gent

Jozef Kluyskensstraat 2
9000 Gent

Meer info : www.guso.be en gentsuniversitairkoor.be

Extra :
Sir Michael Tippett op en.wikipedia.org, www.schott-music.com en youtube

03:40 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Duitse Armida Quartett voor het eerst in België

Armida Quartett Op dinsdag 29 april is het Duitste Armida Quartett te gast in de Handelsbeurs voor hun allereerste concert in België. In het kielzog van hun leermeesters van het Arcanto en Artemis Quartet sluiten deze ARD-Muziekwedstrijdwinnaars de kwartetreeks in de Handelsbeurs van seizoen 13-14 af. Ze spelen Kurtág, Beethoven en Smetana.

Het Armida Quartett werd opgericht in Berlijn in de zomer van 2006 en heeft sindsdien intens lessen gevolgd bij de leden van het Artemis Quartett. Ze vervolmaakten zich verder bij onder meer Tabea Zimmermann, Walter Levin en namen deel aan masterclasses van het Alban Berg, Guarneri en Arditti Quartet . In september 2012 won het kwartet de eerste prijs en de publieksprijs op de 61ste Internationale Muziekwedstrijd van de ARD, en werd het bovendien bekroond met de prijs voor de beste interpretatie van het opgelegde werk. Sinds oktober 2012 doceren de vier jonge musici kamermuziek aan de Universität der Kunste in Berlijn.

Met hun spannende en fijnzinnige samenspel zijn deze jonge Duitsers de gedroomde uitvoerders van Beethovens vijftiende strijkkwartet. Beroemd is het etherische derde deel ‘Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit’. Dit geldt als een van de allermooiste adagio’s uit de kamermuziek. Beethoven schreef het nadat hij genezen was van een bijna fatale ziekte tijdens de winter van 1824-’25. Nog meer autobiografie horen we in het hoogromantische strijkkwartet van Bedřich Smetana ‘Uit mijn leven’. De componist verklankt hier onder meer zijn worsteling met opkomende doofheid. Tijdens de finale in München kregen de vier jonge strijkers de zaal muisstil met hun uitvoering van moderne muziek. Daarom nemen ze in Gent met plezier een hap uit de 20ste eeuw, met name het eerste strijkkwartet van György Kurtág.

Wie aan Kurtág denkt, haalt zich vooral zijn miniatuurtjes voor de geest die experimenteren met klanken en effecten en die tot mijmeren en nadenken aanzetten. Het is geen muziek waarvan we grote levensverhalen verwachten. Toch blijken ook bij Kurtág cruciale fasen in zijn leven onlosmakelijk verbonden met bepaalde werken. Want zijn ontwikkeling als componist liep niet van een leien dakje. In het starre, communistische Hongarije werd zijn muzikale opvoeding bepaald door traditie: "Mijn moedertaal is Bartók", zei hij zelf. Toen hij in 1957-58 een jaar in Parijs ging studeren, kwam hij in contact met moderne kunst waar hij in Hongarije geen toegang tot had. Vooral de uitgepuurde werken van Webern en de absurde stukken van Beckett maakten een grote indruk op hem. Maar Kurtág zat op creatief vlak vast en stond aan de rand van een depressie: "Ik besefte tot op het punt van pure wanhoop dat niets wat volgens mij de wereld vorm gaf, waar was...". Het was de ontmoeting met de Hongaarse psychologe Marianne Stein die de fundamenten van zijn leven dooreen schudde en hem de mogelijkheid gaf zichzelf terug te vinden. Zo suggereerde ze hem om te proberen enkel twee noten met elkaar te verbinden. Deze denkoefeningen boden Kurtág een weg uit zijn crisis en leidden hem naar een muzikale vorm die hem het beste lag. Dit alles vond zijn neerslag in zijn Strijkkwartet , dat hij zelf als zijn Opus 1 bestempelde en aan Stein opdroeg. In dit werk werd hij als componist geboren. Ook hij gaf achteraf aan op welke manier het werk voor hem belangrijk was geweest. Het verklankte zijn strijd: "Een insect zoekt het licht. De samenklank van fluittonen op het eind symboliseren een lichtstraal, en ertussen zit al die rommel. Een lappendeken van kleuren en patronen, verschillende dingen gewoon naast elkaar geplaatst. De eerste maten zijn niet alleen het startpunt van de hele beweging, maar ook van het hele kwartet en dat nog overstijgend, dat van een gans levenswerk." Een psychologisch portret in een klein kwartier strijkkwartet. Maar tegelijk een diepgravend muzikaal onderzoek naar klank en kleur, naar geluid en stilte. Autobiografie of pure muziek. Aan jou de keuze.

Programma :

  • Bedrich Smetana, Strijkkwartet nr. 1 in e
  • György Kurtág, Strijkkwartet opus 1 (1959)
  • Ludwig van Beethoven, Strijkkwartet nr. 15 in a, opus 132

Praktische info :

Armida Quartett : Smetana, Kurtág, Beethoven
Dinsdag 29 april 2014 om 20.15 u
Handelsbeurs - Gent

Kouter 29
9000 Gent

Meer info : www.handelsbeurs.be en armidaquartett.com

Extra :
György Kurtág op www.boosey.com en youtube
The Mind is a Free Creature. The music of György Kurtág , Rachel Beckles Willson op www.ce-review.org, 24/03/2000

02:44 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Laatste Bijloke-Manufactuuravond van dit seizoen in Gent

Shila Anaraki Deze week mag je je nog aan een Bijloke-Manufactuuravond verwachten in Gent. De manufactuur is een muzikaal laboratorium waarin bevlogen jonge muzikanten de kans krijgen om een wild/ongewoon/spannend/...) idee uit te testen. Harpiste Andrea Voets heeft een speciale band met Iran. Voor het Manufactuur-experiment nodigde ze journalist Dirk Tieleman, tombakspeler Pasha Karami en regisseuse Caroline Petrick uit om samen te onderzoeken hoe je in een concertzaal het publiek het gevoel van Iran kan laten ervaren en de 'communis opinio' aan de kaak kan stellen zonder belerend over te komen of te vervallen in clichés. "And what about Virtuosity?" is dan weer een artistiek onderzoeksproject, geïnitieerd door Shila Anaraki (foto) en Frederik Croene in samenwerking met Edurne Rubio en Lilia Mestre. Zij onderzoeken daarin de betekenis van virtuositeit in hedendaagse kunstpraktijken.

Project 1 : Andrea Voets - Pasha Karami - Dirk Tieleman - Caroline Petrick
Iran is een fascinerend land, waarover al decennia lang spookverhalen verteld worden, terwijl de Perzische cultuur eeuwenlang hoogtepunten in allerlei kunstvormen heeft voortgebracht en de Iraanse gastvrijheid haast overweldigend is.

Harpiste Andrea Voets heeft een speciale band met Iran. Voor het Manufactuur-experiment nodigde ze journalist Dirk Tieleman, tombakspeler Pasha Karami en regisseuse Caroline Petrick uit om samen te onderzoeken hoe je in een concertzaal het publiek het gevoel van Iran kan laten ervaren en de 'communis opinio' aan de kaak kan stellen zonder belerend over te komen of te vervallen in clichés.

Al snel werd duidelijk dat 'Iran' de aanleiding gaf om het te hebben over grotere vraagstukken zoals vooroordelen, je ergens thuis voelen en beeldvorming (via de media). De vier 'laboranten' hebben elk een compleet verschillende achtergrond qua opleiding, discipline, ervaring, herkomst en leeftijd en hadden elkaar voor de eerste repetitiedag nog nooit ontmoet.

Dirk Tieleman heeft Iran meer dan twintig keer bezocht en maakte bepalende gebeurtenissen van de wereldgeschiedenis van dichtbij mee. Pasha Karami is geboren in Shiraz en studeerde percussie bij de grootmeester Navid Afgha. Zoals zoveel Iraniërs verliet hij zijn land, de wetenschap bracht hem naar de lage landen. Andrea Voets combineert als onconventionele harpiste haar interesses tot multidisciplinaire programma's. Met haar enthousiasme voor Iran gaf ze de aanzet tot deze samenwerking. Caroline is de enige die Iran nog nooit bezocht heeft. Vanuit haar brede ervaring denkt ze mee en werkt met Dirk, Andrea en Pasha 'op de vloer', wat voor hen allemaal een nieuwe ervaring is.

Daarnaast laten twee jonge Iraanse componisten, Aftab Darvishi en Kaveh Vares, hun stem horen in hedendaagse werken voor harp en tombak. De grootste uitdaging bestaat erin al deze verschillende werelden bij elkaar te brengen tot een betekenisvol geheel, waarbij het eindresultaat de som van de delen overstijgt.

Project 2 : Shila Anaraki - Frederik Croene - Edurne Rubio - Lilia Mestre
"And what about Virtuosity?" is een artistiek onderzoeksproject, geïnitieerd door Shila Anaraki en Frederik Croene in samenwerking met Edurne Rubio en Lilia Mestre. Ze onderzoeken hierin de betekenis van virtuositeit in hedendaagse kunstpraktijken. Kort gesteld, kunnen we in het kunstenveld een omslag waarnemen van de absolute beheersing van een enkele technologie en de puristische omgang ermee (bvb. de pianovirtuoos) naar een bredere ‘know how’ waarbij alledaagse kennis en vaardigheden als artistiek materiaal gebruikt worden (bvb. de pianist die ook met computertechnologie werkt en zich als een acteur over het podium beweegt). De ‘ambachtelijkheid’ van een hedendaagse kunstenaar toont zich in de vaardigheid om verbanden en connecties te creëren, uit te vinden, te gebruiken, te interpreteren, en in het gebruik van tools uit verschillende disciplines bij het maken van een kunstwerk. In dit project tonen de uitvoerders zich als ambachtslui die betekenis zoeken in het creëren van relaties. We leven in een postmodern tijdperk waarin niet langer de kennis en vaardigheid van één discipline centraal staan, maar een veelheid aan kennisdomeinen met elkaar in verbinding gesteld worden. Mechanismes en handelswijzen worden onderzocht, net als de relatie tussen het werkproces het uiteindelijke artistieke product. Ook het publiek speelt zijn rol: maker en kijker genereren samen betekenis.

De makers begonnen hun zoektocht bij het lezen en bespreken van het boek 'A Grammar of the Multitude' van Paolo Virno. Zo wilden ze hun eigen artistieke praktijk te situeren in de sociale en economische context van het hedendaagse kunstenaarschap. Tijdens dit toonmoment stellen ze enkele ideeën voor rond de vraag naar het statuut van virtuositeit in hedendaagse kunstpraktijk, vertrekkend vanuit dit boek en hun eigen artistieke praktijk. 

Praktische info :

Bijloke-Manufactuur
Dinsdag 29 april 2014 om 20.00 u
Muziekcentrum de Bijloke - Gent

Bijlokekaai 7
9000 Gent

Meer info : www.debijloke.be

01:34 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Jonge Zwitserse pianist Francesco Piemontesi te gast in het Conservatorium van Brussel

Francesco Piemontesi "In een tijd waarin carrières uitgebouwd worden met de buitensporige inzet van PR, doet het deugd een jonge pianist met echt talent aan het werk te zien. Een pianist met een natuurlijke houding en gevoeligheid en een wonderlijke technische vaardigheid, die ons eraan herinnert wat 'mooi spelen' werkelijk betekent." Deze woorden van lof ontving Francesco Piemontesi (foto) van niemand minder dan Alfred Brendel. Wat kunnen wij daar nog aan toevoegen?

De Zwitserse pianist Francesco Piemontesi werd in 1983 geboren in Locarno en begon op vierjarige leeftijd piano te spelen. Na studies in Lugano specialiseerde hij zich aan de Hochschüle für Musik in Hannover. Hij volgde masterclasses bij Alexis Weissenberg, Bernd Glemser en Cécile Ousset. Immiddels maakte hij ophef op diverse pianoconcoursen. In 2007 werd hij derde finalist op de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel. In 2008 werd hij bekroond met de Gawon Music award in Seoul.

Na zijn concertdebuut in 1994 gaf Francesco Piemontesi concerten op diverse Europese podia, maar trad hij ook op in Japan, Korea en de Verenigde Staten. Hij is een graag geziene gast op verschillende gerenommeerde festivals, waaronder de Ludwigsburger Schlossfestspielen, het Martha Argerich Project, het Klavier-Festival Ruhr, de Orpheum Musiktage Zürich en het Chopin-Festival in Duszniki. Als solist trad hij reeds met tal van vooraanstaande orkesten op. Hij werkte daarbij samen met dirigenten als Lawrence Foster, Dimitrij Kitajenko, Howard Griffiths en Christian Arming.

Ook op vlak van kamermuziek is Francesco Piemontesi actief. sinds 1998 treedt hij regelmatig op met muzikanten als Yuri Bashmet, Heinrich Schiff, Maria Kliegel, Anne Queffélec, Marie-Elisabeth Hecker, het Quartet Ebène. Hij is ook artistiek leider van het kamermuziekfestival van Bellizona. In november 2008 debuteerde hij in de Wiener Musikverein met het Tonkünstler Orchester o.l.v. Bruno Weil. Daarnaast gaf hij recitals doorheen Europa, maar ook in de gerenommeerde Carnegie Hall in New York.

Programma :

  • Wolfgang Amadeus Mozart, Sonate voor piano, KV 533/494
  • Ludwig van Beethoven, Sonate voor piano nr. 30, op. 109
  • György Ligeti, Cordes vides (Etudes pour piano I), Entrelacs (Etudes pour piano II)
  • Claude Debussy, Des pas sur la neige (12 Préludes, livre I), La Danse de Puck (12 Préludes pour piano, livre I)
  • Franz Schubert, Sonate voor piano, D 958

Praktische info :

Francesco Piemontesi : Mozart, Beethoven, Ligeti, Debussy, Schubert
Maandag 28 april 2014 om 20.00 u
(inleiding door Waldo Geuns om 19.30 u )
Koninklijk Conservatorium Brussel
Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.been www.piemontesi.org

Extra :
György Ligeti : www.schott-musik.de en youtube
Györgi Ligeti (1923 - 2006): emotioneel scepticus, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl, juni 2006

00:44 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

26/04/2014

Mezzosopraan Christianne Stotijn is Artist in residence van Mechelen hoort Stemmen 2014

Christianne Stotijn Voor de vijfde keer op rij brengt de voorjaarseditie van het Festival van Vlaanderen de mooiste vocale muziek naar Mechelen. Mechelen hoort Stemmen is het klassieke muziekfeest dat het Festival van Vlaanderen-Mechelen elk voorjaar organiseert. Van 26 april tot 17 mei brengt het lentefestival Mechelen hoort Stemmen betovering, avontuur en een intense ontmoeting met de mooiste vocale klassieke muziek. Festival van Vlaanderen-Mechelen krijgt straffe, internationaal gevierde stemmen op bezoek, met onder meer Christianne Stotijn (foto) als Artist in residence, L'Arpeggiata, Oxalys en Sardijnse polyfonie o.l.v. Vittorio Ghielmi. TENSO Days, het internationale festival voor hedendaagse koormuziek, presenteert drie topkoren tijdens het slotweekend: Latvijas Radio Koris, DR VokalEnsemblet en Rias Kammerchor. Samen brengen zij de wereldcreatie van Joris Blanckaert.

Elk jaar brengt het voorjaarsfestival Mechelen hoort Stemmen, een organisatie van Festival van Vlaanderen-Mechelen, één bijzondere artiest onder de aandacht. Dit voorjaar mag de klasse-artieste Christianne Stotijn haar stempel op het programma drukken. De Nederlandse mezzosopraan is de laatste jaren niet meer uit het nationale en internationale muzieklandschap weg te denken. Tijdens Mechelen hoort Stemmen verrast ze met een driedelig avontuurlijk programma, met twee nieuwe creaties/premières, waarin haar passie voor het lied centraal staat. 

Christianne Stotijn is afkomstig uit Delft, maar staat intussen ver buiten Nederland bekend als een gepassioneerde vertolkster van liederen en opera. Ze studeerde viool en zang aan het conservatorium van Amsterdam en zette haar zangstudie voort bij Udo Reinemann, Jard van Nes en Dame Janet Baker. Onder meer Bernard Haitink, Iván Fischer en Gustavo Dudamel kloppen graag bij haar aan wanneer ze op zoek zijn naar een loepzuivere mezzosopraan. Inmiddels won ze diverse belangrijke prijzen en treedt ze op in binnen- en buitenland.

Christianne Stotijn : "Voor de concertreeks van Mechelen hoort Stemmen zet ik echt nieuwe stappen in mijn artistieke carrière. Ik heb als het ware een vrijbrief om te doen wat ik echt wil. Dat is het cadeau van een Artist in Residence: iets neerzetten dat heel anders is dan wat je altijd al hebt gedaan." Dat doet ze aan de zijde van enkele andere Nederlandse topartiesten. Samen met illustrator Sieb Posthuma en pianist Hans Eijsackers brengt ze het originele sprookje van Uilenpriesters van Orplid (29 april, KC nOna). Het verhaal over de grote liefde tussen een priesteres en een uil wordt verteld aan de hand van fantasierijke en humoristische sprookjes-liederen als Erlkönig van Schubert, Trepak van Moessorgski, Slaapliedje van Tsjaikovski, of Die Geister am Mummelsee van Hugo Wolf.

Aan de zijde van actrice Julika Marijn brengt ze Die Weise von Liebe und Tod (3 mei, Kazerne Dossin), een ode aan Etty Hillesum, de jonge Nederlandse schrijfster die 38 jaar na haar dood in Auschwitz, plots bekendheid genereerde door de publicatie van haar dagboeken. in 2014, het jaar waarin ze 100 jaar zou geworden zijn, wordt zij uitgebreid gevierd. Fragmenten uit de dagboeken leiden hen langs Frank Martins zelden uitgevoerde Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke, naar moois van Hanns Eisler en Dmitri Sjostakovitsj

Tenslotte zal ze op 9 mei (Scheppersinstituut), geflankeerd door het Brusselse kamermuziekensemble Oxalys, een muzikaal duel tussen enkele Franse en Spaanse componisten in goede banen leiden. Al houdt ze daarbij ook halt in de Antillen, Madagascar en Indië.

TENSO Days - 16 en 17 mei
TENSO Days
, het internationale festival voor hedendaagse koormuziek op 16 en 17 mei belooft ook dit jaar een creatieve kettingreactie teweeg te brengen. Professionele kamerkoren, muziekliefhebbers, dirigenten, amateurs en concertorganisatoren ontmoeten elkaar tijdens workshops en muzikale salons in Mechelen. In samenwerking met Tenso Network Europe.

In 2013 kreeg de Vlaamse componist Joris Blanckaert van Mechelen hoort Stemmen/TENSO Days een ambitieuze compositieopdracht mee: schrijf een compositie voor koor, dat uitgevoerd zal worden door 3 internationale topkoren: Latvijas Radio Koris (Letland), DR VokalEnsemblet (Denemarken) en Rias Kammerchor (Duitsland). Je hoort van elk van deze koren een topconcert tijdens TENSO Days op 16 en 17 mei. Bovendien zullen zij op 17 mei samen, en in een bijzondere opstelling, de wereldcreatie van Joris Blanckaert voorstellen.

De wereldcreatie herdenkt de eerste Wereldoorlog met een bijzonder stemmenspel, met teksten van opmerkelijke dichters die in de loopgraven in Flanders Fields gevochten hebben. Blanckaert over zijn creatie: "'Grotesques' beschrijft de overheersende emoties tijdens de oorlog. De verschrikking, de opwinding, heimwee, nostalgie, verrukking om kleine schone dingen, de stilte na een bominslag, de schoonheid van het verlaten landschap. Emoties die we dagelijks kunnen meemaken, maar die tijdens de oorlog tot het uiterste worden versterkt."

Praktische info :

Mechelen hoort Stemmen
Van zaterdag 26 april t.e.m. zaterdag 17 mei 2014
Op verschillende locaties in Mechelen


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.festivalmechelen.be

23:24 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook