27/04/2014

Laatste Bijloke-Manufactuuravond van dit seizoen in Gent

Shila Anaraki Deze week mag je je nog aan een Bijloke-Manufactuuravond verwachten in Gent. De manufactuur is een muzikaal laboratorium waarin bevlogen jonge muzikanten de kans krijgen om een wild/ongewoon/spannend/...) idee uit te testen. Harpiste Andrea Voets heeft een speciale band met Iran. Voor het Manufactuur-experiment nodigde ze journalist Dirk Tieleman, tombakspeler Pasha Karami en regisseuse Caroline Petrick uit om samen te onderzoeken hoe je in een concertzaal het publiek het gevoel van Iran kan laten ervaren en de 'communis opinio' aan de kaak kan stellen zonder belerend over te komen of te vervallen in clichés. "And what about Virtuosity?" is dan weer een artistiek onderzoeksproject, geïnitieerd door Shila Anaraki (foto) en Frederik Croene in samenwerking met Edurne Rubio en Lilia Mestre. Zij onderzoeken daarin de betekenis van virtuositeit in hedendaagse kunstpraktijken.

Project 1 : Andrea Voets - Pasha Karami - Dirk Tieleman - Caroline Petrick
Iran is een fascinerend land, waarover al decennia lang spookverhalen verteld worden, terwijl de Perzische cultuur eeuwenlang hoogtepunten in allerlei kunstvormen heeft voortgebracht en de Iraanse gastvrijheid haast overweldigend is.

Harpiste Andrea Voets heeft een speciale band met Iran. Voor het Manufactuur-experiment nodigde ze journalist Dirk Tieleman, tombakspeler Pasha Karami en regisseuse Caroline Petrick uit om samen te onderzoeken hoe je in een concertzaal het publiek het gevoel van Iran kan laten ervaren en de 'communis opinio' aan de kaak kan stellen zonder belerend over te komen of te vervallen in clichés.

Al snel werd duidelijk dat 'Iran' de aanleiding gaf om het te hebben over grotere vraagstukken zoals vooroordelen, je ergens thuis voelen en beeldvorming (via de media). De vier 'laboranten' hebben elk een compleet verschillende achtergrond qua opleiding, discipline, ervaring, herkomst en leeftijd en hadden elkaar voor de eerste repetitiedag nog nooit ontmoet.

Dirk Tieleman heeft Iran meer dan twintig keer bezocht en maakte bepalende gebeurtenissen van de wereldgeschiedenis van dichtbij mee. Pasha Karami is geboren in Shiraz en studeerde percussie bij de grootmeester Navid Afgha. Zoals zoveel Iraniërs verliet hij zijn land, de wetenschap bracht hem naar de lage landen. Andrea Voets combineert als onconventionele harpiste haar interesses tot multidisciplinaire programma's. Met haar enthousiasme voor Iran gaf ze de aanzet tot deze samenwerking. Caroline is de enige die Iran nog nooit bezocht heeft. Vanuit haar brede ervaring denkt ze mee en werkt met Dirk, Andrea en Pasha 'op de vloer', wat voor hen allemaal een nieuwe ervaring is.

Daarnaast laten twee jonge Iraanse componisten, Aftab Darvishi en Kaveh Vares, hun stem horen in hedendaagse werken voor harp en tombak. De grootste uitdaging bestaat erin al deze verschillende werelden bij elkaar te brengen tot een betekenisvol geheel, waarbij het eindresultaat de som van de delen overstijgt.

Project 2 : Shila Anaraki - Frederik Croene - Edurne Rubio - Lilia Mestre
"And what about Virtuosity?" is een artistiek onderzoeksproject, geïnitieerd door Shila Anaraki en Frederik Croene in samenwerking met Edurne Rubio en Lilia Mestre. Ze onderzoeken hierin de betekenis van virtuositeit in hedendaagse kunstpraktijken. Kort gesteld, kunnen we in het kunstenveld een omslag waarnemen van de absolute beheersing van een enkele technologie en de puristische omgang ermee (bvb. de pianovirtuoos) naar een bredere ‘know how’ waarbij alledaagse kennis en vaardigheden als artistiek materiaal gebruikt worden (bvb. de pianist die ook met computertechnologie werkt en zich als een acteur over het podium beweegt). De ‘ambachtelijkheid’ van een hedendaagse kunstenaar toont zich in de vaardigheid om verbanden en connecties te creëren, uit te vinden, te gebruiken, te interpreteren, en in het gebruik van tools uit verschillende disciplines bij het maken van een kunstwerk. In dit project tonen de uitvoerders zich als ambachtslui die betekenis zoeken in het creëren van relaties. We leven in een postmodern tijdperk waarin niet langer de kennis en vaardigheid van één discipline centraal staan, maar een veelheid aan kennisdomeinen met elkaar in verbinding gesteld worden. Mechanismes en handelswijzen worden onderzocht, net als de relatie tussen het werkproces het uiteindelijke artistieke product. Ook het publiek speelt zijn rol: maker en kijker genereren samen betekenis.

De makers begonnen hun zoektocht bij het lezen en bespreken van het boek 'A Grammar of the Multitude' van Paolo Virno. Zo wilden ze hun eigen artistieke praktijk te situeren in de sociale en economische context van het hedendaagse kunstenaarschap. Tijdens dit toonmoment stellen ze enkele ideeën voor rond de vraag naar het statuut van virtuositeit in hedendaagse kunstpraktijk, vertrekkend vanuit dit boek en hun eigen artistieke praktijk. 

Praktische info :

Bijloke-Manufactuur
Dinsdag 29 april 2014 om 20.00 u
Muziekcentrum de Bijloke - Gent

Bijlokekaai 7
9000 Gent

Meer info : www.debijloke.be

01:34 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.