27/04/2014

Duitse Armida Quartett voor het eerst in België

Armida Quartett Op dinsdag 29 april is het Duitste Armida Quartett te gast in de Handelsbeurs voor hun allereerste concert in België. In het kielzog van hun leermeesters van het Arcanto en Artemis Quartet sluiten deze ARD-Muziekwedstrijdwinnaars de kwartetreeks in de Handelsbeurs van seizoen 13-14 af. Ze spelen Kurtág, Beethoven en Smetana.

Het Armida Quartett werd opgericht in Berlijn in de zomer van 2006 en heeft sindsdien intens lessen gevolgd bij de leden van het Artemis Quartett. Ze vervolmaakten zich verder bij onder meer Tabea Zimmermann, Walter Levin en namen deel aan masterclasses van het Alban Berg, Guarneri en Arditti Quartet . In september 2012 won het kwartet de eerste prijs en de publieksprijs op de 61ste Internationale Muziekwedstrijd van de ARD, en werd het bovendien bekroond met de prijs voor de beste interpretatie van het opgelegde werk. Sinds oktober 2012 doceren de vier jonge musici kamermuziek aan de Universität der Kunste in Berlijn.

Met hun spannende en fijnzinnige samenspel zijn deze jonge Duitsers de gedroomde uitvoerders van Beethovens vijftiende strijkkwartet. Beroemd is het etherische derde deel ‘Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit’. Dit geldt als een van de allermooiste adagio’s uit de kamermuziek. Beethoven schreef het nadat hij genezen was van een bijna fatale ziekte tijdens de winter van 1824-’25. Nog meer autobiografie horen we in het hoogromantische strijkkwartet van Bedřich Smetana ‘Uit mijn leven’. De componist verklankt hier onder meer zijn worsteling met opkomende doofheid. Tijdens de finale in München kregen de vier jonge strijkers de zaal muisstil met hun uitvoering van moderne muziek. Daarom nemen ze in Gent met plezier een hap uit de 20ste eeuw, met name het eerste strijkkwartet van György Kurtág.

Wie aan Kurtág denkt, haalt zich vooral zijn miniatuurtjes voor de geest die experimenteren met klanken en effecten en die tot mijmeren en nadenken aanzetten. Het is geen muziek waarvan we grote levensverhalen verwachten. Toch blijken ook bij Kurtág cruciale fasen in zijn leven onlosmakelijk verbonden met bepaalde werken. Want zijn ontwikkeling als componist liep niet van een leien dakje. In het starre, communistische Hongarije werd zijn muzikale opvoeding bepaald door traditie: "Mijn moedertaal is Bartók", zei hij zelf. Toen hij in 1957-58 een jaar in Parijs ging studeren, kwam hij in contact met moderne kunst waar hij in Hongarije geen toegang tot had. Vooral de uitgepuurde werken van Webern en de absurde stukken van Beckett maakten een grote indruk op hem. Maar Kurtág zat op creatief vlak vast en stond aan de rand van een depressie: "Ik besefte tot op het punt van pure wanhoop dat niets wat volgens mij de wereld vorm gaf, waar was...". Het was de ontmoeting met de Hongaarse psychologe Marianne Stein die de fundamenten van zijn leven dooreen schudde en hem de mogelijkheid gaf zichzelf terug te vinden. Zo suggereerde ze hem om te proberen enkel twee noten met elkaar te verbinden. Deze denkoefeningen boden Kurtág een weg uit zijn crisis en leidden hem naar een muzikale vorm die hem het beste lag. Dit alles vond zijn neerslag in zijn Strijkkwartet , dat hij zelf als zijn Opus 1 bestempelde en aan Stein opdroeg. In dit werk werd hij als componist geboren. Ook hij gaf achteraf aan op welke manier het werk voor hem belangrijk was geweest. Het verklankte zijn strijd: "Een insect zoekt het licht. De samenklank van fluittonen op het eind symboliseren een lichtstraal, en ertussen zit al die rommel. Een lappendeken van kleuren en patronen, verschillende dingen gewoon naast elkaar geplaatst. De eerste maten zijn niet alleen het startpunt van de hele beweging, maar ook van het hele kwartet en dat nog overstijgend, dat van een gans levenswerk." Een psychologisch portret in een klein kwartier strijkkwartet. Maar tegelijk een diepgravend muzikaal onderzoek naar klank en kleur, naar geluid en stilte. Autobiografie of pure muziek. Aan jou de keuze.

Programma :

  • Bedrich Smetana, Strijkkwartet nr. 1 in e
  • György Kurtág, Strijkkwartet opus 1 (1959)
  • Ludwig van Beethoven, Strijkkwartet nr. 15 in a, opus 132

Praktische info :

Armida Quartett : Smetana, Kurtág, Beethoven
Dinsdag 29 april 2014 om 20.15 u
Handelsbeurs - Gent

Kouter 29
9000 Gent

Meer info : www.handelsbeurs.be en armidaquartett.com

Extra :
György Kurtág op www.boosey.com en youtube
The Mind is a Free Creature. The music of György Kurtág , Rachel Beckles Willson op www.ce-review.org, 24/03/2000

02:44 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.