17/04/2014

Symfonieorkest Vlaanderen creëert nieuw werk van Piet Swerts

Piet Swerts Anneleen Lenaerts' ster is rijzend! Als solo-harpiste van de wereldberoemde Wiener Philharmoniker is ze beslist één van de meest gelauwerde harpisten van haar generatie. Ook componist Piet Swerts (foto) raakte gefascineerd door haar talent. Hij componeerde ''Étoiles' als een sfeervol eerbetoon aan deze jonge, muzikale ster. Het harpconcerto van Carl Reinecke behoort zonder twijfel tot de 'ongehoorde muziek' van dit seizoen, zelden uitgevoerd maar absoluut de moeite waard. Hoewel Reinecke minder bekend is dan zijn tijdgenoten Brahms, Mendelssohn en Schumann schreef hij onder meer dit prachtige harpconcerto: charmant en melodieus maar tegelijkertijd romantisch en robuust. Levendige tempi en pittige ritmes kenmerken de Hongaarse dansen van Johannes Brahms. Het vurige zigeunerspektakel El amor brujo van de Spaanse componist Manuel de Falla vervolledigt het programma. Dit ballet in één bedrijf, over een zigeunerin die bezeten is door de geest van een oud-geliefde, is vooral bekend voor zijn prachtige 'Rituele Vuurdans'. Onder leiding van chef-dirigent Jan Latham-Koenig krijg je een elektriserende uitvoering waar de vonken vanaf vliegen.

Doorheen het werk van Piet Swerts (1960) zien we regelmatig dezelfde kenmerken terugkomen. Piet Swerts schrijft voor het overgrote deel in opdracht. Hij is een pragmatisch componist, die stilistisch alle middelen aanwendt om het vooropgestelde doel te bereiken. Hij slaagt er in verscheidene uiteenlopende stilistische kenmerken samen te brengen door zijn uitstekende 'métier', een soepele schrijfstijl die hij aanpast aan de te volbrengen opdracht. Piet Swerts hecht veel belang aan de vormconstructie. De vorm groeit met en vanuit de muziek en meestal zien we bij de werken dat de verschillende delen nauw bij elkaar aanleunen en vaak organisch in mekaar vloeien. In de verwerking van het materiaal zien we bij de componist een grote beheersing. De verwerkingswijzen zijn nooit gezocht complex. Hij integreert imitatie, polyfone verweving en schuivende panchromatische gehelen. Swerts gaat vaak erg ver in de motiefverwerking, met werken waarvan de muzikale kern van de volledige compositie kan worden herleid tot één kiemcel. Deze concentratie op de kleine cel leidt ofwel tot korte gebalde periodes, ofwel houdt hij deze concentratie langer vol. Er is ofwel een afwisseling tussen mooi opgebouwde climaxen ofwel een stilstand in de muzikale beweging. Voor omvangrijke composities hanteert Swerts vaak het procédé van de 'finale-compositie', waarbij hij vertrekt van het einde van de compositie, wat in die gevallen het substantiële deel van de compositie is, om dan van achter naar voor de compositie af te werken. (*)

Programma :

  • Johannes Brahms, Hongaarse dansen nrs. 1, 3 en 10
  • Carl Reinecke, Harpconcerto in mi klein, opus 182
  • Piet Swerts, Étoiles (creatie)
  • Manuel de Falla, El amor brujo, suite voor orkest, G. 69

Praktische info :

Symfonieorkest Vlaanderen & Anneleen Lenaerts : Brahms, Reinecke, Swerts, De Falla
Maandag 21 april 2014 om 20.00 u
O.L.V Ter Duinenkerk - Koksijde


Meer info : symfonieorkest.be
------------------------------
Zondag 27 april 2014 om 15.00 u
deSingel - Antwerpen

Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.desingel.be en symfonieorkest.be
------------------------------
Maandag 28 april 2014 om 20.00 u
Bozar - Brussel

Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.be en symfonieorkest.be
------------------------------
Dinsdag 29 april 2014 om 20.00 u
Concertgebouw - Brugge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.concertgebouw.be en symfonieorkest.be

Extra :
Piet Swerts : www.pietswerts.be, www.cebedem.be, www.matrix-new-music.be (*) en youtube

12:44 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.