31/03/2014

Oxalys brengt Canteloube Chants in een bewerking van Annelies Van Parys

Annelies Van Parys De samenwerking tussen Oxalys en componiste Annelies Van Parys (foto) tijdens het vorige concertseizoen heeft iedereen van de sokken geblazen: dit was een Pelléas & Mélisande om in te lijsten! Op vraag van AMUZ treedt deze succesformatie opnieuw aan, ditmaal in het gezelschap van stersopraan Claire Lefilliâtre en Joseph Canteloube - of beter: diens meesterlijke Chants d'Auvergne.

Met hun rijke waaier aan timbres en kleuren zijn de Chants d'Auvergne de ultieme hommage aan de geboortegrond van de componist. Canteloubes liedarrangementen laten de boer zingen en het koren ruisen - geen sobere verstilling hier, maar een muzikale weelde die de pracht van het landschap echoot en evoceert. Een kolfje naar de hand van Annelies Van Parys die met dit bonte palet aan de slag gaat voor een voorstelling op maat van kamerensemble Oxalys.

Praktische info :

Claire Lefilliâtre & Oxalys : Canteloube Chants!
Zaterdag 5 april 2014 om 21.00 u
(inleiding door Stephan Weytjens om 20.15 u )
AMUZ - Antwerpen
Kammenstraat 81
2000 Antwerpen

Meer info : www.amuz.be en www.oxalys.be

Extra :
Annelies Van Parys : www.anneliesvanparys.be , anneliesvanparys.spaces.live.com, www.matrix-new-music.be en youtube

14:14 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Performance-concert Interchange in Veilinghuis Bernaerts

Interchange 'Interchange' is een performance-concert waar improvisatie wet is. Kunstenaar Koen Broucke nodigt bevriende musici en performers uit: Mauro Pawlowski, Liesbeth Devos, Peter Holvoet-Hanssen, Jan Michiels, Geert Hellings (Stanton), Nicolas Rombouts (Dez Mona), Lucas Blondeel, Piet Van Bockstal, Frederik Croene, Giovanni Barcella, Anastassya Savitsky, Benjamin Kahn en Antoine Broucke. Presentatie: Kirsten Lemaire.







Praktische info :

Interchange
Zaterdag 5 april 2014 om 20.00 u
Veilinghuis Bernaerts - Antwerpen

Museumstraat 25
2000 Antwerpen

Meer info : www.infocultuur.be

13:55 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Blow brengt virtuoze en uitdagende werken voor sax en percussie in Heist-op-den-Berg

Blow Doorheen het programma 'Surprising Sax & Percussion' wil Blow het publiek laten kennismaken met enerzijds de boeiende wereld van de hedendaagse kunstmuziek en anderzijds de opvallende bezetting van het ensemble. Het accent ligt onmiskenbaar op vernieuwing. Blow kiest daarbij voor recente composities van zowel internationale namen als componisten dichter bij huis, waaronder Philippe Hurel en Wim Henderickx.  ‘Surprising Sax & Percussion’ geldt als het visitekaartje van het ensemble. Het bevat de meest virtuoze en uitdagende werken uit een jarenlange repertoirestudie die beide musici samen voerden tijdens hun opleiding 'Advanced Studies in Contemporary Art Music Performance' aan het Lemmensinstituut. Met een afwisselend en flitsend programma neemt Blow het publiek mee tijdens een spannende muzikale ontdekkingsreis die elkeen zal verbazen.

Blow combineert saxofoon en percussie in een opmerkelijk nieuw ensemble. De uitgebreide mogelijkheden van beide instrumenten verenigen een brede waaier van vernieuwende klanken in een uitdagend repertoire. Voeg hieraan de virtuositeit van beide uitvoerders toe en het resultaat is verrassend anders! Saxofonist Andy Dhondt en percussionist Vincent Caers richtten Blow op tijdens hun gezamelijke opleiding 'Advanced Studies in Contemporary Art Music Performance' aan het Lemmensinstituut te Leuven. Onder leiding van gerenommeerd pianist en specialist hedendaagse muziek Geert Callaert volgden ze een doorgedreven repertoirestudie in de moderne kamermuziek. Individueel kregen ze regelmatig les van saxofonist Jan Vandemoortele en percussionist Carlo Willems. De Nederlandse componist Sander Germanus verzorgde de theoretische achtergrond.

Blow kwam in de kijker met concerten in het sTUK in Leuven, de Academiezaal in Sint-Truiden, het kasteel van Poeke en het Egmontkasteel te Zottegem. Lovende reacties volgden, en een eerste erkenning kon dan ook niet uitblijven. In 2011 werd Blow laureaat van de Forte-audities, een organisatie van de provincie Limburg. De jury prees het uitstekende samenspel en de gedurfde programmakeuze, waarbij de kwaliteiten van elk van de uitvoerders het geheel tot een hoog niveau tilden. Blow is ook te horen in een opname van 'A batons rompus' van de Franse componist Philippe Hurel op de cd 'Mysterious Morning' (Pavane).

In de repertoirekeuze ligt het accent onmiskenbaar op vernieuwing. Blow kiest voor recente composities van zowel internationale namen als componisten dichter bij huis. Op het programma staan werken van Philippe Hurel, Karlheinz Stockhausen en Shawn Crouch naast muziek van Wim Henderickx, Jacqueline Fontaine en Jacob Ter Veldhuis.

Blow treedt ook op als solist met ensemble in composities van Harrisson Birtwistle en Geert Callaert. In de toekomst is het duo vastbesloten opdrachten te geven voor nieuw werk van Belgische en internationale bodem. Zo wil Blow een breed publiek laten kennismaken met de boeiende wereld van de hedendaagse kunstmuziek. Door voortdurend grenzen af te tasten en het gevestigde in vraag te stellen, wil Blow een bijdrage leveren aan een verrijkende muzikale cultuur. De unieke combinatie saxofoon en percussie vormt daarbij een grote troef!

Programma :

  • Wim Henderickx, African Suite (BE, 2007)
  • Misha Sporck, Reflections (NL, 2010)
  • Shawn Crouch, Suspended Contact (VS, 1999)
  • Carlos Grätzer, Transmutango (FR-ARG, 1999)
  • Ned McGowan, Urban Turban (VS-NL, 2001)
  • Philippe Hurel, A bâtons rompus (FR, 2008)
  • Guillermo Lago, Canciones Flamencas (NL, 2011)

Praktische info :

Blow : Surprising Sax & Percussion
Donderdag 3 april 2014 om 20.00 u
Schouwburg CC Zwaneberg - Heist-op-den-Berg

Cultuurplein 1
2220 Heist-op-den-Berg

Meer info : www.zwaneberg.be en www.blowmusic.be

Extra :
Wim Henderickx : www.wimhenderickx.com, www.matrix-new-music.be en youtube
Misha Sporck : www.mishasporck.nl
Shawn Crouch : shawncrouchmusic.com
Carlos Grätzer : www.carlosgraetzer.com
Ned McGowan : nedmcgowan.com
Philippe Hurel : brahms.ircam.fr, www.philippe-hurel.fr en youtube
Guillermo Lago : home.kpn.nl/guillermolago

01:30 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Uitgebreid muziekluik Courtisane Festival met o.a. Julius Eastman, Akio Suzuki & Christina Vantzou

Courtisane Festival De dertiende editie van Courtisane Festival - van woensdag 2 tot en met zondag 6 april in Gent - is een avontuurlijke reis door de wereld van cinema en een cinema van de wereld die vaak onzichtbaar blijft. Het programma biedt een staalkaart van uitdagend cinematografisch werk, wars van conventies, genres, disciplines en formats. In die geest stelt Courtisane Festival zich open als een hub voor prikkelende dialogen en enthousiaste ontmoetingen tussen beeld en verbeelding, zien en inzien, kijken en leren. Films om te ontdekken, verrassende concertavonden en diverse flankerende events vormen de line-up van deze editie.

De centrale gast van deze editie is Ken Jacobs, de Amerikaanse experimentele filmmaker van onder andere 'Blonde Cobra' en 'Star Sprangled to death'. Het festival wordt woensdagavond geopend in Minard met twee films: 'Let me count the ways' van Leslie Thompton en het Portugese 'Redemption' van Miguel Gomes. De avond wordt afgesloten met een concert/performance van het duo Akio Suzuki en Aki Onda. Een andere aanrader is bijvoorbeeld de vertoning op 5 april in Sphinx van de film 'Til Madness Do Us Part', over een geïsoleerde psychiatrische instelling in China. Ook de lezing van Angela Melitopoulos en Bettina Knaup op 3 april in Minard belooft vonken te geven. Hoewel de focus op film blijft liggen, is er ook een behoorlijk uitgebreid muzikaal luik, waarin bijvoorbeeld ook de pianocomposities van de Afro-Amerikaanse componist Julius Eastman een plaats zullen krijgen.

Muziek en performances
Courtisane Festival heeft naast een stevige dosis videowerk ook enkele concerten in samenwering met Vooruit in petto. Op het programma staat onder meer een performance van de legendarische Japanner Akio Suzuki die het podium met Aki Onda deelt. Daarnaast is er muziek voor maar liefst vier piano's van de met pop flirtende minimalist Julius Eastman, evenals een concert vol subtiele drones van Wanda Group en Christina Vantzou die zich op de grenzen van intieme post-klassieke muziek begeeft.

Opening night: Akio Suzuki & Aki Onda - wo 2/04 om 22.30 u in de Minard
De Japanse kunstenaar Akio Suzuki begon zijn artistieke carrière in 1963 met het naar beneden gooien van een met rommel gevulde emmer op de trappen van een station. hij verwachtte dat dit een aangenaam ritme zou veroorzaken. Bijna 50 jaar later staat de wens om te horen en te luisteren in zijn werk nog steeds centraal. Suzuki is een performer, instrumentenbouwer, uitvinder, muzikant en sjamaan gecombineerd in één van de meest intrigerende figuren in onze geluidswereld. Zijn muziek en performances zijn eenvoudig en puur. Deze avond gaat hij muzikaal in dialoog met de Amerikaans / Japanse muzikant, componist en beeldend kunstenaar Aki Onda, vooral bekend voor zijn field recordings en Cassette Memories project.

Frederik Croene, Bob Gilmore, Stéphane Ginsburgh & Reinier van Houdt : Julius Eastman, Crazy nigger & Gay Guerilla - vrij 4/04 om 22.00 u in de Minard
Julius Eastman studeerde met grote namen als George E. Lewis, Morton Feldman en Lukas Foss. Alles wees op een mooie toekomst voor deze componist. Tegen 1980 speelde Eastman muziek in heel Europa en de Verenigde Staten en maakte hij onmiskenbaar deel uit van de bloeiende downtownscene in New York waar hij opnames maakte met o.a. Arthur Russell en Meredith Monk. Maar ondanks dat alles kreeg zijn zelfdestructief gedrag uiteindelijk de bovenhand. De weinige opnames en partituren van zijn muziek waren in het wild verspreid en het is nog niet zo lang geleden dat een selectie van zijn werk eindelijk beschikbaar werd en duidelijk maakte dat deze 'vergeten minimalist' onwaarschijnlijk briljant was. De titels van zijn werken zijn sprekend voor de rebelse houding van Eastman, iemand die elk compromis schuwde en aan de basis lag van een oeuvre dat blijft aanspreken en verbazen.
De composities Crazy Nigger en Gay Guerilla voor 4 piano's worden uitgevoerd door Frederik Croene, Bob Gilmore, Stéphane Ginsburgh, Reinier van Houdt.

Wanda Group / Christina Vantzou - za 5/04 om 22.00 u in de Minard
Als er iemand een prijs voor de meest pakkende en originele albumtitels verdient, dan is het Louis Johnstone, aka Wanda Group. Bruisend van creativiteit, schrikt de bijhorende muziek niet terug van een veelzijdig geluid. Ook dit concert zit boordevol geweven ambient, betoverende vervormingen, gekraak en gesis. De Amerikaanse artistieke duizendpoot Christina Vantzou werkt en woont sinds 2003 in Brussel. Met synthesizers, samples en haar stem zette ze erg nauwkeurige composities neer. Dit concert belooft lieflijke details, melancholische tonen en diep akkoorden. Kortom, een klankwereld die balanceert op de kruising van klassiek en elektronica met een unieke sound als resultaat.

Wanda Group is het project van muzikant, twitterprofeet en allround enigma Louis Johnstone (UK) die paranoia via krakende elektronica omzet in subtiele drones, doorprikt met vertraagde, licht beschadigde beats. Via labels als NNA Tapes, Astro:Dynamics en Opal Tapes bracht Johnstone de voorbije jaren een aantal fenomenale releases uit die hem tot één van de meest in het oog te houden ambient en elektronica producers katapulteerde. De jonge Grieks-Amerikaanse componiste en cinéaste Christina Vantzou woont al een geruime tijd in Brussel. De muziekwereld leerde haar aanvankelijk kennen als videokunstenares, animator & keyboard-speler bij de band The Dead Texan die ze samen met Adam Wiltzie oprichtte. Na haar solodebuut N°1, waarmee ze doorbrak in in de hedendaags klassieke muziekwereld, presenteert ze nu drie jaar later met 3 strijkers, een harpist & video haar langverwachte N°2 tijdens het Courtisane festival.

Ken Jacobs & Aki Onda : Nervous Magic Lantern - zo 6/04 om 20.30 u in de Minard
Als één van de founding fathers van de Amerikaanse experimentele film kan de impact van Ken Jacobs op cinema niet overschat worden. Hij is een ware pionier die als filmmaker na een carrière van meer dan 50 jaar meer dan ooit innovatief en productief is. In zijn recent werk blijft hij de kijker verrassen met projecten die de schijnbaar eindeloze mogelijkheden van het creëren met licht en bewegende beelden aftasten. Jacobs sluit het festival af met een indringende Nervous Magic Lantern audiovisuele performance met live muziek van Aki Onda.
De Nervous Magic Lantern is een manifestatie van Jacobs' 'paracinema'. Deze extatische, langdurige, hallucinante, driedimensionale kijkervaring, beschrijft hij beeldend als 'cinema zonder film of elektronica'. Door de combinatie van aspecten van zijn eerdere Nervous System apparatus met een traditionele toverlantaarn, creëert Jacobs een denkbeeldige droomwereld waar de toeschouwer wordt ondergedompeld in abstracte, roterende visioenen. Met deze performance keert Jacobs terug naar de oorsprong van film en onderstreept hij het belang van de pre-cinema in zijn werk. Vóór de uitvinding van de celluloid filmdrager keken mensen gebiologeerd naar de Fantasmagoria (een lamp, lens en geschilderde dia's); vandaag transformeert Jacobs handgemaakte collages in onmogelijke en onvergetelijke visuele fenomenen. Ken Jacobs en Aki Onda werkten voor het eerst samen in 2007 tijdens een live-projectie in BOZAR in Brussel en hebben sindsdien de performance tijdens verschillende gelegenheden uitgevoerd. Onda (JP, 1967) is een performer van elektronische muziek, componist en beeldend kunstenaar die momenteel in New York woont. Hij is vooral bekend van zijn Cassette Memories project waarvoor hij met fragmenten uit een geluidsdagboek van field-recordings werkt, stuk voor stuk door de kunstenaar verzameld gedurende de laatste twee decennia. 

Praktische info :

Courtisane Festival
Van woensdag 2 tot en met zondag 6 april 2014
Op verschillende locaties in Gent


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.courtisane.be

00:40 Gepost in Concert, Festival, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

30/03/2014

Lamentatieweek in de Bijloke in het teken van de oorlog

Soldaat Wat doet een oorlog zoal met een mens van vlees en bloed? Het festival Soldaat in de Bijloke in Gent geeft van 2 tot 6 april aanzetten tot antwoorden. Met Filharmonisch Orkest Wroclaw, B'Rock, ARC Ensemble, Judith Ermert en Daan Vandewalle, Koen Tinel, Joke Van Leeuwen... De Pool Górecki biedt in zijn contemplatieve derde symfonie drie ogenschijnlijk serene klaagzangen als getuigenis van het kwaad van de wereld. Het ARC ensemble grasduint in onbekende kamermuziek van poolse componisten die hun land zijn ontvlucht voor het naziregime. Joke van Leeuwen kruipt in de pen om een muzikale vertelling voor kinderen te creëren. Beeldhouwer-tekenaar Koenraad Tinel herbeleeft zijn ronddwalen met de 'Schijtemmer' als kind door de Duitse bossen. Na al dat 'on'menselijke leed, laat B'rock ons met Bach en Goeyvaerts dromen van een wereld zonder geweld. 

ARC Ensemble : Music in exile - vrij 4/04 om 20.00 u
De komende drie seizoenen nodigt Muziekcentrum de Bijloke het ARC Ensemble uit Toronto - voluit The Artists of the Royal Conservatory - uit tijdens de lamentatieweek. Het ensemble breekt een lans voor een indrukwekkend repertoire uit een tumultueuze tijd dat ten onrechte in de vergeethoek is beland. Componist Mieczysław Weinberg ontvluchtte Polen naar Rusland, maar kreeg ook daar te maken met een anti-Joodse politiek. Weinbergs muziek vertoont op stilistisch vlak veel overeenkomsten met werk van zijn vriend Sjostakovitsj. Laks en Fitelberg zijn nobele onbekenden. Fitelberg omschreef zijn eigen stijl als "de energie en hogevoltagemuziek à la Stravinski, de focus op lineaire en harmonische complexiteit zoals bij Hindemith en kleurrijk zoals de Franse muziek van Milhaud." Muziek was, hoe ironisch ook, de reddingsplank voor Laks die de Holocaust heeft overleefd. Van 1942 tot 1944 was hij dirigent van het mannenorkest in Auschwitz-Birkenau. Laks, de componist met neoklassieke toontaal, is te lang verwaarloosd gebleven. Tijd voor verandering.

Filharmonisch orkest Wroclaw : Verdriet tot op het bot - za 5/04 om 20.00 u
Zaterdag brengt het Filharmonisch orkest Wroclaw 'Funeral Music' van Witold Lutoslawski en de 'Symphony of Sorrowful Songs' van Henryk Gorecki. "Niet huilen, moeder. Koningin van de Hemel, reinste Maagd, bescherm mij altijd." Woorden van de 18-jarige Helena Wanda Blazusiakówna, gekrast in de muur van haar cel in het Palace Hotel in Zakopane, tijdens de Tweede Wereldoorlog het hoofdkwartier van de Gestapo. Dit gegeven verwerkte de Poolse componist Górecki in zijn beroemde Symphony of Sorrowful Songs. Daarnaast gebruikte hij een oude Poolse tekst waarin Maria haar stervende zoon aan het kruis vraagt zijn wonden met haar te delen en een klaagzang waarmee de moeder van een gedode soldaat om haar kind treurt. Een getuigenis van het kwaad in de wereld. De hel op aarde. Door mensen veroorzaakt.

B'Rock & Kristina Hammarström : Geef ons vrede - zo 6/04 om 15.00 u
De lamentatieweek eindigt in utopie en dromen. Een wereld zonder geweld, een egalitaire samenleving waarin ieder een harmonieuze plek vindt: dat was de inspiratie van Karel Goeyvaerts' grote Aquariusproject. Een nieuwe mens en een nieuwe harmonie, wars van dissonanten en beweeglijke spanningen. B’Rock brengt op haar barokke instrumentarium deze toekomstmuziek tot leven, samen met twee van Bachs allermooiste cantates. Eerst het snijdende Ich habe Genug en daarna het wiegende Vergnügte Ruh: geef ons vrede.

Praktische info :

Lamentatieweek : Soldaat
Van woensdag 2 t.e.m. zondag 9 april 2014
Muziekcentrum de Bijloke Gent

Bijlokekaai 7
9000 Gent

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.debijloke.be

23:41 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Recital met absolute hoogtepunten uit de vioolliteratuur in Antwerpen

Augustin Hadelich Intens. Zo kan men in één woord de concerten van Augustin Hadelich (foto) samenvatten. Intense expressie. Intens vibrerende kleuren. En bovenal een intense, hypnotiserend zingende toon. Wat Hadelich uit zijn Stradivarius tovert, laat al je gevoelige snaren meetrillen. Nog geen dertig behoort hij nu al tot de shortlist van jonge topviolisten van vandaag. Zijn scherpe geest en stilistische verfijning zullen zeker blijken in dit recital met absolute hoogtepunten uit de vioolliteratuur.

Zo is de typische breekbaarheid van Beethovens vroegromantische Sonate in D bij Hadelich in goede handen. Alsook de brede lyrische adem in Ysaÿe's Zesde Solonate en de kolkende passie in de Eerste Vioolsonate van Schumann. Om vervolgens de vele emotionele lagen naar boven te halen in de Sonate van Janácek, badend in het coloriet van zijn opera 'Katja Kabanova'. Tenslotte laat Hadelich zich van zijn dansante kant zien in enkele door tango geïnspireerde stukjes die André Previn voor Anne-Sophie Mutter componeerde. De boog moet niet altijd strak gespannen staan.

Programma :

  • Ludwig van Beethoven, Sonate voor piano en viool nr 1 in D, opus 12 nr 1
  • Robert Schumann, Sonate voor viool en piano nr 1 in a, opus 105
  • Eugène Ysaÿe, Sonate voor viool solo nr 6 in E, opus 27 nr 6
  • Leos Janácek, Sonate voor viool en piano
  • André Previn , Tango Song and Dance (1997)

Praktische info :

Augustin Hadelich & Charles Owen : Beethoven, Schumann, Ysaÿe, Janácek, Previn
Woensdag 2 april 2014 om 20.00 u
deSingel - Antwerpen

Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.desingel.be

Extra :
André Previn op nl.wikipedia.org

22:57 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Week van de Hedendaagse Muziek focust op Griekse componist Jani Christou

Week van de Hedendaagse Muziek De Week van de Hedendaagse Muziek van het Gentse Conservatorium focust dit jaar op de Griekse componist Jani Christou (Egypte 1926 - Athene 1970). Curator Nikos Ioakeim volgt diens spoor in twee verschillende richtingen. De zoektocht naar het ritueel, het dramatische & het oerinstinct waarmee Christou aanknoopt bij het werk van zijn goede vriend Giacinto Scelsi wordt in de kijker gezet. Daarnaast is zijn gebruik van grafische notatie, proportionele notatie en toeval aanleiding voor een reeks concerten rond the New York School van de jaren vijftig en zestig en hun invloed op het toenmalige Europese muziekleven.

De Griekse boventonen van deze week worden versterkt door het bezoek van 4 jonge kunstenaars - Nikos Ioakeim, Michalis Paraskakis, Costis Zouliatis and Nikos Karydis. Verder zullen ook musicologe Katy Romanou en bariton Spyros Sakkas, een vroege voorvechter van Christou's muziek, speciaal voor de gelegenheid van Athene overvliegen. De Week van de Hedendaagse Muziek bevat de vertoning van een documentaire, lezingen, een panelgesprek, een tentoonstelling en 6 concerten met 2 wereldcreaties, muziektheater van Sir Peter Maxwell Davies en werk van Boulez, Brown, Cage, Feldman, Scelsi, Stockhausen en Christou. Alle activiteiten zijn gratis.

Film : Anaparastasis: Life & Work of Jani Christou - ma 31/03 om 10.30 u
Anaparastasis: Life & Work of Jani Christou is een documentaire die vertelt over het korte, mysterieuze leven en de grote persoonlijkheid van één van de belangrijkste figuren uit de muziek avant-garde van de 20ste eeuw. Gevolgd door een debat met de regisseur.

Concert : The New York School / In Memoriam - ma 31/03 om 20.00 u
Een bloemlezing uit de componisten van de New York School, een voorbeeld van intuïtieve muziek van Stockhausen, de creatie van een verwant stuk van Hans Roels en Pranam I, een eresaluut ter nagedachtenis van de voortijdig overleden Christou door Giacinto Scelsi.

Concert : Recital Alea 1 / Het sacrale Om - di 1/04 om 20.00 u
Pianorecital waarbij componisten van de New York School zij aan zij verschijnen aan hun Europese tegenhangers: onder andere het Klavierstück XI van Stockhausen en een suite van Giacinto Scelsi. Pianist: Andreas Bral.

Concert : Recital Alea 2 / De essentie- wo 2/04 om 12.30 u
Pianorecital waarbij componisten van de New York School zij aan zij verschijnen aan hun Europese tegenhangers. Deze keer met Boulez'’ Troisième Sonate en opnieuw een suite van Giacinto Scelsi. Pianist: Bert De Rycke.

Film : Anaparastasis: Life & Work of Jani Christou - wo 2/04 om 15.00 u

Debat : Christou & Scelsi: panelgesprek - do 3/04 om 18.15 u
Panelgesprek met Nikos Ioakeim, Costis Zouliatis en Sharon Kanach over Scelsi en Christou, gevolgd door een evaluatie van de Christou workshop.

Concert : Vesalius 2014: Gelukkige verjaardag Sir Davies - do 3/04 om 20.00 u
Viering van vijfhonderd jaar Andreas Vesalius en tachtig jaar Sir Peter Maxwell Davies, muziektheater uit de jaren zestig en de creatie van het jongste werk van Nikos Ioakeim. Ensemble: GAME olv Daan Janssens. Dans: Alexis Kotsopoulos.

Concert en lezing : Anaparastasis III The pianist - vrij 4/04 om 12.30 u
Nikos Ioakeim presenteert zijn lezing Christou, the '60s and our suspended animation. Aansluitend brengen studenten muziek en drama samen met Alexis Kotsopoulos Anaparastasis III 'The pianist'  van Jani Christou, het resultaat van een intensieve workshop. In het werk dat gebruik maakt van behoorlijk onconventionele aanwijzingen beoogt de componist een her-beleving, een terugkeer naar de sfeer van een oerritueel, zonder de inhoud ervan te beperken tot iets religieus of heidens.

Film : Anaparastasis: Life & Work of Jani Christou - vrij 4/04 om 15.00 u

Praktische info :

Week van de Hedendaagse Muziek
Van maandag 31 maart t.e.m. vrijdag 4 april 2014
Conservatorium Gent

Hoogpoort 64
9000 Gent
Gratis toegang

Meer info : whm.schoolofarts.be

22:28 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Kobe Van Cauwenberge & Mattias Koole met gloednieuw repertoire voor twee gitaren in Logos

Oh Mensch Oh Mensch, dat zijn Kobe Vancauwenberghe en Matthias Koole, twee gitaristen die zich specialiseren in het experimentele, New Complexity-gerichte repertoire. Ze begonnen hun studies in 2002 aan het Antwerpse Conservatorium, maar kwamen in 2005 naar Gent om zich verder te bekwamen bij Tom Pauwels. Bij hun deelname aan de Darmstadt Ferienkurse in 2012 kwamen ze in contact met Brian Ferneyhough en Helmut Lachenmann, wiens werk hen dan ook op het lijf geschreven is. Voor dit jaar staan enkele residenties op het programma en in de aanloop daarvan spelen ze voorstellingen met onder meer creaties van Larry Polansky en Mathias Spahlinger.

Dat Larry Polansky (New York, 1954) een polyvalent artiest is, is een understatement. Naast zijn docentschap aan het Dartmouth College in Hanover (New Hampshire, USA) is hij actief als componist, musicoloog, uitvoerend muzikant en schrijver. Als uitvoerend musicus werkt hij geregeld samen met muzikanten als Christian Wolff, Frederic Rzewski en Nick Didkovsky. Op zijn website, maar ook in tal van muziektijdschriften zoals het toonaangevende Leonardo Music Journal vind je recensies en musicologische teksten van hem terug.

Larry Polansky is medeoprichter van het componistencollectief Frog Peak Music en ontwikkelde samen met Phil Burk en David Rosenboom de wijdverspreide computersoftware HMSL. HMSL is een programmeertaal voor experimentele muziekcompositie en live performance. Zij werd ontwikkeld in het Center For Contemporary Music in Mills College in Californië en was erg populair tussen 1986 en 1996. HMSL bevat tools voor algoritmische compositie, het realtime ontwerpen van nieuwe instrumenten, MIDI controle en muzikaal artificiële intelligentie.

Polansky is mathematicus van opleiding. Hij behaalde in 1976 een BA in wiskunde en muziek aan de universiteit van Santa Cruz in Californië. Nadien in 1978 behaalde Polansky een MA in compositie aan de universiteit van Illinois. Larry Polansky is een gerespecteerd amateur-ornitholoog, verdiepte zich in Joodse mystiek en spreekt naast het Engels verscheidene talen waaronder Jiddisch, Spaans, Engels en gebarentaal. Hij is huisvader, rockmuzikant en letterlijk een man van de wereld. Zo woonde hij op verschillende plaatsen in de VS, in Canada, Chili, Peru, Indonesië, Java, Frankrijk, Engeland…

Als componist treedt Larry Polansky duidelijk in de voetsporen van zijn leraar James Tenney (1934 - 2006). Wat beide conceptualisten in de eerste plaats verbindt, is een diepgaande fascinatie voor structuur en proces. De Europese seriële muziek van onder meer Anton Webern maar ook de typische Amerikaanse Minimal Music hebben hier zeker een aandeel in gehad. In veel van hun werken vinden we een wetenschappelijk of mathematisch element terug. Dit mathematisch denken manifesteert zich op verschillende gebieden. Op gebied van klank hebben beide componisten een voorliefde voor just intonation en verrichtten ze baanbrekend onderzoek naar elektronische muziekcompositie. Op vlak van tijd maken zowel Tenney als Polansky geregeld gebruik van procesmatige systemen zoals in Tenneys 'Septet uit 1981 of in Polanskys 'ivtoo uit 2000. Beide werken voor gitaar en tape zijn het resultaat van een duidelijk proces van steeds complexer wordende ritmische lagen. Dit ritmisch proces wordt in beide werken gekoppeld aan het harmonisch verloop. Niettegenstaande zijn nuchtere en soms wetenschappelijke aanpak behoudt Polansky, net zoals vele andere Amerikaanse componisten (Charles Ives, Conlon Nancarow…) een intuïtieve affiniteit met de Amerikaanse populaire muziek. Zowel die van vroeger (traditionele Amerikaanse folkmuziek) als die van nu (Polansky als rockmuzikant).

De Duitse componist Mathias Spahlinger werd geboren in 1944 en studeerde tussen zijn 20ste en 24ste compositie bij Konrad Lechner, Werner Hoppstock en Erhard Karkoschkane. Goed en wel 34 jaar oud werd hij gastdocent in Berlijn om voor zijn 40ste reeds aan de slag te gaan als docent compositie in Karlsruhe. Sinds 1990 is hij in diezelfde functie verbonden aan de muziekhogeschool van Freiburg, waar hij ook het Institut für Neue Musik leidt. Spahlinger schreef werken voor heel uiteenlopende bezettingen: voor blokfluit, symfonisch orkest, koor en tape of pianoseptet.

Helmut Lachenmann (1935, Stuttgart) is de meest invloedrijke levende Duitse componist van zijn generatie. In zijn geboortestad studeerde hij eerst bij Johann Nepomuk David, voordat hij naar Luigi Nono in Venetië ging. In 1961 vestigde hij zich als zelfstandig pianist en componist in München. Op de grote festivals voor nieuwe muziek deed Lachenmann steeds weer met extreme werken van zich spreken. Zijn invloed op de hedendaagse muziek is dan ook zeer ingrijpend.
Lachenmanns gitaarduet 'Salut für Caudwell' (1977) is een mijlpaal in de muziek voor gitaar en tovert ongehoorde klanken te voorschijn, delicate structuren en een breed spectrum aan muzikale referenties. Het is een hommage aan de Engelse marxistische schrijver en dichter Christopher Caudwell, die als dertigjarige omkwam in Spanje aan de zijde van diegenen die het Francoregime een halt probeerden toe te roepen. Lachenmann gaat in 'Salut für Caudwell' uit van karakteristieke speelwijzen voor gitaar, die hij enerzijds tot hun essentie reduceert en anderzijds omvormt en anders laat evolueren. Uiteindelijk blijft er enkel de dwarsgreep over die wordt genomen met de hand of met de flessenhals. Op het eerste gezicht lijkt dit eerder op een beperking van de mogelijkheden tot klankverscheidenheid, maar het geeft in tegendeel meer vrijheid aan beide handen zodat er meer mogelijkheden ontstaan tot een differentiatie van de aanslagwijzen. De gitaar gaat op deze manier werken als een resonerend lichaam in functie van een elementair klankpotentieel.

Programma :

  • Larry Polansky, Tritune (2014) - wereldcreatie
  • Mathias Spahlinger, Entfernte Ergänzung (2012) - Vlaamse creatie
  • Helmut Lachenmann, Salut Für Caudwell (1977)

Praktische info :

Kobe Van Cauwenberge & Mattias Koole : Polansky, Spahlinger, Lachenmann
Dinsdag 1 april 2014 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org en www.kobevancauwenberghe.com

Extra :
Larry Polansky op www.dartmouth.edu en youtube
Mathias Spahlinger op nl.wikipedia.org, brahms.ircam.fr en youtube
Helmut Lachenmann op composers21.com en youtube
Thinking About Helmut Lachenmann, Dan Albertson op www.lafolia.com, november 2004
Gegen die Vormacht der Oberflächlichkeit, Interview met Helmut Lachenmann, Claus Spahn in Die Zeit, 29/04/2004

Beluister alvast Helmut Lachenmanns Salut Für Caudwell

19:57 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

29/03/2014

Au monde : een nieuwe opera van Philippe Boesmans in De Munt

Philippe Boesmans Voor deze wereldpremière vroeg componist Philippe Boesmans - die met Reigen, Wintermärchen, Julie en Yvonne, Princesse de Bourgogne zijn stempel drukte op de operageschiedenis van de laatste dertig jaar - aan auteur en regisseur Joël Pommerat of hij zijn theatervoorstelling Au monde, dit seizoen ook in die vorm te zien in de Munt, tot een libretto voor zijn nieuwste opera wilde omsmeden. Dankzij de uitzonderlijke samenwerking tussen deze twee belangrijke hedendaagse kunstenaars krijgt Philippe Boesmans de kans zich toe te leggen op een literaire beeldtaal die na Schnitzler, Shakespeare, Strindberg en Gombrowicz, nieuw is voor hem. Joël Pommerat krijgt hiermee de gelegenheid om na Thanks to my Eyes (gebaseerd op Grâce à mes yeux), een productie waarvoor hij samenwerkte met de componist Oscar Bianchi, opnieuw betrokken te zijn bij een muzikaal project.

In een besloten ruimte waar een verstikkende sfeer heerst, wordt een familie geconfronteerd met haar demonen. In het licht van de wankele gezondheid van de oude vader, een machtig en rijk industrieel die aan het hoofd staat van talrijke internationale bedrijven, worden de trauma's en angsten, zwakke plekken en twijfels van alle personages blootgelegd. Niet te onderdrukken wanhoop, berusting in onverschilligheid, maar eveneens geniepig opportunisme steken de kop op in een strijd waarvan iedereen weet dat die catastrofaal zal aflopen. Wie tot deze wereld behoort, ondergaat onvermijdelijk de triomf van de nacht.

Philippe Boesmans in de Munt
Philippe Boesmans (°1936), autodidact als componist, had al een imposante werklijst op zijn actief voordat hij zich aan de opera waagde, maar sinds zijn eerste opera uit 1983 is hij uitgegroeid tot een van de belangrijkste operacomponisten van deze tijd. Zijn parcours als operacomponist is heel nauw verbonden met de Munt. Bij zijn aantreden als directeur van de Munt in 1981 stelde Gerard Mortier hem aan als muzikaal raadgeven en later ook als composer in residence, en gaf hem de opdracht voor een eerste opera. Het werd La Passion de Gilles (1983), op een libretto van de Belgische auteur Pierre Mertens. Zijn volgende opdracht was geen originele compositieopdracht maar wel de orkestratie van Claudio Monteverdi's L'Incoronazione di Poppea, een werk dat enkel in de vorm van een zangpartij met basso continuo was overgeleverd, en waarvoor Boesmans een zeer rijke orkestklank met onder meer veel slagwerk en klavieren voorzag."Je moet ook kunnen teruggaan om vooruit te gaan" zei Boesmans ooit zelf, en inderdaad bleek deze confrontatie met de vroege geschiedenis van de opera een schitterende herbronning. Het contact met regisseur Luc Bondy bij deze productie vormde de basis voor een doorgedreven samenwerking nadien: samen met Luc Bondy als librettist en als regisseur zagen achtereenvolgens Reigen (1993, naar het gelijknamige stuk van Schnitzler), Wintermärchen (1999, naar Shakespeares The Winter's Tale), Julie (2005, naar Strindberg) en Yvonne, Princesse de Bourgogne (2010, naar het toneelstuk van Gombrovich) het licht. In al deze werken toonde Boesmans zich een geboren operacomponist met veel aandacht voor een grote lyriek en zingbaarheid, alsook voor een zeer originele en rijke, soms zelfs voluptueuze orkestklank. Voor zijn huidige opera Au monde viel Boesmans' keuze op een bestaand toneelstuk van de Franse theaterauteur Joël Pommerat die, net als Luc Bondy voor hem, zowel librettist als regisseur zal zijn.

Praktische info :

Philippe Boesmans : Au monde
Zondag 30 maart 2014 om 15.00 u
Dinsdag 1, donderdag 3 en vrijdag 4 april 2014, telkens om 20.00 u
Zondag 6 april 2014 om 15.00 u
Dinsdag 8, woendag 9, vrijdag 11 en zaterdag 12 april 2014, telkens om 20.00 u
De Munt - Brussel

Muntplein
1000 Brussel

Meer info : www.demunt.be

Extra:
Philippe Boesmans op brahms.ircam.fr en youtube

Elders op Oorgetuige :
Philippe Boesmans en de prinses van Bourgondië, 6/09/2010

23:00 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De Ongelooflijke Veranderingen van Meneer Afzal in Roeselare

De ongelooflijke veranderingen van Meneer Afzal Meneer Afzal is een betrouwbare man. Jarenlang goede bediende in Brussel. Tot de mensen op het plein onder het raam van zijn kantoor verzamelen en zich ergens tegen verzetten. Dan staat meneer Afzal op van zijn stoel. Loopt naar het raam en steekt zijn oor er door. Een onverwachte windstoot smakt het venster dicht: oor vast. Een slapstickverhaal begint, een politiek sprookjesboek bladert open. Pieter De Buysser liet een heerlijke pantoffelheld uit zijn pen stappen. Meneer Afzal vertrouwde een tijd dagelijks zijn avonturen toe aan radiozender Klara. Nu krijgt de mysterieuze stem een gezicht.

LOD muziektheater maakt er intussen een goed gewoonte van om niet alleen het publiek in de zalen uit te nodigen, maar ook uit de zalen te trekken, naar het publiek toe. Na de Droomtijdcontainer ging LOD nu nog een stapje verder. De ongelooflijke veranderingen van Meneer Afzal (over zijn glazen been wordt niet gesproken) was in 2012 nog te horen als radiofeuilleton op Klara, in 2013 sloop het verhaal met succes tot in de Gentse huiskamers. Pieter De Buysser in de rol van hedendaagse bard, en zangeres Lieselot De Wilde (over haar begeleidende banjo wordt niet gesproken) vertellen in kleine kring het verhaal van Meneer Afzal.  Het Ongelooflijke Vertelobject van Patrick Corillon (le CORRIDOR), en de muziek van Thomas Smetryns maken deze productie tot een bijzondere, intieme ervaring die je terugbrengt naar de roots van theater: de magie van een verhaal.  

Praktische info :

LOD : De ongelooflijke veranderingen van Meneer Afzal
Zaterdag 29 maart 2014 om 20.30 u
Cultuurcentrum De Spil - Roeselare

H. Spilleboutdreef 1
8800 Roeselare

Meer info : www.despil.be en www.lod.be

Extra :
Thomas Smetryns : www.myspace.com/thomassmetryns, www.matrix-new-music.be en youtube

00:29 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook