29/03/2014

Au monde : een nieuwe opera van Philippe Boesmans in De Munt

Philippe Boesmans Voor deze wereldpremière vroeg componist Philippe Boesmans - die met Reigen, Wintermärchen, Julie en Yvonne, Princesse de Bourgogne zijn stempel drukte op de operageschiedenis van de laatste dertig jaar - aan auteur en regisseur Joël Pommerat of hij zijn theatervoorstelling Au monde, dit seizoen ook in die vorm te zien in de Munt, tot een libretto voor zijn nieuwste opera wilde omsmeden. Dankzij de uitzonderlijke samenwerking tussen deze twee belangrijke hedendaagse kunstenaars krijgt Philippe Boesmans de kans zich toe te leggen op een literaire beeldtaal die na Schnitzler, Shakespeare, Strindberg en Gombrowicz, nieuw is voor hem. Joël Pommerat krijgt hiermee de gelegenheid om na Thanks to my Eyes (gebaseerd op Grâce à mes yeux), een productie waarvoor hij samenwerkte met de componist Oscar Bianchi, opnieuw betrokken te zijn bij een muzikaal project.

In een besloten ruimte waar een verstikkende sfeer heerst, wordt een familie geconfronteerd met haar demonen. In het licht van de wankele gezondheid van de oude vader, een machtig en rijk industrieel die aan het hoofd staat van talrijke internationale bedrijven, worden de trauma's en angsten, zwakke plekken en twijfels van alle personages blootgelegd. Niet te onderdrukken wanhoop, berusting in onverschilligheid, maar eveneens geniepig opportunisme steken de kop op in een strijd waarvan iedereen weet dat die catastrofaal zal aflopen. Wie tot deze wereld behoort, ondergaat onvermijdelijk de triomf van de nacht.

Philippe Boesmans in de Munt
Philippe Boesmans (°1936), autodidact als componist, had al een imposante werklijst op zijn actief voordat hij zich aan de opera waagde, maar sinds zijn eerste opera uit 1983 is hij uitgegroeid tot een van de belangrijkste operacomponisten van deze tijd. Zijn parcours als operacomponist is heel nauw verbonden met de Munt. Bij zijn aantreden als directeur van de Munt in 1981 stelde Gerard Mortier hem aan als muzikaal raadgeven en later ook als composer in residence, en gaf hem de opdracht voor een eerste opera. Het werd La Passion de Gilles (1983), op een libretto van de Belgische auteur Pierre Mertens. Zijn volgende opdracht was geen originele compositieopdracht maar wel de orkestratie van Claudio Monteverdi's L'Incoronazione di Poppea, een werk dat enkel in de vorm van een zangpartij met basso continuo was overgeleverd, en waarvoor Boesmans een zeer rijke orkestklank met onder meer veel slagwerk en klavieren voorzag."Je moet ook kunnen teruggaan om vooruit te gaan" zei Boesmans ooit zelf, en inderdaad bleek deze confrontatie met de vroege geschiedenis van de opera een schitterende herbronning. Het contact met regisseur Luc Bondy bij deze productie vormde de basis voor een doorgedreven samenwerking nadien: samen met Luc Bondy als librettist en als regisseur zagen achtereenvolgens Reigen (1993, naar het gelijknamige stuk van Schnitzler), Wintermärchen (1999, naar Shakespeares The Winter's Tale), Julie (2005, naar Strindberg) en Yvonne, Princesse de Bourgogne (2010, naar het toneelstuk van Gombrovich) het licht. In al deze werken toonde Boesmans zich een geboren operacomponist met veel aandacht voor een grote lyriek en zingbaarheid, alsook voor een zeer originele en rijke, soms zelfs voluptueuze orkestklank. Voor zijn huidige opera Au monde viel Boesmans' keuze op een bestaand toneelstuk van de Franse theaterauteur Joël Pommerat die, net als Luc Bondy voor hem, zowel librettist als regisseur zal zijn.

Praktische info :

Philippe Boesmans : Au monde
Zondag 30 maart 2014 om 15.00 u
Dinsdag 1, donderdag 3 en vrijdag 4 april 2014, telkens om 20.00 u
Zondag 6 april 2014 om 15.00 u
Dinsdag 8, woendag 9, vrijdag 11 en zaterdag 12 april 2014, telkens om 20.00 u
De Munt - Brussel

Muntplein
1000 Brussel

Meer info : www.demunt.be

Extra:
Philippe Boesmans op brahms.ircam.fr en youtube

Elders op Oorgetuige :
Philippe Boesmans en de prinses van Bourgondië, 6/09/2010

23:00 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.