19/03/2014

Parels uit 5 eeuwen koormuziek in het Conservatoirum Gent

Johan Duijck Het koor en de muzikanten van het Gentse Conservatorium o.l.v. Johan Duijck (foto) brengen donderdag werken uit 16de eeuws Engeland (Tallis en Byrd), 17de eeuws Italië (Monteverdi en Gesualdo), 18de eeuws Frankrijk (Charpentier en Rameau), 19de eeuws Duitsland (Schumann en Brahms), en 20ste en 21ste eeuws Vlaanderen (Vic Nees en Johan Duijck). Solisten zijn Tatiana Irizarry (sopraan), Christophe Deckers (bariton) en Myriam Graulus (dwarsfluit).

Vic Nees (1936 - 2013) was zoon van de internationaal bekende beiaardier Staf Nees. Hij genoot in internationale muziekopleiding en specialiseerde zich als componist in koormuziek. Als musicus kapte hij met aloude Vlaamse romantisme, de erfenis van Peter Benoit. Hij zocht aansluiting bij wat er op dat ogenblik in de internationale muziekscene aan de orde was. Vooral de Duitse koorbeweging met de muziek van Hugo Distler maakte diepe indruk op hem. Ook de oude Vlaamse polyfonie met zijn lineair denken inspireerde hem. Hij kwam uit Mechelen, de plek waar deze muziek voor het eerst opnieuw onder de aandacht kwam.

Vic Nees was erg verbonden met het koorleven in Vlaanderen en schreef veel voor de amateurkoren. Hoofdzakelijk op Nederlandstalige teksten omdat de verstaanbaarheid voor hem zeer belangrijk was. Het verband tussen tekst en muziek is essentieel. Waarbij hij vooral lette op de relevantie van die teksten. Zijn teksten zijn dikwijls religieus geïnspireerd, met een zeer sterk sociaal engagement.  Het volkslied was ook een grote inspiratiebron.

In zijn muziek ontwijkt hij het experiment niet. Moderne zangtechnieken als clusters, glissandi, of zingen op medeklinkers drongen zijn partituren binnen. Aan seriële schrijfwijzen deed Nees niet mee. De wereld van Nees was hoofdzakelijk tonaal met enkele lichte afwijkingen.

Vic Nees was een man van koor. Hij leidde verschillende koren. Maar hij zal de geschiedenis ingaan als de man die het Radiokoor (nu VRK) tot hoog niveau wist te brengen. Van de jaren zestig tot aan zijn pensioen in 1996 stond hij aan het hoofd van dit ensemble, eerst als producer, later als dirigent. Hij dirigeerde er zowel eigen werk, het Vlaams repertoire als het internationale repertoire. Met uitstapjes naar soms het lichte genre, volksmuziek, operette als close harmony. Het koor was uitermate soepel. Het kon met respect voor de stijleigenheden de strenge polyfonie, het romantisch genre als de experimentele avant-garde aan.

Na zijn pensioen bleef hij een referentiepunt in de koorwereld. Vic Nees was een bijzonder vriendelijk en joviaal mens. Een plezier om hem te ontmoeten. Hij werd overladen met internationale prijzen.

Johan Duijck (1954) is een veelzijdig musicus: koordirigent, componist, pianist en leraar. Als dirigent van het Vlaams Radio Koor, het Academy of Saint Martin in the Fields Chorus (Londen), het Europees Jeugdkoor en het Gents Madrigaalkoor verwierf hij internationale erkenning. Hij wordt regelmatig uitgenodigd als gastdirigent bij vooraanstaande kamer- en radiokoren doorheen Europa en Latijns-Amerika. Hij is een gewaardeerd docent en jurylid op talloze internationale dirigentencursussen en koorfestivals.

Als componist legt Johan Duijck zich bij voorkeur toe op piano- en koormuziek. Zijn belangrijkste composities zijn de cantates el Camino del Alma en A mirror to St. Nicolas, het Concierto del Alma voor piano en koor, de koorwerken Cantiones Sacrae in honorem Thomas Tallis en Apostel na de Twaalf - Paulus, en de pianowerken The well-tempered pianist en Le Tombeau de Ravel. Johan Duijck is Composer in residence van het Vlaams Radio Koor. Bij het label Phaedra (In Flanders' Fields - www.phaedracd.com) verschenen vier cd's volledig gewijd aan zijn composities.

Programma :

I. Engeland, 16de eeuw

- Thomas Tallis (ca. 1505-1585), Salvator mundi
- William Byrd (1542/3-1623), Memento salutis auctor

II. Italië, 17de eeuw

- Claudio Monteverdi (1567-1643), Canzonette a tre voci - Il mio martir - Son questi i crespi crini
- Gesualdo da Venosa (1560-1613), In va dunque, o crudele

III. Frankrijk, 18de eeuw

- Marc-Antoine Charpentier (1645-1704), Te Deum laudamus (openingskoor)
- Jean-Philippe Rameau (1683-1764), Vénus, c’est à toi d’enchaîner (openingskoor uit 'Castor et Pollux')

IV. Duitsland, 19de eeuw

- Robert Schumann (1810-1858), Zigeunerleben, opus 29 nr. 3
- Johannes Brahms (1833-1897), Gesänge für Frauenchor, 2 Hörnern und Harfe, opus 17 - Es tönt ein voller Harfenklang - Lied von Shakespeare - Der Gärtner - Gesang aus Fingal

V. Vlaanderen, 20-21ste eeuw

- Vic Nees (1936-2013), Nausikaä (Cantate voor jeugdkoor, sopraan, bariton, dwarsfluit en piano; op tekst van Mieke Martens) (1986)
- Johan Duijck (°1954), uit: Cantiones Sacrae in honorem Thomas Tallis, opus 26, boek I (2006) - O sacrum convivium - Ubi caritas - Laudate nomen Domini

Praktische info :

Concert koor van het Conservatorium Gent
Donderdag 20 maart 2014 om 20.00 u
Miryzaal - Conservatorium Gent

Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : schoolofartsgent.be

Extra :
Vic Nees op www.matrix-new-music.be, www.muziekcentrum.be en youtube
Johan Duijck op www.gmk.be en www.matrix-new-music.be

18:33 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.