19/03/2014

Nederlandse première Nachspiel van Pim Moorer in Amsterdam

Pim Moorer De bekende blokfluitist en winnaar van de Nederlandse Muziekprijs Erik Bosgraaf schittert samen met Sinfonia Rotterdam in een programma met muziek uit de Barok tot nu. In het Concert in E, dat nagenoeg geheel bestaat uit bewerkingen van cantatedelen, parodieerde en transcribeerde Bach zijn eigen werk zonder scrupules. Nadien volgden velen zijn voorbeeld. Op de blokfluit van Erik Bosgraaf swingt het concert, dat oorspronkelijk werd geschreven voor viool, de pan uit. De hedendaagse componist Pim Moorer (foto) laat daarentegen juist een heel verstilde baroksfeer horen in zijn adembenemende Nachspiel voor blokfluit, luit en barokorkest.

Van Bach tot nu
Van Johann Sebastian Bachs zes Brandenburgse concerten wordt het Derde het meest gespeeld. Bach steekt het frivole Italiaanse concerto grosso in een oerdegelijk Duits jasje. De Italiaanse componist Ottorino Respighi stelde drie suites samen, gebaseerd op muziek uit de Renaissance en de Barok. De Eerste suite uit 1917 was van meet af aan een kassucces. Vandaar dat Respighi herhaaldelijk door zijn uitgever werd gesmeekt om meer van zulke nummers uit de oude doos in een modern jasje te steken. Zo ontstond in 1923 een Tweede, en in 1931 een lichtvoetige Derde suite.

Pim Moorer - Nachspiel voor blokfluit, klavecimbel en kamerorkest (Nederlandse première)
De in Amsterdam geboren toondichter Pim Moorer, leerling van Robert Heppener en Ton de Leeuw, kreeg in 2010 de opdracht van Muziekcentrum De Bijloke te Gent om een werk te componeren voor chalumeau, luit en barokorkest in het kader van het project 250 jaar Christoph Graupner. Deze Duitse barokcomponist, tijdgenoot van Johann Sebastian Bach, schreef als eerste concertstukken voor de chalumeau, voorloper van de huidige klarinet. Het instrument beschikt over een mild timbre en een intiem karakter - zeer geschikt om naast solistische momenten te worden verweven in het klankpatroon van het strijkersensemble.

Deze opdracht gaf Moorer de gelegenheid om zijn ideeën over de werelden van de Oude en de Nieuwe (kunst-) muziek in praktijk te brengen. Moorer - anders dan veel van zijn tijdgenoten - is er namelijk van overtuigd dat binnen de klassieke tonaliteit er, met de oren van nu, een nieuw muzikaal potentieel ligt. De term Altermodernisme (van de Franse kunsttheoreticus Nicolas Bourriaud) verwoordt naar zijn mening precies dit streven om verleden en heden te verbinden in plaats van die te scheiden. Want ‘zonder geschiedenis, geen toekomst’.

Het nagelaten geluid van de barokke wereld komt nu in Nachspiel opnieuw tot leven in de versie voor blokfluit, klavecimbel en kamerorkest - mede door de bezielde inzet van blokfluitist Erik Bosgraaf, klavecinist David Jansen en dirigent van Sinfonia Rotterdam Conrad van Alphen.
Luistert u naar de Nederlandse première van dit adembenemende werk.

Praktische info :

Sinfonia Rotterdam & Erik Bosgraaf : Bach, Moorer, Respighi
Donderdag 20 maart 2014 om 20.15 u
Concertgebouw Amsterdam
(NL)

Meer info : www.concertgebouw.nl

Extra :
Pim Moorer op www.muziekencyclopedie.nl, www.muziekcentrum.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Ode aan C. Graupner : nieuwe creatie Pim Moorer in première in de Bijloke, 29/04/2010

19:05 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.