17/03/2014

Julian Prégardien brengt nieuwe liederen van Frank Agsteribbe in AMUZ

Frank Agsteribbe Uit het grootste lijden ontstaan vaak de mooiste kunstwerken. Een stelling die zeker van toepassing is op het repertoire voor de Goede Week. Van polyfone lamentaties tot barokke tenebrae: ontelbare ontroerend mooie composities doorbreken de duisternis met muzikale schittering. Zo ook Joseph Haydns Musica instrumentale sopra le sette ultime parole en de acht nieuwe liederen die Frank Agsteribbe (foto) door dit werk liet beademen.

Haydn componeerde zijn Sieben Letzte Worte aanvankelijk voor orkest. Algauw ontstonden versies voor kleinere instrumentale bezettingen, maar ook als oratorium gooide de compositie hoge ogen. De religieuze onderlaag en ze bijzondere uitvoeringscontext van Haydns zetting inspireerden Frank Agsteribbe tot een eigen creatie: Ernste Gesänge. Julian Prégardien - al even getalenteerd als zijn vader - is de ceremoniemeester van dienst in deze hoogst individuele meditatie, met zeven liederen die Haydns origineel reflecteren, becommentariëren en interpreteren.

Frank Agsteribbe (1968) is een veelzijdig musicus die zich profileert als dirigent, klavierspeler en componist. Binnen al zijn activiteiten zoekt hij naar een directe expressie, plasticiteit en levendige kleurrijkheid, dit zowel in opera - als dirigent en continuo - als in barok- of hedendaagse muziek. Vooral de raakvlakken tussen muziek uit de 17de of 18de eeuw met de muziek van vandaag genieten zijn bijzondere interesse.

Agsteribbe studeerde orgel bij Stanislas Deriemaeker en Joris Verdin, en klavecimbel bij Jos Van Immerseel aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. Daarnaast vervolmaakte hij zich bij Gustav Leonhardt, Davitt Moroney en Luigi Ferdinando Tagliavini. Naast zijn intense activiteit binnen de oude muziek als continuospeler interesseert hij zich ook voor hedendaagse muziekliteratuur: hij studeerde bij Herman Sabbe (musicologie, Gent) en aan het Conservatorium van Antwerpen volgde hij bij Boudewijn Buckinx de lessen muziekgeschiedenis over de negentiende en twintigste eeuw, die niet enkel op een historische, maar ook op een sociologische en filosofische wijze benaderd werden. Op aanraden van Buckinx volgt hij tussen 1990 en 1994 compositielessen bij de Amerikaan Frederic Rzewski in Luik. Het is in deze periode dat Agsteribbe resoluut kiest voor een postmoderne schrijfwijze. Anderzijds komt ook zijn belangstelling voor oude muziek regelmatig terug in zijn composities.

Frank Agsteribbe heeft inmiddels meer dan 80 composities op zijn naam staan, waarvan het grootste gedeelte geschreven werd in opdracht, ondermeer van Radio 3/Klara, Transparant, Vlaams Radio Orkest, Concertgebouw Brugge, Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen, November Music, Il Gardellino ... Meer dan 40 van zijn composities werden opgenomen op CD of radio, en werden over de hele wereld uitgezonden. Belangrijke creaties vonden plaats in Brazilië, Berlijn (Konzerthaus en Deutsche Oper) en het Gaudeamus Festival in Amsterdam.

Praktische info :

Julian Prégardien & Frank Agsteribbe : Haydn, Agsteribbe
Donderdag 20 maart 2014 om 21.00 u
(inleiding door Christine Dysers om 20.15 u )
AMUZ - Antwerpen
Kammenstraat 81
2000 Antwerpen

Meer info : www.amuz.be

Dit concert werd geannuleerd wegens ziekte van Julian Prégardien. De uitvoering wordt verplaatst naar donderdag 26 februari 2015

Extra :
Frank Agsteribbe : www.frankagsteribbe.be en www.matrix-new-music.be

00:44 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.