10/03/2014

Heden en verleden in wervelende dansmuziek met het Kamerorkest Brugge & topvioliste Ning Kam

Ning Kam Het Kamerorkest Brugge met topvioliste Ning Kam combineert heden en verleden in wervelende dansmuziek. Het concert 'Dances' is achtereenvolgens te gast in Ieper (13/03), Heist-op-den-Berg (14/03), Gent (15/03), Brugge (16/03) en Antwerpen (21/03). 

Het Kamerorkest Brugge, het strijkorkest onder de artistieke leiding van topvioliste Ning Kam (laureate Koningin Elisabethwedstrijd 2001), boort in het concertprogramma 'Dances' de geliefde inspiratiebron van vele componisten aan: volksmuziek. Béla Bartók trok naar het platteland om vurige Roemeense volksmelodieën in kaart te brengen en ze tot levendige composities te boetseren. Het dynamische en onvoorspelbare karakter van de Hongaarse muziek fascineerde ook Brahms. Hoewel hij bekend stond als een bloedserieuze componist, ademen zijn Hongaarse Dansen een speelse en authentieke ontroering uit die zo kenmerkend is voor de Boheemse muziek. Deze dansen van Bartók en Brahms worden op creatieve wijze aaneengeregen door een hedendaagse reflectie op dansmuziek van Jeroen D'Hoe. Stravinsky keert met Apollon Musagète dan weer terug in de tijd. Hij situeerde deze balletmuziek in de Griekse Oudheid met Apollo als leider van de Muzen. Stravinsky wist niemand minder dan Balanchine als choreograaf en Coco Chanel als kostuumontwerper te strikken voor zijn wervelende ballet dat in 1928 in première ging.

Het idioom van Jeroen D'hoe (1968) bestaat in essentie uit twee bestanddelen: enerzijds haalt hij inspiratie uit de compositietechnische vernieuwingen die componisten de voorbije decennia doorvoerden, en anderzijds is er een sterke band met de traditie. Hij voelt bovendien een grote affiniteit met twintigste-eeuwse componisten als Charles Ives, Aaron Copland, Witold Lutoslawski, György Ligeti en John Corigliano. Zijn roots liggen in het algemeen in het grote symfonische repertoire met een directe expressiviteit. Daarnaast vermeldt Jeroen D'hoe het grote belang van zijn opleiding als musicoloog en het onderzoekswerk dat hij aansluitend deed. Ze zijn even essentieel als zijn puur muzikale opleiding. Hij stelt dat een historisch, esthetische en analytisch perspectief - vanuit de musicologie - een noodzakelijke background geeft voor compositie. Hij streeft dan ook naar een ideale wisselwerking tussen het artistieke en het wetenschappelijke.

De meeste composities van Jeroen D'hoe werden in opdracht geschreven. Op de vraag of hij zichzelf beschouwt als componist ten dienste van een opdrachtgever, of een componist die voor zichzelf schrijft, antwoordde de componist:"De intrinsieke interesse en motivatie van de componist om een bepaald werk te schrijven is uiteraard van wezenlijk belang voor het creatieve proces. Een compositieopdracht (en daaraan gekoppeld de uitvoeringsmogelijkheden) maken mee mogelijk dat een compositie en een bepaalde visie die er aan ten grondslag ligt, een publiek bereikt. De gestelde vraag bevat mijns inziens niet noodzakelijk aan elkaar tegengestelde waarden. Beide kunnen perfect samengaan en de meerwaarde hiervan voor zowel de opdrachtgever, het publiek als de componist ligt voor de hand." (*)

Met de creatie 'Dances" verenigt D'Hoe uitenlopende dansstijlen in een zesdelige compositie. De vorm van het werk heeft veel weg van een concerto in combinatie met het concept van de danssuite. Zo ontstaat er een levendige dialoog tussen de solist en het orkest binnen het kader van zes opeenvolgende dansen. Het karakter van de compositie is uiterst vitaal. D'Hoe zet met dit werk hoe dan ook de energieke drive van een strijkersensemble centraal. Zonder te vervallen extremen brengt hij een soort apologie van de elegantie uit het classicisme en de onophoudelijke mechaniek van de barok.

Programma :

  • Bela Bartók, Roemeense dansen
  • Johannes Brahms, Selectie uit 'Hongaarse dansen': nrs. 1, 4, 7 en 5
  • Jeroen D'Hoe, 'Dances' voor soloviool en strijkorkest
  • Igor Stravinsky, Apollon Musagète

Praktische info :

Het Kamerorkest Brugge & Ning Kam : Dances
Donderdag 13 maart 2014 om 20.15 u
CC Het Perron - Ieper

Fochlaan 1
8900 Ieper

Meer info : www.acci.be en www.hetkamerorkest.be
-------------------------------------
Vrijdag 14 maart om 20.00 u
CC Zwaneberg - Heist-op-den-Berg

Cultuurplein 1
2220 Heist-op-den-Berg

Meer info : www.zwaneberg.be en www.hetkamerorkest.be
-------------------------------------
Zaterdag 15 maart om 20.00 u
Conservatorium Gent

Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : www.hetkamerorkest.be
-------------------------------------
Zondag 16 maart 2014 om 11.00 u
Concertgebouw Bruggge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.concertgebouw.be en www.hetkamerorkest.be
-------------------------------------
Vrijdag 21 maart om 20.00 u
AMUZ - Antwerpen

Kammenstraat 81
2000 Antwerpen

Meer info : www.amuz.be en www.hetkamerorkest.be

Extra :
Jeroen D'hoe : www.jeroendhoe.org, www.muziekcentrum.be, www.matrix-new-music.be (*) en youtube

23:06 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.