27/01/2014

Asobi : een spel voor volwassen

ASOBI ASOBI is een Japanse verzamelnaam voor wat we doen in de marge van de verplichtingen die het leven ons oplegt. Het verwijst naar de lichtere dingen, de vluchtige activiteiten, de kleine obsessies. Daarnaast betekent ASOBI ook 'spel', in een volwassen, sensuele context. Het is vooral een mannelijke aangelegenheid. Japanse vrouwen worden tot op de dag van vandaag niet geacht met dergelijke zaken bezig te zijn. Maar wat als dat ze dat wel zouden doen? De voorstelling gaat in op die vraag via spelvormen tussen vrouwen; op de obsessie voor het lichaam en zijn spiegelbeeld, voyeurisme - in een decor met een brede doorkijkspiegel aan het plafond. Lederen attributen, korsetten en hoge hakken zijn instrumenten van de drie danseressen in de zoektocht naar vrouwelijke dierlijkheid, Twee mannelijke dansers observeren de vrouwen, zijn de voyeurs en staan symbool voor de ogen van het publiek.

Asobi, in het Japans letterlijk 'spel voor volwassen', verwijst naar de verspillende en genotvolle activiteiten van het volwassen leven. Kansspelen, vechtlust, theater, competitie, dansen, seks, …, stuk voor stuk zijn het bezigheden waarin men op zoek gaat naar zelfverlies, overgave en dronkenschap. In Japan zijn deze activiteiten het exclusieve voorrecht van mannen. Het is er tot op vandaag verboden voor vrouwen om zich te verliezen in dergelijke 'nutteloze' handelingen.

Asobi wil graag de voyeuristische relatie blootleggen die aan de basis ligt van de meeste vormen van deze 'spelen voor volwassenen', gaande van pornografie, over fetisjisme, tot en met de comfortabele toeschouwerspositie in het theater. Meer dan een feministische mijmering over voyeurisme, is Asobi echter een poging om de dualiteit van het kijken en bekeken worden, achter zich te laten en te zoeken naar een fysieke kwetsbaarheid en een bijna dierlijke overgave waarin de dansende mens zich laat 'gezien worden'.

Op scène staan vijf dansers (drie vrouwen en twee mannen), bijgestaan door SPECTRA, en een immense spiegel, die de toeschouwer confronteert met het eigen kijken. Het decadente, erotische universum van Asobi is deels geïnspireerd op de bizarre en ambigue beeldtaal van de Franse surrealistische schrijver en cineast Jean Cocteau (1889-1963).  De live muziek, gecomponeerd door de jonge Franse componist Guillaume Perret en door Marybel Dessagnes, beroept zich op het werk van tijdgenoten van Jean Cocteau, zoals Erik Satie (1866-1925), Claude Debussy (1862-1918) en Maurice Ravel (1875-1937).

Praktische info :

Les Ballets C de la B / SPECTRA : ASOBI
Zaterdag 1 februari 2014 om 20.30 u
De Grote Post - Oostende

Hendrik Serruyslaan 18A
8400 Oostende

Meer info : www.degrotepost.be, www.spectraensemble.com en www.lesballetscdela.be
--------------------------------
Dinsdag 13 mei 2014 om 20.00 u
Stadsschouwburg Sint-Niklaas
(inleiding om 19.30 u)
Richard Van Britsomstraat 21
9100 Sint-Niklaas

Meer info : www.ccsint-niklaas.be, www.spectraensemble.com en www.lesballetscdela.be

16:20 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.